ایران‌ را بگردیمجاذبه های ایرانجاهای طبیعیسفرهای تابستانیشمالییلاق‌گردی

سفر به ییلاق دیلمان؛ یک تجربه خنک در دل تابستان

مناطق ییلاقی همیشه اولین گزینه سفرهای تابستانی است؛ دیلمان ییلاقی است که سفر به آن در تابستان حال هر مسافری را خوب می‌کند. حال این ییلاق در جایی نزدیک به خانه باشد یا کیلومترها دورتر که همگی در یک فراغ بالی مشترک هستند. جایی که می‌توان صبح را با طلوع خورشید و آب وهوایی مطبوع چشم باز کرد، به استراحت و تفریح گذراند و شب با آرامشی به دور از دغدغه‌های زندگی آپارتمان نشینی و شهری سر به بالین گذاشت. هر کدام از شما این شانس را دارید تا در هر جای این سرزمین چهار فصل با اقلیم‌های متفاوت که زندگی کنید، در نزدیکی خودتان ییلاقی با شکل و شمایلی شبیه به آنچه در سطر بالا اشاره کردیم، پیدا کنید. در حالتی ایده‌آل‌تر ییلاق را برای منطقه‌ای به کار می‌بریم که چشم اندازی وسیع از کوه‌های سبز پیش روی ما قرار می‌دهد. خانه‌هایی محلی یا کلبه‌های چوبی بر روی مراتعی در شمال کشور که با مه پوشیده می‌شوند. صدای گله گاو و گوسفند چند نت از موسیقی طبیعت را می‌سازد و ما بقی صدای باد و باران است که حتی می‌تواند در نیمه تابستان در گوش بپیچد.

در این مقاله از هومسا می‌خواهیم به یکی از زیباترین ییلاقات ایران سر بزنیم. دیلمان؛ بهشتی در کرانه خزر و جنگل‌های سبز هیرکانی!

فهرست مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

دیلمان کجاست؟

اولین سوالی که پیش می‌آید این است که ییلاق دیلمان دقیقا در کجا قرار گرفته و ما درباره‌ی کدام جغرافیا قرار است صحبت کنیم؟

این ییلاق در واقع مرتفع‌ترین شهر گیلان است که در انبوهی از جنگل‌های بکر پنهان شده و به بهشت کوچک گیلان معروف است. برای رسیدن به دیلمان دو مسیر پیش روی شماست؛ رستم آباد و لاهیجان. از قزوین که به سمت رشت حرکت کنید، با عبور از رودبار به رستم آباد می‌رسید. از آنجا اگر به سمت راست حرکت کنید، مسیر پر و پیچ خمی تا دیلمان خواهید داشت. روستای سندس، چله بر، دفراز، سی دشت، گردویشه، چهیش، سیبن، گلنگش، شاه شهیدان، بندبن، آسیابر، قشلاق، ایشکویالا به مسافت 60 کیلومتر را پشت سر می‌گذارید تا به دیلمان برسید. در همین مسیر، جاده‌های فرعی دیگری وجود دارد که معمولا آفرودرها برای تجربه هیجانی بیشتر سر از آنجا در می‌آورند.

دیلمان کجاست

در مسیر دوم شما از لاهیجان راهی دیلمان می‌شوید که در اینصورت از سیاهکل نیز عبور می‌کنید. جاده سیاهکل دیلمان به نسبت مسیر قبلی خیلی سبزتر است و مناظر جذاب و دلنشینی در مقابل چشمان شما به تصویر می‌کشد. اگر از این جاده سفر کنید می‌توانید از طبیعت بکر سیاهکل نیز  لذت ببرید. در هر دو مسیر حدود 60 کیلومتر در راه خواهید بود تا به دیلمان برسید. البته مسیرهای فرعی دیگری برای رسیدن به این منطقه ییلاقی وجود دارد که می‌توانید از روی گوگل مپ از آنها هم مطلع شوید و در آخر مسیر نزدیک‌تر به خودتان را انتخاب نمایید. اگر قصد دارید از لاهیجان به دیلمان بروید پیشنهاد ما این است که از حتما جاهای دیدنی لاهیجان را هم در این سفر ببینید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی رودبار

جاذبه‌های گردشگری دیلمان

سفر به دیلمان به تنهایی می‌تواند یک برنامه کامل از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی باشد که چند روزی شما را به گشت و گذار و استراحت مشغول کند. با این وجود اگر شما به هیچ جا نروید و تنها با اجاره اقامتگاه در دیلمان به فکر استراحت باشید، بدون شک به این هدف می‌رسید؛ آب و هوای خنک و مناظر سرسبز جانی دوباره به آدم می‌بخشد.

اجاره ویلا گیلان

جاذبه‌های طبیعی دیلمان

سفر به دیلمان طی سال‌های گذشته به یکی از برنامه‌های محبوب طبیعت‌گردی تبدیل شده که از هر گوشه و کنار ایران به آن سفر می‌کنند. جاذبه‌های طبیعی دیلمان محدود به چند سایت نمی‌شود بلکه این منطقه به دلیل اقلیم و جغرافیایی که دارد خود به تنهایی یک جاذبه محسوب می‌شود.

آبشار لونک

در 20 کیلومتری جاده‌ی سیاهکل به دیلمان، آبشاری نقره‌ای در میان جنگل زمردی هیرکانی قرار گرفته که از ارتفاع 6 متری بر روی رودخانه‌ای جاری می‌شود و با عبور از میان دره‌ها و صخره‌ها به سمت مزارع و شالیزارها سرازیر می‌گردد. در فصل بهار و پاییز که بارندگی زیاد می‌شود، پهنای آب به 20 متر نیز می‌رسد. این آبشار در یک پارک جنگلی به همین نام قرار گرفته که یکسری امکانات مانند آلاچیق، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، غرفه‌های صنایع دستی و رستوران برای مسافران نیز فراهم شده است.

آبشار لونک

دشت سوسن چلچراغ

30 کیلومتر پایین‌تر از دیلمان، ییلاق داماش قرار گرفته که در خرداد ماه آغوشش را به رویش سوسن چلچراغ می‌گشاید. پس اگر در این زمان راهی سفر شدید بازدید از این گل منحصر به فرد در جهان را از دست ندهید.

دشت شقایق‌های سرخ

بهار که از راه می‌رسد زمین لباس رنگارنگ به تن می‌کند. سرخی شقایق‌ها از آن مناطقی سرسبز مانند دیلمان می‌شود و دیدن آن سهم چشمان کسی می‌شود که در پی زیبایی طبیعت است. دشت‌های دیلمان در فصل بهار جایی برای دیدن شقایق‌های سرخ خواهد بود، با همین بهانه خیلی از عکاسان طبیعت این ییلاق را در لیست لوکیشن‌های عکاسی می‌آورند تا با دوربین خود از دلنوازی بهار در طبیعت کادری ماندگار ببندند.

قله درفک

در فاصله 30 کیلومتری دیلمان قله‌‌ی مرتفع درفک قرار گرفته که مقصد کوهنوردان زیادی است. این قله‌ی زیبا از چندین کیلومتر دورتر هم مشاهده می‌شود و به واسطه کوهپایه جنگلی و دشت‌های سرسبز افراد زیاد دیگری را به جزء کوهنوردان به سمت خود می‌کشاند. تصویر درفک در میان مه غلیظ و درختان زرد و نارنجی به وقت پاییز دیدنی است.

قله درفک

چشمه لاریخانی

از سیاهکل که به سمت دیلمان حرکت می‌کنید؛ 6 کیلومتر مانده به مقصد، جنگل‌های لاریخانی را می‌بینید. ماشینتان را در گوشه‌ای پارک کنید و در دل جنگل قدم بزنید. فرقی نمی‌کند، بهار باشد، تابستان یا پاییز، جنگل‌های شمال در هر فصل زیبایی خاص خود را دارد. در انتهای جنگل به دشتی وسیع می‌رسید که چشمه آب معدنی لاریخانی در آنجا قرار گرفته و هر رهگذری را سیراب می‌کند. معمولا گردشگران در این منطقه اتراق می‌کنند و از فضای با صفای آن لذت می‌برند.

جاذبه‌های تاریخی دیلمان

آثار باستانی این منطقه به خوبی گواه بر قدمت زیاد این منطقه دارد که تاریخ آن را به چیزی حدود 5000 سال قبل برمی‌گرداند. حتما با خواندن تاریخ ایران، نام دیلمیان را شنیده‌اید؛ قومی ایرانی که حکومت دیلیمیان را تشکیل دادند و به مخالفت حکومت عباسی پرداختند. از جاذبه‌های تاریخی به جا مانده در دیلمان می‌توان تاریخ مصور این منطقه را مرور کرد.

کاروانسرا تی تی

نیمه‌های مسیر سیاهکل به دیلمان نگاهتان به کاروانسرایی زیبا و در عین حال عجیب در میان جنگل‌های سبز و انبوه می‌افتد. در مورد قدمت این کاروانسرا دو روایت هست که یکی آن را به دوره تیموریان نسبت می‌دهد و دیگری دوره صفویه که در آن زمان ساخت کاروانسرا رواج پیدا کرده بود. هر اثر تاریخی داستانی را روایت می‌کند و آنچه که از کاروانسرای تی تی گفته‌اند حضور یکی از عمه‌های پادشاهان صفوی به نام تی تی بوده که به نام او این کاروانسرا ساخته شده است. معمولا کاروانسراها را در مسیر‌های مهم استراتژیک می‌ساختند و کاروانسرا تی تی به خوبی بر این امر صحه می‌گذارد. «تی تی» در زبان گیلکی به معنای شکوفه است.

کاروانسرای تی‌تی

قلعه و برج گرماور

این اثر تاریخی که قدمت آن به دوره پیش از اسلام برمی‌گردد، باقیمانده قلعه‌ای بزرگ است که در حال حاضر تنها یک برج دیده بانی آن دیده می‌شود. این برج بر روی تپه‌ای بلند قرار گرفته تا اشراف کامل به منطقه داشته باشد. در آن زمان مسئله دفاع از قلعه در برابر هجوم دشمنان اهمیت ویژه‌ای داشته و گاه مردم محلی برای فرار از تهاجم دشمنان به قلعه‌ها پناه می‌بردند. این بنا در سال 1380 به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.  پس اگر به دیلمان سفر کردید و به آثار تاریخ علاقه‌مند بودید، بازدید از برج گرماور را از دست ندهید.

حمام دیلمان

حمام‌های تاریخی به خاطر معماری و تزئیناتی که در ساختمان خود دارند، مورد توجه گردشگران زیادی است. این تزئینات از یک آجر چینی ساده تا کاشیکاری‌های فاخر را شامل می‌شود که نمونه‌های پر تزئین را در جایی مثل حمام سلطان امیر احمد در کاشان و گنجعلی خان کرمان می‌توانید ببینید. کاملا بدیهی است که هر چه قدمت این حمام‌ها بیشتر می‌شود، تزئینات آن ساده‌تر می‌شود یا شاید تزئینی از آن باقی نمانده که نمی‌بینیم. حمام‌های قدیمی تنها جایی برای نظافت و بهداشت نبود، بلکه فضایی اجتماعی بود که در آن به گفت و گو می‌پرداختند.

حمام دیلمان که با نام حمام میر بلوک شناخته می‌شود، در زمان قاجار از زیر خاک سر بیرون آورد و احتمالا قدمتش به دوره ایلخانی برمی‌گردد. معماری این حمام با نمونه‌های مشابه تفاوت چندانی ندارد و چون در منطقه‌ای سردسیر قرار گرفته از مصالح مناسب برای گرم نگه داشتن فضا و از سنگ مرمر برای نورگیر آن استفاده شده است. پس از مرمت حمام قرار شد این فضا به عنوان موزه مردم شناسی استفاده شود.

آرامگاه بابا ولی (امامزاده قادر)

در روستای بابا ولی دیلمان، بقعه‌ای به همین نام قرار دارد که معماری ساده و رنگ سبز آن بر روی تپه‌ای بلند از دور هم خود نمایی می‌کند. در آرامگاه، صندوقی چوبی وجود دارد که بر روی قاب‌های آن طرح‌هایی از گل و بوته کنده کاری شده است و از کتیبه حکاکی شده آن می‌توان فهمید که تاریخ آن به 999 هجری قمری می‌رسد. در ایوان بقعه سه سنگ قبر وجود دارد و تاریخ آنها نیز به همان دوران برمی‌گردد.

نوروز بل؛ آغاز سال دیلمی

طبق تقویم دیلمی که یکی ازقدیمی‌ترین گاهشماری‌های باستان به شمار می‌رود، نوروز بل اولین روز سال نو گیلک‌ها محسوب می‌شود. جشن نوروز بل از آیین‌های قدیمی است که از استان گیلان با عنوان سال دیلمی تا استان مازندران با عنوان تحویل سال طبری برگزار می‌شود. «بل» در زبان محلی به معنای آتش است و نوروز بل معنای آتش نوروزی می‌دهد که به مناسبت آن یعنی 17 مرداد هر ساله در این روز آتش روشن می‌کنند. در این جشن ۱۰ مرد با لباس سنتی دور تا دور آتش می‌چرخند و نوازندگان محلی با شور و هیجان مراسم را گرم می‌کنند. مردم گیلان در این روز لباس‌های زیبای خود را به تن می‌کنند و سال نو را به همدیگر تبریک می‌گویند.

بیشتر بخوانید: جشن چله تابستان چیست

نوروز بل

بهترین زمان سفر به دیلمان

از آنجاییکه این منطقه جزو مناطق ییلاقی محسوب می‌شود و آب و هوایی خنک دارد، معمولا در نیمه اول سال به آن سفر می‌کنند. طبیعت دیلمان از اواسط اردیبهشت تا شهریور بیشتر از هر زمان دیگری آماده استقبال از گردشگران است، با این وجود مناظر پاییزی جنگل‌ها دیلمان به ویژه در مسیر سیاهکل هواخواه زیادی دارد که این فصل را برای سفر انتخاب کنند.

در سفر به دیلمان کجا اقامت کنیم؟

از آنجا که اقامتگاه از مهم‌ترین نکات برای یک سفر خوب محسوب می‌شود، برای اجاره سوئیت و ویلا در دیلمان این منطقه را در سایت هومسا جستجو کنید تا گزینه‌های موجود برایتان ظاهر شود. برای ایام تعطیل از چند هفته قبل اقدام به رزرو کنید چرا که تعداد این واحدها محدود است و خیلی زود تقویم آنها بسته می‌شود. اقامت در خانه‌های محلی این فرصت را به شما می‌دهد تا در حین لذت بردن از طبیعت، حسی مانند خانه خودتان داشته باشید. با وجود این، خیلی از گردشگران به خصوص طبیعت‌گردها ترجیح می‌دهند در منطقه‌ای بکر کمپ یا همان چادر بزنند که در این صورت نیاز به تجهیزات این نوع سفر و آگاهی از نکات ایمنی و امنیت است.

‫2 دیدگاه ها

  1. لوکیشن سرسبزی که داره بالاترین نقطه کوه ها و خوراک طبیعت گردی و کوهنوردیه و واقعا دل نشینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا