ایران‌ را بگردیمتهرانتهران‌گردیجاهای تاریخی

باغ فردوس و موزه سینمای تهران ؛ مکانی جذاب برای هنردوستان

در میان جاهای دیدنی تهران، حال و هوای هنری و متفاوت باغ فردوس، این مکان را به پاتوق ثابت سینما دوستان بدل کرده است؛ چرا که این مجموعه، موزه سینمای ایران را در بر دارد و علاقه‌مندان می‌توانند با بازدید از این موزه سرگذشت سینمای کشور را ورق بزنند. البته خود باغ و عمارت ارزشمندش هم از جذابیت چیزی کم ندارد، گردش در این باغ به‌عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران در شب تلقی می‌شود. در این مطلب با هم به این باغ و موزه پربازدیدش می‌رویم و اطلاعات موردنیاز برای رفتن به این مکان را مرور می‌کنیم؛ پس تا انتهای این مطلب با مجله گردشگری هومسا همراه باشید.

باغ فردوس تهران کجاست؟

وقتی نگاهی به فهرست مکان‌های تاریخی تهران می‌اندازیم، نام باغ فردوس واقع در محله قدیمی شمیرانات به‌شدت چشم‌نوازی می‌کند. این باغ تاریخی یادگار دیرینه عصر قجر به‌شمار می‌رود و توسط درباریان محمدشاه بنیان‌گذاری شده و به دلیل وجود قنات پرآب فردوس، باغ فردوس نام گرفته است. این مکان در گیرودار تاریخ به تملک افراد مختلفی ازجمله معیرالممالک داماد ناصرالدین‌شاه درآمد تا اینکه در زمان پهلوی به دستور وزیر معارف وقت، علی‌اصغر همت موردبازسازی و برای ساخت مدرسه شاپور تجریش مورداستفاده بهره‌برداری قرار گرفت. این گنجینه ارزشمند تاریخی در سال 1376 به‌عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است.

باغ فردوس تهران

این باغ با مساحت 20 هزار مترمربع از سال 1381 به‌عنوان موزه سینما مورد بهره‌برداری و در معرض دید عموم قرار گرفت؛ این موزه‌ روایتگر فرازوفرود سینمای کشور تلقی می‌شود و هرساله هنردوستان و گردشگران زیادی را برای بازدید به محفل خود دعوت می‌کند.

باغ فردوس تهران

آدرس باغ فردوس تهران

آدرس باغ فردوس تهران: تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، کوچه بخشایش، باغ فردوس

  • از مزایای باغ فردوس این است که می‌توانید با وسایل حمل‌ونقل عمومی هم به این مکان بروید و به‌نوعی ترافیک را دور بزنید و ازآنجایی‌که ممکن است برای پیدا کردن جای پارک دچار مشکل شوید استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی برای رفتن به این جاذبه پیشنهاد می‌شود.

اجاره ویلا و سوئیت

دسترسی به باغ فردوس با اتوبوس

با استفاده از اتوبوس‌های BRT فعال در خط تجریش-راه آهن، در ایستگاه باغ فردوس پیاده شوید و به‌راحتی خود را به باغ برسانید.

دسترسی به باغ فردوس با مترو

از هر ایستگاه مترو که مسیر را آغاز کردید کافی است خود را به خط یک مترو برسانید و در ایستگاه آخر (ایستگاه تجریش) پیاده شوید. ازاین‌پس می‌توانید با تاکسی یا اتوبوس‌های BRT به باغ بروید. اگر هم به پیاده‌روی علاقه‌مند هستید کافی است حدود بیست دقیقه خیابان ولیعصر را به سمت جنوب طی کنید.

گردش در باغ فردوس

باغ فردوس همواره دارای هوای خنک و مطبوعی است و البته جای تعجبی هم ندارد زیرا در یکی از خوش آب و هواترین مناطق تهران قرار دارد. زمانی که وارد باغ می‌شوید درختان چنار خوش قد و بالایی که سراسر محیط را فراگرفته‌اند پیش چشمتان قد علم می‌کنند. وزش نسیم ملایمی که گهگاه درختان را به تعظیم وامی‌دارد، شما را هم از لذت نوازش بی‌نصیب نمی‌گذارد. دو مجسمه برنزی از ابن هیثم و سهروردی پیش رویتان قرار دارد و توجهتان را برای لحظاتی به خود جلب می‌کند.

باغ فردوس تهران

عمارت قدیمی باغ با زیربنای 1000 مترمربع که در سه و نیم‌ طبقه ساخته‌شده، با جذابیت هرچه تمام بازدیدکنندگان را به سمت خود می‌کشاند. زمانی که از پله‌ها و ایوانش با آن طراحی زیبا گذر می‌کنید و به داخل بنا قدم می‌گذارید مدهوش هنر به‌کاررفته در ستون‌های قطور، مقرنس‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های زیبای هر طبقه می‌شوید.

تاریخچه موزه سینما

در سال 1373 در پی تلاش‌های بی‌وقفه مدیران مرکز توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، طرح احداث اولین موزه سینمایی مطرح شد. 4 سال بعد به همت افراد صاحب‌نامی چون استاد عزت‌الله انتظامی، عباس کیارستمی و دیگر سینماگران، اولین موزه سینما در خیابان لاله‌زار افتتاح شد. سرانجام در سال 1381 با پیگیری نهادهای مختلف هنری و فرهنگی باغ فردوس به موزه سینما اختصاص یافت و استاد انتظامی به‌عنوان اولین مدیرعامل مجموعه منصوب شد.

باغ فردوس تهران

بخش‌های مختلف موزه سینما

موزه سینما از بخش‌ها و تالارهای مختلفی تشکیل می‌شود؛ در ادامه به معرفی مختصری از هر یک از تالارها و بخش‌های این موزه می‌پردازیم.

  • تالار آغازگران

این تالار به تاریخچه و اولین‌های سینمای ایران اختصاص دارد، بازدید از اولین تجهیزات به‌کاررفته در تولید فیلم‌های ایرانی در این بخش جذابیت زیادی برای علاقه‌مندان به صنعت سینما دارد.

  • تالار نام‌آوران

این تالار نیمه‌تاریک مکانی است که در آن می‌توانید با نام‌آوران عرصه هنر به‌خوبی آشنا شوید. اگر در این بخش ناگهان با صدای تشویق حضار و فلاش عکاسی مواجه شدید، تعجب نکنید چراکه این‌ها همه بخشی از جذابیت‌های این تالار به شمار می‌رود.

  • تالار معاصران

در این قسمت شاهد 700 پرتره و معرفی هنرمندان نامی و معاصر زمینه‌های مختلف هنر سینما مثل کارگردانان، تصویربرداران، بازیگران و آهنگسازان خواهید بود. همچنین غرفه‌هایی مختص هنرمندانی مثل عزت‌الله انتظامی، رخشان بنی اعتماد و داریوش مهرجویی هم در این تالار وجود دارند.

  • تالار دفاع مقدس

 این تالار محل نمایش تصاویری از فیلم‌ها و هنرمندان مطرح دفاع مقدس محسوب می‌شود.

  • تالار بین‌الملل

در این بخش از موزه، ضمن نمایش پوسترهایی از فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره‌های خارجی معتبر، گنجینه‌ای از جوایز اهدایی جشنواره‌های بین‌المللی مثل خرس نقره‌ای، شیر ونیز، نخل طلایی کن وجود دارند.

  • بخش سینمایی کودک و نوجوان

باغ فردوس تهران

 با تماشای این بخش حتماً خاطرات دوران کودکی را پیش چشم خود خواهید دید. روزهایی را به یاد می‌آورید که با اشتیاقی کودکانه جعبه جادویی را روشن می‌کردید تا ماجرای عروسک‌های خاطره‌انگیزی مثل کلاه قرمزی و پسرخاله را دنبال کنید. هم‌اکنون این عروسک‌ها با تمام واقعیت بی‌جان خود پیش چشمان شما نشسته‌اند.

  • بخش صدا و دوبله

 در این بخش، غرفه پدر دوبله ایران، استاد علی کسمایی، چند نمونه از دوبله‌های اولیه وی و ابزارهای ابتدایی و قدیمی صدابرداری به معرض نمایش گذاشته شدند.

  • تماشاخانه

 بخش تماشاخانه با نمایش نخستین تصاویر سینمای ایران شما را به دهه 30 و 40 خورشیدی می‌فرستد.

  • نمایشگاه ارامنه

به‌دلیل نقش برجسته ارامنه در تصویربرداری از فیلم‌های سیاحتی، این بخش از موزه به هنرمندان ارامنی اختصاص دارد.

  • اتاق علی حاتمی

 شاه‌نشین این عمارت به معرفی این هنرمند بزرگ ایرانی اختصاص دارد. در پشت میز تدوین فیلم سینمایی حاجی واشنگتن مجسمه‌ای از وی و عزت‌الله انتظامی قرار دارد.

  • خانه فرهاد

این بخش از موزه به نمایش آثار به یادگار مانده از فرهاد خواننده محبوب ایرانی اختصاص دارد. در این مکان سازها، وسایل شخصی و برخی از کتاب‌های وی در معرض دید عموم قرار دارند.

  • زیرگذر تاریخ

این بخش همان‌طور که از نامش مشخص است مروری دارد به زیروبم تاریخ سینما. اولین ابزارهای خلق تصویر به همراه تصاویر اولیه‌ای که ثبت‌و‌ضبط‌ شده‌اند و همچنین اولین نگاره‌های شاهنامه در این مجموعه نگهداری می‌شوند. می‌توان با بازدید از این بخش زیرگذر تاریخ، با تئاتر سایه هند و چین آشنا شد.

  • در حال حاضر سه بخش نمایشگاه ارامنه، زیرگذر تاریخ و تالار دوبله و صدا فعال نیست و امکان بازدید از آن‌ها وجود ندارد.
  • لازم به ذکر است پیش از ورود به موزه سینما باید وسایل خود را در کمدهای موجود در ورودی قرار دهید و کلید آن را تا انتهای بازدید نزد خود نگاه دارد.
  • برای عکاسی از این موزه باید از گیشه ورودی مجوز دریافت کنید.

تفریحات و دیدنی‌های باغ فردوس تهران

از حال‌وهوای گردش در باغ و بازدید از موزه سینما که بگذریم به تفریحات دیگری می‌رسیم که در این مکان می‌توان تجربه کرد:

  • خرید محصولات هنری و فرهنگی

باغ فردوس تهران

خرید از غرفه‌های صنایع‌دستی، پوشاک و محصولات فرهنگی هم تفریح دیگری است که می‌توانید در این باغ به آن مشغول شوید.

  • سینما و تماشای فیلم

در این باغ سه سینما با نام‌های توگراف، فردوس و تمدن وجود دارند که مجموعاً بیش از 350 نفر ظرفیت دارند. آخرین فیلم‌های روی پرده سینما در این سالن‌ها اکران می‌شوند. کافی است فیلم موردنظرتان را از تابلو اعلانات انتخاب و از گیشه بلیت تهیه کنید تا به تماشای فیلم موردعلاقه‌تان بپردازید.

  • کافه نشینی در باغ فردوس

در این باغ دو کافه به نام‌های کافه فردوس و کافه ویونا وجود دارد که هر یک مکان مناسبی برای نوشیدن انواع غذا، نوشیدنی‌های گرم و سرد هستند. هر دو کافه هرروزه از افراد زیادی میزبانی می‌کنند و مکان نسبتاً شلوغی به شمار می‌روند. کافه فردوس با نمای آجری در سمت بالای سینما توگراف قرار دارد و با منویی الهام گرفته از المان‌ها سینمایی از شما پذیرایی می‌کند. کافه ویونا هم که نیاز به معرفی ندارد، یکی از شعب کافه‌های زنجیره‌ای و به نامی است که اکثر تهرانی‌ها با فضای آن آشنا هستند.

  • کتاب‌گردی

باغ فردوس تهران

در بدو ورود به باغ تلویزیون قدیمی قرمزرنگی توجه شما را به خود جلب می‌کند که رو آن متن جذاب «به‌جایش کتاب بخونین» خیلی خودمانی از شما دعوت می‌کند که به کتاب‌فروشی حوض نقره‌ای پا بگذارید و در میان کتاب‌ها اوقات خوشی را سپری کنید.

امکانات باغ فردوس

  • سالن‌های سینما
  • کافه
  • کتاب‌فروشی
  • غرفه‌های صنایع‌دستی
  • بوفه
  • سرویس بهداشتی

اقامت در تهران با هومسا

باغ فردوس تهران

اگر به تهران سفر کردید و قصد بازدید از جاهای دیدنی تهران را دارید، با خیالی آسوده به گشت‌وگذار بپردازید و برای اجاره ویلا و سوئیت در تهران به وب‌سایت هومسا مراجعه کنید. هومسا برای شما امکانی را فراهم می‌کند تا در این سفر در راحت‌ترین شکل ممکن طیف وسیعی از اقامتگاه همچون اجاره روزانه آپارتمان مبله در تهران را برای انتخاب در اختیار داشته باشید. با جستجوی تهران در جستجوگر وب‌سایت می‌توانید بسته به تعداد روزهای سفر حتی برای یک روز اجاره ویلا و سوئیت را به انجام برسانید. باغ فردوس هم به دلیل نزدیکی به اقامتگاه‌ها و هتل‌های خوب تهران، نگرانی از بابت اقامت برای شما باقی نمی‌گذارد.

سخن آخر

قطعا رفتن به باغ فردوس هم فال است و هم تماشا؛ قطعا باغ فردوس و موزه سینمای آن یکی از جاذبه‌های باارزش و جاهای دیدنی تهران است که رفتن به آن برای شما با خاطرات و تجربه‌های به‌یادماندنی همراه خواهد بود. ما در این مطلب، سفری به تاریخ این باغ باصفا و موزه سینما داشتیم و جاذبه‌های مختلف آن را به شما معرفی کردیم. امیدواریم از این سیرو‌سیاحت تاریخی لذت کافی را برده باشید.

سوالات متداول

باغ موزه سینما چه بخش هایی دارد؟

تالار آغازگران، تالار نام‌آوران، تالار معاصران، تالار دفاع مقدس، تالار بین‌الملل، بخش سینمایی کودک و نوجوان، بخش صدا و دوبله، تماشاخانه، نمایشگاه ارامنه، اتاق علی حاتمی، زیرگذر تاریخ و…

یک دیدگاه

  1. باغ فردوس جاییه که منو مجبور میکرد یه ایستگاه زودتر از بی آرتی پیاده شم و قبل از رسیدن به کلاسم در تجریش، قدمی هم در داخل محوطه باغ فردوس بزنم، به نظرم واقعا یک نعمت بزرگیه که هنوز تو تهران تو خیابون ولیعصر بین اون همه برج و ساختمون این مکان وجود داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا