ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنی

بام ایران کجاست؟

فلات ایران سرزمینی کوهستانی و مرتفع است که در قسمت جنوب شرقی آسیا واقع شده است و به دلیل موقعیت ویژای که داشته در طول تاریخ مورد حمله و تاخت‌و‌تاز اقوام مختلف بوده است. به همین دلیل بسیاری از شهرهایی که دارای قدمت تاریخی زیادی هستند و سابقه سکونتگاهی در آن‌ها به هزاره‌های قبل از میلاد بر می‌گردد عموما در مناطق مرتفع بنا شده‌اند. در این میان رقابتی شدید بین شهرها در کسب مقام بلندترین شهر ایران تحت عنوان “بام ایران” شکل گرفته است. با هومسا همراه باشید تا ببینیم بام ایران کجاست؟ و چه ویژگی‌هایی دارد؟

در پاسخ به سوال بام ایران کجاست؟ باید بگوییم شهرکرد به عنوان “بام ایران” شهرت یافته است. دلیل اختصاص چنین لقبی، ارتفاع 2060 متری از سطح دریا است. البته شهرهایی مانند آشتیان، چادگان، بوانات و… ارتفاعی به مراتب بیشتر از شهرکرد دارند؛ اما شهرکرد در مقایسه با سایر مراکز استان‌ها توانسته است این لقب را به خود اختصاص دهد. یعنی مبنای انتخاب مقایسه بین مراکز استان‌ها بوده است نه شهرها و شهرستان‌ها.

شهرکرد؛ بام ایران‌ زمین در یک نگاه

شهرکرد مرکز استان چهارمحال‌ و بختیاری است و از نظر موقعیت جغرافیایی، جزو نواحی مرکزی ایران محسوب می‌شود. طبق آمار، استان چهارمحال و بختیاری با 800 جاذبه گردشگری؛ در نوروز 1398 میزبان 3 میلیون و 740 هزار و 784 مسافر بوده است که شهرکرد به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری و مرکز این استان، سهم به سزایی در جذب گردشگر داشته است.

شهرکرد از شمال با شهرستان‌های سامان و بن، از شرق با اصفهان، از غرب با شهرستان فارسان و از جنوب با شهرستان‌های بروجن و کیار همسایه است. جمعیتی حدود 190441 نفر دارد که البته این آمار مربوط به سال 1395 است.

در شهرکرد مردم به گویش‌های لری بختیاری، ترکی و فارسی صحبت می‌کنند و همگی شیعه اثنی عشری هستند. بر خلاف دین یکسان، از نظر نژاد و قومیت تنوع زیادی دارند به همین علت از نظر پوشش و نحوه‌ برگذاری مراسم‌ها و آیین‌های مختلف، متفاوت هستند. این تنوع فرهنگی بر جذابیت هرچه بیشتر بام ایران افزوده است.

اگر به شهرکرد سفر کردید فراموش نکنید سری به غرفه‌های صنایع‌دستی آن بزنید. در این غرفه‌ها انواع جاجیم، گلیم، نمد، کلاه و… در معرض نمایش و فروش قرار می‌گیرند. گیاهان دارویی، بادام، گز بلداجی و قره‌قروت و از همه مهم‌تر عسل کوهستان از جمله سوغاتی‌های شهرکرد هستند. به شما اطمینان می‌دهیم در سفر به شهرکرد دست خالی برنخواهید گشت.

از همه چیز گفتیم به جز غذاهای محلی و خوشمزه. کباب‌بختیاری غذای محبوب اکثر ایرانیان است. به همین دلیل تبدیل به غذای ثابت منوی بیشتر رستوران‌های گران‌قیمت ایران شده است. اما کباب‌بختیاری که در شهرکرد میل کنید با همه کباب‌بختیاری‌هایی که در جاهای دیگر ایران خورده‌اید تفاوت خواهد داشت. در کنار این غذای فوق‌العاده، آبگوشت، دم پختک، آش‌دوغ و کاله‌جوش نیز از غذاهای محلی دیگر این منطقه به شمار می‌روند.

جاذبه‌های تاریخی شهرکرد

از جاذبه‌های تاریخی شهرکرد می‌توان به مسجد جامع یا مسجد خان، حمام‌ خان، مسجد اتابکان، سقاخانه ارباب میرزا، پل تاریخی زمان خان، مجموعه موزه چالشتر، موزه باستان‌شناسی و تعداد زیادی قلعه تاریخی نام برد.

مسجد اتابکان شهرکرد

قدیمی‌ترین بنای مذهبی دراستان چهارمحال‌و‌بختیاری، مسجدی است به نام مسجد اتابکان با 800 سال قدمت که مربوط به دوران حکومت اتابکان است. مسجد اتابکان شهرکرد در دوره‌های تاریخی مختلف بارها مرمت و بازسازی شده است و از نظر تاریخی اثری ارزشمند محسوب می‌شود.

مسجد اتابکان

مسجد جامع یا مسجد خان شهرکرد تنها مسجد چهار ایوانی استان

معماری اسلامی ایران به واسطه مساجد تاریخی با گنبدها، مناره‌ها، محراب‌ها و کاشیکاری‌های بی‌نظیر خود شناخته می‌شود. در هر دوره تاریخی شاهد تغییراتی در تزئینات مساجد بوده‌ایم. اما هنرمندان هر دوره شاهکارهایی بی‌بدیل خلق کرده‌اند که نشان از تاثیر عمیق معماری ایرانی بر ساخت مساجد دارد. مسجد خان شهرکرد که تنها مسجد چهارایوانی این استان است، به دستور حاج محمد رضاخان ستوده ساخته شده است و قدمتی بیش از 160 سال دارد. این مسجد با وسعتی برابر با 2500 متر مربع، دارای دو شبستان تابستانی و زمستانی است. از ویژگی بارز این مسجد می‌توان به کاشی‌کاری هفت‌رنگ، طاق نماها، حوض، طاق نماهای جناقی، آجرکاری، درهای چوبی، گره‌چینی و منبر منبت‌کاری آن اشاره کرد.

سقاخانه ارباب میرزا شهرکرد

سقاخانه در فرهنگ عاشورا جایگاه ویژه‌ای دارد. یکی اززیباترین نمونه‌های این بناها در کل کشور، سقاخانه ارباب میرزا شهرکرد است که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد و در فهرست آثار ملی به ثبت رسید است. این بنا با کاشکاری‌هایی به رنگ آبی و نقاشی و آینه‌کاری تزئین شده و در نمای جنوبی این بنا بخشی از مرثیه معروف محتشم کاشانی نگاشته شده است. یک نقاشی از دو فرشته بالدار، سردر ورودی این سقاخانه را به زیباترین شکل ممکن تزئین کرده است.

سقاخانه ارباب میرزا

حمام خان شهرکرد

در ایران حمام‌های تاریخی بسیاری وجود دارند، چون ایرانیان از دیرباز برای پاکیزگی و نظافت اهمیت زیادی قائل بودند. کشف حمام خصوصی در تخت جمشید مربوط به دوره هخامنشیان و حمامی در کاخ آشور مربوط به دوره اشکانیان گواه این ادعا هستند. حمام‌ها نیز مانند مساجد از معماری بخصوصی تبعیت می‌کردند. حمام خان شهرکرد که به دستور حاج محمدرضا خان ستوده و در مساحتی برابر با 550 متر مربع ساخته شده دارای سردر، سربینه، خان‌نشین و خزانه است. این اثر متلق به 1270 هجری قمری بوده که در جنوب مسجد جامع این شهر بنا شده است.

جاذبه‌های طبیعی نزدیک شهرکرد

پارک جنگلی تهلیجان و بوستان ملت در نزدیکی شهر و پیست اسکی چلگرد، پارک ملی تنگه صیاد، آبشار زردلیمه، آبشار آتشگاه لردکان، غار یخی چما، کمربند سبز زاینده‌رود و چشمه دیمه کوهرنگ نیز در اطراف شهرکرد واقع شده‌اند.

پارک جنگلی تهلیجان

پارک جنگلی تهلیجان که به آن پارک جنگلی تله‌گون نیز گفته می‌شود، در دهه 1350 در مساحتی برابر با 570 هزار متر مربع ساخته شده است. این پارک جنگلی که در قسمت شمال غربی شهرکرد واقع شده از فضاهای دلنشینی است که خانواده‌های زیادی برای گذراندن یک آخر هفته آرام از آن استفاده می‌کنند.

بوستان ملت

بوستان ملت در قسمت شرقی شهرکرد واقع شده و یک بوستان کوهپایه‌ای و جنگلی است. در این بوستان امکانات رفاهی و تفریحی زیادی تدارک دیده شده تا شهروندان و مسافران بتوانند اوقات خوشی را در این بوستان سپری کنند.

پارک ملت شهرکرد

 پیست اسکی چلگرد

استان چهارمحال‌وبختیاری درست جایی در میانه رشته کوه زاگرس قرار گرفته است به همین دلیل وجود برف و پیست اسکی چندان دور از ذهن نیست. پیست اسکی چلگرد که در نزدیکی منطقه کوهرنگ واقع شده دارای امکانات مختلفی برای دوستداران ورزش اسکی است. در منطقه کوهرنگ در فصل‌های مختلف می‌توانید شاهد مناظر زیبایی از دشت لاله‌های واژگون، ارتفاعات برفی زردکوه و پیست اسکی باشید.

پارک ملی تنگه صیاد

در استان چهارمحال‌وبختیاری و در 15 کیلومتری شهرکرد منطقه‌ای حافظت شده تحت عنوان پارک ملی تنگه صیاد با وسعتی برابر با 27 هزار هکتار قرار دارد. این پارک ملی مامن و پناهگاه حیواناتی چون قوچ و میش وحشی و در ارتفاعات زیستگاه پلنگ، کل و بز است. آب‌و‌هوای بسیار مطبوعی داشته و دره‌های زیبای آن در فصل تابستان، فضایی مناسب برای گشت‌وگذار هستند.

پارک ملی تنگه صیاد

آبشار زردلیمه یکی از عریض ترین آبشارهای ایران

آبشار زردلیمه در شهر اردل و در 80 کیلومتری شهرکرد واقع شده است. این آبشار که به عنوان یکی از عریض‌ترین آبشارهای ایران شناخته شده است در میان کوه‌ها و در انتهای یک دره قرار دارد. آبشار زردلیمه حدود 40 متر ارتفاع دارد و عرض تاج آن 65 متر است.

دره عشق

یکی از زیباترین مناطق گردشگری در چهارمحال و بختیاری، دره عشق شهرکرد است. در این دره مجموعه‌ای از تمام زیبایی‌های طبیعت را خواهید دید. از آبشارهای فصلی و زیبا گرفته تا مناظر کوه‌ها و چشمه‌های آب معدنی و جنگل‌های بلوط. نقطه اوج زیبایی های این دره شاید عبور رود خروشان کارون است که از میان صخره‌ها و دره راه خود را به سمت شالیزارهای پایین دست گسترده باز می‌کند. اگر به شهرکرد سفر کردید به هیچ عنوان بازدید از این دره زیبا را از دست ندهید.

دره عشق

آب و هوای شهرکرد

شهرکرد به دلیل شرایط آب‌و‌هوایی نیمه مرطوب و معتدلی که دارد، یکی از بهترین مقاصد گردشگری در فصل تابستان محسوب می‌شود. این شهر تابستان‌هایی خنک و دلپذیر دارد که لذت سفر را برای شما دوچندان می‌کند. زمستان‌های شهرکرد به دلیل سرمای شدید چندان مناسب سفر نیستند. بارش باران در فروردین و اریبهشت به بالاترین حد خود می‌رسد. اگر عاشق هوای ابری و بارانی هستید، بهار شهرکرد را فراموش نکنید. اما به طور کلی گردشگران ماه‌های گرم سال را برای سفر به شهرکرد انتخاب می‌کنند.

اقامت در بام ایران زمین

خوشبختانه شهرکرد دارای اقامتگاه‌های متنوعی است؛ از ویلا و سوئیت گرفته تا بومگردی و هتل و خانه‌های مبله که شما عزیزان می‌توانید بر حسب علاقه و نیاز خود، مناسب‌ترین مورد را انتخاب کنید. اجاره اقامتگاه بومگردی در شهرکرد این امکان را برای شما فراهم می‌کند که در خانه‌های روستایی و ارگ‌ها شبی خاطره‌انگیز را سپری کنید. در کنار واحدهای بومگردی، حتی می‌توانید از اجاره روزانه خانه مبله در شهرکرد نیز بهره ببرید. این خانه‌ها در واقع واحدهایی با کلیه امکانات مورد نیاز یک واحد مسکونی هستند. با مراجعه به سایت اجاره ویلا و سوئیت هومسا و انتخاب نوع اقامتگاه تعداد زیادی واحدهای اقامتی برای شما نمایش داده می‌شوند که با مقایسه امکانات و قیمت‌ها می‌توانید مناسبترین گزینه را انتخاب کنید.

سیستم حمل ونقل درون شهری و بین شهری در شهرکرد

یکی از موارد بسیار مهم برای یک شهر توریستی، سیستم حمل‌ونقل آن است. در شهرکرد چنانچه بخواهید در داخل شهر چرخی بزنید می‌توانید از اتوبوس، تاکسی و تاکسی آنلاین استفاده کنید. مزیت استفاده از تاکسی نسبت به خودروی شخصی این است که راننده‌ها شهر را مثل کف دست می‌شناسند و بدون نگرانی و اتلاف وقت، می‌توانید از تمام جاذبه‌های دیدنی شهر که دوست دارید بازدید کنید.

سیستم حمل‌و‌نقل بین شهری نیز شامل اتوبوس و هواپیما است. شهرکرد یک فرودگاه بین المللی و دو پایانه اتوبوسرانی یکی در جنوب و دیگری در غرب دارد که رفت‌وآمد به شهرکرد را تسهیل کرده‌اند.

تاریخچه بام ایران

با توجه به یافته‌های باستانی‌شناسی در تپه‌های تاریخی منطقه، چون سفالینه‌ها و ابزارهای سنگی مختلف، قدمت این منطقه در یکی از تپه‌ها به 7000 سال و در تپه‌ای دیگر به 9000 سال از قبل از میلاد باز می‌گردد. سکه‌های یافته شده در حفاری‌های مختلف مربوط به دوران اشکانی و ساسانی هستند. ظاهرا از زمان زندیان این شهر تحت عنوان “دهکرد” شناخته می‌شده که در سال 1314 از دهکرد به شهرکرد تغییر نام یافته است.

جاذبه‌های شهرکرد

کلام آخر

به هر نقطه‌ای از ایران که سفر کنید با شگفتی‌هایی روبه‌رو می‌شوید که شاید نظیرش را جای دیگری ندیده باشید. رودهای پرآب و جنگل‌های سرسبز شمال، ییلاق‌های خنک و مرتفع، ساحل زیبا و آب‌های نیلگون جنوب، آسمان زیبای کویر، کوه‌های سر به فلک کشیده و پر از برف البرز و زاگرس. کافی است اوقات فراقت خود را مدیریت کنید تا روح خود را با این همه زیبایی جلا دهید. هومسا با ایجاد امکان جستجوی راحت اقامتگاه در تمام نقاط ایران حتی در دوردسترین شهرها و روستاها، این امکان را برای شما ایجاد کرده تا در کمترین زمان ممکن اقامتگاه مورد نظر خود را پیدا کنید.

 

‫3 دیدگاه ها

  1. بسیار کامل و مفید ممنون از تیم تون لطفا بیشتر در این زمینه قرار بدین

    1. آتیلاجان
      مفیدبودن مطالب برای خوانندگان عزیزمون باعث دلگرمی و افتخار تیم محتواست. حتما روی موضوعات مشابه کار می‌شه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا