ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیشمال

کتالم رامسر کجاست و چه جاهای دیدنی دارد؟

دلتان برای یک سفر بی نظیر تنگ شده است؟ دوست دارید شمال ایران را متفاوت ببینید؟ به کتالم بروید. کتالم رامسر کجاست؟ بیایید به زیباترین شهر رامسر برویم و کمی با هم بگردیم. مقصد خود را استان مازندران در نظر بگیرید و از میان تمام شهرهای زیبای این استان، کتالم رامسر را انتخاب کنید. قبل از برنامه‌ریزی برای سفر به کتالم حتما مقاله راهنمای کامل سفر به مازندران را در بلاگ هومسا مطالعه کنید. کتالم در بخش مرکزی شهرستان رامسر واقع شده است که اگر بخواهیم دقیق‌تر ببینیم کتالم رامسر کجاست باید 5 کیلومتر به سمت رامسر برویم. در این مقاله در مورد مطالب زیر صحبت خواهیم کرد:

  • کتالم رامسر کجاست
  • مردم کتالم
  • مکان های دیدنی کتالم
فهرست مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

کتالم رامسر کجاست ؟

کتالم رامسر از بهترین و بکرترین جاهای دیدنی شمال است. برای توصیف دقیق موقعیت مکانی شهر کتالم و سادات شهر باید بگوییم که در فاصله پنج کیلومتری جنوب شرقی رامسر و در حد فاصل شهر تنکابن و رامسر شهری زیبا در غرب استان مازندران واقع شده است که در قدیم به آن گته لم گفته می‌شد که در زبان محلی گته به معنی بزرگ و لم به معنای محلی است که در آن آب زیادی به صورت راکد وجود دارد. که البته در دهه 80 این روستا توسط رضا شعبانی تغییر نام پیدا کرد و به سادات شهر معروف شد. سادات شهر هم از آن‌جا آمده است که در گذشته محل زندگی تعداد زیادی از سادات بوده است.

کتالم و سادات شهر توریستی هستند که جاذبه های دیدنی وصف ناپذیری در آن ها وجود دارد و به دلیل قرار گیری در دامنه جنگل های سرسبز البرز و دریای خزر، منظره های بی بدیل آفرینش، مثل نگینی در غرب مازندران می درخشد.

کتالم1

مردم کتالم

بعد از این که فهمیدیم کتالم رامسر کجاست باید با مردم این روستا کمی آشنا شویم. مردم کتالم به زبان گیلکی صحبت می‌کنند که دلیل آن هم این است که مردمی که در حاشیه جنوبی دریاچه خزر زندگی می‌کنند، سه گویش تالشی و مازندرانی و گیلکی دارند و چون کتالم  رامسر در گذشته جزئی از دیلمان بوده است، به زبان گیلکی صحبت می‌کنند. به دلیل موقعت مکانی ای که این روستا دارد، شغل بیشتر مردم باغداری و دامداری است.

بیشتر مردمی که در این منطقه هستند، زندگی خود را بر اساس کشاورزی می‌گذرانند و به تولید محصولاتی مثل مركبات، برنج، چای، پرورش گل و گياه، پرورش شيلات و آبزیان می‌پردازند اما کم کم چیزی که باعث شد این منطقه به یک منطقه درآمدزا تبدیل شود، رونق صنعت گردشگری در آن بود که در سال‌های اخیر باعث بهبود وضعیت اقتصادی این منطقه شده است و همین موضوع باعث شد تا سرمایه‌داران زیادی در کتالم سرمایه‌گذاری کنند و این منطقه مورد توجه قرار گیرد و خرید ویلا در شمال و مخصوصا رامسر و کتالم افزایش پیدا کند.

اجاره ویلا رامسر

مکان های دیدنی کتالم

کتالم مکان های دیدنی زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به قلعه مارکوه، ارتفاعات ییلاقی، دوشنبه بازار کتالم، چهارشنبه بازار سادات شهر و چشمه‌های آب گرم معدنی اشاره کرد. آبگرم‌های این منطقه خاصیت درمانی دارند.

قلعه مارکوه رامسر کجاست ؟

قلعه مارکوه یکی از جاهای دیدنی رامسر و البته کتالم است که روی یک کوه واقع شده است و برخی اعتقاد دارند به دلیل تعداد مارهای زیادی که قرار دارد، این گونه نام گرفته است. برخی دیگر هم اعتقاد دارند که به دلیل حضور قوم مادها در این منطقه این گونه نام گرفته است. برای رسیدن به قلعه مارکوه باید باید به کتالم بروید و باید مسیر زیبایی را پیاده‌روی کنید و پس از آن به قلعه مارکوه می رسید. برای دیدن این قلعه دست کم باید 300 پله را طی کنید. در این مسیر می‌توانید پوشش گیاهی‌های مختلف مانند درختان ازگیل، آلو جنگلی، شمشاد و … را ببینید. قلعه مارکوه در گذر زمان تخریب شده است و از آن قلعه فقط دو برجک نگهبانی مانده است.

markooh-castle

بقعه متبرک آقا بسمل

بقعه متبرک آقا بسمل در سادات شهر قرار دارد که هر ساله گردشگران زیادی به این منطقه می روند. ارزش این بقعه آنقدر زیاد است که در روز عاشورا هزاران نفر حتی از دورترین نقاط کشور به این منطقه می آیند تا شاهد مراسم این روستا باشند.

کجا اقامت کنیم؟

پس از این که فهمیدید کتالم رامسر کجاست و چه جاذبه‌های دیدنی‌ای دارد، می توانید در این شهر اقامت کنید. برای اجاره ویلا در رامسر می‌توانید از هومسا کمک بگیرید. هومسا یک سامانه اجاره آنلاین ویلا و اقامتگاه است که به شما کمک می کند از راهی ایمن اقدام به اجاره ویلا یا اقامتگاه کنید.

کتالم4

صحبت آخر

در کتالم تمام امکانات لازم برای مسافران فراهم آورده است. در این روستا امکاناتی مثل درمانگاه، داروخانه و انواع فروشگاه های مواد غذایی در این روستا وجود دارد . حتی یکی از مراکز سالمندان مهمی که در استان مازندران وجود دارد، در کتالم است. این روستا به بام سبز رامسر هم نزدیک است و خیلی راحت می توانید به تله کابین رامسر دسترسی داشته باشید و از مناظر زیبای این منطقه لذت ببرید.

‫3 دیدگاه ها

    1. کیمیا جان
      بازارهای شمال حس‌و‌حال خیلی خوبی دارن. به بوی سبزی و سیر و ماهی، بوی انواع ترشی رو هم اضافه کن

  1. رامسر عروس شهر های ایرانه من رودسری هستم ولی در رامسر زندگی میکنم رامسر باکلاس ترین , محبوب ترین شهر شمال ایرانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا