ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنی

جاهای دیدنی چابهار ؛ ناب ترین دیدنی های جنوب ایران

زمانی که سخن از چابهار به میان می‌آید، نمی‌دانیم از کجا باید شروع کنیم. از جاذبه‌های شگفت‌انگیز تاریخی و طبیعی این شهر که گاهی مانندش را در کمتر جایی از این سرزمین می‌توان دید، از هوای معتدل و همیشه بهاری‌اش بگوییم که گردش و تفریح را لذت‌بخش‌تر از هر مکان و زمانی می‌کند یا از کشتی‌های اقیانوس‌پیمایی که در اسکه‌های آن پهلو گرفته‌اند و بازرگان‌های ایرانی را از طریق آب‌های آزاد به دیگر کشورهای جهان می‌رسانند. ما در این مطلب قصد داریم جاهای دیدنی چابهار را به شما معرفی کنیم تا با برنامه‌ریزی مناسب، فرصت بازدید از همه آن‌ها را داشته باشید. با ما همراه شوید تا درباره چابهار بیشتر بدانیم.

در سفر به چابهار پیشنهاد می‌کنیم حتما به تمامی مواردی که در ادامه توضیح خواهیم داد سر بزنید چون هر کدام زیبایی‌های خاص خود را دارند و با کلمات و حتی عکس‌های با کیفیت نمی‌توان تمام زیبایی‌های آن‌ها را به تصویر کشید.

کوه های مریخی چابهار؛ یکی از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی چابهار

مناطق دیدنی چابهار

غیرممکن است کسی هنر مینیاتور ایرانی را ببیند و از زیبایی منحصربه‌فرد آن شگفت‌زده نشود. حال تصور کنید این زیبایی را در مقیاسی بزرگ‌تر و بر فراز کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده ببینید؛ کوه‌های مینیاتوری چابهار که به کوه‌های مریخی هم معروف هستند، جزو معروف‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی چابهار محسوب می‌شوند و بازدید از آن‌ها تجربه‌ی کاملاً متفاوت و جذابی خواهد بود. آنچه کوه‌های مریخی چابهار را منحصربه‌فرد کرده، ظاهر عجیب و خاص آن‌ها است که بر اساس فرسایش ایجاد شده‌اند. شباهت ظاهری این کوه‌های رسوبی با سطح مریخ باعث شده آن‌ها را با عنوان کوه‌های مریخی بشناسند.

کوه های مریخی چابهار در فاصله 40 تا 50 کیلومتری مسیر چابهار به روستای گواتر قرار گرفته‌اند. اگر قصد دارید به کوه های مریخی چابهار قدم بگذارید و زیبایی این منطقه را از نزدیک لمس کنید، بهتر است تجهیزات لازم برای سنگ‌نوردی را همراه خود ببرید.

آدرس کوه های مریخی چابهار

استان سیستان و بلوچستان، چابهار، کیلومتر ۴۰ جاده چابهار به گواتر

پارک سنگی لیپار

پارک سنگی چابهار

یکی از جذاب‌ترین منظره‌های ساحل دریای مکران در چابهار، پارک ساحلی لیپار است. این پارک مکان مناسبی برای ساعت‌ها نشستن و تماشای قایق‌ها و لنج‌هایی است که به ساحل آمده‌اند. همچنین می‌توانید به پیاده‌روی در این پارک بپردازید و در کافه‌ها و رستوران‌های این ساحل، یک غذای محلی خوشمزه نوش‌ جان کنید. اگر اهل پیک‌نیک هستید، می‌توانید سراغ آلاچیق‌های این پارک بروید و لحظه‌های خوشی را برای خود و عزیزان‌تان بسازید.

علاوه بر این، علاقه‌مندان به غواصی هم می‌توانند با مراجعه به کلبه غواصی که در انتهای همین پارک ساحلی قرار دارد، سری به دنیای زیر آب بزنند. در کنار این همه زیبایی، پیشنهاد می‌کنیم تماشای طلوع و غروب خورشید در ساحل پارک سنگی لیپار را از دست ندهید.

آدرس پارک سنگی لیپار

چابهار، خیابان توحیدی، بلوار ریگی، پارک سنگی لیپار

تالاب صورتی چابهار

دریاچه صورتی چابهار

یکی دیگر از جاهای دیدنی چابهار که نظیرش را شاید در چند نقطه از کره زمین بتوانید ببینید، تالاب صورتی در مسیر جاده ساحلی چابهار به بندر گواتر است. از خاص‌بودن این تالاب همین‌قدر بگوییم که در دنیا تعداد بسیار محدودی دریاچه صورتی رنگ وجود دارند که یکی از آن‌ها همین تالاب لیپار است. دلیل رنگ صورتی این تالاب به وجود پلانکتون‌های گیاهی در آب‌های حاشیه دریای عمان برمی‌گردد که هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد.

 پوشش گیاهی خاص منطقه و وجود برخی گونه‌های جانوری مانند کشیم، چنگر، تیهو، جیرفتی، خوتکا، دلیجه، طاووسک، فلامینگو و عقاب دشتی در کنار این تالاب باعث افزایش جذابیت تالاب صورتی چابهار شده است. به همین دلیل مجتمع توریستی مجهزی در کنار این زیبایی‌ها ساخته شده که شامل سالن‌های ویژه پذیرایی، سوئیت و سکوی مخصوص رصد ستارگان برای اقامت راحت‌تر بازدیدکنندگان است.

آدرس تالاب صورتی

استان سیستان و بلوچستان، 15 کیلومتری شرق چابهار، نزدیک روستای رمین و در مسیر جاده ساحلی چابهار

گِل فشان؛ از عجیب‌ترین جاهای دیدنی چابهار

چشمه گل افشان چابهار

هر چه از شگفتی‌های جاهای دیدنی چابهار بگوییم، باز هم کم گفته‌ایم. به عنوان مثال چشمه‌های گِل فشان چابهار که به جای آب از آن گِل جاری می‌شود. البته نظیر چنین چشمه‌های گل فشانی در دیگر کشورها به غیر از ایران نیز یافت می‌شود؛ اما سکونتگاه بزرگ‌ترین کوه گل‌ فشان دنیا با ارتفاع 500 متر در چابهار است. ساز و کار گل فشان چابهار به این صورت است که بعد از جاری‌شدن گل سرد از دل چشمه‌ها، این گل‌ها روی هم انباشته و مخروطی می‌شوند و شکل کوه به خود می‌گیرند.

به این ترتیب در فواصل زمانی مختلف، از چشمه‌ها گل سرد با صدایی مانند ترکیدن حباب بیرون می‌آید و دیگر ایام سال غیرفعال است و به اصطلاح خاموش می‌شود. ناگفته نماند که گل‌های سرد این چشمه‌ها خاصیت درمانی دارند و بسیاری از محلی‌ها با این گل‌ها حمام می‌کنند. بنابراین جایز است که بگوییم چشمه‌های گل افشان چابهار همانند یک کوه آتشفشان فعال هستند که به جای مواد مذاب، از دهانه آن گلی خاکستری رنگ و شفابخش می‌جوشد. پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن اصلی‌ترین گل ‌فشان‌های چابهار به بندر تنگ در کنارک بروید.

آدرس چشمه گل فشان چابهار

 بندر تنگ، جنوب جاده کهیر به زرآباد، نرسیده به روستای تنگ، کوه گل افشان چابهار.

موج فشان چابهار در ساحل صخره‌ای

موج فشان چابهار

پدیده موج فشان چابهار از جمله جاذبه‌های زیبا و متفاوت این شهر است که می‌توان در سواحل صخره‌ای چابهار به تماشای آن نشست. موج فشان که با عنوان فواره‌های طبیعی آب نیز شناخته می‌شود، در اثر برخورد امواج پرسرعت به صخره‌های کنار ساحل شکل می‌گیرند. شما می‌توانید در سرتاسر نوار ساحلی چابهار به گواتر این فواره‌های طبیعی آب را ببینید؛ اما برای تماشای بیشترین موج فشان‌ها باید سراغ بوستان ساحلی دریای بزرگ در شهر چابهار بروید.

بد نیست بدانید که وزش بادهای موسمی که در بسیاری از ماه‌های سال رخ می‌‌دهد، باعث به‌وجودآمدن پدیده موج فشان می‌شود. قدرت موج فشان‌ها همیشه یکسان نیست و به عواملی مانند بزرگی امواج یا فصل سال بستگی دارد. مثلاً اگر همه عوامل ایجادکننده موج فشان به‌خوبی فراهم باشد، امکان دارد که ارتفاع این امواج حتی به 20 متر هم برسد. بهترین زمان سال برای تماشای موج فشان ها، فصل مونسون است که در چابهار از نیمه دوم اردیبهشت آغاز می‌شود و تا اوایل شهریور ادامه دارد.

آدرس موج فشان چابهار

میدان ناخدا، انتهای خیابان کارگر، بوستان ساحلی دریای بزرگ

غارهای سه گانه تیس یا غارهای بان مسیتی

غارهای سه گانه تیس

بعد از عبور از کوه های مریخی و تالاب صورتی چابهار، زمان آن رسیده که شگفتی دیگری در این منطقه به نام غارهای سه گانه تیس را معرفی کنیم. این سه غار در روستای تیس قرار دارند که یکی از آن‌ها طبیعی و دو غار دیگر ساخته دست بشر هستند. شکل غار طبیعی به‌صورت نیم‌دایره است و درون آن یک آرامگاه وجود دارد. البته از آنجایی که هیچ نوشته‌ای روی سنگ قبر آن وجود ندارد، تاریخچه‌ای از آن آرامگاه باقی نمانده است. این غارهای سه‌گانه با نام «بان مسیتی» نیز شناخته می‌شوند که به زبان محلی بلوچی است؛ «بان» به معنی مرد صالح و خداپرست و «مسیتی» به معنی معبد و پرستشگاه است.

غارهای سه گانه تیس از جمله مناطق دیدنی چابهار هستند که شما را ناامید نخواهند کرد؛ به‌خصوص اگر از علاقه‌مندان به تاریخ، آیین‌های قومی و تشریفات باستانی هستید. قسمت هیجان‌انگیز این غارهای سه‌گانه مربوط به اعتقاد برخی از بومیان منطقه است که معتقدند این مکان پرستشگاه‌هایی برای ذبح قربانی بوده است.

آدرس غارهای سه گانه تیس

 شمال شرق روستای تیس، دامنه کوه شهبازبند، غارهای سه گانه تیس

خلیج گواتر

خلیج گواتر

ساحل خلیج گواتر در نقطه صفر مرزی قرار دارد و با خطی نامرئی خاک دو کشور ایران و پاکستان را از یکدیگر جدا می‌سازد. خلیج گواتر در طول ساحل مکران و کرانه‌ی دریای عمان قرار دارد و به لحاظ جغرافیایی جنوب شرقی‌ترین نقطه ایران به حساب می‌آید. افراد بسیاری که از این جاذبه دیدن کرده‌اند، معتقدند آرامشی که در ساحل خلیج گواتر وجود دارد، وصف‌ناپذیر بوده و از جنس متفاوتی است.

موقعیت خلیج گواتر به‌گونه‌ای است که برخی از ساکنان محلی این منطقه برای اهداف مختلف کاری با قایق میان ایران و پاکستان در رفت‌وآمد هستند، چرا که با قایق تنها نیم ساعت تا پاکستان فاصله است. بنابراین با توجه به موقعیت سیاسی-جغرافیایی خاص منطقه، برای کمپینگ و رفت‌و‌آمد در محدوده ساحلی نیاز به هماهنگی حضوری با مأموران گارد ساحلی است.

آدرس خلیج گواتر

جنوب شرقی چابهار، نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان، خلیج گواتر

جاده چابهار بریس

جاده بریس چابهار

گردشگرانی که از چابهار راهی روستای بریس می‌شوند، باید از جاده‌ای زیبا بگذرند که با نام جاده ساحلی چابهار بریس شناخته می‌شود. این جاده در امتداد دریای عمان ادامه دارد و بعد از گذر از روستای بریس، در نهایت به خلیج گواتر می‌رسد. زیبایی‌های موجود در این جاده به قدری است که بسیاری معتقدند رانندگی در این جاده یکی از لذت‌بخش‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین تجربه‌های سفر به چابهار است.

در واقع جاده چابهار به بریس از میان جاذبه‌های طبیعی متعددی مانند سواحل صخره‌ای، موج فشان‌ها، تالاب لیپار، کوه های مریخی چابهار، درختان انجیر معابد، فرش خزه و… می‌گذرد که هر کدام از جاهای دیدنی چابهار محسوب می‌شوند. فقط بهتر است این موضوع را بدانید که کیفیت آسفالت این مسیر آنچنان قابل قبول نیست و امکانات روشنایی خوبی هم در این مسیر وجود ندارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم سفر خود را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که تا قبل از تاریکی شب به مقصد مدنظرتان برسید.

دکه بازار چابهار

دکه بازار چابهار

بسیاری از ما معتقدیم که خرید سوغات برای عزیزان‌مان نشانه علاقه و احترام ما به آن‌ها است و به همین دلیل در همه سفرهایمان به دنبال بازاری برای خرید سوغاتی هستیم. در سفر به چابهار می‌توانید برای خرید سوغاتی سری به بازار محلی چابهار بزنید. این بازار یکی از سنتی‌ترین و پرطرفدارترین بازارهای این شهر است که می‌توان در آن انواع صنایع دستی و سوغات مخصوص چابهار را یافت. این بازار با نام بازار فجر یا دکه بازار چابهار نیز شناخته می‌شود و معدن پارچه‌های رنگارنگ و انواع لباس بلوچی و سوزن‌دوزی‌شده سنتی است. همین موضوع چابهار را در دسته بهترین مراکز خرید ایران قرار می‌دهد.

پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر  قصد خرید ندارید، باز هم سری به این بازار بزنید؛ چرا که در این بازار فرهنگ بلوچی به معنای واقعی جریان دارد و شما می‌توانید با قدم‌زدن در آنجا از دیدن آن همه زیبایی لذت ببرید.

 یکی از زیبایی‌های دکه بازار، خانم‌های بلوچی هستند که انواع طرح و نقش با حنا بر دستان خود و خانم‌های گردشگر می‌کشند. همچنین می‌توانید انواع صنایع دستی چابهار مانند زری‌دوزی، داروهای گیاهی، حصیربافی، زیورآلات و محصولاتی از این دست را بیابید و  به‌عنوان سوغات یا یادگاری خریداری کنید. با این حرکت کمک زیادی به گردشگری پایدار و رونق‌گرفتن زندگی بومیان این منطقه هم خواهید کرد.

آدرس دکه بازار چابهار

چابهار، بلوار امام خمینی، خیابان خیام، دکه بازار چابهار

بازار ماهی فروشان چابهار

بازار ماهی فروشان چابهار

جنوب است و ماهی‌های تازه و لذیذش. بنابراین طبیعی است که بسیاری از اهالی چابهار به ماهیگیری مشغول باشند. درواقع ماهیگیری از اصلی‌ترین مشاغل مردم این منطقه است و شما می‌توانید تازه‌ترین ماهی‌ها را در بازار ماهی فروشان چابهار بیابید. این بازار در نزدیکی ساحل دریا کوچک است و شامل دو سوله بزرگ و کوچک در 100متری یکدیگر می‌شود. در این بازار می‌توانید علاوه بر انواع ماهی‌های تازه، دیگر آبزیان خوراکی مانند میگو و هشت پا را تهیه کنید و از خدماتی مانند تمیزکردن ماهی، تکه‌کردن و بسته‌بندی آن‌ها نیز بهره‌مند شوید.

آدرس بازار ماهی فروشان چابهار

سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، بلوار شهید ریگی، انتهای خیابان دریا، بازار ماهی‌فروشان چابهار

ساحل دریا کوچک

ساحل دریا کوچک چابهار

یکی از زیباترین جاهای دیدنی چابهار، ساحل دریا کوچک است. ساحلی صخره‌ای با چشم‌اندازی منحصربه‌فرد که منبع درآمد بسیاری از ماهیگیران این منطقه است. بیشتر صید ماهیگیرهای این منطقه شامل ماهیانی نظیر تن و گلیت می‌شود. از آنجایی که اسکله و موج‌شکن‌های بزرگ در این بندر راه ورود به آب‌های آزاد را بسته‌اند، این ساحل در اغلب اوقات آرام است.

به همین دلیل عکاسان مستند و طبیعت، این ساحل را برای عکاسی از دریای آرام به دور از موج‌های خروشان و ماهیگیرانی که در اسکله صید خود را می‌فروشند، انتخاب می‌کنند.

همین آرام‌بودن ساحل آن را به مکانی مناسب برای شنا و تفریح‌های خانوادگی به خصوص تفریح همراه با کودکان تبدیل کرده است. اگر اهل خوردن غذاهای دریایی و ماهی‌های خوشمزه جنوب کشور هستید، می‌توانید ماهی‌های تازه را با قیمت مناسب از صیادان این منطقه خریداری کرده و حتی روش پخت انواع ماهی‌ها را نیز از آن‌ها بپرسید.

تماشای طلوع و غروب آفتاب در این مکان بسیار لذت‌بخش است و همین موضوع ساحل دریا کوچک را به یکی از بهترین جاهای دیدنی چابهار تبدیل کرده است.

آدرس ساحل دریا کوچک

 انتهای بلوار امام، ساحل دریا کوچک

ساحل تیس

ساحل تیس چابهار

یکی دیگر از مناطق دیدنی چابهار که مدتی است توجه گردشگران را به خود جذب کرده، ساحل روستای تیس با اسکله‌های تفریحی و ماهیگیری جذابش است. این ساحل در 10 کیلومتری شمال شهر چابهار قرار دارد. از آنجایی که عمق دریا در محدوده این ساحل شنی حدود 1.5 متر است، گزینه خوبی برای شنا و آبتنی به حساب می‌آید.

ازجمله امکانات رفاهی و تفریحی موجود در پارک ساحلی تیس می‌توان به تعدادی آلاچیق، دوش، زمین بازی کودکان، بوفه، رستوران، قایق، جت اسکی و شاتل اشاره کرد. ناگفته نماند که ساحل تیس قدمتی تاریخی دارد و طبق گفته‌ها قدمت آن به 2500 سال پیش باز می‌گردد. در نواحی این ساحل، چند بنای تاریخی از جمله قلعه پرتغالی‌ها به چشم می‌خورد که نشانگر تاریخچه پربار این ساحل است.

غروب ساحل تیس هم مانند سایر سواحل چابهار بسیار تماشایی و دیدنی است و در تبدیل این ساحل به یکی از زیباترین جاهای دیدنی چابهار نقش مهمی ایفا می‌کند.

آدرس ساحل تیس

شمال شهرستان چابهار، جاده اسکله تیس، ساحل تیس

ساحل بریس

ساحل بریس چابهار

ساحل بریس بخشی از سواحل مکران است که در نزدیکی دریای عمان قرار دارد. بسیاری از صیادان این بندر را برای ماهیگیری انتخاب می‌کنند. چراکه 10 متر از سطح دریا فاصله دارد و محل صید انواع ماهی و شاه‌میگو است. ساحل بریس مانند خلیج گواتر در نقطه صفر مرزی قرار دارد و آخرین بندر چابهار محسوب می‌شود. از آنجایی که صخره‌های مرتفع مرجانی ساحل بریس‌ ایمنی کامل ندارند و ممکن است خطرآفرین باشند، بهتر است قبل از رفتن به این مکان از همراه‌داشتن تجهیزات لازم اطمینان حاصل کنید.

آدرس ساحل بریس

 ۶۰ کیلومتری جنوب شرق چابهار، ساحل بریس

ساحل نورانی تَنگ

جاهای دیدنی چابهار در شب

نام چابهار با شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی گره خورده است. مثلا ساحل نورانی تنگ یکی از جذاب‌ترین مناطق دیدنی چابهار است که زیبایی‌اش موجب شگفتی بسیاری از مسافران می‌شود. این ساحل زیبا در نزدیکی روستای تنگ قرار دارد و در امتداد دریای عمان کشیده شده است. ساحل تنگ در برخی شب‌های پاییز و زمستان به رنگ آبی درخشان در می‌آید و چشم‌اندازی باورنکردنی را خلق می‌کند. به همین دلیل بسیاری معتقدند ساحل نورانی تنگ یکی از بهترین جاهای دیدنی چابهار در شب است.

شاید این سؤال به‌وجود بیاید که دلیل این پدیده چیست؟ باید بگوییم که فیتوپلانکتون‌های موجود در آب‌های این خطه (نوعی شب‌تاب دریایی) چند ساعت بعد از تاریک‌شدن هوا، شروع به درخشش درون آب می‌کنند و باعث درخشندگی ساحل تنگ می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از زمان دقیق وقوع این پدیده، سراغ پرس‌وجو از محلی‌ها بروید. همچنین مناطقی را انتخاب کنید که در تاریکی مطلق فرو رفته باشند.

آدرس ساحل نورانی تنگ

 شهرستان کنارک، سواحل روستای تنگ

روستای رمین

روستای رمین چابهار

روستای رمین یکی دیگر از جاهای دیدنی چابهار است که جاذبه‌های گردشگری فراوانی مانند کوه‌‌های مینیاتوری و تالاب لیپار در نزدیکی آن قرار دارند. علاوه بر این، طبیعت روستای رمین بسیار دیدنی است و جزو زیباترین مناطق دیدنی چابهار به حساب می‌آید. در نتیجه بسیاری از مسافران چابهار یک روز کامل را به بازدید از روستای رمین و جاذبه‌های اطراف آن اختصاص می‌دهند. هنگام بازدید از این روستا با صنایع دستی زیبا و جذابی روبه‌رو می‌شوید که شما را شگفت‌زده خواهد کرد و اجتناب از خرید آن‌ها تقریبا غیرممکن است. علاوه بر این جالب است بدانید که روستای رمین جزو 10 روستای برتر کتاب‌دوست و کتاب‌خوان ایران به حساب می‌آید.

آدرس روستای رمین

۱۲ کیلومتری شرق چابهار، روستای رمین

روستای دَرَک

روستای درک

روستای درک چابهار یکی از عجیب‌ترین و زیباترین نقاط ایران و حتی جهان است. زیبایی این روستا شما را حیرت‌زده می‌کند. تلاقی زیبایی از دریا و کویر که اگر از وجود آن بی‌خبر باشید، ممکن است لحظه‌ای با خود فکر کنید که سراب دیده‌اید. به‌راستی که دیدن منظره دریا از میان کویر خشک و بی‌‌آب و علف شگفت‌انگیز است.

زمانی که سراغ بازدید از روستای درک بروید، می‌توانید انواع ساحل صخره‌ای، ماسه‌ای، شنی و مرجانی را در فاصله‌های کوتاهی از یکدیگر ببینید و از تماشای آن‌ها لذت ببرید‌. علاوه بر این، در روستای دیدنی و بکر درک فرصت بازدید از مجموعه درخت‌های گرمسیری، نخل، ذرت، بوته‌های هندوانه، موز و… را خواهید داشت. یکی دیگر از شگفتی‌های روستای درک، وجود چاه‌هایی با آب شیرین و زلال، آن هم در مجاورت دریا است.

این روستا فرصت دیدن تپه‌های ماسه‌ای، ساحل مرجانی، کوه، جنگل و دریا را در کنار هم برای‌تان امکان‌پذیر می‌کند. و از منظره غروب طلایی خورشید لذت ببرید. همین موضوع روستای درک را به یکی از بهترین جاهای دیدنی چابهار در شب تبدیل کرده است.

آدرس روستای درک

شهر کنارک، بخش زرآباد، دهستان زرآباد شرقی، روستای درک

روستای تیس

روستای تیس چابهار

در دل شهرستان چابهار یک روستای تاریخی به نام روستای تیس وجود دارد که جریان زندگی در آن به دوره هخامنشیان برمی‌گردد. همین موضوع آن را به یکی از بهترین جاهای دیدنی چابهار برای دوست‌داران تاریخ و پیشنیه ایرانی تبدیل کرده است. روستای تیس در دوران هخامنشیان و کمی بعد یکی از مهم‌ترین بنادر ایران بود که در دریای مکران قرار داشته و کالاهای مختلفی از هند و آسیای شرقی از طریق این بندر وارد ایران می‌شدند.

البته بندر تیس موقعیت خاص خود را در دوره اسلامی نیز حفظ کرد؛ اما طبق گفته‌ها، کمی بعدتر تولید نیشکر و پانیذ در مکران از رونق افتاد و این بندر هم رفته‌رفته اهمیت خود را از دست داد. امروزه به دلیل وجود رودخانه لاوری وسط این روستا، جاذبه‌های طبیعی زیادی به‌وجود آمده است که برای بسیاری از گردشگران جذاب است.

آدرس روستای تیس

شمال غربی شهرستان چابهار، روستای تیس

گورستان روستای تیس

گورستان روستای تیس چابهار

اگر جزو افرادی هستید که به امور ماورء‌الطبیعه علاقه‌مند است، حتما در سفر به روستای تیس سری هم به گورستان معروف این روستا بزنید. این گورستان به دلیل سنگ قبرهای عظیم و عجیب خود به گورستان جنیان شهرت یافته و افراد محلی ادعا می‌کنند که شب‌ها صدای ناله و گریه جنیان را بر سر قبر مردگانشان می‌شنوند. این گورها در ابعاد بسیار بزرگ و بر بستری سنگی حک شده‌اند و ایجاد شدن آن‌ها به دست انسان آن‌ هم در آن زمان کمی دور از ذهن است.

آدرس گورستان تیس چابهار

شمال غربی شهرستان چابهار، روستای تیس

کلام آخر

مگر می‌شود از زیبایی و شگفتی جاهای دیدنی چابهار شنید و هوس سفر به این شهر را نکرد؟ یک سفر کامل و باورنکردنی به قلب عظمت و شکوه طبیعت جنوب کشور که سن و جنسیت نمی‌شناسد و زیبایی‌هایش نفس را در سینه حبس می‌کند. منطقه‌ای با سواحل زیبا و پر از آرامش. روستاهایی کوچک اما پر از شگفتی با مردمی مهربان و مهمان‌نواز. بازارهایی رنگارنگ با ادویه‌هایی خوش عطر و بو. همه این‌ها در کنار هم سفری خاطره‌انگیز را برای‌تان رقم خواهند زد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا