اقتصاد در سفردانستنی‌های سفر

بک پکر یا کوله گرد کیست؟

قطعا خیلی از ما حداقل یک‌بار هم که شده، در افکار روزانه خود به این رویا که قید تمام روزمرگی‌ها را بزنیم و با یک کوله بزنیم به دل جاده فکر کرده‌ایم و شاید تا اکنون نمی‌دانستیم که این رویایی ما به‌خودی خود یک روش سفر است و بسیاری از گردشگران در دورتادور دنیا اینگونه سفر می‌کنند. این روش سفر که در اصطلاح بک پکر یا کوله گرد نام دارد برای بسیاری جذاب است و در کشورهای مختلف علاقه‌مندان خاص خود را دارد. برای این که بدانید بک پک کیست و چه خصوصیاتی دارد تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

بک پکر کیست؟

بک پکر

بک پکر یا کوله گرد به کسی گفته می‌شود که یک کوله بر‌می دارد تا با آن به سفر برود و از مبدا تا مقصد را با همان کوله طی می‌کند. یک بک پکر روحیه ماجراجویی دارد و معمولا در طول سفر چیزهای سخت و شیرینی را تجربه می کند که بتواند با سبک زندگی در سفر آشنا شود. بک پکر‌ معمولا برای مدت زمان طولانی سفر می کند که همین موضوع باعث می‌شود از سایر مسافران که سفرهای کوتاه مدت یا سفر در هنگام تعطیلات را انتخاب می‌کنند، جدا شود.

روش سفر بک پکر بسیار کم خرج است؛ افراد در این روش از سفر فقط از یک کوله‌پشتی استفاده می‌کنند و سعی دارند جاهایی را برای سفر انتخاب کنند که دیگران کمتر به آن جا سفر کرده‌اند. این افراد معمولا برای کاهش هزینه سفر از هاستل‌ها استفاده می‌کنند. فرقی نمی‌کند که شما سفر به کشور خودتان را انتخاب کرده باشید یا کشورهای دیگری را به عنوان مقصد انتخاب کنید. تنها چیزی که مهم است تا شما به عنوان یک بک پکر شناخته شوید، استفاده از یک کوله پشتی و شروع و پایان سفر با همان کوله پشتی است.

هدف یک بک پکر

بک پکر

یک بک پکر سعی می‌کند مردم را همان طور که هستند بشناسد و از تجملات و زرق و برق‌های سفر و هتل مجلل و 5 ستاره دوری کند. کوله‌ گرد این راه را انتخاب می‌کند تا با زندگی در میان اقشار جامعه، فرهنگ کشور مقصد را بهتر بشناسد. او از شناخت فرهنگ‌ها، آشنایی با مردم جوامع مختلف و تجربه غذاهای محلی لذت می‌برد؛ درواقع هدف بعدی یک کوله گرد بعد از سفر کردن، آشنایی با فرهنگ‌های جدید و ساخت رابطه با انسان‌های جدید است. البته این موضوع ظرافت‌های هنرمندانه خاص خود را می‌طلبد؛ شسما در برخورد با فرهنگ‌های جدید آنقدر باید انعطاف داشته باشید تا در برخوذدهای خود باعث هنجار شکنی ناخواسته نشوید.

فرهنگ غذا خوردن یک بک پکر

بک پکر

به دلیل نوع سفری که گوله گرد انتخاب می کند، غذا خوردن او هم باید کم هزینه باشد. معمولا به مغازه های تره بار هر شهر می رود و مواد لازم برای درست کردن غذا را تهیه می کند یا برای آشنایی با فرهنگ غذایی یک جامعه از غذاهای خیابانی آن منطقه استفاده می‌کند. او بدین وسیله پول بیشتری برای سفرش خرج می کند. معمولا پول زیاد برای رستوران‌های گران و لاکچری نمی‌پردازد و در هاستلی که رزرو کرده به غذا درست کردن مشغول می شود یا حتی یک وعده غذایی از روز خود را به خوردن تنقلات و میوه می گذراند؛ البته این موارد تا حدی نسبی است و درمیان افراد مختلف می‌تواند متغیر باشد.

امکانات مورد استفاده بک پکرها

بک پکر

امکان مریض شدن و سرما خوردن و مواجهه با مشکلات بهداشتی در جاده و هنگام سفر وجود دارد. ممکن است این مدل سفر باعث شود شما تنها و بدون داشتن همراه مجبور باشید تا در حین کسالت، به درست کردن سوپ مشغول شوید. یا برق هاستل برای مدتی قطع باشد و امکان استفاده از دستشویی یا حمام برای تان فراهم نباشد یا حتی مجبور باشید برای استفاده از آب گرم پول بیشتری بپردازید. بک پکر از وسیله نقلیه عمومی استفاده می کند و حتی شاید یک هیچهایکر هم باشد. برای این که با هیچهایک کردن بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم مقاله سفرهای هیچهایک یا رایگان سواری را مطالعه کنید.

ویژگی های خاص بک پکر

کوله گرد از اتوبوس VIP استفاده نمی کند یا بلیت قطار درجه 1 تهیه نمی کند. او ترجیح می دهد بیشتر پولی که همراه دارد را برای سفرش خرج کند و شهر و کشورهای بیشتری را ببیند. یک بک پکر کوله خود را با لباس زیاد سنگین نمی‌کند و لوازمی که بر می دارد، لوازمی هستند که حتما در طول سفر به آن ها نیاز مبرم خواهد داشت. بک پکر هیچ‌گاه با تور مسافرتی سفر نمی کند و تنها سفر کردن را ترجیح می‌دهد، چون به جای پرداخت هزینه زیاد برای تورها و بازدید از چند منطقه مشخص ،ترجیح می دهد مناطق ناشناخته یا کمتر شناخته شده را پیدا کند و از بودن در طبیعت لذت ببرد.

بک پکر در ایران

بک پکر

 ایران ما هم مناطقی زیادی دارد که می‌توان با کوله پشتی به آن‌ها سفر کرد؛ از جمله مناطقی که می‌توانید با کوله پشتی به آن سفر کنید، جزیره قشم و جزیره هرمز هستند. چشم‌اندازهای زیبا و رویایی و خاک قرمز رنگ جزیره هرمز که خوراکی هم هستند، یک سفر به‌یادماندنی را در ذهن‌تان به‌جا می‌گذارد. این جزیره‌ها زمستان‌های معتدلی دارند و بهترین فصل برای رفتن به آن جا زمستان و بهار است. کوله خود را بردارید و طبیعت گردی را شروع کنید.

خوزستان یکی‌دیگر از مناطق مناسب برای سفر با موله پشتی است؛ می توانید قطاری به مقصد اهواز یا خرمشهر را سوار شوید و از طبیعت زیبای خوزستان لذت ببرید. یکی از مهم ترین ویژگی‌ها در این خطه خونگرم بودن مردمان آن است. اگر به خوزستان سفر کردید، حتما به جاهای دیدنی دزفول ، آبادان،  خرمشهر ، اهواز و شوشتر بروید و علاوه بر دیدن آثار باستانی و تاریخی جالب، از طبیعت زیبای آن هم لذت ببرید.

مردم خونگرم، بناهای بادگیر و کاهگل از جاذبه‌های توریستی شهری است که می‌تواند مقصد مناسب بعدی شما برای سفر با کوله باشد. بافت قدیمی و کوچه‌پس‌کوچه‌های تنگ این شهر به‌خصوص در محله فهادان از جذاب‌ترین و جالب‌ترین نقاط این شهر است. یکی از بهترین نقاط برای کویر گردی شهر یزد است، به همین دلیل اگر به یزد سفر کردید حتما به کویر بروید اما فصلی غیر از تابستان را انتخاب کنید. برای آشنایی با شهر مهریز یزد و شهر ابرکوه حتما مقاله شهر مهرنگار ، مهریز یزد و مقاله ابرکوه یزد ، شهر تل های خاکستر را بخوانید.

کلام آخر

سفر کردن به هر روشی سبکی جذاب برای زندگی و همراه با تجربه اتفاقات جدید است. حال اگر این سفر کردن آمیخته با روشی تجربه‌گرایانه‌تر باشد از جذابیت بالاتری برخوردار خواهد بود. بک پکری هم یکی از جذاب‌ترین روش‌های سفر است که در سرتاسر جهان طرفداران و علاقه‌مندان زیادی دارد و به یک سبک زندگی تبدیل شده. بسیاری از افراد هستند که بعد از یک سنی تصمیم می‌گیرند که از روزمرگی‌ها دل بکنند و سرنوشت خود را به مسیر و یک کوله پشتی بسپارند. نظر شما درباره این روش از سفر چیست؟ آیا شما هم سفر با کوله پشتی را در آینده خود متصور هستید؟

یک دیدگاه

  1. چقدر اکیپی که میرفتیم کوهنوردی این کلمه رو بهم نسبت میدادن واقعا یادش بخیر کوله گردی دربند بام تهران و دربند و پر از تجارت طبیعت گردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا