ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیشمال

جاهای دیدنی نوشهر ؛ از تالاب ارواح پر رمز و راز تا سی سنگان

اگر به طبیعت‌گردی علاقه داشته باشید، نوشهر می‌تواند یکی از گزینه‌های جذاب برای شما باشد. اینجا از آن دست شهرهای شمالی است که به خاطر ساحل و ویلاهایی که دارد معروف شده و جاهای دیدنی نوشهر در میان شمال دوستان تا اندازه‌ای مورد کم لطفی قرار گرفته است. نام دیدنی‌هایی مانند آبشار دارنو، تالاب ارواح و دیو چشمه شاید تا به حال اصلا به گوش‌تان نخورده باشد اما بازدید از آن‌ها می‌تواند نظر شما نسبت به نوشهر را تغییر بدهد و تجربه متفاوتی برای‌تان به ارمغان بیاورد. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب سری به این شهر بندری بزنیم و با مکان های دیدنی نوشهر بیشتر آشنا شویم.

در مطلب بهترین شهرهای شمال برای تفریح هم می‌توانید در کنار نوشهر از دیگر شهرهای جذاب شمال که امکانات و دیدنی‌های جذابی برای خوشگذرانی و تفریح دارند، بیشتر بدانید. البته اگر قصدتان از سفر به شمال، سفر به استان مازندران باشد، می‌توانید با خواندن مطلب راهنمای سفر به مازندران اطلاعاتی جامع و کامل درباره سفر به این استان تماشایی به دست بیاورید.

نوشهر از آن دست شهرهایی است که دیدنی‌های اطراف آن از دیدنی‌های داخل شهر شهرت بیشتری پیدا کرده است. به همین دلیل ابتدا به سراغ معرفی این جاذبه‌ها می‌رویم و سپس گشتی در دیدنی‌ها و جاذبه‌های داخل شهر نوشهر می‌زنیم.

1. تالاب ارواح (دریاچه ممرز)

تالاب ارواح

تالاب ممرز یا دریاچه ارواح نوشهر یکی از معروف‌ترین دیدنی‌های شهر نوشهر است، دریاچه‌ای پر رمز و راز و وهم برانگیز که به خاطر شکل ظاهر‌ی‌اش، افسانه‌های زیادی اطراف آن شکل گرفته است. برای رسیدن به این تالاب باید سراغ روستای چلندر نوشهر را بگیرید، از میان جنگل پهن برگان عبور کنید و در نهایت در 5 کیلومتری روستا قدم به دنیای سحرانگیز و ترسناک تالاب ارواح بگذارید.

دریاچه‌ای به طول 700 و عرض 300 متر پیش روی‌تان قد علم می‌کند، کمی که دقت کنید می‌بینید داخل تالاب پر است از درختان خشکیده که در کنار هوای اغلب مه‌آلود اینجا و صدای حیوانات وحشی، حسی از ترس و هیجان را در شما زنده می‌کند. روزهایی که آب دریاچه پایین باشد درختان به مانند ارواحی سرگردان سر از آب بیرون می‌آورند و در روزهای بارانی و پرآب، دوباره درون دریاچه غرق می‌شوند.

نکات مهم: دریاچه در منطقه‌ای نسبتا بکر قرار گرفته است. برای رسیدن به دریاچه نیاز به اجازه اداره جنگلبانی دارید و هیچ امکاناتی در اطراف دریاچه به چشم نمی‌خورد. در روزهای بارانی با ماشین معمولی نمی‌توانید از اینجا دیدن کنید و باید سوار بر ماشین‌های آفرود، به سراغ تالاب ارواح بروید.

2. سد آویدر

یکی دیگر از مکان های دیدنی نوشهر، سد آویدر است که در 30 کیلومتری این شهر قرار گرفته و به عنوان دریاچه یا سد آبیدر یا سد صلاح الدین کلا نیز شناخته می‌شود. سد و دریاچه پشت آن باعث شده است رطوبت هوا در این منطقه کاهش پیدا کند و اینجا به گزینه‌ای خوب برای  خوشگذارنی و تفریح تبدیل شود.

جزیره‌ای سرسبز و کوچک در داخل دریاچه به چشم می‌خورد که بر زیبایی‌های اینجا افزوده و نمای زیبایی برای عکاسی به وجود آورده است. اینجا می‌توانید از تفریحاتی مانند قایق سواری، اسکی روی آب، ماهی‌گیری، پیاده‌روی، پیک‌نیک و اسب‌سواری لذت ببرید یا اینکه در کنار دریاچه کمپینگ کنید. سرویس بهداشتی، آلاچیق‌های اجاره‌ای، سوپرمارکت، کافه، سفره‌خانه و رستوران از جمله امکاناتی هستند که در اطراف دریاچه آویدر به آن‌ها دسترسی دارید.

سد آویدر

3. پارک سی سنگان

نمی‌شود اسمی از سفر به نوشهر آورد اما درباره پارک جنگلی سی سنگان صحبت نکرد. پارکی که در سال 1344 با پیشنهاد و طراحی مهندس آشتیانی ایجاد شد و در ابتدا این هدف را داشت تا از گونه‌های نادر جانوری و گیاهی منطقه مانند شمشاد محافظت کند. بعدها اما با اضافه شدن امکانات مختلف به این پارک، اینجا به یکی از جاذبه‌های مشهور گردشگری نوشهر و شمال ایران تبدیل شد. پارک سی سنگان از دو بخش پارک جنگلی سی سنگان و پارک ساحلی سی سنگان تشکیل شده است و هر کدام از آن‌ها امکانات و تفریحات مخصوص به خود را دارند.

بیشتر بخوانید: ییلاقات شمال

پارک جنگلی سی سنگان

تفریحات و امکانات بخش جنگلی پارک سی سنگان

قطار تفریحی، شهربازی، پیست کارتینگ، رستوران، سفره‌خانه، نمایشگاه سوغات و صنایع‌دستی، مسیر پیاده‌روی، پیست دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری بخشی از مهم‌ترین امکانات تفریحی و رفاهی منطقه جنگلی سی سنگان به حساب می‌آید.

تفریحات و امکانات بخش ساحلی سی سنگان

موتور چهارچرخ، قایق‌سواری، جت اسکی، شاتل دریایی، شهربازی کودکان، اسب‌سواری، پلاژ بانوان و آقایان، زمین ورزش ساحلی، کافه و رستوران از جمله مهم‌ترین تفریحات و امکانات بخش ساحلی پارک سیسنگان محسوب می‌شوند.

4. روستای کندلوس نوشهر

روستای کندلوس نوشهر یکی از متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین روستاهای شمال است. روستایی به قدمت 4000 سال که به عنوان یکی از خوش آب‌وهواترین ییلاق‌های مازندران هم شناخته می‌شود و هر ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. روستایی که نخستین موزه روستایی جهان را در خود جای داده و به دلیل تمیزی فوق‌العاده محله‌ها و کوچه‌های روستا نیز بسیار شهرت پیدا کرده است. بیشتر راه‌های روستا سنگفرش شده است و در پس زمینه چشم‌اندازهای روستا، طبیعتی زیبا و تماشایی، خودنمایی می‌کند.

برای گردش کامل روستای کندلوس و طبیعت اطراف آن به زمانی بیشتر از یک روز نیاز دارید، موزه مردم شناسی کندلوس، موزه گیاهان دارویی، معماری خاص روستا و آرامگاه‌های امامزاده فضل و فاضل تنها بخشی از دیدنی‌های روستا محسوب می‌شوند. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، می‌توانید از دیو چشمه و آبشار 10 متری کندلوس که در 5 کیلومتری روستا قرار دارد، هم دیدن کنید.

روستای کندلوس نزدیک دریاچه ارواح نوشهر

از مهم‌ترین امکانات این روستا می‌توان به رستوران محلی و ایرانی، فروشگاه تولیدات محلی و صنایع‌دستی، سرویس بهداشتی، نمازخانه و آلاچیق اشاره کرد. اگر هم بخواهید شب را در ییلاق کندلوس بمانید، می‌توانید روی اقامت در مهمان‌سرای کندلوس، خانه‌های محلی روستا و کمپینگ حساب باز کنید.

نکته مهم: توجه داشته باشید که روستای کندلوس به دلیل ییلاقی بودن در ماه‌های سرد سال ساکنان زیادی ندارد و اگر می‌خواهید در این زمان‌ها به اینجا سفر کنید، باید تجهیزات لازم را با خود همراه ببرید.

روستای کندلوس

5. دیو چشمه

برای بازدید از دیو چشمه باید خودتان را به بخش کجور شهرستان نوشهر برسانید. چشمه‌ای که به عنوان یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های منطقه شناخته می‌شود و در حدود پنج متر طول، نیم متر عمق و سه متر عرض دارد. دیو چشمه یا چشمه بزرگ آبی زلال و صاف دارد، فضای اطراف آن سنگفرش شده است و تقریبا 100 متر پایین‌تر از چشمه، آب آن به یک توربین آبی می‌ریزد و آن را به حرکت در می‌آورد. بازدید از دیو چشمه و فضای سرسبز و جنگلی اطراف آن می‌تواند گزینه‌ای جذاب برای گذراندن یک بعد از ظهر دلچسب باشد.

6. دریاچه فراخین نوشهر

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری نوشهر، دریاچه فراخین است که در نزدیکی روستایی به نام ویسر، در میان درختانی سربه‌فلک‌کشیده محصور شده است. دریاچه فراخین یکی از مکان‌های نسبتا بکر نوشهر است و مسیر رسیدن به آن از میان درختان بلند و در هم فرورفته می‌گذرد.

پیاده‌روی و گشت‌وگذار در اطراف جنگل، پیک‌نیک و کمپینگ، عکاسی، قایق‌سواری و دوچرخه‌سواری از جمله کارهایی است که در سفر به دریاچه فراخین می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید.

نکته‌های مهم: جاده رسیدن به فراخین خاکی است و با ماشین‌های آفرود راحت‌تر می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.

امکانات قایق‌سواری و دوچرخه‌سواری در این دریاچه وجود ندارد و باید قایق بادی یا دوچرخه شخصی خود را ببرید.

دریاچه فراخین

7. آبشار دارنو

می‌رسیم به آبشار دارنوی زیبا و تماشایی، که جایی در دل جنگل‌های هیرکانی به انتظار گردشگران و طبیعت‌گردان نشسته است. آبشار دارنو مجموعه‌ای از 7 آبشار است که با فاصله کمی از هم قرار گرفته‌اند و ارتفاع بلندترین آن‌ها به 25 متر می‌رسد. در راه رسیدن به آبشارها با منظر‌ه‌ای خارق‌العاده و چشم‌نواز از سرسبزی‌های جنگل و کوهستان مواجه می‌شوید و در هوایی مملو از تازگی نفس می‌کشید. اگر یک طبیعت دوست هستید، سفر به نوشهر و بازدید از آبشار دارنو را به هیچ وجه از دست ندهید.

نکته مهم: آبشار دارنو در منطقه‌ای بکر قرار گرفته است؛ برای رسیدن به آن باید تجهیزات و وسایل لازم طبیعت‌گردی را به همراه داشته باشید و همراه با یک راهنمای کاربلد راهی آبشار شوید.

آبشار دارنو نوشهر

جنگل خانیکان، آبشار زانوس، روستای حیرت، روستای لَردگان، آبشار انگاس و دریاچه خضر نبی از دیگر دیدنی‌های اطراف نوشهر محسوب می‌شوند.

8. بازار روز نوشهر

سفر به شهرهای شمالی بدون گشتن در بازار روزهای این شهرها چیزی کم دارد، نوشهر هم از این قاعده مستثنی نیست و بازار روز نوشهر می‌تواند به اندازه چند ساعت شما را سرگرم کند. در این بازار می‌توانید انواع محصولات محلی را تازه بخرید و به سوغات و صنایع شهر با قیمت مناسبی دسترسی پیدا کنید. اگر به بازدید از این جور بازارهای محلی علاقه دارید، می‌توانید در مطلب بازارهای محلی مازندران، با تعدادی از آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

9. باغ گیاه شناسی نوشهر

باغ گیاه شناسی نوشهر یکی از معروف ترین باغ های گیاهشناسی در کشور است و از نظر وسعت و قدمت دومین باغ گیاهشناسی ایران محسوب می‌شود. در این باغ می‌توانید از گونه‌های منحصربه‌فرد و کمیابی دیدن کنید و دانش خود را درباره گیاهان بالا ببرید. تنوع گیاهی باغ گیاهشناسی نوشهر یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این مجموعه است.

باغ گیاهشناسی نوشهر

10. ساحل سیترا

ساحل سیترا مشهورترین ساحل شهر نوشهر بعد از ساحل سی سنگان است. در سفر به نوشهر برای گذراندن یک بعد از ظهر همراه با خانواده و دوستان و لذت بردن از تعدادی از تفریحات آبی و ساحلی می‌توانید روی ساحل سیترا حساب باز کنید.

11. پیست کارتینگ و پینت بال دانیال

برای آنهایی که دوست دارند در سفر به نوشهر هیجان را نیز تجربه کنند، پیست کارتینگ و پینت بال دانیال گزینه جذابی به نظر می‌رسد.

12. بندر نوشهر

در نهایت نیز به بندر نوشهر می‌رسیم. تجربه تماشای رفت و آمد کشتی‌ها و بارگیری آن‌ها در بندر چیزی نیست که هر جایی بتوانید به دست بیاورید. حتما در سفرتان به این شهر، سراغی هم از بندر نوشهر بگیرید.

سوالات متداول

بهترین جاهای دیدنی نوشهر کدامند؟

تالاب ارواح، سد آویدر، پارک سی سنگان، روستای کندلوس نوشهر، دیو چشمه، دریاچه فراخین، آبشار دارنو، باغ گیاه شناسی نوشهر، ساحل سیترا، بندر نوشهر و…

کلام آخر

سفر به نوشهر البته تنها در این دیدنی‌ها و جاذبه‌ها خلاصه نمی‌شود اما سعی کردیم در این مطلب به معرفی مهم‌ترین جاهای دیدنی نوشهر بپردازیم و مروری بر بهترین جاذبه‌های گردشگری این شهر داشته باشیم. در آینده‌ای نزدیک باز هم از دیدنی‌های نوشهر برای‌تان می‌‌‌گوییم و شما را مهمان این شهر زیبا می‌کنیم. اگر با خواندن این مطلب تصمیم گرفتید در سفر بعدی‌تان راهی این شهر بندری شوید، می‌توانید برای اجاره آنلاین اقامت‌تان روی اجاره ویلا و سوئیت در نوشهر از هومسا حساب باز کنید.

‫5 دیدگاه ها

  1. من کندلوس و دیو چشمه رفتم تو بهار عالی هستند طبیعت بکری دارند. اگرچه همه جاهای شمال زیبا است ولی این منطقه واقعا دیدنیه.

      1. حمیدجان
        ممنون از پیشنهادت، حتما در اولین فرصت مقاله رو آبدیت و لوکیش‌ها رو بهش اضافه می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا