ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنی

جاهای دیدنی شیراز؛ شهر شیشه های رنگی و غزل های عاشقانه

کمتر کسی است که تاکنون اسم شیراز را نشنیده باشد؛ این شهر پرآوازه ایرانی، شهر شعر و ادب پارسی و پایتخت تمدن ایران‌زمین است که در میان گردشگران داخلی و خارجی محبوبیت فراوانی دارد. شیراز پر از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و تفریحی است به طوری که برای بازدید از همه آن‌ها باید روزها وقت بگذارید. این مطلب شما را به دل جاهای دیدنی شیراز می‌برد و با معرفی جذابیت‌های تاریخی شما را وسوسه‌ می‌کند تا سفر به شیراز را در لیست اولین برنامه‌هایتان قرار دهید. پیشنهاد می‌کنیم درباره جاهای تفریحی شیراز هم اطلاعات لازم را کسب کنید، چون در این مقاله فرصت پرداختن به آن‌ها وجود ندارد.

1. دروازه قرآن شیراز

جاهای دیدنی شیراز

دروازه قرآن یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی شیراز؛ در زمان عضدالدوله دیلمی ساخته شده است. در بالای این دروازه، قرآنی قرار داشت تا افرادی که به این شهر وارد یا از آن خارج می‌شوند از زیر قرآن رد شوند. دروازه قرآن در طول تاریخ یکبار توسط زلزله و یکبار توسط مسئولین وقت به دلیل قرارگیری در مسیر توسعه شهر دچار آسیب و تخریب شده، اما مجددا بازسازی شده است. در اطراف این دروازه بوستانی قرار دارد که آرامگاه خواجوی کرمانی در آن قرار گرفته است. این بوستان در روزهای مختلف سال، محل گردش و تفریح بسیاری از خانوده‌های شیرازی و مسافران محسوب می‌شود. بنای دروازه قرآن در سال 1375 با شماره 1800 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

آدرس دروازه قرآن: شیراز، بزرگراه شیراز-مرودشت، ورودی شهر شیراز

2. حافظیه شیراز

آرامگاه حافظ

حافظیه بنایی با قدمت بیش از ۵۶۰ سال است. ۶۵ سال پس از وفات حافظ بر روی محل دفن وی اولین مقبره توسط محمد یغمایی وزیر میرزا ابوالقاسم گورکانی حاکم فارس ساخته شد. بنای حافظیه در دوره‌های مختلفی از جمله صفویه، افشاریه، قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی دچار تغییرات اساسی شده است؛ گاهی به دلیل تعصب بی‌جا تخریب و گاهی بازسازی شد تا نهایتا به شکل امروزی آن در آمد. بنای جدید روی هشت ستون ۱۰ متری با گنبدی مسی رنگ و کاشی‌های هفت‌رنگ معرق تزئین شده است. در محوطه اطراف فضایی سرسبز ایجاد شده که حال‌و‌هوای دلنشینی دارد. آرامگاه حافظ در سال 1354 با شماره 1009 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

آدرس حافظیه: شمال شهر شیراز، حد فاصل چهارراه حافظیه و چهارراه ادبیات (قابل دسترسی از طریق مترو و اتوبوس)

3. سعدیه

جاذبه های تاریخی شیراز

سعدی را همگان با نام استاد سخن می‌شناسند. آرامگاه سعدی در شیراز قرار دارد و محل دفن وی به نام سعدیه مشهور است. معماری بنای کنونی سعدیه عمر زیادی نداشته و در سال ۱۳۳۰ توسط محسن فروغی، معمار مدرنیست ایرانی و همکاری علی اکبر صادق طراحی و ساخته شده است. در واقع بنای قدیمی سعدیه نیز چون حافظیه تاریخ پر فراز و نشیبی را از سر گذرانده و توانسته از حوادث بسیار عبور کند. جذابیت معماری این بنا در آن است که به طرز هوشمندانه‌ای طراحی شده به شکلی که نمای بیرونی آن مکعبی بوده و نمای داخلی آن هشت ضلعی است. محوطه 5.4 هکتاری سعدیه هم با درختان و گل‌های زیبا و حضور و گردش آب، ویژگی‌های بارز یک باغ ایرانی را به نمایش می‌‌گذارد.

آدرس سعدیه: استان فارس، 4 کیلومتری شمال شرغی شیراز، بلوار بوستان، جنب باغ دلگشا

4. مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک که به دلیل به کارگیری رنگ صورتی در کاشیکاری‌های آن به مسجد صورتی هم شناخته می‌شود، یکی از زیباترین مساجد ایرانی است و از نظر معماری، کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری، شاهکاری بی‌نظیر است. عبور نور از میان شیشه‌های رنگی پنجره‌های چوبی آن و تابیدن روی فرش‌های شبستان، صحنه‌ای است که بسیاری از گردشگران را برای عکاسی از آن راهی مسجد نصیرالملک شیراز می‌کند. این مسجد در بین سال‌های ۱۲۹۴ تا ۱۳۰۵ هجری قمری ساخته شده است. در بازدید از جاهای دیدنی شیراز به هیچ عنوان این مسجد را از قلم نیندازید.

آدرس مسجد نصیرالملک شیراز: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، کوجه نصیرالملک

 5. حرم شاهچراغ

مکان های دیدنی شیراز

آرامگاه شاهچراغ، حضرت میر سید احمد بن موسی (ع)، برادر امام رضا (ع) در مرکز شیراز قرار گرفته و از پربازدیدترین اماکن مذهبی است. بقعه متبرکه شاهچراغ یکی از مکان‌های مذهبی ایران است که حدود ۱۰۰ هزار متر مربع وسعت دارد. این بقعه متبرکه دو ایوان دارد که ایوان پشتی با آینه‌کاری و کاشی‌کاری تزیین شده است.

آدرس حرم شاهچراغ: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، خیابان احمدی

6. بازار و حمام وکیل

جاذبه های دیدنی شیراز

یکی از معروف‌ترین بازارهای سنتی ایران بازار وکیل است که قدمت آن به دوران زندیه بر می‌گردد. این بازار در نزدیکی ارگ کریم‌خانی شیراز و در جوار حمام وکیل قرار دارد و به فرمان کریم‌خان زند ساخته شده است. بازار وکیل همچنان رونق خود را حفظ کرده و یکی از جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود. این بازار در سال 1351 و با شماره 924 فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اگر حین سفر قصد خرید تنقلات، صنایع دستی شیراز، پارچه، عرقیجات و گیاهان کوهی، چرم، زیورآلات، انواع ظروف مسی و نقره و… را داشتید حتما سری به بازار وکیل بزنید.

حمام وکیل هم همزمان با بازار وکیل ساخته شده و در آن بخشی به نام شاه‌نشین وجود دارد که ویژه استفاده شاه بوده ‌است. گرم‌خانه حمام با سنگ ‌فرش پوشیده شده‌ اما زیر این سنگ‌ فرش دالان‌های کم ‌عرض و باریکی ساخته شده که هوای گرم و بخار آب در آن جریان داشته است. در زیر گنبد، نقوش آهک‌بُری زیبایی وجود دارد که بر زیبایی مجموعه افزوده است. این حمام نیز مانند سایر حمام‌های تاریخی ایران دارای سربینه یا رختکن، میان‌در، گرمخانه، خزینه، گلخن و انبار سوخت است.

آدرس بازار وکیل: شیراز، بلوار لطفعلی خان زند

آدرس حمام وکیل: شیراز، خیابان طالقانی

اجاره ویلا و سوئیت در شیراز

7. ارگ کریم‌خانی

جاهای دیدنی شیراز

ارگ کریم‌خانی بنایی 4000 متر مربعی در محوطه‌ای با ابعاد 12800 متر مربعی است که در زمان کریم‌خان و با بهره‌گیری ‌از دو معماری مسکونی و نظامی ساخته شده و دارای 4 برج با ارتفاع 14 متر است. دیواره‌هایی که این 4 برج را به هم متصل می‌کنند دارای 12 متر ارتفاع و 3 متر ضخامت در پایه‌ها هستند. نکته جلب توجه در ساخت این بنا تفاوت ظاهر بیرونی ارگ با قسمت‌های داخلی است. به طوری که نمای بیرونی دارای معماری کاملا نظامی است، اما بخش‌های داخلی با ظرافت کامل طراحی و ساخته شده‌اند. قسمت‌های داخلی ارگ کریم خان شیراز شامل اتاق‌ها، شاه‌نشین و حمام با تزئینات مختلف هستند.

آدرس ارگ کریم خانی: شیراز، شمال شرقی میدان شهدا

8. باغ ارم شیراز

جاهای دیدنی شیراز

در اسناد تاریخی مختلفی به باغ های شیراز اشاره شده است. این باغ‌ها به قدری محبوب هستند که در حال حاضر 9 باغ از مجموع کل باغ‌های موجود در ایران به ثبت جهانی رسیده‌اند. باغ ارم شیراز یکی از زیباترین باغ‌های شیراز است که سالانه گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. این باغ پر از گل‌ها و گیاهانی مختلفی است و فضایی بسیار فرح‌بخش دارد. از قدم‌زدن در این باغ بهشتی، پوشیدن لباس‌های سنتی، عکاسی و خوردن فالوده شیرازی لذت ببرید.

آدرس باغ ارم: شیراز، بلوار ارم، میدان ارم، خیابان ارم، جنب مجموعه دانشگاه شیراز

9. باغ نارنجستان قوام

نارنجستان قوام

یکی دیگر از باغ‌های بسیار معروف شیراز که تاریخ ساخت آن به دوره قاجار باز می‌گردد، باغ نارنجستان قوام است. این باغ توسط خاندان قوام که در دوره قاجار بر فارس و نواحی اطراف حکومت می‌کردند ساخته شده است. داخل باغ بنایی قرار دارد که هفت نوع هنر ایرانی یعنی گچ‌بری، نقاشی‌سنتی، آینه‌کاری، آجرکاری، حجاری، معرق‌کاری و منبت‌کاری برای تزئینات آن به کار گرفته شده و زیبایی آن زبانزد همگان است. نارنجستان قوام در سال 1353 با شماره 1073 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس باغ نارنجستان قوام: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند

10. باغ نظر شیراز

جاهای دیدنی شیراز

باغ نظر شیراز هم از آثار دوره زندیه است. داخل باغ به دستور کریم‌خان زند بنایی ساخته شد تا از سفیران و مهمانان خارجی در آن پذیرایی شود. این بنا به صورت هشت ضلعی ساخته شده و دارای تزئینات بسیار زیبایی است. در حال حاضر بنا به عنوان موزه استفاده می‌شود و انواع اشیای فلزی، سفالی، سکه و سایر آثار مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد تا دوره معاصر در آن نگهداری می‌شود که با تماشای آن‌ها می‌توانید سفری به اعماق تاریخ داشته باشید. نام این محل در سال 1314 با شماره 244 در فهرست اثار ملی به ثبت رسیده است.

آدرس باغ نظر: شیراز، میدان شهدا، خیابان زند، رو به روی ارگ کریمخانی

11. باغ عفیف آباد

جاهای دیدنی شیراز

باغ عفیف آباد یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز، را می‌توان نماد هنر گل‌‌کاری ایرانی دانست. داخل این باغ که از قدیمی‌ترین باغ‌های ایران و شیراز به شماره می‌رود، یک بنای شاهانه و یک موزه با نشانه‌هایی از معماری دوره هخامنشی، ساسانی و قاجاری وجود دارند. در وسعت 127000 متر مربعی این باغ می‌توانید از قدم‌زدن در میان باغی با صفا و شنیدن صدای آواز پرندگان لذت ببرید.

آدرس باغ عفیف آباد: شیراز، انتهای خیابان عفیف آباد

12. مسجد جامع عتیق شیراز

جاذبه های تاریخی شیراز

مسجد عتیق شیراز که به آن مسجد آدینه یا جمعه نیز گفته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین مساجد شیراز محسوب می‌شود. این مسجد برخلاف مسجد نصیرالملک، تزئینات بسیار ساده‌ای داشته و تنها در بخش‌هایی از آن می‌توان کاشی‌هایی به رنگ آبی دید. وجه تمایز این مسجد با سایر مساجد، وجود بنایی در مرکز حیاط مسجد است که به آن خدایخانه گفته می‌شود. از تزئینات و معماری آن که بگذریم، خدایخانه دارای کاربری کتابت قرآن بوده و به نوعی نقش چاپخانه‌های امروزی را داشته است. این بنا شاخصه اصلی مسجد عتیق شیراز محسوب می‌شود.

آدرس مسجد جامع عتیق: شیراز، ضلع جنوب شرقی شاهچراغ

13. روستای قلات

دیدنی های شیراز

یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز روستای قلات است. این روستای کوهستانی دارای بافتی پلکانی بوده و به دلیل وجود دو رودخانه و سه آبشار، از طراوت و سرسبزی خاصی برخوردار است. قلات دارای چند بنای تاریخی از جمله یک کلیسا، یک حمام قدیمی، قلعه قزل‌ارسلان و گورستانی با حجاری‌های سنگی است. قدمت روستا به احتمال زیاد به قرن هفتم هجری باز می‌گردد. علاوه بر این، در روستای قلات می‌توانید از گشت‌و‌گذار در میان کوچه‌ها و تماشای معماری خانه‌های قدیمی، بازدید از موزه روستا و خوردن بستنی سنتی و انواع غذاهای محلی لذت ببرید. برای تهیه سوغات نیز محدودیتی نخواهید داشت. از انواع فرآورده‌های کشاورزی مانند گردو، بادام و انار گرفته تا صنایع‌دستی برای فروش در غرفه‌های فروشگاه عرضه می‌شوند.

آدرس روستای قلات: 35 کیلومتری شمال غرب شیراز، جاده یاسوج به شیراز

بیشتر بخوانید: آبشار فدامی شیراز

14. عمارت شاپوری شیراز

جاذبه های شیراز

عمارت شاپوری یکی از خانه‌های اعیانی شیراز است که در سال های 1310 تا 1315 توسط یکی از تجار بسیار ثروتمند شیراز ساخته شده است. بنای اصلی 840 متر مربع و کل مجموعه 4635 متر مربع وسعت دارد. در طراحی و ساخت بنا بیشتر از عناصر اروپایی بهره برده شده تا عناصر ایرانی. حتی محوطه باغ، حوض‌ها، جانمایی عمارت و نحوه جریان آب نیز با آنچه تاکنون در باغ‌های ایرانی دیده‌ایم متفاوت است. علاوه بر عمارت اصلی چند ساختمان دیگر نیز در این مجموعه وجود دارند که در گذشته به عنوان آشپزخانه، محل استقرار کالسکه و خدمه و همین‌طور اندرونی استفاده می‌شده است.

وجه اشتراک باغ شاپوری با باغ‌های ایرانی در نوع گیاهان به کار رفته در آن است. امروزه از این بنا به عنوان رستوران و کافی‌شاپ استفاده می‌شود و در آن انواع غذاهای ایرانی و فرنگی و همین‌طور نوشیدنی‌های مختلف سرو می‌شود. اگر به شیراز سفر کردید سعی کنید حتما از این عمارت زیبا با آن نورپردازی بی‌نظیر خود که همچون نگینی در شیراز می‌درخشد، دیدن کنید.

آدرس عمارت شاپوری: استان فارس، شهر شیراز، بلوار کریم‌خان زند، خیابان انوری، خانه شاپوری شیراز

15. خانه زینت الملک

جاهای دیدنی شیراز

در سال 1290 هجری قمری خانه‌ای در شیراز برای زینت‌الملک دختر حبیب الله خان؛ قوام‌الملک چهارم، با معماری رایج قاجاری به مدت 10 سال و در ابعاد 2700 متر مربع سال ساخته شد. این خانه در ضلع غربی باغ نارنجستان واقع شده و با یک راهروی زیرزمینی به یکدیگر ارتباط دارند. زیرزمین خانه زینت الملک به عنوان نگارخانه فارس فعالیت می‌کند و آثار مختلفی از جمله تندیس مشاهیر را در خود جای داده است. از جمله بخش‌های این مجموعه می‌توان به حیاط، تالار شاه‌نشین (تالار آئینه)، اتاق‌ها، حوض و باغ اشاره کرد. المان‌های تزئینی به کار رفته در این عمارت کاملا ایرانی بوده و می‌توان هنر معرق‌کاری، کاشیکاری، آینه‌کاری، حجاری، مشبک‌کاری را در گوشه‌گوشه آن مشاهده کردد. این اثر ارزشمند تاریخی در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس خانه زینت الملک: شیراز، خیابان لطفعلی خان، جنب باغ نارنجستان

16. پارک کوهستانی دراک

پارک دراک شیراز

ساخت پارک دراک شیراز با مساحت 580 هکتار از سال 1396 آغاز شد. در بخش‌های مختلف این پارک که از جذاب‌ترین جاهای تفریحی شیراز است، آلاچیق‌هایی ساخته شده‌اند که برای یک پیک‌نیک آخر هفته بسیار مناسب است. اگر به تفریحات هیجان‌انگیز علاقمند هستید، بازدید از پارک کوهستانی دراک را فراموش نکنید چرا که نه تنها یکی از طولانی‌ترین زیپ‌لاین‌های کشور در این پارک قرار دارد بلکه قدم‌زدن روی یکی از طولانی‌ترین پل‌های معلق کشور را هم می‌توانید در این پارک تجربه کنید. علاوه بر این مسیر مناسبی برای کوهنوردی نیز در نظر گرفته شده که علاقه‌مندان می‌توانند از آن استفاده کنند. هوای پاک و طبیعت زیبای پارک کوهستانی دراک، از نکات مثبت دیگر این پارک محسوب می‌شوند.

آدرس پارک کوهستانی دراک: شیراز، ابتدای بلوار حسینی الهاشمی (از سمت فرهنگ شهر)، پارک کوهستانی دراک

17. بلوار چمران شیراز

دیدنی های شیراز

بلوار چمران یکی از شلوغ‌ترین و پر رفت‌وآمد‌ترین خیابان‌های شیراز است که به واسطه موقعیت خاصی که دارد از نظر گردشگری، سیاسی و ورزشی جزو مهم‌ترین خیابان‌های شیراز محسوب می‌شود. رودخانه شیراز به موازات این خیابان جریان دارد و باعث شده فضایی سرسبز اطراف خیابان ایجاد شود. خیابان چمران این روزها به پاتوق خانواده‌ها و جوانان برای گردش و پیک نیک تبدیل شده است و اطراف آن پر از اغذیه فروشی‌هایی است که حال‌و‌هوای خاصی به آن بخشیده است. علاقه‌مندان به ورزش‌هایی چون پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری می‌توانند از ورزش در این بلوار زیبا لذت ببرند.

18. محله قصر الدشت

مکان های دیدنی شیراز

محله قصرالدشت شیراز یکی از محله‌های قدیم شیراز است که با کوچه پس کوچه‌ها و باغ‌های باصفای خود امروزه در قلب شیراز واقع شده است. این محله که زمانی خارج از محدوده شیراز قرار داشت هنوز هم زیبایی خود را حفظ کرده است. باغ معروف ناصری و باغ نوابی در این منطقه قرار دارند. درختانی به قدمت 300 سال در محله قصرالدشت وجود دارند که امروزه تعداد کمی از آن‌ها باقی‌مانده و به علت ساخت‌و‌سازهای بی‌رویه بخشی از آن‌ها نابود شده است.

آدرس محله قصرالدشت: شیراز، خیابان صاحب الامیری

19. سرای مشیر

سرای مشیر شیراز

اگر قصد خرید صنایع‌دستی چون خاتم، معرق، قلم‌زنی، سنگ‌های قیمتی، زیروآلات نقره و طلا و دستبافته‌هایی چون گلیم دارید، سری به بازار مشیر بزنید. این بازار که قدمت ساخت آن به دوره قاجار می‌رسد، دارای معماری بسیار زیبایی است که از طریق یک هشتی به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است. بخش شمالی به بازار وکیل وصل می‌شود و فرصتی ایجاد می‌کند تا در یک زمان از هر دو بازار تاریخی این شهر دیدن کنید. سردر مغازه‌ها، آفتابگیرهای قدیمی، حوض آبی و کاشیکاری‌های بی‌نظیر این بازار تاریخی آن را به یکی از جاذبه‌های محبوب هم برای گردشگران ایرانی و هم خارجی تبدیل کرده است. این بازار در سال 1345 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آدرس سرای مشیر: شیراز، تقاطع خیابان لطفعلی‌خان زند و طالقانی، به سمت بازار وکیل

20. آرامگاه خواجوی کرمانی‌

جاهای دیدنی شیراز

آرامگاه خواجوی کرمانی شاعر پرآوازه قرن هشتم هجری در تنگه الله اکبر شیراز قرار دارد. چشمه‌ای به نام رکن‌آباد از کنار آرامگاه این شاعر بزرگ پارسی می‌گذرد که فضایی باصفا ایجاد کرده است. از این محل به راحتی می‌توانید دروازه قرآن شیراز را ببینید. در اطراف آرامگاه سه غار قرار دارند که یکی از آن‌ها زمانی محل عبادت وی بوده است. هر سه غار دارای نقش برجسته‌هایی مربوط به اساطیر ایرانی، فتحعلی‌شاه و پسرانش هستند. در بخش‌های مختلف، اشعاری از این شاعر بزرگ بر دیواره‌ها حک شده است. در سال 1370 مجسمه‌ای از خواجوی کرمانی در این محل نصب شد.

آدرس آرامگاه خواجوی کرمانی: ابتدای جاده شیراز – اصفهان، تنگ الله اکبر

21. تخت جمشید

مکان های دیدنی شیراز

بنای تخت جمشید یا پرسپولیس گرچه در خود شهر شیراز قرار ندارند اما همواره با نام شیراز گره خورده‌ است. این آثار تاریخ تمدن بزرگ ایرانی را به تصویر می‌کشند و گردشگران خارجی و داخلی علاقه زیادی به دیدن آن دارند. تخت جمشید پایتخت تشریفاتی پادشاهی ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده‌ و مورخین قدمت بنای آن را به ۵۱۸ سال قبل از میلاد نسبت می‌دهند. بنای تخت جمشید در ۱۰ کیلومتری شمال شهر مرودشت و در ۵۷ کیلومتری شیراز قرار دارد. این شاهکار ارزشمند تاریخی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

آدرس تخت جمشید: شهرستان مرودشت، مجموعه تخت جمشید

22. نقش رستم شیراز

مکان دیدنی شیراز

نقش رستم از جاهای دیدنی شیراز محل دفن سه تن از شاهان بزرگ هخامنشی یعنی داریوش کبیر، اردشیر اول و خشایارشا است. این گوردخمه‌ها از منحصر‌به‌فردترین گوردخمه‌های باستانی هستند که نظیرش را در هیچ کشور دیگری نخواهید دید. علاوه بر گوردخمه‌ها، آثار حجاری شده دیگری بر دیواره‌های نقشم رستم ایجاد شده که حکایت از نبرد شاهان ساسانی مانند شاپور، بهرام دوم، هرمز دوم و شاپور دوم با دشمنان‌شان دارند. در نقش رستم می‌توانید روایاتی از دوره ایلامی تا ساسانی را ببینید. در مقابل نقشم رستم بنایی قرار دارد که به کعبه زرتشت معروف است اما درباره کارکرد آن اطلاعاتی دقیقی در دست نیست. سفر به جاهای دیدنی شیراز بدون بازدید از نقشم رستم کامل نمی‌شود.

آدرس نقش رستم: مرودشت، جاده مرودشت-ساروئی، روستای زنگی آباد

23. آرامگاه کوروش

جاهای دیدنی شیراز

یکی دیگر از آثار بسیار ارزشمند دوره هخامنشیان، مقبره کوروش کبیر است که در فهرست میراث یونسکو هم به ثبت رسیده است. کوروش از پادشاهان خوشنام این سلسله است و در میان مردم ایران محبوبیت بالایی دارد. در گذشته اطراف آرامگاه را باغ‌های سلطنتی باشکوهی احاطه کرده بودند که امروزه اثری از آن‌ها نیست اما خود بنا بعد از 2500 سال هنوز پابرجا مانده است. تاریخ پر فرازونشیب آرامگاه کوروش و روایت‌های مختلفی که از زبان سیاحان مختلف دنیا درباره این بنا نوشته شده به قدری زیاد پیچیده است که مجال پرداختن درباره آن در این مطلب وجود ندارد.

آدرس آرامگاه کوروش: شهرستان پاسارگاد، بخش پاسارگاد، ضلع جنوبی میراث جهانی پاسارگاد، آرامگاه کوروش

24. مجتمع خلیج فارس شیراز

دیدنی های شیراز

مجتمع خلیج فارس بنایی 450 متر مربعی است که در ساخت آن از معماری هخامنشیان بهره گرفته شده است. این مجتمع که یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین مراکز تفریحی، توریستی و تجاری ایران محسوب می‌شود، تفریحاتی مانند بیلیارد و بولینگ، پردیس سینمایی، انواع کافه و رستوران و یک هایپرستار عظیم را در درون خود جای داده است. از بخش تجاری هم می‌توانید انواع پوشاک، کیف‌وکفش، اسباب‌بازی، پارچه، لوازم خانگی و کادویی، صوتی و تصویری، موبایل، سیسمونی، طلا و جواهرات، عینک و ساعت، لوازم آرایشی، عطر و ادکلن با برندهای معتبر خریداری کنید.

آدرس مجتمع خلیج فارس: شیراز، بزرگراه دکتر حسابی، ابتدای ورودی شهر جدید صدرا، مرکز خرید خلیج فارس شیراز

25. مجتمع تجاری تفریحی ستاره فارس

مکان های دیدنی شیراز

یکی از دیگر از مراکز خرید در شیراز، مجتمع ستاره فارس است که در زمینی به مساحت 45000 متر مربع ساخته شده است. این مرکز 9 طبقه مختلف دارد که در مجموع به 450 واحد تجاری تقسیم شده است. در این واحدها انواع کالاهای آرایشی‌ و بهداشتی، دیجیتال، پوشاک و عرضه می‌شوند. بیشتر این کالاها از مناطق آزاد تجاری تهیه می‌شوند و قیمت‌های مناسبی دارند. یکی از جذابیت‌های اصلی این مرکز امکان نوش‌جان کردن انواع غذاهای بین‌المللی شامل مکزیکی، هندی، چینی و… است. شهربازی بزرگ این مجتمع بهترین مکان برای بازی و سرگرمی کودکان است.

آدرس مجتمع تجاری تفریحی ستاره فارس: شیراز، خیابان عفیف آباد، بین عفیف آباد 10 و 12

26. مجتمع تجاری تفریحی زیتون فارس

جاهای دیدنی شیراز

مجتمع تجاری تفریحی زیتون هم یکی دیگر از مراکز خرید محبوب بین شیرازی‌ها است که 12 طبقه مختلف دارد. در این مجتمع علاوه بر واحدهای تجاری، می‌توانید از شهربازی، سینما سه‌بعدی، انواع رستوران و کافی‌شاپ هم استفاده کنید. در این مرکز هم انواع کالاهای مختلف به فروش می‌رسند. در بازدید از جاهای دیدنی شیراز مراکز خرید را هم مد نظر قرار دهید.

آدرس مجتمع تجاری تفریحی زیتون فارس: شیراز، خیابان انقلاب، چهار راه پارامونت

27. رستوران های شیراز

در شیراز غذاهای متنوع و رستوران‌های مختلفی وجود دارد. رستوران‌های شیراز به غذاهای سنتی خوش طعم آن معروف هستند. علاوه بر این گردشگران قادرند تا رستوران‌های سنتی و مدرن را برای سرو غذا انتخاب کنند. دسرهای سنتی شیرازی، غذاهای ایرانی و فست‌فودها به راحتی در دسترس گردشگران است. هفت خوان، شرزه، صوفی، کته ماس، باغ راز، شاطر عباس، رستوران‌های سنتی شاپوری، سرای مهر، کافه رستوران نیایش، و چای‌خانه و دیزی‌سرای مجموعه‌ حمام وکیل از بهترین جاها برای سرو غذا در شیراز هستند.

جاهای دیدنی شیراز

هزینه بازدید از امکان تاریخی استان فارس

بیشتر جاهای دیدنی تاریخی شیراز هزینه ورودی دارند. این مبلغ صرف تعمیر و نگهداری از بناها می‌شود. اگر به دنبال اطلاع از هزینه ورودی امکان تاریخی استان فارس هستید می توانید روی لینک هزینه بازدید از اماکن تاریخی استان فارس کلیک کنید.

مراکز اقامتی شیراز

برای هر شرایط بودجه‌ای و هر نوع سلیقه‌ای، در شیراز مرکز اقامتی یافت می‌شود. گردشگران از طریق سایت هومسا می‌توانند برای اجاره اقامتگاه بوم‌گردی در شیراز، هتل‌های لوکس و هتل‌های سنتی، خانه و سوئیت‌های متنوع، گزینه‌های پیش‌روی شما برای اقامت در شیراز است. هومسا به شما کمک می‌کند یک اقامتگاه دلخواه، پیش از سفر به شیراز پیدا کنید، خواه  یک آپارتمان لوکس در شمال شهر باشد، خواه یک خانه دنج در نزدیکی یکی از جاهای دیدنی شیراز و خواه یک اقامتگاه بوم‌گردی که همگی یک سقف آسوده و امن برای سفر شما خواهد بود.

جاهای دیدنی شیراز

سوالات متدوال

بهترین جاهای دیدنی شیراز کدامند؟

دروازه قرآن شیراز، حافظیه، سعدیه، مسجد نصیرالملک، حرم شاهچراغ، حمام وکیل، باغ ارم، باغ نارنجستان قوام، باغ نظر، باغ عفیف آباد، مسجد جامع عتیق و…

کلام آخر

شیراز شهر دیدنی‌ها است و دیدن آن بر هر عاشق سفری واجب؛ هر کسی باید برای یکبار هم که شده تجربه لذت‌بخش شیرازگردی را بچشد. اگر در حال برنامه‌ریزی برای یک سفر فوق‌العاده هستید بی‌شک اولین گزینه پیش‌روی شما شیراز خواهد بود؛ جایی که هم احوالات عرفانی و مذهبی در آن را تجربه می‌کنید و هم غرق احساسات شاعرانه می‌شوید.

یک دیدگاه

  1. به نظرم کل جاذبه های شیراز بی نقص و عالی ولی مکان هائی که من بسیار لذت بردم
    دروازه قرآن شیراز
    حافظیه شیراز
    سعدیه
    مسجد نصیرالملک شیراز
    بودند که واقعا تاریخ رو به رخ میکشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا