ایران‌ را بگردیمجاهای تفریحی

باغ پرندگان اصفهان ؛ فرصتی برای گشت‌وگذار در نصف جهان

باغ پرندگان اصفهان از مناطق دیدنی و جذاب گردشگری کشورمان است. طبیعت بکر و دست‌نخورده‌ این مجموعه، همه ساله پذیرای گردشگرانی است که با انگیزه دیدن پرندگان و مجموعه پارک ناژوان، به این منطقه سفر می‌کنند.

علاوه بر جذابیت و تنوع بافت گیاهی و زیست محیطی این منطقه، پارک پهناور ناژوان نیز امکانات تفریحی متنوعی را در خود گنجانده است. به‌گونه‌ای که می‌توان سفری تمام و کمال و بی‌نقص را در آن تدارک دید. جهت اقامت حین سفر نیز، تدارکات لازم در قالب ویلاها و سوییت‌های مجهز و مدرن تدارک دیده شده که هومسا به گردشگران ارائه می‌کند.

در این مطلب:

شما را با باغ پرندگان از مراکز تفریحی اصفهان آشنا می‌کنیم.

از گونه‌هایی که در آن زیست می‌کنند برایتان می‌گوییم.

پارک ناژوان و دیدنی‌های آن را به شما معرفی می‌کنیم.

در پایان نیز مسیرهای دسترسی به پارک ناژوان و باغ پرندگان اصفهان را معرفی کرده و با یک جمع‌بندی کلی، مطلب را به پایان می‌رسانیم.

در مطالعه این نوشتار با ما همراهی کنید.

با طبیعت آشتی کنیم…

زندگی شهرنشینی و مشغله‌های روزمره اغلب ما را عملا، از سیر و سیاحت در مناطق طبیعی و خوش آب و هوا محروم کرده است. با استفاده از فرصت‌های موجود و تدارک سفری چند روزه به یکی از این نواحی، می‌توان هوایی تازه کرد و از زیبایی‌های آن محیط استثنایی و بی‌نظیر لذت برد. آشنایی با این باغ و گونه‌هایی که در آن زیست می‌کنند، به‌ ویژه برای کودکان و نوجوانان بسیار جذاب و مفید خواهد بود. برای این کار لازم است در تدارک سفری هیجان‌انگیز به این منطقه باشید.

با پارک ناژوان آشنا شویم

پارک ناژوان و باغ‌های چندگانه آن، ایده‌ای فوق‌العاده برای چنین سفری است. ناحیه‌ای خوش آب و هوا در اطراف زاینده‌رود که با بهره‌مندی از هوای پاک و مناظر بی‌نظیر، به منطقه گردشگری جذابی تبدیل شده است. در میانه گذر از اصفهان زیبا، بازدید بناها و موزه و بازارگردی، گریز به طبیعت می‌تواند بسیار دلچسب باشد، به ‌ویژه اگر بابت اقامت خود در سفر آسوده‌خاطر باشید.

سایت رزرواسیون هومسا تدارک مناسبی برای این موضوع دیده و همه چیز را برای یک اقامت دلنشین مهیا کرده است. شما نیز می‌توانید از این امکانات استفاده و سفری شیرین و دلچسب را تجربه نمایید. از ویلاهای لوکس و لاکچری تا سوئیت‌های مجهز و دیگر اقامتگاه‌های گردشگری، در هومسا همه چیز برای اقامتی دلچسب آماده است. کافیست برای اجاره آپارتمان مبله در اصفهان این شهر و نوع اقامتگاه را انتخاب کنید تا لیستی از گزینه‌های موجود برایتان ظاهر شود.

ماکت باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان کجاست؟

مجموعه تفریحی و سیاحتی پارک جنگلی ناژوان در سال ۱۳۷۲ توسط شهرداری اصفهان احداث شد. وسعت آن بیش از ۵۵۰۰۰ متر مربع از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی و باغ‌های حفظ و نگهداری پرندگان در منطقه است. مجاورت این مجموعه باغ‌ با زاینده رود، بر زیبایی آن افزوده و مجموعه چشم‌نوازی تدارک دیده است.

بخش‌های مختلف و متنوع این باغ که در طرح ساماندهی ناژوان قرار دارد، از بخش‌های مختلف تشکیل شده است. در ادامه مطلب به هر یک از این بخش‌ها سری زده و از چند‌و‌چون آن‌ها با شما سخن می‌گوییم.

اجاره آنلاین اقامتگاه در اصفهان

فضای جنگلی باغ پرندگان

این بخش که بیشترین سطح مجموعه را شامل می‌شود، در واقع فضایی آزاد جهت پرندگانی است که در این پارک زندگی می‌کنند. بخش‌هایی از آن، برای حفاظت بیشتر از این زیست بوم و ساکنان آن، با سقف توری محصور شده است، اما برکه‌ها و بخش‌های دیگری از منطقه نیز، بدون سقف توری و کاملا آزاد هستند. پرندگانی از گونه‌های مختلف در این باغ گردآوری و سامان‌دهی شده‌اند که تعداد و تنوع‌شان، انسان را به تحسین وامی‌دارد.

آکواریوم باغ پرندگان

در این باغ، برخلاف نامی که دارد، تنها پرندگان نگهداری نمی‌شوند، گونه‌هایی از آبزیان نیزدر آکواریوم‌های این مجموعه وجود دارند. تنوعی از این آبزیان و خزندگان همزیست با آنها، مجموعه جالبی پدید آورده که نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند.

بیشتر بخوانید: هشت بهشت اصفهان

صخره‌های شبیه‌سازی شده

پرندگان موجودات بسیار متنوعی هستند. نه تنها از نظر شکل ظاهری که از جهت نحوه زندگی و تغذیه نیز، این موجودات زیبا شرایط متفاوتی دارند. به همین جهت، لازم است تدارکاتی برای زندگی سالم آنها، تقریبا شبیه آنچه در طبیعت داشته‌اند، فراهم شود. در باغ پرندگان اصفهان از این جهت امکانات فراوانی فراهم آمده است، برای مثال پرندگانی مانند کبک، تیهو، قرقاول و بلدرچین به زیستن در صخره و محیط بیابانی عادت دارند. همچنین انواع طوطی، قناری و موارد مشابه نیاز به فضایی ملایم‌تر با هوای کنترل شده دارند. تدارک بخش صخره‌ای جهت گروه اول و قفس‌های شیشه‌ای با تهویه و دستگاه‌های خنک کننده برای گروه دوم، بخشی از این امکانات است.

برکه باغ پرندگان

ایجاد برکه‌هایی جهت پرندگان آبزیست، فرصتی است تا فلامینگوها، پلیکان‌ها و البته قوهای آبزی و زیبای باغ پرندگان اصفهان، راحتی و نشاط بیشتری را تجربه کنند. برای بازدید کنندگان نیز، وجود این اکوسیستم آبی جالب توجه است.

دریاچه باغ پرندگان

قفس‌ باغ پرندگان

از پرندگان شکاری این مجموعه نیز، نباید غافل شد. پرندگانی مانند عقاب، کرکس سیاه و شاهین، بنابر اقتضای طبیعت خود، شکارگر هستند. چنین گونه‌هایی، در صورت رها شدن در محیط، ممکن است سایر گونه‌ها را شکار کنند.

برای کنترل این موضوع، قفس‌های فلزی برای این دسته از پرندگان شکاری تهیه و در آن همه گونه امکانات برای آنها فراهم شده‌ است. این تدارکات باعث شده تا سایر پرندگان، بتوانند آزادانه از فضای باز پارک استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: کافه های اصفهان

بهداشت باغ پرندگان اصفهان چگونه کنترل می‌شود؟

تعداد زیاد و تنوع بالای پرندگان موجود در باغ پرندگان اصفهان، در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی می‌تواند به تداخل موارد بهداشتی مربوط به آنها و مشکلات جانبی در این زمینه منجر شود. وجود واحدهای کنترل بهداشت و کلینیک ویژه پرندگان در این مجموعه، از چنین مشکلاتی پیشگیری می‌کند. در این بخش، از پرندگان بیمار مراقبت صورت گرفته و درمان می‌شوند. علاوه بر این انجام واکسیناسیون ماهانه علیه بیماری نیوکاسل از طریق آب آشامیدنی و طی ۲ روز متوالی انجام می‌گیرد. بخش قرنطینه نیز ورود پرندگان جدید و اهدایی به باغ را کنترل کرده، عدم ورود موارد بیمار به مجموعه را تحت نظر قرار می‌دهد.

محیط باغ نیز مرتبا پاک‌سازی و تمهیدات لازم برای حفظ نظافت آن صورت می‌گیرد. علاوه بر این ماموران حفظ بهداشت محیط نیز، به ‌طور مستمر در جمع‌آوری اضافات و دفع مواد زائد می‌کوشند تا محیطی بهداشتی و سالم جهت بازدیدکنندگان فراهم شود.

لانه باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان، قفسی برای پرندگان نیست!

با این توضیحات، درمی‌یابیم که باغ پرندگان اصفهان مجموعه‌ای برای حفظ، نگهداری و تکثیر این موجودات زیباست. وجود واحدهای بهداشت، تغذیه و پژوهش در این مجموعه، به‌خوبی نشان‌گر میزان اهمیت و تلاشی است که برای سلامتی و حفظ گونه‌های موجود صورت می‌گیرد.

فضای باز و امکان پرواز آزادانه در محیط باغ را می‌توان از ویژگی‌های مهم این مجموعه برشمرد. به‌عبارتی؛ باغ پرندگان جایی است که پرندگان زیادی از گونه‌های متنوع با امکانات ویژه نگهداری می‌شوند. از آنجا که زیست‌بوم اصلی این پرندگان با یکدیگر بسیار متفاوت است، برای نمونه‌های خاص، تدارکات ویژه‌ای فراهم آمده است.همچنین امکانات بهداشتی موجود در این باغ، برای حفظ سلامتی این تعداد از پرندگان در یک مجموعه، بسیار گسترده و خاص مهیا شده‌اند. پرسنل فعال در این مجموعه نیز در بخش‌های مختلف، با دلسوزی و تعهد به نیازهای مختلف پرندگان رسیدگی می‌کنند.

دیگر امکانات تفریحی پارک ناژوان را بشناسیم…

پارک ناژوان، مجموعه بزرگی است که باغ پرندگان را در دل خود جا داده است. علاوه بر باغ پرندگان اصفهان، این مجموعه، امکانات تفریحی و سیاحتی متنوع دیگری نیز برای جذب گردشگران فراهم آورده است. از تله‌‌سیژ و پارک آبی کودکان و شهر بازی ناژوان، تا باغ‌ موزه پروانه‌ها و باغ خزندگان و دیگر موارد جذاب و دیدنی در این پارک به ‌آسانی در دسترس عموم قرار دارد.

همچنین وجود کالسکه، قطار تفریحی و چهار چرخ پدالی جهت خانواده‌های گردشگر، فرصت خوبی برای تفریح و سیاحت فراهم آورده است.

پارک نژوان اصفهان

باغ بانوان در ناژوان

برای بانوانی که مایلند زمانی را جهت گردش در باغ بانوان بگذرانند بستر مناسبی فراهم آمده است. این باغ که بخشی از مجموعه بزرگ پارک ناژوان است، امکاناتی اختصاصی برای تفریح و ورزش همگانی را نیز شامل می‌شود. محیط سرسبز، آلاچیق‌هایی در دل فضای جنگلی و مسیرهایی برای دوچرخه سواری دسته جمعی نیز بخشی از تجهیزات مجموعه تفریحی ویژه بانوان هستند. آشپزخانه و عکاس‌خانه، زمین ماسه، ترامپلین و پارک بادی و ده‌ها امکانات دیگر نیز در باغ بانوان تدارک دیده شده است.

شما هم می‌توانید این پارک را به عنوان بخشی از برنامه سفر خود به اصفهان انتخاب کنید. در این صورت، خواهید توانست ساعاتی را برای گذراندن در این فضای مفرح اختصاص دهید. بی شک تماشای پرندگان در فضای طبیعی و دلنشین و استفاده همزمان از امکانات موجود بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

بیشتر بخوانید: سوغات اصفهان

 مسیر دسترسی به پارک ناژوان و باغ پرندگان اصفهان

این مجموعه دیدنی در شهر اصفهان و همجوار با رودخانه زیبای زاینده ‌رود قرار دارد. با گذر از رودخانه به باغ پرندگان می‌رسیم. برای این کار لازم است ابتدا از میدان سهروردی، وارد جاده الفت شده و با عبور از پل رودخانه زاینده‌رود، وارد باغ شوید.

لک لک

سخن پایانی…

در انتها یادآور می‌شویم باغ پرندگان اصفهان جاذبه گردشگری فوق‌العاده برای بازدیدکنندگان و منطقه‌ای امن و با طراوت جهت حیات وحش است. در این باغ و مجموعه دیدنی، کنترل‌های لازم از هر جهت صورت می‌گیرد تا زیست ‌بوم پرندگان حفظ و محیطی مناسب برای زندگی آنها فراهم شود.

اختصاص زمانی برای گردش در پارک ناژوان که مجموعه باغ‌ پرندگان اصفهان در آن واقع شده، پیشنهاد ما به گردشگرانی است که اصفهان را برای سفر انتخاب کرده‌اند. دستیابی به مسیر آسان برای رسیدن به این مکان نیز، با توجه به موقعیت شهری آن، چندان دشوار نیست.

مجموعه هومسا، ضمن آرزوی سفری خوش برای شما، آمادگی خود را جهت تدارک اقامتگاه مناسب بنابر سلیقه شما اعلام می‌دارد.

‫2 دیدگاه ها

  1. باغ پردنگان خیلی نزدیک زاینده روده و خیلی هم بزرگ و دلبازه صدای گوش نواز پرنده ها هم محیط دلچسب تر میکنه یه فضای تفریحی و گردشی دلپذیره که آدم از سیاحتش خسته نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا