ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعی

غارهای ایران ؛ سفری هیجان انگیز به اعماق زمین

همیشه رفتن به اعماق زمین و آشنایی با چیزهایی که قبلا وجود داشته است و اتفاقاتی که قبلا برای مردم افتاده است، جذاب بوده است. برخی از اتفاقات در دل زمین مدفون شده و تنها راهی که میتوان از آن ها اطلاع پیدا کرد، این است که به اعماق زمین سفر کنید. غارها ویژگی های منحصر به فردی دارند که برای افرادی که دنبال هیجان هستند، حتما پیشنهاد می شود. غارهای زیادی در ایران وجود دارد که ویژگی های منحصر به فردی دارند. اگر اهل تجربه های جدید هستید، مطلب زیر را تا انتها مطالعه کنید.

1. غار کتله خور زنجان

یکی از غارهای ایران که زیبایی و عظمت آن زبانزد است و فقط بخشی از آن کشف شده است، غار کتله خور است. در زبان بومیان، کتله کوه کم ارتفاع نامیده می شود و خور هم که مخفف خورشید است. این غار اولین غار آهکی ایران است که تا به حال تنها 3 طبقه از آن کشف شده است. پیش بینی شده است که این غار شامل 7 طبقه است و هنوز به دلیل نامطمئن بودن شرایط آن، کشف نشده است.

عمر این غار 120 میلیون سال است و درون آن اسکلت های انسانی و یکسری دست سازه های سفالی وجود دارد که متعلق به افرادی است که یا در این غار گم شده اند یا دفن شده اند. این غار زیبا در 165 کیلومتری جنوب زنجان قرار دارد و می توانید از سمت کبودرآهنگ یا سلطانیه به بازدید این غار بروید.
یکی از غارهای زیبا و عظیمی که در زنجان وجود دارد و در حال حاضر فقط بخشی از آن کشف شده است، غار کتله خور است. در زبان بومیان، کتله کوه کم ارتفاع نامیده می شود و خور هم که مخفف خورشید است. این غار اولین غار آهکی ایران است که تا به حال تنها 3 طبقه از آن کشف شده است.

غار کتله خور

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی زنجان

2. غار یخی چما در چهار محال و بختیاری

یکی از غارهای ایران که در فصل تابستان باید به سراغش بروید، غار یخی چما است که از جاهای دیدنی چلگراد است. این غار زیبا در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و بودن در میان یخ و برف آن هم در فصل تابستان لطف دیگری دارد. این غار یکی از شگفتی های چهارمحال و بختیاری است که اگر می خواهید چیزی شبیه به آن را پیدا کنید، باید به شمالی ترین نقطه کره زمین بروید. برف ها هر سال در این محل انباشته می شوند و بعد از سال ها به صورت دائمی درآمده اند. به همین دلیل این غار علاوه بر زیبایی، منبع آب شیرین هم هست و رودخانه زیبای شفافی که به دلیل یخ های رودخانه جاری شده است. این رودخانه زیبا به سد کوهرنگ منتهی می شود.

برای رفتن به این غار باید چند نکته را رعایت کنید: 1. کفش ایمنی و مناسب همراه داشته باشید. 2. وقتی وارد غار شدید، از مسیر خارج نشوید چون ممکن است به دلیل پیچیدگی مسیر گم شوید. برای رسیدن به این غار باید از شهر چلگراد 25 کیلومتر را بروید تا به این غار زیبا برسید.
این غار یکی از شگفتی های چهارمحال و بختیاری است که اگر می خواهید چیزی شبیه به آن را پیدا کنید، باید به شمالی ترین نقطه کره زمین بروید.

غار یخی چما

3. غار علیصدر همدان

بزرگ ترین غار آبی جهان در همدان وجود دارد و به غار آبی علیصدر معروف است. درون این غار رشته های آبی و دریاچه های زیادی وجود دارد که زیبایی های زیادی را به وجود آورده اند. مسیر این غار را فقط باید با قایق طی کنید. ارتفاع آب در برخی از قسمت های غار به 14 متر می رسد و همین باعث می شود که استفاده از قایق واجب باشد. قدمت غار به میلیون ها میلیون سال قبل و به دوره ژوراسیک برمی گردد. در این غار موجود زنده ای زندگی نمی کند چون در این غار هیچ نوری وجود ندارد و هر کسی که برای بازدید به این منطقه می رود، باید چراغ قوه داشته باشد. تک سلولی ها و جلبک ها موجوداتی هستند که در این غار به وفور پیدا خواهید کرد.

راه رسیدن به غار علیصدر از سمت جاده همدان به لالجین است. دمای هوا در این غار در تمام طول سال ثابت است و حدود 14 درجه سانتی گراد است. بنابراین فرقی نمی کند که شما در تابستان به این غار بروید یا زمستان. در هر صورت یک دما را تجربه خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: غار علیصدر همدان 

غار علیصدر

4. غار ایوب در کرمان

غار ایوب یکی از غارهای معروف استان کرمان است که در بالای یک کوه قرار گرفته است. دهانه این غار خیلی بزرگ است و مشخصه آن هم همین است. دهانه این غار 80 متر و طول آن 60 متر است. این غار پهناورترین غار آذرین دنیا محسوب می شود. در گذشته دور این غار محلی برای سکونت مردم بوده است و در حال حاضر هم آثاری که باقی مانده است، بر اساس تخمین باستان شناسان، به دوره اشکانیان برمی گردد. این غار در 35 متری دو راهی جوزم قرار گرفته است.
غار ایوب یکی از غارهای معروف استان کرمان است که در بالای یک کوه قرار گرفته است. دهانه این غار خیلی بزرگ است و مشخصه آن هم همین است.

غار ایوب

5. غار رود افشان در تهران

یکی از غارهایی که در استان تهران وجود دارد، غار رود افشان است که باید مسیر فیروزکوه را طی کنید و بعد از گذر از روستای سید آباد، می توانید به سمت غار بروید. 30 دقیقه پیاده روی هم وجود دارد تا به هانه غار برسید. درون غار تاریکی مطلق وجود دارد و برای این که بتوانید داخل آن را ببینید، باید چراغ قوه همراه داشته باشید. دهانه این غار 20 متر است ولی به دلیل دشوار بودن مسیر حرکت، از بردن کودکان و افراد ناتوان یا سالخورده به این غار خودداری کنید. افرادی که بیماری های تنفسی دارند اصلا به این غار نروند چون وچار مشکل خواهند شد.

غار رودافشان

6. غار سهولان

کمتر کسی وجود دارد که به آذربایجان غربی و شهر مهاباد رفته باشد ولی غار سهولان را ندیده باشد. این غار یکی از مهم ترین و البته شگفت انگیزترین غارهای ایران به حساب می آید که پس از غار علیصدر دومین غار آبی ایران است. این غار دارای دو دهانه است و دمای آن بین 10 تا 13 درجه سانتی گراد متغیر است و هیچ گاه از این مقدار بیشتر یا کمتر نمی شود. تا به حال 550 متر از مسیر این غار کشف شده است و دارای دو دهانه است.

برای رفتن به این غار باید از 43 کیلومتری جنوب شرق مهاباد حرکت کنید و در مسیر میان بری که وجود دارد، به سمت بوکان بروید.
کمتر کسی وجود دارد که به آذربایجان غربی و شهر مهاباد رفته باشد ولی غار سهولان را ندیده باشد. این غار یکی از مهم ترین و البته شگفت انگیزترین غارهای ایران به حساب می آید که پس از غار علیصدر دومین غار آبی ایران است.

غار سهولان

7. غار کرفتو کردستان

یکی از دیدنی ترین غارهای ایران که در 70 کیلومتری شهر دیواندره در استان کردستان قرار دارد، غار کرفتو است. این غار یک غار آهکی محسوب می شود که قدمت آن بر اساس تخمین ها احتمالا به دوره سلوکیان برمی گردد. در سال های خیلی دور این غار محل سکونت مردم بوده است و درون آن ها تغییراتی انجام گرفته است که باعث شده غار کرفتو نسبت به سایر غارها شهرت ویژه ای پیدا کند. به دلیل این که قبلا افرادی وجود داشته اند و در آن زندگی می کرده اند، اتاق، دالان، راهرو و… در این غار وجود دارد. درون غار کتیبه ای یونانی وجود دارد که احتمالا متعلق به جانشینان اسکندر است.

غار کرفتو

8. غار قوری قلعه در کرمانشاه

اگر دوست دارید با طولانی ترین غار ایران و بزرگ ترین غار آبی آسیا آشنا شوید، باید سری به کرمانشاه بزنید. این غار قدمتی در حدود 65 میلیون سال پیش دارد. چیزی که در این غار شما را شگفت زده خواهد کرد، جاذبه های طبیعی و محیط زیبای غار است. دلیل نام گذاری این غار به این خاطر است که در زمان ساسانیان این غار نزدیک به قلعه ای بوده است که شبیه به قوری بوده است. در گذشته و تا قبل از این که انسان آن را کشف کند، در این غار مهره داران زیادی زندگی می کردند که الان هم میتوان برخی نمونه نادر خفاش را در آن پیدا کرد. دمای این غار بین 7 تا 11 درجه سانتی گراد متغیر است و این دما در تمام طول سال به همین شکل است.
اگر دوست دارید با طولانی ترین غار ایران و بزرگ ترین غار آبی آسیا آشنا شوید، باید سری به کرمانشاه بزنید. این غار قدمتی در حدود 65 میلیون سال پیش دارد.

غار قوری قلعه

9. غار خفاش در ایلام

تنها غار از غارهای ایران که محل زندگی خفاش هاست، غار خفاش در دهلران است. هرچند که این غار کوچک است ولی به دلیل زندگی میلیون ها خفاشی که در آن زندگی می کنند، مورد توجه قرار گرفته است. سال ها قبل زمانی که غارنشینی در میان انسان ها هنوز رواج داشت، این غار توسط انسان ها مورد استفاده قرار می گرفت. اما با گذشت زمان کم کم انسان ها جای خود را به خفاش ها دادند. این غار که در استان ایلام و در منطقه دهلران قرار دارد، تنها یک کیلومتر با چشمه های آب گرم دهلران فاصله دارد. هنگام غروب هم خفاش ها به صورت دسته جمعی از غار خارج می شوند که منظره ای خیره کننده به وجود خواهد آورد. پیشنهاد می کنیم سری به مقاله ی جاهای دیدنی ایلام بزنید.

غار خفاش

10. غار شاپور در فارس

در پایان به غار شاپور در استان فارس می رسیم. این غار که جاذبه های طبیعی و جاذبه های تاریخی زیادی دارد، در شهر کازرون قرار دارد. از جاذبه های تاریخی آن میتوان به یک مجسمه 6 متری اشاره کرد که متعلق به شاپور اول است. یا ستونی که در ابتدای در ورودی قرار دارد و مربوط به 1700 سال پیش است. دهانه این غار 30 متر طول و 15 متر ارتفاع دارد.
این غار که جاذبه های طبیعی و جاذبه های تاریخی زیادی دارد، در شهر کازرون قرار دارد. از جاذبه های تاریخی آن میتوان به یک مجسمه 6 متری اشاره کرد که متعلق به شاپور اول است.

غار شاپور

سخن پایانی

پس از گشت و گذار در هر شهری و دیدن زیبایی های آن و معروف ترین غار های ایران باید به دنبال اقامتگاه در آن شهر باشید. برای اقامت در این شهرها هومسا سر بزنید. هومسا یک سامانه رزرو آنلاین ویلا و اقامتگاه است که به شما کمک می کند از راهی ایمن اقدام به اجاره ویلا یا اقامتگاه کنید.

سوالات متداول

غارهای معروف ایران کدامند؟

کتله خور، غار یخی چما، غار علیصدر، غار ایوب، غار رود افشان، غار سهولان، غار کرفتو، غار قوری قلعه و…

یک دیدگاه

  1. اطلاعات بروز و جالبی بود. دوستان حتما به غار علیصدر همدان، غار ایوب کرمان، غار رود افشان تهران و غار سهولان یه سری بزنید که ضرر نمیکنید خیلی جذابن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا