ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیمشهد

جاهای دیدنی مشهد ؛ از شاه خراسان تا آرامگاه پیر پالاندوز

تفاوتی ندارد که قصدتان از سفر زیارت باشد یا سیاحت، در هر صورت شهر مشهد برای‌تان دیدنی‌های زیادی دارد. جاهای دیدنی مشهد شامل جاذبه‌های مذهبی، تاریخی، فرهنگی، هنری و همچنین جاذبه‌های تفریحی و مدرن می‌شود. بنابراین این شهر می‌تواند در تمام طول سال میزبان گردشگرانی با سلیقه‌ها و علایق متفاوت باشد.

شهر مشهد دیدنی‌های بسیار زیادی دارد. بازدید از همه آن‌ها ممکن است روزها طول بکشد. بنابراین بهتر است ابتدا با این جاذبه‌ها آشنا شویم و سپس با یک برنامه‌ریزی مناسب از وقت خود در سفر بیشترین استفاده را ببریم.

1. حرم امام رضا (ع)

حرم امام رضا

قرن‌ها است که شهر مشهد مقصد دوست‌داران امام هشتم شیعیان، امام رضا (ع) است. گردشگران مذهبی از سراسر دنیا برای زیارت بارگاه امام رضا به شهر مشهد می‌آیند. البته بارگاه امام رضا یک مجموعه بزرگ است و علاوه ‌بر حرم، صحن، چندین موزه، کتابخانه، چندین مسجد، رواق و آرامگاه دیگر هم دارد. حرم امام رضا از خیابان‌های مختلفی در دسترس است.

آدرس حرم امام رضا

حرم امام رضا چندین ورودی مختلف دارد. این رودی‌ها از بولوار طبرسی، خیابان نواب صفوی، بولوار امام رضا و خیابان شیرازی در دسترسی هستند.

ساعت بازدید

در تمام ایام سال از ساعت ۰۰:۰۰ تا ۲۴:۰۰ (۲۴ ساعته)

2. مجموعه موزه‌های آستان قدس رضوی

موزه آستان قدس رضوی

این مجموعه شامل ۱۱ گنجینه از اشیا مختلف است که برخی ارزش تاریخی دارند و طی قرن‌ها در مناطق اطراف حرم امام رضا کشف شده‌اند. برخی نیز هدایایی هستند که زائران از سراسر دنیا به این موزه اهدا کرده‌اند. گنجینه‌های آستان قدس رضوی یکی از محبوب‌ترین مکان های دیدنی مشهد هستند و شامل ۱۱ بخش می‌شوند:

  • گنجینه تاریخ حرم رضوی
  • گنجینه تمبر و تاریخچه پستی
  • گنجینه اسکناس
  • گنجینه سکه
  • گنجینه آبزیان
  • گنجینه نجوم
  • گنجینه ساعت
  • گنجینه سلاح
  • گنجینه ظروف
  • گنجینه مدال
  • گنجینه هنرهای تجسمی

آدرس موزه آستان قدس رضوی

مشهد، ورودی خیابان شهید نواب صفوی، ضلع شرقی صحن کوثر

ساعت بازدید از مجموعه موزه‌های آستان قدس رضوی

همه روزه به جز ایام تعطیل از ۸ تا ۱۸ و در عید نوروز و تابستان از ۸ تا ۲۰:۴۵

3. مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد مشهد

مسجد گوهرشاد بزرگ‌ترین مسجد در حرم امام رضا است که در ضلع جنوبی آن قرار دارد. این مسجد به دستور گوهر شاد بیگم همسر شاهرخ، یکی از بزرگترین پادشاهان تیموری و به سبک چهار ایوانی ساخته شده است. صحن بنا به شکل مربع و در اطراف آن چهار ایوان بزرگ تاریخی قرار دارد. در فواصل بین ایوان‌ها هفت شبستان وسیع ساخته شده است. مسجد گوهرشاد که یکی از ارزشمندترین آثار معماری در ایران محسوب می‌شود، با الهام از معماری ایرانی-اسلامی و با استفاده از آجر و گچ بنا شده است.

اجاره ویلا و سوئیت در مشهد

آدرس مسجد گوهرشاد در حرم امام رضا (ع)

این مسجد در بخش جنوبی حرم قرار دارد که از شمال به رواق دارالسیاده و دارالحفاظ، از جنوب به صحن قدس، از سمت شرق به رواق امام خمینی و از سمت غرب به بست شیخ بهایی محدود می‌شود.

4. آرامگاه شیخ بهایی

آرامگاه شیخ بهایی

شیخ بهایی، فقیه، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، ادیب، مورخ و دانشمند ایرانی است که در قرن دهم و یازدهم هجری می‌زیست. آرامگاه او در داخل حرم اما رضا و بعد از رواق امام خمینی قرار دارد، این محل پیش از مرگ شیخ بهایی، محل تدریس او بوده است. مقبره با استفاده از هنرهای آیینه‌کاری و خوشنویسی زینت داده شده و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.

آدرس آرامگاه شیخ بهایی در حرم امام رضا (ع)

آرامگاه شیخ بهایی در رواق شیخ بهایی بعد از رواق امام خمینی قرار دارد که از سمت شمال به صحن آزادی، از جنوب به رواق امام خمینی، از شرق به رواق دارالعباده و از غرب به رواق دارالزهد، محدود می‌ شود.

5. آرامگاه نادرشاه افشار

آرامگاه نادرشاه

آرامگاه نادرشاه افشار بنایی در مجموعه باغ موزه نادری است که به یاد نادرشاه افشار در سال ۱۳۴۲ توسط هوشنگ سیحون ساخته شد. آرامگاه از دو بخش تشکیل شده؛ بخش مرکزی شامل محل دفن نادرشاه و دو تالار در کنار آن که به عنوان موزه استفاده می‌شوند. در یکی از موزه‌ها سلاح‌های جنگی مربوط به دوره افشاریه تا قاجاریه، نسخ خطی از کتاب تاریخ جهان گشای نادری و دو شمشیر که متعلق به خود نادرشاه بوده اند، تشکیل شده است. دیوارهای این بخش با نقاشی‌هایی تزئین شده اند که صحنه های نبرد نادر در جنگ کرنال را به نمایش می‌گذارند. تالار شماره دو مختص اشیای باستانی، سکه و ظروف و… است که مربوط به دوره های صفویه تا معاصر هستند.

آدرس آرامگاه نادر شاه افشار

مشهد، خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (خیابان نادری) و نزدیک حرم

ساعت بازدید آرامگاه نادر شاه افشار

همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷ به غیر از روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی و روزهای شهادت

6. حمام مهدی قلی بیک مشهد

حمام مهدی قلی بیگ مشهد

این حمام متعلق به دوره صفویه است و در حال حاضر به عنوان موزه مردم‌شناسی مشهد شناخته می‌شود. مهدی قلی بیک، آخورباشی شاه عباس صفوی بوده است. حمامی که به نام او ساخته شده، ساختار و معماری حمام ایرانی را به خوبی نمایش می‌دهد. این حمام که برای مدتی نام حمام رضوی را به خود گرفت دارای بخش‌هایی چون سربینه یا رختکن، هشتی یا میاندر، گرمخانه، نظافت‌خانه، خزینه و چاله حوض است.

آدرس حمام مهدی قلی بیگ مشهد

ابتدای بازار بزرگ مشهد، جنب مسجد شاه یا مقبره امیر ملکشاه

ساعت بازدید حمام مهدی قلی بیگ مشهد

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:00 تا 12:30، پنج شنبه ها از ساعت 8:00 تا 11:30 و جمعه و ایام تعطیل از ساعت 8:00 تا 12:00

7. باغ گیاه‌شناسی مشهد

باغ گیاهشناسی مشهد

باغ گیاه‌شناسی مشهد دارای ۶۸ هزار متر مربع وسعت است و در آن انواع مختلفی از گل‌ها، درختچه‌ها و درختان وجود دارد. این باغ به عنوان یکی از بهترین جاهای تفریحی مشهد شناخته می‌شود که جنبه آموزشی هم دارد.

آدرس باغ گیاهشناسی مشهد

بلوار جمهوری، حد فاصل چهارراه مقدم و پل غدیر

ساعت بازدید باغ گیاهشناسی مشهد

همه روزه از ساعت ۸ تا ۲۱:۳۰

8. سرزمین موج های آبی مشهد

سرزمین موج های آبی

یکی از هیجان‌انگیزترین جاهای تفریحی مشهد سرزمین موج‌ های آبی است. این مجموعه یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تفریحی آبی در کشور است و علاقمندان در آن می‌توانند از انواع تفریحات هیجان‌انگیز آبی استفاده کنند. مجموعه موج‌های آبی دارای دو بخش مجزا برای خانم‌ها و آقایان است. بنابراین تمام اعضای خانواده به صورت هم‌زمان می‌توانند از آن استفاده کنند.

آدرس سرزمین موج های آبی مشهد

شهرک غرب، بلوار اندیشه، بزرگراه امام علی، نبش اندیشه ۸۱

ساعت فعالیت سرزمین موج های آبی مشهد

همه روزه از ساعت ۱۱ تا ۲۰

9. بازار رضا مشهد

بازار رضا مشهد

یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی مشهد بازار رضا است. این بازار در دوره دوم پهلوی و توسط داریوش بوربور ساخته شد. بازار رضا دارای ۲ طبقه است که در طبقه اول آن انواع فروشگاه‌ها برای خرید گردشگران وجود دارد. طبقه دوم بازار رضا شامل کارگاه‌های کوچک صنایع‌دستی مثل طلاکاری، انگشترسازی، فیروزه‌تراشی، گلدوزی و… است.

آدرس بازار رضا مشهد

ضلع شرقی میدان آب

ساعت بازدید بازار رضا مشهد

همه روزه به جز ایام تعطیل ساعت ۹ تا ۲۱

10. مجموعه کوهسنگی

هوهسنگی مهشد

پارک کوهسنگی مشهد دومین پارک بزرگ این شهر است و یکی از تفرجگاه‌های قدیمی و محبوب مردم مشهد و مسافران این شهر محسوب می‌شود. این پارک در سال ۱۳۴۰ به عنوان یک مجموعه تفریحی-گردشگری افتتاح شد. به جرات می‌توان گفت هیچ مسافری بدون بازدید از پارک کوهسنگی مشهد، این شهر را ترک نمی‌کند.

آدرس کوهسنگی مشهد

انتهای خیابان کوهسنگی

11. باغ ملی مشهد

باغ ملی از بوستان‌های قدیمی مشهد است. این باغ به حاج حسین ملک تعلق داشته که در سال ۱۳۴۵ به شهرداری واگذار شده است. ظاهرا باغ ملی مشهد در دوره قاجار ساخته شده و در ادوار مختلف، تحت مالکیت حاکمان مختلف بوده است. باغ ملی یکی از بهترین جاهای تفریحی مشهد در تابستان و بهار است چون در این فصل به اوج زیبایی و شکوه خود می‌رسد.

آدرس باغ ملی مشهد

خیابان امام خمینی، روبروی خیابان جنت

12. باغ وکیل آباد مشهد

وکیل آباد مشهد

یکی دیگر از دیدنی های در بهار و تابستان، باغ وکیل‌آباد است. این باغ که به حسین آقای ملک تعلق داشته در سال ۱۳۴۸ وقف استفاده عموم شده است. در گذشته این باغ را به اسم میرطراز می‌شناختند. این باغ یکی از جاهای تفریحی مشهد است که گردشگران زیادی سالانه از آن بازدید می‌کنند.

آدرس باغ وکیل آباد مشهد

انتهای بلوار وکیل آباد

13. پارک علمی پروفسور بازیما

پارک علمی پروفسور بازیما

یکی از جاهای تفریحی مشهد برای کودکان، پارک علمی پروفسور بازیما است. در این پارک کودکان می‌توانند با مفاهیم علمی مختلفی مثل اعضای بدن انسان، سیارات و… آشنا شوند. این پارک علمی از بخش‌های مختلفی چون زمین‌شناسی، جانورشناسی، ماشین زمان، اتاق روبان صورتی، شبیه‌ساز پرواز، دیرینه‌شناسی، فرار از لیزر ماز، افلاک‌نما، بازی‌های تعاملی، عصب سنج، واقعیت مجازی و شبیه‌ساز زمین‌لرزه است.

آدرس پارک علمی پروفسور بازیما مشهد

میدان بهارستان، بهارستان چهارم، مجتمع تجاری- گردشگری وصال

ساعت بازدید پارک علمی پروفسور بازیما مشهد

هر روز از ساعت 10:00 تا 22:00

14. پارک ملت مشهد

پارک ملت مشهد

یکی دیگر از جاهای تفریحی مشهد که هم مناسب کودکان است و هم بزرگسالان می‌توانند از حضور در آن لذت ببرند، پارک ملت مشهد است. این پارک دارای یک شهر بازی بزرگ یا کلی امکانات تفریحی، استخر روباز، زمین چمن، پیست اسکیت، زمین بسکتبال، زمین والیبال و چندین بخش دیگر است. پارک ملت مشهد در سال ۱۳۴۳ در دوره دوم پهلوی در این شهر تاسیس شد.

آدرس پارک ملت مشهد

بزرگراه وکیل‌آباد، ضلع شمال غربی تقاطع آزاد

ساعت بازدید پارک ملت مشهد

همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۱ بامداد

15. موزه بزرگ خراسان

موزه بزرگ خراسان

پیشنهاد اولیه ساخت موزه‌ای درخور و در شان خراسان بزرگ به سال 1356 بر می‌گردد که در سال 1371 مجددا این پیشنهاد مطرح شد. طراحی موزه کار دکتر محمد امین میرفندرسکی است که با الهام از معماری عمارت خورشید کلات نادر انجام شده است. موزه بزرگ خراسان در محوطه کوهسنگی مشهد با 18000 متر زیربنا، 53 متر ارتفاع و 12 طبقه ساخته شده و دارای مخزن نگهداری اشیا منقول، بخش آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشیا تاریخی، سالن اجتماعات، کتابخانه تخصصی، سالن نمایشگاهی و موزه‌ای است.

بخش مخزن نگهداری اشیا منقول، خود به چند قسمت تقسیم می‌شود؛ محل نگهداری و نمایش قرآن‌های نفیس، فرش و منسوجات، سفال و شیشه، اشیای فلزی، اشیای چوبی و بخش نگارگری و کتابت تقسیم شده است.

این موزه برای آموزش کودکان و نشان دادن تاریخ پرشکوه این کشور به نسل‌های جوان بسیار مفید است.

آدرس موزه بزرگ خراسان

موزه بزرگ خراسان در محوطه کوهسنگی و نزدیک بزرگراه کلانتری واقع شده و دارای 4 ورودی مختلف است؛ ورودی کوهسنگی، ورودی بزرگراه شهید کلانتری، ورودی پمپ بنزین، ورودی اصلی کوهسنگی. در فواصل مختلف بزرگراه کلانتری و همچنین در انتهای خیابان کوهسنگی چندین ایستگاه اتوبوس قرار دارند که می‌توانید برای رسیدن به موزه از آن‌ها استفاده کنید.

16. خانه توکلی‌ها مشهد

خانه توکلی مشهد

اگر در سفر خود به مشهد دوست داشتید از خانه‌های قدیمی این شهر دیدن کنید و با معماری بناهای تاریخ معاصر آن آشنا شوید، می‌توانید سری به خانه توکلی بزنید. این خانه متعلق به دوران قاجار بوده و اکنون خالی از سکنه است. علت متروکه ماندن آن احتمالا مربوط به باور عموم مردم مبنی بر رفت‌وآمد جنیان به این خانه است.

آدرس خانه توکلی مشهد

خیابان نواب صفوی، نواب صفوی ۷

ساعت بازدید خانه توکلی مشهد

همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۸ تا ۲۱

17. خانه داروغه مشهد

خانه داروغه مشهد

در نزدیکی خانه توکلی، می‌توانید از خانه تاریخی داروغه نیز دیدن کنید. این خانه در اواخر دوران قاجار و به دستور یوسف خان هراتی، داروغه مشهد ساخته شد. خانه به سبک معماری ایرانی با دو رشته پله در طرفین و ایوانی نسبتا بلند در وسط آن‌ها بنا شده است.

آدرس خانه داروغه مشهد

خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه

ساعت بازدید خانه داروغه مشهد

همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۸ تا ۲۲

18. آرامگاه پیر پالاندوز

آرامگاه پیرپالاندوز مشهد

این آرامگاه متعلق به محمد عارف عباسی، یکی از عارفان بزرگ قرن دهم هجری است. بنا از گنبدی پیازی شکل و یک ایوان آجری زیبا تشکیل شده که دیوارهای داخلی آن با نقاشی‌های مختلف متعلق به دوران صفوی پوشیده شده‌اند.

آدرس آرامگاه پیر پالاندوز مشهد

مشهد، خیابان نواب صفوی، ضلع شرقی حرم امام رضا(ع)

اقامت در مشهد

اقامت در مشهد

برای بازدید از جاذبه های گردشگری مشهد باید به دنبال یک اقامتگاه خوب در این شهر بگردید. تیم هومسا در کنار شما است تا با معرفی و رزرو بهترین اقامتگاه‌های مشهد سفر خوشی را برای شما و همراهان‌تان رقم بزند. برای اجاره ویلا و سوئیت در مشهد کافی است در صفحه اصلی وبسایت هومسا، شهر مشهد را سرچ کنید. در این قسمت با استفاده از فیلترهای مختلف، به سادگی و در کوتاه‌ترین زمان اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو خواهید کرد.

همچنین برای اجاره ویلا و سوئیت در طرقبه می‌توانید در صفحه اصلی هومسا واژه طرقبه را سرچ کنید تا بهترین اقامتگاه‌های آن به شما نشان داده شود. به این ترتیب در کوتاه‌ترین زمان اقامتگاه خود را از قبل به صورت آنلاین رزرو می‌کنید و با خیالی آسوده راهی سفر خواهید شد.

سوالات متداول

بهترین جاهای دیدنی مشهد کدامند؟

حرم امام رضا، موزه‌های آستان قدس رضوی، مسجد گوهرشاد، آرامگاه شیخ بهایی، آرامگاه نادرشاه افشار، حمام مهدی قلی بیک، باغ گیاه‌شناسی، سرزمین موج های آبی مشهد، بازار رضا، کوهسنگی و…

‫2 دیدگاه ها

    1. هادی جان نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها مربوط به خط 3 و 4 مترو مشهد هستن که هنوز افتتاح نشدن. اما در حال حاضر ایستگاه‌های مترو سعدی و فارابی رو می‌تونین استفاده کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا