ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیجاهای طبیعیشمال

جاده اسالم به خلخال کجاست؛ مکان های دیدنی جاده اسالم به خلخال

جاده زیبای اسالم به خلخال مسیری رویایی است که استان گیلان را به شهر خلخال وصل می‌کند، این مسیر زیبا یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف کشورمان است که در این مقاله قصد داریم شما را با جاهای دیدنی آن آشنا کنیم.

سفر، فقط حرکت از مبدا و رسیدن به مقصدی مشخص نیست. گاهی در طول مسیر بیشتر از خود سفر خوش می‌گذرد. به قول قیصر امین پور:

موجیم و وصل ما، از خود بریدن است                ساحل بهانه‌ای است، رفتن رسیدن است

جاده اسالم به خلخال یکی از همان مسیرهایی است که طی‌کردن و دیدن زیبایی‌های بی‌نظیرش حسابی شما را به وجد می‌آورد. پس بیایید با هم سفری مجازی به این جاده رویایی داشته باشیم!

جاده اسالم خلخال

جاده اسالم به خلخال کجاست؟

 جاده‌ اسالم به خلخال مسیری 70 کیلومتری است که شهر اسالم در استان گیلان را به شهر خلخال در جنوب استان اردبیل وصل می‌کند. اما این جاده یک جاده معمولی نیست که فقط در آن رانندگی کنید و منتظر باشید هر چه زودتر به مقصد برسید؛ طبیعت نسبتا بکر و چشم‌نواز این جاده در هر لحظه و هر فصلی شما را شگفت‌زده می‌کند. آب‌وهوای این منطقه در فصول گرم سال بسیار خنک است و پاکی هوای آن ریه‌هایتان را نوازش می‌کند.

این جاده حال‌وهوای رویایی دارد؛ پوشش گیاهی اطراف جاده و مسیر باریک و پیچ‌درپیچ آن به‌گونه‌ای است که احساس می‌کنید وارد یک تابلوی نقاشی زیبا شده‌اید. از اسالم که به سمت خلخال حرکت می‌کنید، جنگل‌های انبوه و جاده مه‌گرفته را پشت سر می‌گذارید و رفته‌رفته به منطقه‌ای با دشت‌های سرسبز می‌رسید.

دیدنی‌های جاده اسالم به خلخال

جاده زیبای اسالم به خلخال در کنار مسیر زیبایی که دارد جاذبه‌های دیدنی دیگری هم دارد. یکی از سوالاتی که معمولا ذهن هر گردشگری را به خود جلب می‌کند این است که، جاده اسالم به خلخال چه دیدنی‌هایی دارد؟ جنگل هیرکانی و ساحل گیسوم، دریاچه نئور، دشت شقایق، دریاچه سراگاه، آبگرم گیوی، آبشار نوده و گردنه الماس تنها چند نمونه از دیدنی‌های جاده اسالم خلخال هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا تک‌تک این زیبایی‌ها را برای‌تان توضیح دهیم.

  • جنگل‌ هیرکانی و ساحل گیسوم

جنگل گیسوم گیلان جزو معدود جنگل‌هایی است که فاصله کمی با دریا دارد. پس از عبور از میان انبوه درختان جنگل و شنیدن صدای پرندگان و جانوران درون این جنگل بکر، چشم‌تان به افق آبی دریای خزر می‌افتد و صدای امواج خروشان دریا در گوش‌تان طنین‌انداز می‌شود؛ انگار از بهشتی وارد بهشت دیگر می‌شوید.

جنگل‌ گیسوم، جاده معروفی به نام دالان سبز دارد؛ مسیری از درختان سرسبز که شاخه‌هایشان درهم رفته و سقف دالان را پوشانده‌اند. در این جنگل حدود 70 گونه گیاهی می‌روید.

این جنگل چندان بکر نیست و به همین دلیل امکانات رفاهی و گردشگری زیادی که در آن ساخته شده و همواره میزبان تعداد زیادی مسافر است. جنگل گیسوم گیلان در حال حاضر به پارک جنگلی تبدیل‌شده و دارای آلاچیق‌های مناسبی برای پیک‌نیک و استراحت است.

  • دریاچه نئور

دریاچه نئور در نزدیکی شهر خلخال و از توابع استان اردبیل است. این دریاچه در دامنه‌ کوه‌های شهرستان تالش قرار گرفته و از این جهت منطقه‌ای سرد و پربارش است. اطراف دریاچه نئور گونه‌های گیاهی متنوعی رشد می‌کنند و محل بسیار دنج و مناسبی برای اتراق در طبیعت و استراحت است.

نئور پس از آب‌شدن برف کوهستان و از به هم پیوستن دو بخش جدا از هم شکل می‌گیرد که عمق قسمت‌های مختلف آن بین 5 تا 13 متر متغیر است.

دریاچه نئور

  • دشت شقایق

اگر در ماه اردیبهشت و خرداد به جاده اسالم به خلخال بروید، در قسمتی از مسیر با انبوهی از گل‌های شقایق زیبا روبه‌رو می‌شوید. گویی طبیعت برای‌تان فرش قرمز پهن کرده تا این سفر را برای‌تان جذاب‌تر از هر سفر دیگری کند. در کنار این دشت‌های گل، مزارع پرورش زنبوری وجود دارند که می‌توانید عسل مرغوب و باکیفیت از آن‌ها خریداری کنید.

  • دریاچه سراگاه

در نزدیکی شهر تالش، روستایی به نام سراگاه وجود دارد که سه‌راه‌گاه هم تلفظ می‌شود. آب این دریاچه از چشمه‌های جوشان کف آن تامین می‌شود و به همین دلیل به‌شدت شفاف است؛ آن‌قدر شفاف که مانند آینه‌ای تصویر درختان و کوه‌های اطراف خود را منعکس می‌کند.

شاید اگر بدانید این دریاچه در یک ملک شخصی واقع شده و محل پرورش ماهی و امرار معاش اهالی روستا است، از سخاوت صاحب آن شوکه شوید. البته به همین دلیل شخصی‌بودن دریاچه، شنا کردن، ماهی‌گیری و قایق‌سواری در آن ممنوع است.

جاده اسالم به خلخال

  • آبگرم گیوی

چشمه‌های آبگرم یک پدیده طبیعی جالب و کم‌نظیر هستند؛ انگار در زیر این قسمت از زمین اجاقی روشن است تا آب گرم شود. آبگرم گیوی در همسایگی شرقی خلخال واقع شده و دلیل گرم‌بودن آب آن، برخورد آب با مواد و املاح زمین است. همچنین به دلیل وجود این املاح معدنی در آب، آبگرم گیوی دارای خاصیت درمانی بسیار و دمای آب آن 52 درجه است.

  • آبشار نوده

آبشار نوده در بخش خورش‌رستم از توابع خلخال واقع شده است. این آبشار در دامنه کوه آق‌داغ قرار گرفته و از میان صخره‌های سنگی به ارتفاع 30 متر به پایین می‌ریزد.

  • گردنه الماس

در میان جاده اسالم به خلخال گردنه بسیار زیبایی به نام گردنه الماس قرار دارد که عده‌ای آن را با گردنه حیران اشتباه می‌گیرند؛ اما این‌طور نیست. گردنه حیران در شهرستان آستارا قرار دارد و مسیر آن از جاده اسالم به خلخال جدا است.

گردنه الماس مکانی متفاوت است که در میانه راه اسالم به خلخال به آن برمی‌خوریم. این گردنه یک ایستگاه‌ بین‌راهی زیبا در جاده اسالم به خلخال است که کلبه‌های ییلاقی بومی و دشت‌های سرسبز زیادی در آن به چشم می‌خورد. حضور گوسفندان در حال چرا و اسب‌های اصیل در این دشت‌های سرسبز زیبایی منظره این منطقه را دوچندان می‌کند.

گردنه الماس

  • ییلاق متش

روستای متش، یکی از روستاهای زیبای استان گیلان و از ییلاق‌ های شمال است که در جاده اسالم به خلخال قرار دارد. این ییلاق آب‌وهوای بسیار خنکی دارد و طبق گفته مسافران حتی در اواخر تابستان شب‌های بسیار سردی دارد. در ابتدای صبح مه غلیظی روستا را فرا می‌گیرد به‌طوری‌که انگار روی ابرها قدم می‌گذارید.

  • ییلاق لرزره

یکی از زیباترین ییلاقات جاده اسالم به خلخال ییلاق لرزره است. این ییلاق نسبت به ییلاق‌های دیگری که در گردنه الماس قرار دارند ارتفاع بالاتری داشته و هوای آن بسیار مطبوع و خنکی است.

لرزره، یک منطقه جنگلی و پوشیده از درخت نیست؛ بلکه دشتی است با گیاهان و گل‌های رنگارنگ که در میان آن خانه‌های قدیمی و روستایی با سقف‌های شیروانی ساخته شده است.

  • آبشار دریابن

در 12 کیلومتری مسیر اسالم به خلخال، در نزدیکی روستای «لاکه تاشون» و در ارتفاع 30 متری از سطح زمین، جریان آبی که پوسته‌ سخت سنگ را شکسته و از دل سنگ به پایین می‌ریزد، منظره زیبایی را به وجود آورده است. نام دیگر این آبشار ناو است و برای رسیدن به آن باید 40-30 دقیقه پیاده‌روی کنید.

آبشار دریابن

  • روستای ناو

روستای ناو یکی از محلی‌ترین روستاهای مسیر اسالم به خلخال است که هم طبیعت زیبا و دست‌نخورده‌ای دارد، هم در آن خبری از آب‌وهوای شرجی سواحل تالش نیست. بافت بومی خانه‌ها هم دست‌به‌دست دیگر زیبایی‌های روستای ناو داده است تا قاب‌های ماندگاری در خاطرتان بسازد. حالا کنار همه این‌ها، هوای غالبا مه‌آلود را هم تصور کنید.

بهترین فصل سفر به جاده اسالم خلخال

مسیر اسالم به خلخال در هر فصلی از سال زیبا است؛ سرسبزی خیره‌کننده‌ی درختان سربه‌فلک‌کشیده‌ جنگل در فصل بهار، خنکی هوا در تابستان، جادوی رنگ طبیعت در پاییز و جنگل‌های سفیدپوش مسیر در زمستان، همه و همه زیبا و بی‌نظیرند، اما از آنجایی‌که این جاده بسیار پرپیچ‌وخم و در فصل سرد، یخبندان و لغزنده است توصیه می‌کنیم در فصل سرد به این جاده سفر نکنید. می توان گفت جاده اسالم به خلخال در تابستان بهترین فصل برای سفر است.

رزرو آنلاین ویلا و اقامتگاه هومسا

تفریحات جذاب در سفر به جاده اسالم به خلخال

طبیعتا تفریح و سرگرمی در جاده زیبای اسالم به خلخال خاطرات به یادماندنی زیادی برای ما به دنبال دارد.

  • رانندگی در مسیر رویایی اسالم

رانندگی به‌خودی‌خود می‌تواند یک تفریح باشد و علاقه‌مندان خاص خود را دارد. اما آن‌قدر در شهرهای شلوغ و پر دود پشت ترافیک می‌مانیم که گاهی رانندگی برای‌مان خسته‌کننده می‌شود، اما در جاده اسالم به خلخال این‌طور نیست. این جاده به حدی زیبا است که کل مسیر را غرق در تماشای آن خواهید بود و گذر زمان را متوجه نمی‌شوید. پس اگر به دنبال مسیری لذت‌بخش برای رانندگی هستید، جاده اسالم به خلخال انتخاب بسیار مناسبی است.

جاده اسالم خلخال

  • پیمایش جاده اسالم به خلخال

مسافران و گردشگرانی که به کوه‌نوردی علاقه دارند قسمتی از مسیر مالروی اسالم به خلخال یا خلخال به اسالم را بدون ماشین طی می‌کنند تا زیبایی این منطقه را از نزدیک‌ترین فاصله ممکن ببینند. اگر چنین قصدی دارید بهتر است این پیمایش را از مسیر خلخال به اسالم امتحان کنید چراکه شیب این مسیر رو به پایین است و طی کردن آن راحت‌تر از سربالایی اسالم به خلخال است.

  • جنگل‌نوردی و جنگل‌پیمایی در مسیر اسالم خلخال

اگر در جنگل نوردی ماهر هستید، جنگل‌های مسیر اسالم به خلخال یکی از بهترین مکان‌هایی هستند که می‌توانید در آن این تفریح مهیج و البته پرریسک و چالش را تجربه کنید.

جنگل‌نوردی علاوه بر پیاده‌روی و حرکت در دل جنگل شامل اقامت در دل جنگل هم می‌شود و قاعدتاً مهارت خاص خود را می‌طلبد و تفریح پرریسکی است. اگر در جنگل‌نوری ماهر نیستید جنگل‌پیمایی و پیاده‌روی در لابه‌لای درختان سربه‌فلک‌کشیده در زمان مناسبی از روز جایگزین خوبی است.

جاده اسالم به خلخال

  • دوچرخه‌سواری در جاده اسالم به خلخال

دوچرخه‌سواری از آن فعالیت‌های جذابی است که به طرفداران بسیاری دارد؛ چه در بین افرادی که به چشم یک ورزش حرفه‌ای به آن نگاه می‌کنند و چه افرادی که به‌عنوان یک تفریح آن را انجام می‌دهند. طبیعت جنگلی و زیبای مسیر اسالم به خلخال لذت دوچرخه‌سواری را دوچندان می‌کند.

  • کمپینگ در روستاها و ییلاقات مسیر اسالم

روستاهایی که در این مسیر قرار دارند مکان‌های بسیار مناسبی برای اتراق‌کردن و کمپینگ هستند. برای کمپینگ در این مسیر کافی است وسایل مورد نیاز کمپینگ را به همراه داشته باشید. توجه کنید که ماندن در چادر در این منطقه فقط در فصل‌های گرم سال امکان‌پذیر است.

  • پیک‌نیک و عکاسی در جاده اسالم

یکی دیگر از تفریحاتی که می‌توانید در سفر خود به جاده اسالم به خلخال تجربه کنید برگزاری پیک‌نیک در کنار خانواده و دوستان در جنگل‌ها و دشت‌های مسیر است. همچنین طبیعت جاده لوکیشن بسیار مناسبی برای ثبت عکس‌های یادگاری فوق‌العاده است. البته بهتر است در عکس گرفتن افراط نکنید و از لحظه‌ای که در آن هستید هم لذت ببرید!

مسیر دسترسی به جاده اسالم خلخال

جاده اسالم به خلخال بیش از آنکه یک جاده باشد یک مقصد گردشگری است. مقصدی برای عاشقان طبیعت بکر و آرامش و سکوت! پس حتی اگر مبدا و مقصد گردشگری شما یکی از دو شهر اسالم یا خلخال نیست پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن این مسیر رویایی جنگلی به دل این جاده بزنید.

اگر در یکی از دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی زندگی می‌کنید و قصد سفر به شمال کشور را دارید با عبور از این جاده لذت سفرتان را کامل کنید. هرچند که این راه، ‌راه اصلی نیست و مسیرهای کوتاه‌تری هم برای شما موجود است اما ارزشش را دارد.

اگر هم در تهران زندگی می‌کنید برای رسیدن به این جاده‌ی زیبا باید حدود 400 کیلومتر مسیر را پشت سر بگذارید. پس از آنکه از تهران بیرون رفتید باید از طریق جاده‌ رشت و عبور از شهرهای منجیل و رودبار وارد جاده‌ی فومن شوید و پس از عبور از شهرهای صومعه‌سرا و پونل مسیر را به سمت آستارا ادامه دهند تا به شهر اسالم برسند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی رودبار

لوازم موردنیاز در سفر به جاده اسالم خلخال

  • این مسیر حتی در فصل بهار و تابستان هم سرد است؛ پس حتما لباس مناسب همراه خود داشته باشید.
  • همراه داشتن جعبه کمک‌های اولیه و داروهای مسکن در هر سفری ضروری است. به‌خصوص اینکه در این جاده هیچ مرکز درمانی وجود ندارد.
  • در صورتی‌ که می‌خواهید در طبیعت چادر بزنید حتما وسایل مناسب کمپینگ خصوصا آب و غذا به همراه داشته باشید.
  • از آنجایی‌ که ممکن است در طول مسیر توقف کنید و مدت زمان زیادی در این جاده سپری کنید، حتما به یک پاوربانک نیاز پیدا خواهید کرد.

کمپینگ در اسالم

توصیه‌های سفر به جاده اسالم به خلخال

  • در این مسیر هیچ پمپ‌‌بنزینی نیست. پس حتما قبل از ورود به جاده در اسالم یا خلخال باک ماشین‌تان را پر کنید.
  • قبل از حرکت حتما از سلامت فنی خودرو خود اطمینان حاصل کنید.
  • جاده بسیار پرپیچ‌وخم است بنابراین لازم است با احتیاط و با سرعت مطمئن رانندگی کنید.
  • توصیه می‌شود قبل از حرکت برای اقامت خود برنامه‌ریزی کنید و محل اقامت‌تان را رزرو کنید.

اقامت در جاده اسالم به خلخال

اقامت در اسالم

برای اقامت در این سفر گزینه‌های متنوعی پیش روی شما است. می‌توانید در کلبه‌های بین‌‌راهی یا خانه‌هایی که در روستاهای حاشیه اسالم به خلخال اجاره داده می‌شوند مستقر شوید، یا به اقامتگاه بوم‌گردی حد فاصل اسالم تا خلخال بروید. انتخاب دیگر شما کمپینگ است که البته باید با رعایت اصول ایمنی در نزدیکی ییلاقات عشایر منطقه برپا شود.

گزینه سوم اجاره ویلا و سوئیت به‌صورت آنلاین باشد؛ اگر مایلید در یکی از دو شهر اسالم یا خلخال اقامت داشته باشید می‌توانید قبل از سفر به‌صورت آنلاین نسبت به اجاره ویلا در خلخال یا اجاره ویلا در اسالم اقدام کنید.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم باهم سفری به جاده رویایی اسالم به خلخال داشته باشیم و شما را با جاهای دیدنی این مسیر زیبا آشنا کنیم. با هم از جنگل هیرکانی و ساحل گیسوم به دشت شقایق رفتیم و برای تماشای آبشار نوده در دامنه کوه آق‌داغ اتراق کردیم. جاده اسالم به خلخال مانند دیگر جاذبه‌های گردشگری کشورمان دارای جاهای دیدنی بسیاری است که تجربه دیدن آن‌ها خاطراتی به یادماندنی برای ما رقم خواهد زد. پس اگر اهل سفر و تجربه‌های جدید هستید گردشگری در جاده اسالم به خلخال می‌تواند گزینه خوبی برای مقصد سفر شما باشد.

‫4 دیدگاه ها

  1. تابستان از آنجا رد شدیم یک لوکیشن زیبا بود واقعا دل انگیز بود در تابستان خیلی خنک بود و جنگل مه آلود بود توصیه میکنم حتما تشریف ببرید

  2. سلام وقت بخیر /من استان بوشهر به مقصد رودبار خواهد بود و دوست دارم به ییلاق سلانسر و امسال و ماسوله و امام زاده ابراهیم ویک سری به جاده اسالم به خلخال و در میبرم یک سری به نمک ابروی وجواهرده و فیلدبند ودر پایان به مشهد مقدس بروم و کل روزهای سفرم ۱۳روز می‌باشد محبت بکنید برای من برنامه ریز کنید و از کجا شروع کنم چون من اولین بار به شمال می‌روم ممنون میشم

    1. احمد عزیز
      خیلی بستگی داره با ماشین شخصی بری یا هواپیما.
      با توجه به مقاصدی که انتخاب کردی، بهتره اول از طریق هواپیما یا ماشین شخصی خودت رو به تهران برسونی. مقصد بعدی شما شهرستان رشت خواهد بود. از رشت خیلی راحت می‌تونی خودت رو به جاده اسالم-خلخال، ماسال، ماسوله و ییلاق سلانسر برسونی.
      بعد از گیلان‌گردی و کلی تفریح و خوردن غذاهای خوشمزه شمالی می‌تونی به سمت لاهیجان حرکت کنی و یه سری به جواهرده بزنی. مقصد بعدیت نمک آبرود هست. بعد از کلی تفریح هیجان‌انگیز تو نمک آبرود می‌تونی بری فیلبند. بعد از اون اگه با هواپیما بخوای بری مشهد، کافیه بری ساری. اما اگر با ماشین شخصی می‌خوای بری، برگرد آمل و مسیر مشهد رو ادامه بده تا به مشهد برسی.
      بوشهر- تهران: 1044 کیلومتر
      تهران- رشت: 319 کیلومتر
      رشت -اسالم- خلخال: 166 کیلومتر
      خلخال- ماسال: 99 کیلومتر
      ماسال-ماسوله: 44 کیلومتر
      ماسوله-رودبار: 114 کیلومتر
      رودبار- سلانسر: 45 کیلومتر
      سلانسر-جواهرده: 95 کیلومتر
      جواهرده‌-نمک‌آبرود: 95 کیلومتر
      نمک آبرود- فیلبند: 168 کیلومتر
      آمل- مشهد: 812 کیلومتر
      در مورد بیشتر این شهرها مقاله‌های مختلفی داریم که می‌تونی با مطالعه اون مقاله‌ها اطلاعات کافی درباره هم کدوم پیدا کنی.
      تو تمام شهرهای تهران، رشت، رودبار، ماسال، اسالم، خلخال، جواهرده، نمک‌آبرود، فیلبند، آمل و مشهد و… می‌تونی از اقامتگاه‌های هومسا استفاده کنی. تیم پشتیبانی هومسا 24 ساعته در خدمت شماست تا بهترین اقامتگاه رو بهت پیشنهاد کنن. سفر خوبی داشته باشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا