تهرانتهران‌گردیجاهای طبیعی

پارک های جنگلی تهران ؛ مکانی برای گردشی کوتاه و انرژی‌بخش

پیدا‌کردن یک مقصد مناسب برای گردش‌های کوتاه آخر هفته ممکن است گاهی چالش‌برانگیز باشد. جایی نزدیک به شهر با امکانات مناسب که در آن بتوان ساعاتی را با آرامش سپری کرد. پارک های جنگلی تهران شاید همان گزینه مناسبی باشند که در این مواقع به دنبال آن می‌گردیم. در پس تمام شلوغی‌های شهر تهران و پشت پرده دودآلودی که گاهی شهر را فرا می‌گیرد، جاهای دیدنی زیادی وجود دارد. شهر تهران به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه خود، از جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده‌ای بهرمند است. در این مطلب از هومسا می‌خواهیم سری بزنیم به پارک های جنگلی تهران و یک به یک بیشتر با آن‌ها آشنا شویم. بدون شک با خواندن این مطلب، از این پس ایده‌های بیشتری برای گردش یه روزه در ذهن خواهید داشت. با ما همراه باشید.

بهترین پارک های جنگلی تهران

بوستان‌ها و پارک‌های جنگلی زیادی در شهر تهران و اطراف آن وجود دارد، اما همه ما به دنبال فضایی هستیم که امکانات رفاهی مناسب، فضای زیبا، تمیز و خلوت و همچنین فاصله کمی با مرکز شهر داشته باشد. در ادامه بهترین پارک های جنگلی تهران را که دارای امکانات مناسبی برای گردش و پیک‌نیک هستند را به شما معرفی می‌کنیم.

1. پارک جنگلی چیتگر؛ بهترین پارک جنگلی غرب تهران

پارک جنگلی چیتگر

پارک جنگلی چیتگر با ۹۵۰ هکتار وسعت یکی از بزرگ‌ترین پارک های جنگلی تهران است که در شمال غرب این شهر واقع شده است. این پارک جنگلی با هدف افزایش اکسیژن شهر تهران ساخته شد و هم‌اکنون نیز در بین شهروندان تهرانی بسیار محبوب است. این پارک جنگلی دارای امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی برای انجام ورزش، گردش‌های کوتاه و همچنین پیک‌نیک است. موقعیت مکانی آن باعث شده حتی مسافرانی که به تهران سفر کرده‌اند نیز بتوانند در کنار بازدید از جاهای دیدنی این شهر، فرصتی داشته باشند تا به پارک جنگلی چیتگر نیز سری بزنند.

از جمله امکاناتی که در پارک جنگلی چیتگر فراهم شده می‌توان به این موارد اشاره کرد:

ایستگاه‌های کرایه دوچرخه و فضاهای مناسب جهت دوچرخه‌سواری، پیست اسکیت، پیست اختصاصی دوچرخه‌سواری بانوان، زمین تنیس، استیج ورزش صبحگاهی، سالن ورزشی چندمنظوره، آمفی‌تئاتر روباز، ست ورزشی بانوان، ست ورزشی کودکان، خانه عکس، سالن پینگ‌پنگ و فوتبال‌‌دستی، زمین فوتبال محصور، ایستگاه تندرستی، سالن بدن‌سازی، سالن بیلیارد، رختکن مجهز به کمد امانات و آیینه، سیستم صوتی، میز شطرنج، زمین چمن، سرویس‌های بهداشتی، سکوهای نشیمن خانوادگی، آلاچیق به همراه میز و صندلی، باربیکیو و آبخوری.

آدرس پارک جنگلی چیتگر

اتوبان تهران-کرج، بعد از خروجی شهرک راه‌آهن

2. پارک ملی سرخه حصار؛ از زیباترین پارک های جنگلی شرق تهران

پارک جنگلی سرخه حصار

سرخه حصار با بیش از ۹۰۰۰ هکتار یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک های جنگلی تهران محسوب می‌شود که در سمت شرق این شهر واقع شده است. پارک ملی سرخه حصار از سال‌های دور، یعنی از زمان آقامحمدخان و فتحعلی شاه قاجار به عنوان شکارگاه و تفرجگاه مورد استفاده قرار می‌گرفت. علاقه شاهان قاجار به طبیعت و هوای مطبوع این منطقه باعث شد رفته‌رفته مناطقی دیگر از سمت جاجرود را نیز به این محدوده اضافه و قرقی بزرگ‌تر ایجاد کنند. پارک ملی سرخه حصار با داشتن طبیعتی زیبا، حیات وحشی غنی و همچنین امکانات تفریحی و رفاهی مناسب به یکی از محبوب‌ترین پارک های جنگلی تهران تبدیل شده است. در این پارک ملی گونه‌های مختلف حیات وحش، از جمله بز، قوچ، آهو، گراز، پلنگ، کفتار، روباه، شغال، گربه وحشی، گورکن، جوجه تیغی، سنجاب، قرقی، عقاب، کرکس، شاهین، آبچلیک و حواصیل خاکستری را می‌توان مشاهده کرد.

در پارک ملی سرخه حصار امکانات رفاهی لازم جهت گردش و پیک‌نیک فراهم است، از جمله: پیست دوچرخه‌سواری، زمین تنیس، فوتبال‌دستی، میز بیلیارد، امکانات دارت و تیراندازی، فضای پینت‌بال، پارک آموزش ترافیک مخصوص کودکان، آلاچیق، باربیکیو، رستوران، میز و صندلی، سرویس بهداشتی، زمین و وسایل بازی کودکان.

بیشتر بخوانید: پارک ملت تهران

آدرس پارک جنگلی سرخه حصار

 تهران، منطقه ۱۳، ابتدای بزرگراه شهید یاسینی شرق

توجه: ورود به پارک ملی سرخه حصار تنها از ساعت ۹ تا ۲۳ امکان‌پذیر است.

3. بوستان جنگلی لتمال کن

پارک جنگلی لتمان

بوستان جنگلی لتمال با ۱۰۰ هکتار مساحت یکی دیگر از پارک های جنگلی تهران است که در منطقه ۲۲ این شهر واقع شده است. هدف از ایجاد پارک جنگلی لتمال ایجاد کمربند سبز اطراف شهر تهران و همچنین ایجاد طرح گلگشت است. ارتفاع ۱۸۰۰ متری بوستان لتمال از سطح دریا، چشم‌اندازی زیبا از شهر تهران ایجاد کرده و باعث شده موقعیت پارک جنگلی لتمال برای افراد علاقه‌مند به کوه‌پیمایی و جنگل‌نوردی بسیار مناسب باشد. همچنین اگر به دوچرخه‌سواری و اسکیت علاقمند دارید، این پارک می‌تواند گزینه‌ای عالی برای‌تان باشد.

در پارک جنگلی لتمال امکانات پیک‌نیک نیز تا حد زیادی فراهم است. در این پارک، آلاچیق، میز و صندلی، باربیکیو، سرویس بهداشتی و نگهبانی جهت تامین رفاه و امنیت شهروندان قرار دارد.

آدرس بوستان جنگلی لتمال

 بزرگراه همت (شرق به غرب)، بعد از بزرگراه آزدگان، بزرگراه کاشان

4. پارک جنگلی کوهسار

کوهسار

عکس از: معین پناهنده

کوهسار بزرگ‌ترین پارک جنگلی تهران، در شمال غرب این شهر و در منطقه ۵ شهرداری واقع شده است. به دلیل قرار گرفتن پارک جنگلی کوهسار در دامنه کوه‌های البرز، این پارک فضایی بسیار زیبا، آرام و دلنشین دارد. جدا از وجود فضاهای مناسب جهت پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، شرایط مناسب برای ورود ماشین به پارک نیز فراهم شده است. بنابراین افرادی که تمایل دارند به مناطق مرتفع پارک جنگلی کوهسار بروند، می‌توانند با خودرو خود این مسیر را طی کنند. طبیعت زیبا و آب‌و‌هوای خوب این پارک آن را به فضایی عالی جهت پیک‌نیک تبدیل کرده است.

از جمله امکاناتی که در پارک جنگلی کوهسار وجود دارد، می‌توان به این موارد اشاره کرد: پیست موتورسواری و پاراگلایدر، سایت آموزش بالن و بومرنگ، دستگاه‌های ورزشی، استخر، سونا، باشگاه سوارکاری، زمین بدمینتون، میز پینگ‌پنگ، آلاچیق، باربیکیو، میز و صندلی، بوفه و رستوران، سرویس بهداشتی. همچنین تله‌کابین پارک کوهسار نیز پروژه‌ای است که در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

آدرس پارک جنگلی کوهسار

 تهران، منطقه ۵، بلوار شهران، شهران شمالی

اجاره آنلاین اقامتگاه در تهران

5. پارک جنگلی وردآورد

پارک جنگلی وردآورد در بین پارک های جنگلی تهران از نظر وسعت در رتبه دوم قرار دارد. طبیعت پارک جنگلی وردآورد و وسعت آن سهم مهمی در پاکیزه‌سازی هوای شهر تهران و افزایش میزان اکسیژن آن دارد. همچنین این فضا، محیطی عالی برای پیک‌نیک و گردش نیز فراهم کرده است. در پارک جنگلی وردآورد درختان مختلفی مثل پسته، بادام کوهی، سنجد و گز روییده‌اند. گرچه ساخت‌و‌سازهای اخیر در فضای این پارک، تا حدودی موجب آسیب به طبیعت آن شده، اما پارک جنگلی وردآورد هنوز هم فضای مناسبی برای گردش و تفریحات یک روزه است.

از جمله امکاناتی که در پارک جنگلی وردآورد می‌توان به آن اشاره کرد عبارتند از: امکانات ورزشی، آلاچیق، میز و صندلی، سرویس بهداشتی، زمین ورزشی، پیست دوچرخه‌سواری، رستوران و بوفه.

بیشتر بخوانید: پارک آب و آتش

آدرس پارک جنگلی وردآورد

 تهران، حد فاصل کرج و پادگان سپاه، روبروی ایستگاه تقلیل فشار گاز

6. پارک جنگلی پردیسان

پارک جنگلی پردیسان

پارک جنگلی پردیسان، یکی دیگر از پارک های جنگلی تهران در شمال غرب این شهر واقع شده است. پردیسان را به عنوان پارک بدون دخانیات می‌شناسند و طبیعت و وسعت فوق‌العاده آن نقش مهمی در پاکسازی هوای شهر تهران دارد. ایان مک هارگ یکی از برجسته‌ترین معماران آمریکایی از دانشگاه پنسیلوانیا فردی بود که در اوایل دهه ۵۰ موفق شد پروژه طراحی پارک پردیسان تهران را در مسابقه‌ای به عهده بگیرد. این پارک با هدف ایجاد مجموعه‌ای علمی، آموزشی، پژوهشی، تفرجگاهی ساخته شد. در حال حاضر پارک پردیسان یکی از محبوب‌ترین پارک های جنگلی شهر تهران است و فضا و موقعیت آن جهت انجام پیاده‌روی، دو و همچین گردش و پیک‌نیک بسیار مناسب است.

از جمله امکانات و دیدنی‌های پارک پردیسان می‌توان به این موارد اشاره کرد: باغ وحش پردیسان، موزه تنوع زیستی پردیسان، سینمای محیط زیست، موزه ملی آب، پل معلق نهج‌البلاغه، مدرسه طبیعت، زمین والیبال، بدمینتون، اسکیت، زمین بادبادک بازی، مسیر دوچرخه‌سواری، سالن همایش، سالن نمایش فیلم، میز و صندلی، سرویس بهداشتی، پارکینگ و بوفه.

آدرس پارک جنگلی پردیسان

 تهران، ضلع شمالی بزرگراه حکیم، بین شیخ فضل الله و یادگار امام

بیشتر بخوانید: شهربازی برج میلاد تهران

7. بوستان طالقانی

بوستان طالقانی

بوستان طالقانی که پیش از این با نام پارک جهان کودک شناخته می‌شد یکی از پارک های جنگلی تهران در تپه‌های عباس‌آباد است. این پارک در سال ۱۳۵۰ توسط یک مهندس انگلیسی و همچنین با همکاری یک شرکت اسپانیایی ساخته شد. با ساخته شدن پل طبیعت، این پارک به پارک آب‌و‌آتش متصل شد. بوستان طالقانی با توجه به طبیعت زیبا و همچنین امکاناتی که دارد می‌تواند یک گزینه عالی برای پیک‌نیک یا گردشی یک روزه باشد.

از جمله امکاناتی که در پارک جنگلی طالقانی وجود دارد، می‌توان به این موارد اشاره کرد: آلاچیق، وسایل ورزشی، زمین بسکتبال، میز پینگ‌پنگ و مسیر پیاده‌روی. همچنین جالب است بدانید بزرگ‌ترین پرچم ایران با طول ۱۵۰ متر و وزن ۲۵۰ تن در بوستان طالقانی قرار دارد.

آدرس بوستان طالقانی تهران

تهران، بزرگراه شهید حقانی

8. پارک جنگلی خرگوش دره

پارک جنگلی خرگوش دره یک پارک جنگلی در تهران در مقابل ورودی ورزشگاه آزادی است. این پارک در سال ۱۳۴۰ و با دو هدف اصلی ساخت شد. پارک خرگوش دره بخشی از کمربند سبز شهر تهران را تشکیل می‌دهد و همچنین محلی جهت اسکان افرادی است که برای دیدن مسابقات فوتبال در ورزشگاه آزادی از شهرهای دیگر به تهران می‌آیند. امکانات و فضای سبز این پارک همچنین فضایی مناسب جهت پیک‌نیک و گردش فراهم کرده است.

از جمله امکانات پارک جنگلی خرگوش دره می‌توان به این موراد اشاره کرد: آلاچیق، زمین ورزش، زمین بازی کودکان، میز و صندلی، سرویس بهداشتی، سکوهای مناسب جهت برپایی چادر.

آدرس پارک جنگلی خرگوش دره تهران

 تهران، شمال اتوبان تهران-کرج، پس از بلوار غربی استادیوم آزادی

9. پارک ملی خجیر

پارک ملی خجیر

پارک ملی خجیر از جمله جاهای دیدنی تهران واقع در شرق این کلانشهر است. خجیر بخشی از منطقه حفاظت‌شده جاجرود است که از حدود ۲۰۰ سال پیش توسط پادشاهان قاجار به به عنوان شکارگاه و تفرجگاه مورد استفاده قرار می‌گرفت. پارک جنگلی خجیر دارای امکانات تفریحی مناسب برای گردش و پیک‌نیک است. همچنین افرادی که به این پارک می‌روند، این امکان را دارند که حیات وحش ارزشمند این پارک را نیز از نزدیک مشاهده کنند.

امکانات رفاهی پارک ملی خجیر نسبت به سایر پارک های جنگلی تهران کمتر است. زیرا افراد معمولا با هدف دیدن حیات وحش و طبیعت منحصربه‌فرد این پارک به آنجا می‌روند. اما حداقل امکانات رفاهی مثل سرویس بهداشتی در آن فراهم است.

بیشتر بخوانید: پارک چمران کرج

آدرس پارک ملی خجیر

 تهران، انتهای اتوبان شهید بابایی

10. پارک جنگلی توسکا

یکی از معدود پارک های جنگلی تهران که در جنوب این شهر واقع شده، پارک جنگلی توسکا است. این پارک دارای طبیعتی زیبا است و ساخته‌شدن آن در نزدیکی اتوبان و خیابان‌های شلوغ و پر رفت‌و‌آمد این منطقه، امکان پاک‌سازی نسبی هوای این ناحیه را فراهم کرده است. پوشش گیاهی پارک جنگلی توسکا بیشتر شامل درخت زبان گنجشک، صنوبر، کاج و چنار می‌شود.

از جمله امکانات پارک جنگلی توسکا می‌توان به این موارد اشاره کرد: زمین فوتبال، زمین والیبال، میز فوتبال دستی، استخر، تالار، مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، آلاچیق و سرویس بهداشتی

آدرس پارک جنگلی توسکا

تهران، بزرگراه آزادگان، کیانشهر جنوبی

11. پارک جنگلی لویزان

پارک جنگلی لویزان

پارک جنگلی لویزان یکی از پارک‌های جنگلی در شمال شرق تهران، بخش شمیران و از جاهای دیدنی اطراف تهران است. این پارک به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و همچنین ارتفاع منطقه، دارای چشم‌انداز زیبایی از شهر تهران است. پوشش گیاهی متنوع و همچنین وجود امکانات رفاهی مناسب این پارک را به یکی از محبوب‌ترین تفرجگاه‌ها در شهر تهران تبدیل کرده است.

از جمله امکانات و جاهای دیدنی که در پارک جنگلی لویزان وجود دارد می‌توان به این موارد اشاره کرد: باغ پرندگان تهران ، هتل شیان، تالار عروسی، رستوران، سفره‌خانه سنتی، بوفه، کافی‌شاپ، مجموعه ورزشی، دستگاه‌های بدن سازی، ۶ زمین بازی مخصوص کودکان، آلاچیق، باربیکیو، سرویس بهداشتی.

آدرس پارک جنگلی لویزان

تهران، بزرگراه امام علی، بعد از خروجی بزرگراه شهید زین‌الدین، خروجی شیان

12. پارک جنگلی سوهانک

پارک جنگلی سوهانک

پارک جنگلی سوهانک با ۴۰۰ هکتار وسعت یکی دیگر از بزرگ‌ترین پارک های جنگلی تهران است که در شمال شرقی این شهر واقع شده و به دلیل طبیعت خاصی که دارد مامن گونه‌های مختلف حیات وحش مثل خرگوش، اردک، غاز وحشی، روباه و کبک است. همچنین وجود برخی امکانات رفاهی، پارک جنگلی سوهانک را به تفرجگاهی تبدیل کرده که افراد می‌توانند ضمن استفاده از هوای آزاد و دیدن حیات وحش آن، پیک‌نیکی مختصر و کوتاه نیز داشته باشند.

آدرس پارک جنگلی سوهانک

تهران، بزرگراه ارتش، امتداد جاده لشکرک، ضلع شمالی جاده، محله سوهانک

13. پارک جنگلی افرا

پارک جنگلی افرا در لیست بزرگ‌ترین پارک های جنگلی تهران قرار دارد که در منطقه ۱۹ و ضلع جنوب غربی شهرک رسالت واقع شده است. این پارک جنگلی که در ابتدای شاهراه مواصلاتی تهران به جنوب قرار گرفته محل مناسبی برای اسکان زائرانی است که به شهرهای قم و جمکران سفر می‌کنند. همچنین فضاها و امکانات تفریحی و رفاهی مانند فضای مناسب برای دوچرخه‌سواری، محل بازی کودکان، بوفه، آبخوری، سرویس بهداشتی، پارکینگ و میز و صندلی آن راه به گزینه مناسبی تبدیل کرده است.

آدرس پارک جنگلی افرا

 تهران، آزادراه خلیج فارس، ضلع جنوب غربی شهرک رسالت

14. پارک جنگلی تلو

پارک جنگلی تلو

پارک جنگلی تلو از جاهای دیدنی اطراف تهران با داشتن چشم‌انداز زیبایی از سد لتیان و همچنین ایجاد امکانات رفاهی جدید، به یکی از تفرجگاه‌های شهر تهران تبدیل شده است. طبیعت پارک جنگلی تلو و همچنین امکانات نسبتا مناسبی که در این پارک فراهم شده از جمله آلاچیق، باربیکیو و سرویس بهداشتی، آن را به فضایی مناسب برای پیک‌نیک مبدل کرده است.

آدرس پارک جنگلی تلو

تهران، بابایی شرق، خروجی تلو شمال، ورودی جاده شهرداری، انتهای خیابان

اقامت در تهران با هومسا

گردشگران برای بازدید از جاهای دیدنی تهران از جمله پارک‌های جنگلی این شهر و همچنین رفتن به جاهای دیدنی لواسان و سایر مناطق اطراف تهران می‌توانند در همین شهر اقامت کنند. شما می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در تهران به راحتی به تمام این جاذبه‌ها دسترسی داشته باشید و سفر راحت و به یادماندنی را تجربه کنید. اگر دوست دارید یک اقامتگاه لاکچری خارج از تهران را تجربه کنید، اجار ویلا و سوئیت در لواسان پیشنهاد می‌شود.

تیم هومسا در کنار شما است تا با معرفی و انجام کامل روند رزرواسیون اقامتگاه به صورت آنلاین، به شما کمک کند اقامتی امن، راحت و بدون دغدغه را تجربه کنید. کافی است وارد سایت هومسا شوید و در صفحه اصلی سایت نام شهر  تهران را سرچ کنید. در این صفحه بهترین اقامتگاه‌های تهران به شما نمایش داده می‌شوند. می‌توانید با تنظیم فیلترهای مختلف، محدوده قیمت، مکان، تعداد اتاق‌ها و سایر ویژگی‌ها را انتخاب کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اقامتگاه موردنظر خود را پیدا و رزرو کنید.

همچنین پیشنهاد می کنیم اگر قصد تجربه هیجان را در تهران دارید، مقاله ی شهربازی های سرپوشیده تهران را مطالعه کنید.

سخن آخر

اگر علاقمند به طبیعت باشید و به دنبال فضاهای مناسب برای گردش‌های کوتاه یک روزه، تهران جاهای مختلفی برای شما دارد. پارک های جنگلی تهران با داشتن امکانات رفاهی مناسب فضایی هستند که در آن افراد می‌توانند علاوه‌بر لذت‌بردن از زیبایی‌های این شهر، به انجام فعالیت‌های ورزشی نیز بپردازند. از نظر شما بهترین پارک جنگلی تهران کجاست؟ تجربه‌ها و نظرات خود را زیر همین پست با همراهان هومسا به اشتراک بگذارید.

‫10 دیدگاه ها

    1. لیلاجان
      برای بازدید از پارک خجیر نیاز به مجوز از سازمان محیط زیست دارین ولی بازدید از پارک سرخه حصار که درست کنار خجیر قرار داره، برای عموم آزاده

  1. به نظر من بازدید از جنگل لویزان خیلی بهتره چون هم هوای بهتری داره هم باغ پرندگان بزرگی داره

  2. سلام پیشنهادمیشوددر پارک های جنگلی پرندگان و حیوانات غیروحشی در پارک ها رها کنید تامردم بهتر باخانواده مراجعه کنندوبا طبیعت بیشترخوبگیرند. حیواناتی مانند گوزن.آهو.گورخر.راسو.روباه…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا