ایران‌ را بگردیمدانستنی‌های سفر

راهنمای سفر به اصفهان ؛ مروارید خاورمیانه

اصفهان‌گردی یکی از جذاب‌ترین کارهایی است که هر فردی می‌تواند انجام دهد؛ زیبایی‌های اصفهان آنقدر زیاد است که شاید با سه یا چهار بار سفر به اصفهان هم نتوان همه آن‌ها را دید. در وصف جذابیت‌ها و زیبایی اصفهان شاید یک نقل قول از سفیر سوئیس جالب است و آن هم اینکه اصفهان «مروارید خاورمیانه» است. اصفهان یک شهر  میلیون نفری در مرکز ایران است که به عنوان سومین شهر پهناور ایران شناخته می‌شود. این شهر تاریخی ایران به دلیل زیبایی‌ها و تاریخچه غنی که در وصف نگنجد «نصف جهان» هم لقب گرفته است. مردم اصفهان عموماً فارسی زبان هستند و لهجه اصفهانی دارند. در این راهنمای کامل سفر به اصفهان با ما همراه باشید تا با هم سفری کنیم به این شهر زیبای ایران و مروری کنیم برای جاذبه‌ها و جذابیت‌های آن.

جاذبه‌های اصفهان

گذری بر تاریخچه اصفهان

اصفهان شهری تاریخی است و این موضوع بر کسی پوشیده نیست. در منابع تاریخی آورده شده که زمین اصفهان در «برج قوس» یعنی آذر شکل گرفته که دارای برکت فراوان است. اصفهان در تاریخ نام‌های مختلفی داشته مثلاً «صفاهان»، «اسپهان»، «اصبهان» و «صفاهان» نام‌هایی بوده که این شهر با آن‌ها شناخته می‌شده  اما در دوران باستان با نام «گابه» یا «گابیه» خطاب شده که نشان دهنده حرمت و اهمیت آن بوده است. در دوران هخامنشی، اصفهان یکی از اقامتگاه‌های موقت دولت هخامنشی بوده است. در دوران سلوکیان اما اصفهان یک محل نزاع و درگیری بوده به طوری که در تاریخ آمده اشاره شده این شهر محل شورش مردم علیه پادشاه سلوکی بوده است. بعد از سقوط سلوکیان که یک دولت غیر ایرانی را حاکم کرده‌ بودند، شهر اصفهان با تشکیل یک حکومت محلی موقت، به عنوان مرکز پادشاهی «ایلمائیدها» شناخته شد و در دوره اشکانیان این شهر یکی از مراکز اصلی قدرت محسوب می‌شود. در دوره ساسانیان هم اصفهان به یک منطقه «ولی‌عهد‌نشین» تبدیل می‌شود که به طبع یکی از مراکز قدرت بوده است. در دوران اسلام اصفهان همواره مرکز علم و ادب و هنر بوده و به واقع اصفهانی‌ها مردمی اهل ادب و هنر‌اند. جالب است بدانید که در دوران قاجار اصفهان توسط فردی به نام «ظل السلطان» به ویرانی کشیده می‌شود و بیشتر کاخ‌ها و عمارات به جا مانده از صفویان در این زمان از بین می‌رود.

میدان نقش جهان

جغرافیای نصف جهان

اصفهان در ۴۳۵ کیلومتری جنوب تهران، پایتخت ایران قرار دارد. شهر اصفهان مرکز استان اصفهان است که در میان رشته کوه‌ زاگرس مرکزی و دشتی بزرگ (دشت کویر) قرار دارد.با خواندن راهنمای کامل سفر به اصفهان با شرایط آب و هوایی و جغرافیایی این استان آشنا می‌شوید. استان اصفهان به لحاظ آب‌وهوایی از سه منطقه آب‌وهوایی نیمه‌مرطوب و سرد، خشک و نیمه خشک تشکیل می‌شود که شهر اصفهان در منطقه نیمه خشک آن قرار دارد. این شهر دارای آب‌وهوای معتدل و چهار فصل است و همه فصول سال می‌تواند مقصد مناسبی برای گردشگردی باشد. شهر اصفهان از غرب به خمینی شهر، از جنوب به فلاورجان، از سمت شمال به شهر شاهین شهر و از شرق به دشت سجزی محدود می‌شود.

مسیر دسترسی به اصفهان

برای رفتن به اصفهان امکان سفر هوایی، ریلی و جاده‌ای وجود دارد. از تهران تا اصفهان ۴۳۵ کیلومتر فاصله دارد و مدت سفر زمینی از این مبدا ۴ ساعت و ۴۵ دقیقه، سفر هوایی ۵۵ دقیقه و سفر ریلی ۷ ساعت است.

کویر‌های اصفهان

همه ما کویر را به عنوان یک منطقه خشک و گرم می‌شناسیم بنابراین بهترین زمان سفر به کویرهای اصفهان به خاطر شرایط آب‌وهوایی حاکم بر آن‌ها فصول پاییز و زمستان است. برای کویرنوردی در اصفهان شما می‌توانید سری به کویر مصر بزنید یا کویر مرنجاب را امتحان کنید. در کویرنوردی علاوه بر اینکه شما از جذابیت طبیعی خود کویر بهره می‌برید کلی امکان تفریحی هم دارید که لذت کویر‌نوردی را برایتان دوچندان می‌کند. اگر کویر مصر را به‌ عنوان مقصد سفر انتخاب کنید باید بدانید که این کویر به دلیل برخورداری از رمل و تپه‌های شنی و داشتن شرایط مناسب برای شترسواری و سافاری از شهرت بسیاری برخوردار است. یادتان نرود که در هنگام سفر به این کویر حتماً از اطراف آن نیز بازدید کنید و زیبایی‌های دریاچه نمک‌خور، تخت عباسی، تخت عروس، نیزار مصر، تل خاکستری و تپه چیل کُنده را هم ببینید. اما پیشنهاد دیگر برای کویرنوردی، رفتن به کویر مرنجاب و بازدید از کاروانسرای مرنجاب است. اصلی‌ترین ویژگی این کویر وجود کاروانسرای شاه عباسی در آن است که در حال حاضر به عنوان یکی از اقامتگاه‌های سنتی با شرایط بسیار مناسب از آن استفاده کنید. در کویر مرنجاب هم کلی جاذبه تفریحی مانند سافاری و شتر‌سواری در انتظار شماست.

بیشتر بخوانید: کویرهای ایران

کویرهای اصفهان

آبشارهای اصفهان

اینکه اصفهان را «مروارید خاورمیانه» نامیده‌اند، بیراه نیست. در عین حال که شما به یک منطقه خشک مانند کویر می‌توانید بروید و از زیبای آن لذت ببرید، می‌توانید عزم دیدن روی دیگری از طبیعت را در سر بپرورانید و سری به آبشارهای اصفهان بزنید. آبشار آب ملخ، آبشار شاه لولاک و آبشار پونه‌زار از آبشارهای معروف اصفهان هستند که کمی ییلاق‌گردی می‌تواند شما را به آن‌ها برساند. آبشار آب ملخ که به تخت سلیمان نیز معروف است یکی از مشهورترین جاذبه های طبیعی اصفهان است. این آبشار 60 متر ارتفاع دارد و متشکل از دو بخش سرچشمه‌های آبشار و طاقدیس‌‌های سبز رنگ است. آبشار لولاک یا هولوکی هم یکی از زیباترین آبشارهای اصفهان است که در روستای چرمهین قرار دارد. آب این آبشار ۷۰ متری، قندیل‌های جذابی را می‌سازد که برای هر تماشاگری چشم‌نواز است. آبشار پونه‌زار نیز که ششمین آبشار مرتفع ایران لقب گرفته که یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان در بهار است. با قدم گذاشتن در پونه‌زار وشش سبز رنگ از پونه توجهتان را جلب خواهد کرد.  آبشار طامه، لادار، نیاسر و آبشار طرزه از دیگر آبشارهای اصفهان هستند که در زمره جذابیت‌های طبیعی آن قرار می‌گیرند.

اجاره آنلاین اقامتگاه در اصفهان

غارهای اصفهان

طبیعت‌گردی در اصفهان فقط محدود به کویر‌نوردی ‌و بازدید از آبشارها نیست بلکه غارنوردی همه گزینه‌ دیگری است که گردشگران و غارنوردان می‌توانند آن را در برنامه سفر خود آن را قرار دهند. یکی از غارهای معروف در اصفهان غار پریان است. این غاز زیبا در روستای ابیانه قرار گرفته که خود یک محل گردشگری خیره‌کننده است. برای رسیدن به غار باید از میان این روستای منحصر‌به‌فرد عوب کرد و پریان را دید. این غار دارای ۱۱ تالار بوده و ورود به آن نیاز به دانش و تخصص غارنوردی دارد. غاز فریدون هم گزینه دیگری برای گردشگران علاقه‌مند به غارنوردی است. این غار یکی از تاریخی‌ترین غارهای ایران است و به دلیل وجود تونل دست‌کن دارای شهرت زیادی است. این غار در ۸ کیلومتری روستای پیکان در ۱۷ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع شده و کمی تجربه غار‌نوردی برای بازدید از آن نیاز است.

جاذبه های تاریخی و فرهنگی اصفهان

در اصفهان «نصف جهان» تعدادی زیادی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی را می‌توان دید که به طرز خیره‌کننده‌ای شما را مبهوت می‌کند. جاذبه‌هایی که هر یک دارای داستان خاص و منحصر‌به‌فرد خود هستند و ساعت‌ها دیدن آن‌ها آدم را سیر نمی‌کند. این جاذبه‌ها مرتبط با دوره‌های تاریخی مختلف هستند و به واقع زیبایی آن‌ها آنقدری است که می‌توان گفت کمتر شهری در ایران مثل اصفهان می‌ماند. بگذارید تا سری به مشهورترین این جاذبه‌های تاریخی بزنیم.

جاذبه‌های تاریخی اصفهان

  • عمارت هشت بهشت

«کاخ هشت بهشت» یکی از جاذبه‌های زیبای اصفهان است که دارای یک حوض هشت ضلعی زیبا در وسط سرسرا است و چشم‌اندازی رویایی نه فقط در بهار و تابستان، بلکه در پاییز و زمستان دارد.

  • مدرسه چهار باغ

مدرسه چهار باغ یکی از حیرت‌انگیزترین مکان‌های تاریخی اصفهان است که به مدرسه مادر شاه و مدرسه سلطان حسین نیز مشهور شده و آخرین بنای عصر صفویه در اصفهان است.

  • منارجنبان

«منارجنبان» این اثر تاریخی یک شاهکار معماری ایرانی در شهر اصفهان است. منارجنبان اصفهان به شکلی طراحی شده که با تکان دادند یک مناره، مناره دیگر نیز تکان می‌خورد و آدم از این همه پیچیدگی علمی در طراحی این مناره‌ها متحیر می‌ماند.

  • چهل‌ستون

کاخ چهل‌ ستون در غرب میدان نقش جهان قرار دارد که از کاخ‌های سلطنتی دوره‌ی صفوی به شمار می‌آيد و در سال‌های دهه 1600 میلادی تأسیس شده است. شاه‌عباس دوم، آن را تکمیل کرده و به‌عنوان فضایی برای پذیرایی از مهمانان ویژه‌ی خود از آن استفاده می‌کرد.

  • سی و سه ‌پل

این پل زیبا که پل الله‌وردی‌خان هم به آن گفته می‌شود، ۳۳ دهانه دارد و در دوران حکومت شاه عباس صفوی روی رودخانه زاینده رود ساخته شد. سی و سه پل اصفهان ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • پل خواجو

پل خواجو با ۲۴ دهانه در شرق سی‌وسه پل و روی رودخانه زاینده رود ساخته شده است. این پل مربوط به زمان صفویه می‌شود و در میانه‌ی آن، ساختمان مخصوصی برای اقامت موقت شاه صفوی و خانواده او ساخته شده بود که به «بیگربیکی» شهرت دارد. طول پل خواجو ۱۳۳ متر و عرض آن ۱۲ متر است. در گوشه‌های ضلع شرقی این پل، دو شیر سنگی قرار گرفته که نمادی از سپاهیان بختیاری به عنوان محافظان اصفهان و زاینده رود محسوب می‌شد. این اثر هم در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل خواجو

  • کلیسای وانک

کلیسای وانک یا کلیسای آمنا پرکیچ در محله جلفای اصفهان قرار گرفته و یکی از کلیساهای تاریخی ارامنه است. این کلیسا در مساحتی بالغ بر ۸۷۳۱ متر مربع در دوران حکومت شاه عباس دوم بنا شده است. برج ناقوس کلیسا ۳ طبقه است و در طبقه دوم ساعتی به وزن ۳۰۰ کیلوگرم قرار دارد. وانک نیز در فهرست آثار ملی است.

کلیسا وانک

  • عمارت عالی قاپو اصفهان

عمارت عالی قاپو در قرن ۱۱ هجری در شش طبقه احداث شده که هر طبقه از این کاخ دارای تزئینات هنری خاصی است که آن را چشم‌نواز می‌کند. کاخ عالی‌قاپو دارای قسمت‌های مهمی است که می‌توان ایوان طبقه سوم و تالار موسیقی طبقه ششم را در این زمره جای داد.

  • بازار قیـصـریه اصفهان

برای آشنایی و خرید سوغات اصفهان و صنایع دستی اصفهان بهترین جایی که می‌شه رفت، بازار قیصریه در شمال میدان امام (نقش جهان) ساخته شده است. این سردرب ، یکی از زیباترین نقاشی‌های مربوط به دوران صفویه را نشان می دهد. با عبور از این سردر وارد یکی از زیباترین بازارهای نصف جهان می‌شویم که در دوران صفویه محل فروش کالاهای لوکس بوده است.

  • قلعه سارویه

قلعه سارویه که با نام کهن دژ و تپه اشرف نیز شناخته می‌شود، در ضلع شمالی زاینده‌رود قرار دارد. تاریخچه این بنا به زمان طهمورس، سومین پادشاه سلسله پیشدادیان نسبت داده می‌شود. این قلعه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • میدان نقش جهان

نقش جهان شاهکار دیدنی اصفهان است. بیراهه نیست اگر میدان نقش جهان را «نصف جهان» بدانیم. شهرت این میدان در جهان نیز مطرح می‌شود، که ترکیبی جذاب و خاص از بناهای تاریخی را در خود دارد. این میدان به دستور شاه عباس اول ساخته شده و از باغ نخجوان آذربایجان الگو گرفته است.

میدان نقش جهان

  • مسجد امام اصفهان

مسجد امام نیز در دوران صفویه ساخته شده است. در داخل مسجد یک حیاط اصلی و مرکزی، با چهار ایوان و دو حیاط فرعی جانبی قرار دارد. تمام سطوح دیوارها، گنبد و مناره‌ها و طاق نماهای داخلی و خارجی مسجد از کاشی‌های هفت رنگ پوشیده شده است.

مسجد شاه عباس

  • مسجد شیخ لطف الله اصفهان

مسجد شیخ‌ لطف‌اله به عنوان یکی از آثار به یادگار مانده از دوران صفوی در اصفهان چشم‌نوازی می‌کند. این مسجد با وجود یک شبستان زیر زمینی، کف گنبدخانه را از سطح زمین بالاتر قرارداده است. سطوح داخلی به ویژه محراب مسجد شیخ لطف‌اله از شاهکارهای بی‌نظیر هنر کاشی کاری هفت‌رنگ و معرق است. گنبد مسجد بر روی هشت طاق جناغی قرار گرفته و لبه این طاق‌ها کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ تزئین شده است.

مسجد شیخ لطف الله

تفریح و سرگرمی در شهر تاریخی اصفهان

اصفهان به غیر از جاذبه‌های طبیعی و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، جاذبه‌های تفریحی هم دارد که آدم را برای سفر به این شهر زیبا وسوسه می‌کند. برخی از مراکز تفریحی اصفهان در ایران کم‌نظیرند و حضور در اصفهان برای تماشای آن‌ها حتما ارزشش را دارد. در اینجا گذری بر این جاذبه‌های تفریحی می‌زنیم و به معرفی بعضی از این جاهای دیدنی مانند باغ پرندگان اصفهان، پارک ناژوان، تله‌کابین صفه و آکواریوم این شهر را می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: کافه‌های اصفهان

تفریحات کیش

  • باغ پرندگان اصفهان

یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی اصفهان باغ پرندگان است که در مساحتی بالغ بر ۵۵۰۰۰ مترمربع ساخته شد. در این باغ، بیش از ۵۰۰۰ گونه مختلف پرنده از ایران و دیگر کشورهای جهان نگهداری می‌شود. باغ پرندگان اصفهان یکی از زیباترین باغ‌های خاورمیانه به شمار می‌رود که حتماً ارزش وقت گذاشتن را دارد.

باغ پرندگان اصفهان

  • پارک ناژوان

یکی از فضاهای سبز بکر و دست نخورده اصفهان پارک ناژوان است. این پارک در غرب اصفهان قرار گرفته و درختان ناژ و صنوبر بسیاری را در می‌توان دید وجود دارد. ناوژان بیش از ۱۲۰۰ هکتار وسعت دارد  و امکانات تفریحی نظیر دوچرخه‌سواری و والیبال در آن فراهم شده است.

  • تله کابین صفه

صفه یکی از مناطق گردشگری اصفهان است که وجود تله‎کابین به جذابیت آن می‌افزاید. در این پارک دو خط تله‌کابین وجود دارد که خط اول آن دارای ۵۰ کابین ۴ نفره است. با استفاده از این خط می‌توان بر روی ارتفاعات پردنه حاضر شد و اصفهان زیبا را به نظاره نشست اما خط دوم تله کابین صفه از روی ارتفاعات بادبالا به سمت قله شاه دژ حرکت می‌کند. در ایستگاه این تله‌کابین نیز امکانات تفریحی بسیاری نظیر مرکز بولینگ وجود دارد.

  • آکواریوم اصفهان

در جذابیت آکواریوم اصفهان همین بس که خطرناک‌ترین، نادرترین و عجیب‌ترین گونه‌های آبزیان را می‌توان در آن یافت. این آکواریوم بزرگ‌ترین آکواریوم خاورمیانه است که در مساحت ۳۵۰۰ متر مربعی ساخته شده و در نزدیکی پارک ناژوان قرار دارد. زیبایی این آکواریوم در آن است که از چندین تونل شیشه‌ای تو در توی به طول ۳۵ متر تشکیل شده و ۵۰۰۰ موجود زنده که بخشی از آن‌ها ۳۰۰ تا ۳۵۰ گونه از ماهی‌های پنج قاره جهان هستند، در آن نگهداری می‌شود؛ حتی ۶ نوع کوسه نیز در این آکواریوم وجود دارد.

آکواریوم اصفهان

سوغات و صنایع دستی اصفهان

اصفهان هم سوغاتی‌های خوشمره و هم سوغاتی‌های زیبایی دارد. شما با سفر به اصفهان هم می‌توانید صنایع دستی را به عنوان سوغاتی خریداری کنید و هم کلی محصول متنوع خوراکی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به عنوان سوغات از اصفهان هدیه داد. در بین سوغاتی‌های خوراکی، گز مشهورترین سوغاتی اصفهان است که طول عمر آن به ۴۵۰ سال قبل و به دوران حکومت صفویان می‌رسد. به غیر از گز، پولکی اصفهان را نیز می‌توان سوغاتی خوشمزه و شیرین دانست. پولکی‌های اصفهان در طعم‌های مختلف نعنایی، نارگیلی، عسلی،‌ زنجبیلی، لیمو عمانی، پسته‌ای و کاکائویی تهیه می‌شود. برشتوک نام سوغاتی است که کمتر شنیده شده است.  این سوغات اصفهان به شکل لوزی برش می‌خورد و با پودر قند، برشتوک گندم، هل و برشتوک نخودچی درست می‌شود. شیرینی کرکی، شیرینی برنجی و سوهان عسلی هم دیگر سوغاتی‌های خوشمزه این شهر هنرپرور هستند.

در حوزه صنایع دستی، سوغاتی‌های اصفهان کم‌نظیر و زیبا هستند که هنر اصیل ایرانی را به رخ می‌کشند. یکی از این صنایع دستی زیبا خاتم کاری است. قدمت خاتم کاری در اصفهان به دوره صفویه باز می‌گردد. یکی دیگر از صنایع دستی این شهر زیبا، مینا کاری است. ظروف میناکاری شده اصفهان با رنگ‌های لاجوردی و نیلی طرفداران زیادی دارد. کاشی‌سازی و سفالگری هم در اصفهان به عنوان یکی از صنایع دستی جلب توجه می‌کند.

صنایع دستی اصفهان

مراکز خرید اصفهان

همانطور که گفتیم اصفهان سومین شهر پهناور ایران است و هر ساله نیز گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. بر همین اساس این شهر مراکز خرید معروف و معتبری دارد که گردشگران می‌توانند سری به آن‌ها بزنند و خریدهای خود را انجام دهند. جالب است که در اصفهان برای هر سلیقه‌ای می‌توان مراکز خرید معرفی کرد؛ مثلا کسی که به گل‌وگیاه علاقه دارد، می‌تواند به بازار تخصصی آن برود و دیگری که عاشق موبایل و تکنولوژی است می‌تواند سری به بازار موبایل اصفهان بزند. در زیر تعدادی از این مراکز را معرفی می‌کنیم:

  • سیتی سنتر اصفهان

سیتی سنتر یکی از مراکز خرید اصفهان است که هفت طبقه است که سه طبقه آن به مراکز خرید و واحدهای تجاری و دو طبقه آخر به مجموعه‌های سینمایی، فود کورت، سالن‌های ورزشی و بزرگ‌ترین شهربازی سرپوشیده خاورمیانه اختصاص داده شده است.

  • بازار گل و گیاه اصفهان

این بازار که به بازار گل و گیاه همدانیان معروف است، محصولات گیاهی زیادی را در خود جای داده است. گیاهان تزئینی، گیاهان آپارتمانی، بامبو و گل‌های مصنوعی و حتی درخت و نهال در این بازار یافت می‌شود.

  • بازار موبایل اصفهان

بازار موبایل اصفهان یک مجتمع هفت طبقه است که از سه بخش نمایشگاه دائمی، غرفه‌های فروش و خدمات پس از فروش تشکیل شده است.

  • مجتمع پارک اصفهان

مجتمع پارک یکی از بزرگ‌ترین پاساژهای اصفهان است که شامل یک پارک، ۴۰۰ واحد تجاری، ساختمان پزشکان، مشاور املاک و بسیاری مغازه‌های دیگر می‌شود.

  • بازار اصفهان

این بازار قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازار اصفهان با معماری کم‌نظیر است که توجه معماران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جذب کرده است. در این بازار اجناسی مانند ظروف مسی و برنزی دست‌ساز، جواهرات، ادویه، ترشی، میوه خشک، پارچه و بسیاری کالاهای دیگر به فروش می‌رسد.

بازار اصفهان

  • بازار بزرگ اصفهان

بازار بزرگ اصفهان از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارها در اصفهان است که اجناسی چون کیف و کفش، لباس، مانتو، پارچه در آن به فروش می‌رسد.

  • بازار قیصریه

بازار قیصریه یا بازار سلطانی هم که پیشتر آن را معرفی کردیم، یکی دیگر از مهم‌ترین بازارهای اصفهان به شمار می‌رود که میدان نقش جهان را به میدان کهنه وصل می‌کند. در این بازار سرپوشیده، سراهای اردستانی‌ها، خانی، آقا، پادرخت سوخته، میراسماعیل، تالار، خوانساری‌ها، گلشن، جارچی و فخر به‌علاوه چند مدرسه وجود دارد.

  • بازار ماهی خلیج فارس

اگر در گردشگری و سفر به اصفهان به دنبال ماهی خوب می‌گردید سری به بازار ماهی خلیج‌ فارس بزنید.

  • مرکز خرید جلفا

در این بازار می‌توانید لباس‌هایی با برندها و کیفیت‌های عالی تهیه کنید.

  • بازار نقش جهان

طرفداران صنایع دستی برای خرید محصولات مورد نظر خود باید سری به این بازار بزنند.

  • ارگ جهان نما

ارگ جهان نما هم مانند سیتی سنتر یک مجتمع تفریحی و تجاری است که دارای ۳۶۴ واحد تجاری، سه سینما، چهار گالری، ۱۲ مرکز صنایع دستی، هتل،۶ رستوران و پارکینگ اختصاصی است.

رستوران‌ها و غذاهای اصفهان

غذاهای سنتی اصفهانی بسیار لذیذ و لذت‌بخش هستند. شما به عنوان یک گردشگر که می‌خواهید به اصفهان سفر کنید، می‌توانید طعم تاس کباب، کوفته شوید باقالی، کباب زردک اصفهان، شله بریون زیره، خورشت مرغ و آلوچه، یخمه ترش، بریونی، کله جوش، کشک بادمجان، قیمه ریزه نخودچی، یخنی لوبیا، نخود آب و کله گنجشکی را به عنوان غذاهای سنتی اصفهان تجربه کنید.

علاوه بر این می‌توانید سری به رستوران‌های معروف این شهر بزنید و از طعم لذت‌بخش غذاهای این شهر بهره ببرید. رستوران شهرزاد، رستوران بریانی اعظم اصفهان، رستوران سنتی نقش جهان اصفهان، رستوران جارچی باشی اصفهان و رستوران ترنج اصفهان می‌تواند به عنوان بهترین رستوران‌های اصفهان محل مراجعه شما باشند.

بیشتر بخوانید: کافه‌های رستوران

رستوران‌های اصفهان

مراکز اقامتی و اقامتگاه‌های اصفهان

برای اقامت در اصفهان گزینه‌های متعددی پیش‌روی شماست؛ شما می‌توانید در یک هتل لوکس، در یک هتل متوسط و یا حتی اگر بودجه زیادی در اختیار ندارید در یک هتل سطح پایین اقامت کنید. همچنین اقامتگاه‌های بوم ‌گردی و اجاره روزانه آپارتمان مبله در اصفهان و خانه‌های اجاره‌ای برای گردشگران نیز در اصفهان وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. هومسا مجموعه کاملی برای اجاره سوئیت در اصفهان، خانه، اجاره اقامتگاه‌های بوم گردی در اصفهان و حتی ویلاهای مناطق ییلاقی اصفهان را در سایت خود دارد که کاربران با ورود به صفحه این شهر، امکان انتخاب هر اقامتگاهی را دارند. شما پیش از رزرو می‌توانید با میزبان خود وارد مکالمه شوید و تمامی سوالات خود را بپرسید.

کلام آخر

اصفهان شهر چهار فصلی است که هر لحظه از سال، زیبایی‌های خاص خودش را دارد؛ بنابراین هر گاه که دلتان برای سفر رفتن تنگ شد مطمئناً اصفهان می‌تواند جزء گزینه‌های سفر شما باشد. این شهر تاریخی و زیبا برای هر سلیقه گردشگری مناسب به نظر می‌رسد و به یقین مرواریدی است که هر کسی با دیدن آن دلش برای دیدن آن ضعف خواهد کرد.

سوالات متداول

معروف ترین مراکز خرید اصفهان کدامند؟

سیتی سنتر، بازار گل و گیاه، مجتمع پارک، بازار قیصریه، مرکز خرید جلفا، بازار نقش جهان و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا