جاهای دیدنیاطراف تهران

جاهای دیدنی اطراف تهران ؛ مقصدی برای گشت و گذار کوتاه و جذاب

اگر قصد دارید تعطیلات آخر هفته از تهران خارج شوید و در یکی از ییلاق‌‎های خوش آب‌و‌هوا و زیبای اطراف پایتخت بساط پیک‌نیک را پهن کنید، این مقاله همان چیزی که است که به آن احتیاج دارید. در این مطلب قصد داریم زیباترین جاهای دیدنی اطراف تهران را به شما معرفی کنیم تا بتوانید بر حسب علاقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و لحظات به یادماندنی را در کنار دوستان یا خانواده خود سپری کنید. برای کسانی که قصد دارند شب را در یکی از این مکان‌ها به صبح برسانند هم اقامتگاه‌های مناسبی را معرفی خواهیم کرد تا در صورت تمایل بتوانید اطلاعات مربوط به هر یک را بررسی کنید. پس با ما همراه شوید.

جاهای دیدنی اطراف تهران شامل روستاها، دشت‌ها، تنگه‌ها، غارها و آبشارهای فراوانی است که هر یک مقصدی بی‌نظیر برای گردشگران محسوب می‌شوند. روستاهایی سرسبز و زیبا با مردمی خونگرم و مهمان‌نواز که در خانه‌هایشان همیشه به روی مهمان باز بوده است.

1. روستای برغان

نام برغان به آلو و چنارهای معروف آن گره خورده است. این روستای سرسبز که از جاهای دیدنی کرج محسوب می‌شود، جایی در حوالی ساوجبلاغ قرار گرفته است. در سفر به روستای برغان، آب‌و‌هوای خوب، سرسبزی، باغ‌های فراوان، رودخانه پرآب شاهرود و تعداد زیادی بناهای تاریخی انتظار شما را می‌کشند. از بازار محصولات کشاورزی این روستا می‌توانید انواع میوه‌های تازه و خشک خریداری کرده و نوش جان کنید. برغان از جمله روستاهای توریستی است که امکاناتی چون رستوران، کافه و سفره خانه محلی دارد بنابراین نیازی نیست نگران ناهار و میان وعده‌ بچه‌ها باشید و فرصت کافی برای گشت‌زدن در کل روستا را خواهید داشت.

بهترین فصل برای سفر به برغان از اواسط بهار تا اواسط پاییز است. البته زمستان نیز برای علاقه‌مندان به برف‌بازی و سرما گزینه مناسبی خواهد بود به شرطی که با تجهیزات کافی راهی سفر شوند.

روستای برغان

مسیر دسترسی به روستای برغان

به سمت کرج حرکت کرده و سپس وارد اتوبان کرج -قزوین شوید. بعد از گذشتن از پل این اتوبان و گذر از کردان، جاده کردان به سمت برغان را در پیش بگیرید. مسافت تهران تا برغان 79.5 کیلومتر است که در مدت 1 ساعت و 35 دقیقه به مقصد خواهید رسید.

اقامت در برغان

با اجاره ویلا و سوئیت در کردان می‌توانید راهی این روستای زیبا شوید چون تنها 11.9 کیلومتر با کردان فاصله دارد و در عرض 20 دقیقه به برغان خواهید رسید. البته اقامتگاه‌هایی در خود روستا هم وجود دارند که خوب طبیعتا امکانات چندانی ندارند.

2. تنگه واشی

تنگه واشی

اگر به بالا و پایین رفتن از سنگ‌ها و صخره‌های عظیم، راه‌رفتن در آب سرد رودخانه و ایستادن زیر قطرات آبشار علاقه دارید، تنگه واشی بهترین انتخاب خواهد بود. این تنگه یکی از زیباترین تنگه‌های ایران است و سالانه طبیعت‌گردان بسیاری برای بازدید از آن، راهی تنگه می‌شوند. برای رسیدن به آبشار ساواشی باید دو تنگه را پشت سر بگذارید که به تنگه اول”واشی” و به تنگه دوم “سا” می‌گویند. ساواشی 15 متر ارتفاع دارد و در پایین دست آن حوضچه‌ای تشکیل شده است.

برای رفتن به تنگه واشی بهتر است ماه‌های گرم سال را انتخاب کنید. چون این منطقه کوهستانی بوده و بیشتر روزهای سال، بادهای سردی در آن می‌وزد. علاوه بر این برای رسیدن به آبشار باید ساعت‌های زیادی را در آب راه بروید که با وجود سرمای زیاد آب ممکن نیست. پس سعی کنید تابستان را برای سفر به تنگه واشی انتخاب کنید.

از جاذبه‌های دیگر این تنگه می‌توان به نقش برجسته آن اشاره کرد که از دوره قاجار به یادگار مانده است. کتیبه، روایتگر شکار توسط شاهان قاجاری است که با الگوبرداری از کتیبه‌های چون نقش برجسته بیستون صورت گرفته است.

مسیر دسترسی به تنگه واشی

کیلومتر 2 جاده فیروزکوه به تهران به سمت روستای جلیزجند، بعد از رسیدن به روستا مسیر رودخانه را تا تنگه واشی دنبال کنید.

اقامت در تنگه واشی

 اگر قصد کمپ‌زدن در طبیعت را دارید مطمئن شوید که تمام وسایل لازم را همراه خود ببرید، اما اگر به دنبال اقامتگاهی مناسب می‌گردید، ما به شما اجاره ویلا و سوئیت در فیروزکوه را پیشنهاد می‌کنیم. فاصله فیروزکوه تا تنگه واشی 26 کیلومتر است که حدودا 46 دقیقه زمان نیاز دارید. فاصله تهران تا فیروزکوه هم 146 کیلومتر است که برای رسیدن به این شهرستان باید حدودا 2 ساعت و 20 دقیقه رانندگی کنید.

3. منطقه ویلایی کردان

روستای کردان در اطراف تهران

بیشتر افراد کردان را با ویلاهای لاکچری و زیبایش می‌شناسند، اما شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید این روستای خوش آب‌و‌هوا و سرسبز قدمتی هزار ساله دارد. در این روستا بناهایی وجود دارند که تاریخ‌شان به دوره صفوی و قاجار می‌رسد. در کنار روستای کردان یک دهکده تفریحی مجهز به امکاناتی نظیر شنا، والیبال، فوتبال، بسکتبال و سوارکاری را در اختیار گردشگران می‌گذارند. علاوه بر این می‌توانید به ارتفاعات کردان صعود کرده و با پاراگلایدر بر فراز آسمان کردان به پرواز در آیید. در کردان همه چیز برای یک تفریح چند روزه درست و حسابی آماده است.

بهترین فصل برای سفر به کردان بهار و تابستان و اوایل پاییز است اما ویلاهای این منطقه از کلیه امکانات رفاهی از جمله استخر آب گرم برخوردار هستند بنابراین در سایر روزهای سال هم می‌توانید به این منطقه سفر کنید.

دسترسی به کردان

ابتدا به سمت کرج حرکت کنید. سپس وارد آزادراه قزوین شده و بعد از طی حدود 20 کیلومتر به سمت خروجی روستا کردان ادامه مسیر دهید.

اقامت در کردان

برای اقامت در کردان نیازی نیست نگران چیزی باشید. این منطقه تعداد زیادی ویلا با امکانات و قیمت‌های متنوع دارد. برای اجاره سوئیت و ویلا در کردان می‌توایند از وب سایت هومسا کمک بگیرید.

اجاره ویلا در کردان

4. طالقان

روستا و سد طالقان

طالقان منطقه‌ای بسیار زیبا و سرسبز است که از مرکز تهران 120 کیلومتر فاصله دارد. این منطقه در میان کوه‌های البرز واقع شده و از آب‌و‌هوای کوهستانی برخوردار است. طالقان خود به تنهایی یکی از پرجاذبه‌ترین مناطق اطراف تهران به شمار می‌رود. از جاهای دیدنی طالقان می‌توان به آبشارهای کرکبود، اورازان، شله‌ بن و سوهان، چشمه‌های آب‌گرم گنداب، گراب و خچیره، روستاهای اورازان، میر، گوران، ایستا و دیزان، گردنه هزارچم، آثار تاریخی چون ارژنگ قلعه، خانه آیت الله طالقانی، قلعه کیقباد، کتیبه گردنه عسلک و امامزاده هارون نام برد. اما معروف‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه طالقان در کنار باغ‌های میوه و کوه‌های سر به فلک‌کشیده آن، سد و دریاچه طالقان است که افراد زیادی برای بازدید از آن راهی طالقان می‌شوند.

از اواسط بهار تا اواخر تابستان بهترین زمان برای سفر به طالقان است. در این ماه‌ها طالقان در اوج سرسبزی و زیبایی خود قرار دارد و هوای منطقه هم کاملا معتدل است.

بیشتر بخوانید: شهربازی برج میلاد

مسیر دسترسی به طالقان

بعد از رسیدن به کرج جاده کرج- قزوین را در پیش بگیرید. در فاصله 50 کیلومتری از کرج، تابلوی ورود به طالقان را مشاهده خواهید کرد. فاصله طالقان تا کرج 115 کیلومتر است

اقامت در طالقان

برای رسیدن به طالقان باید مسافتی 120 کیلومتری را طی کنید که حدود 2 ساعت و 30 دقیقه زمان نیاز دارد بنابراین بهتر است شب را در طالقان بمانید. با اجاره ویلا و سوئیت در طالقان فرصت کافی برای بازدید از بیشتر جاذبه‌های این منطقه زیبا را خواهید داشت.

5. دشت آزو

دشت آزو

دشت آزو در نزدیکی روستای نوا قرار گرفته و از جاهای دیدنی مازندران محسوب می‌شوند. هرچه از زیبایی این روستا و دشت بگوییم کم گفته‌ایم. روستایی سرسبز با کوه‌هایی بلند در اطراف آن، رودخانه پرآبی که در روستا جریان دارد، باغ‌های فراوانی که به واسطه همین آب‌و‌هوای فوق‌العاده ایجاد شده‌اند و چشمه‌هایی جوشان. اما مهم‌ترین ویژگی این منطقه این است که از اینجا می‌توانید زیباترین مناظر قله دماوند را ببینید. بسیاری از عکس‌هایی که از دامنه‌های قله دماوند تاکنون دیده‌اید، عکس‌های همین منطقه هستند. دشت آزو در ارتفاعات روستای نوا از اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد پر می‌شود از گل‌های زرد رنگی که زیبایی آن را دوچندان می‌کند. اطراف روستا در بهار پر از لاله‌ها و شایق‌های است. یکی دیگر از جاذبه‌های بینظیر دشت آزو، آسمان پرستاره آن است. بسیاری از تورهای گردشگری برای رصد آسمان به اینجا می‌آیند.

بهترین زمان سفر به دشت آزو از اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد است. در این مدت، مراتع اطراف کاملا سرسبز هستند و گل‌های وحشی آن‌ها را مزین می‌کنند. تابستان هم برای مسافرت زمان خوبی است، اما پاییز و زمستان منطقه بسیار سرد بوده و بهتر است از سفر به دشت آزو در این دو فصل منصرف شوید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی دماوند

مسیر دسترسی به دشت آزو

این دشت در کیلومتر 88 جاده هراز واقع شده است. در این محدوده باید به سمت جاده فرعی روستای نوا حرکت کرده تا به روستا برسید. از روستای نوا تا دشت آزو باید حدودا 1 ساعت پیاده‌روی کنید.

اقامت در دشت آزو

برای سفر به دشت آزو بهترین گزینه برای اقامت، اجاره ویلا و سوئیت در آمل است. این شهر با دشت آرزو 89.2 کیلومتر است که حدودا 1 ساعت و 42 دقیقه طول می کشد تا از آمل خود را به دشت آزو برسانید. با اجاره اقاماتگاه در آمل هم می‌توانید از اقامت در شهر زیبای آمل لذت ببرید و هم از دشت آزو دیدن کنید.

6. دشت لار

دشت لار

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف تهران دشت لار است. این دشت در حد فاصل تهران و مازندارن واقع شده و از زیبایی منحصر به فردی برخوردار است. در دشت لار می‌توانید از تماشای شقایق‌های وحشی سرخ، سد و دریاچه لار، چشم‌انداز زیبای دماوند، آبشارها و چشمه‌های فراوان، کوه‌ها و رودهایی که از آن‌ها سرچشمه می‌گیرند و آسمان صاف و آبی لذت ببرید. این دشت که با نام پارک ملی لار نیز شناخته می‌شود 73 هکتار وسعت دارد و جزو مناطق حفاظت شده محسوب می‌شود. این موضوع باعث شده پوشش گیاهی و حیوانی آن از گزند انسان در امان بمانند. از دیدنی‌های این دشت می‌توان به آبشار سفیدآب، دریاچه و سد لار، رودهای لار، دیوآسیاب، سفیدآب، ورارود، الرم، چهل بره و آب سیاه چال اشاره کرد.

بدون شک سفر در بهار می‌تواند یکی از بهترین تجربه‌های شما در سفر به دل طبیعت باشد. اما دشت لار در تابستان هم زیبایی‌های خاص خود را دارد.

مسیر دسترسی به دشت لار

ابتدا خود را به شهر پلور رسانده و سپس از جاده لار به سمت سد و دریاچه لار حرکت کنید.

اقامت در دشت لار

نزدیک‌ترین شهر به دشت لار شهر پلور است که چیزی حدود 21.3 کیلومتر با لار فاصله دارد. این مسافت را می‌توانید در مدت زمان 50 دقیقه طی کنید. برای اجاره ویلا و سوئیت در پلور از وب سایت هومسا کمک بگیرید.

7. سد و دریاچه لتیان

سد لتیان

اگر به دنبال یک مقصد نزدیک برای پیک نیک اطراف تهران هستید ما به شما محدوده دریاچه سد لتیان را پیشنهاد می‌کنیم. این سد که بر روی رودخانه جاجرود ساخته شده 30 درصد آب مورد نیاز پایتخت را تامین می‌کند. سد لتیان از نظر موقعیت در جنوب منطقه سرسبز لواسان و 10 کیلومتری تهران واقع شده است. در اطراف رودخانه و دریاچه روستاهای مختلفی قرار دارند و هوای پاک و طبیعت زیبای آن‌ها بهترین جا برای گذراندن یک روز فراموش نشدنی است. سد در میان کوه‌های جاجرود و نزدیک پارک‌های جنگلی تلو و لتیان ساخته شده بنابراین در سفر به سد لتیان گزینه‌های مختلفی برای اتراق و تفریح خواهید داشت.

ماهیگیری، کوهپیمایی، دوچرخه سواری، اسکی روی آب، پیک نیک و بازدید از کاخ لتیان از جمله تفریحات این منطقه به شمار می‌روند. فراموش نکنید اجاره ورود به حریم سد فقط به محلی‌ها و کسانی که مجوزهای لازم را دارند، داده می‌شود.

شما در هر فصلی می‌توانید راهی سد لتیان شوید. البته به دلیل سردی هوا بهتر است زمستان را برای سفر خود انتخاب نکنید.

دسترسی به سد لتیان

برای رفتن به سد لتیان یا باید از سه راه تهرانپارس و جاده دماوند به سمت جاجرود حرکت کنید و بعد از رسیدن به پل جاجرود، جاده‌ای موازی با رود جاجرود که در قسمت شمال قرار دارد را در پیش بگیرید یا اتوبان بابایی را به سمت گردنه قوچک و سپس لواسان بروید. در دوراهی انتهای لواسان بزرگ، مسیر خود به سمت جنوب شرقی ادامه ادامه دهید تا به سد لتیان برسید.

اقامت در دریاچه و سد لتیان

 سد لتیان در شمال شرق تهران قرار دارد و از مرکز شهر تهران تنها 1 ساعت زمان می‌برد تا خود را به سد برسانید. بنابراین به نظر می‌رسد با یک سفر کوتاه یک‌روزه هم می‌توانید از طبیعت زیبای اطراف آن لذت ببرید و نیازی به اقامت شبانه نباشد. اما اگر تمایل داشته باشید می‌توانید اطراف سد یا روستای نیکنام‌ده‌ چادر بزنید و یا از اقامتگاه‌های روستایی استفاده کنید.

8. روستای شهرستانک

روستای شهرستانک

در وصف زیبایی این روستا همین قدر بگوییم که ناصرالدین شاه در این منطقه کاخی ساخت تا برای شکار و استراحت و استفاده از آب‌وهوای ییلاقی آن به این منطقه سفر کند. وی هر سال در روستای شهرستانک مراسمی به نام آشپزان برگزار می‌کرد. متاسفانه این کاخ امروزه رو به ویرانی است و نیاز به مرمت دارد. در شهرستانک رودخانه‌ای پرآب و سرد جاری است که باعث شده باغ‌ها و مزارع فراوانی در این روستا شکل بگیرند. این رود از چشمه گل‌کیله که کمی بالاتر از کاخ ناصری قرار دارد سرچشمه می‌گیرد. اما این فقط رودخانه و کاخ ناصری نیستند که جمعیت زیادی را در فصل‌های بهار و تابستان و پاییز راهی این منطقه می‌کنند، جاذبه‌هایی مانند چشم‌اندازهای بی‌نظیر باغ‌ها و ارتفاعات روستا، هوای پاک و آسمان آبی و چند اثر تاریخی این روستا را به یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران تبدیل کرده است.

این روستا بهترین مقصد برای سفرهای بهاری، تابستانی و بخصوص پاییزی است. بسته به اینکه چه مناظری را بیشتر دوست دارید می‌توانید یکی از این سه فصل را برای سفر انتخاب کنید؛ منظره درختانی پر از شکوفه‌های سفید و صورتی یا درختانی که با میوه‌های رسیده و شیرین خود انتظار ورود شما را می‌کشند و یا درختانی با رنگ‌های گرم و آتشین.

مسیر دسترسی به شهرستانک

با توجه به اینکه مسیر سفر را جزئی از سفر بدانید یا نه، دو راه مختلف را به شما پیشنهاد می‌کنیم. مسیر اول برای کسانی است که می‌خواهند هرچه زودتر به مقصد برسند. این عزیزان می‌توانند با استفاده از آزادراه تهران شمال و در مدت زمان 1 ساعت و 20 دقیقه خود را به شهرستانک برسانند، اما کسانی که ترجیح می‌دهند از زیبایی‌های مسیر لذت ببرند می‌توانند از جاده چالوس، خود را به این روستا برسانند. برای طی این مسیر ابتدا باید خود را به شهر کرج برسانید سپس خروجی جاده چالوس را در پیش بگیرید. بعد از طی حدود 44 کیلومتر در جاده چالوس، به دو راهی روستای شهرستانک خواهید رسید.

اقامت در شهرستانک

برای اقامت در شهرستانک باید در یکی از شهرهای نزدیک مانند تهران، کرج و یا مرزن‌آباد اقامتگاهی را پیدا کنید. دوستانی که ساکن پایتخت نیستند با اجاره ویلا و سوئیت در تهران این فرصت را خواهند داشت تا از جاهای دیدنی تهران هم بازدید کنند.

9. غار یخ مراد

غار یخ مراد

یخ مراد یکی از زیباترین غارهای ایران در استان البرز است. مردم بومی به این غار و یخ‌های آن اعتقاد دارند و شاید دلیل نام‌گذاری غار هم همین بوده باشد. بعد از عبور از دهانه غار با سه راهرو با طول و ارتفاع متفاوت روبه‌رو می‌شوید. یکی از راهروها بعد از طی 20 متر به بن‌بست می‌رسد. راهروی دوم بعد از 50 متر به پرتگاهی ختم می‌شود که برای ورود به آن نیاز به تجهیزات غارنوردی دارید. اما  راهروی سوم که مسیر اصلی غار است 250 متر طول دارد اما کافی است 15 متر آن را طی کنید تا به منظره شگفت‌انگیز قندیل‌های یخی برسید. عبور نور از این قندیل‌ها تصاویر زیبایی را خلق می‌کنند. در این غار سه تالار، یک برکه و آبشار یخی هم وجود دارند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

برخلاف سایر جاهای دیدنی اطراف تهران که معمولا پیشنهاد می‌شود در فصل‌های بهار و تابستان راهی سفر شوید، برای مشاهده قندیل‌های یخی بهتر است اسفند و فروردین را برای سفر خود انتخاب کنید. هرچند یخ‌ها در تمام طول سال در غار موجودند، اما اسفند و فروردین بهترین زمان برای این سفر است.

مسیر دسترسی به غار یخ مراد

ابتدا باید از طریق آزادراه تهران –شمال خود را به گچسر برسانید و سپس از طریق جاده گچسر- طالقان مسیر خود را به سمت غار ادامه دهید. کل مسیر از مرکز شهر تهران تا غار یخ مراد 72 کیلومتر است که حدودا 1 ساعت و 30 دقیقه طول می‌کشد تا به غار برسید.

اقامت در محدوده غار یخ مراد

غار یخ مراد در مسیر آزادراه تهران-شمال واقع شده است. بنابراین بهترین گزینه برای اقامت، اجاره ویلا و سوئیت در تهران است.

10. روستای افجه

روستای افجه

روستای افجه یکی از آن روستاهای ییلاقی بسیار خوش آب‌و‌هوای اطراف تهران  است که بسیاری از خانواده‌ها برای تفریح و گشت‌و‌گذار در طبیعت راهی آنجا می‌شوند. دشت معروف هویج، آبشارهای پسچویک و موآب، دشت سبواستان، قلعه سربند، خانه‌های تاریخی، محله چراغان سری، قصر قاجاری و یک حمام تاریخی در این روستا جاخوش کرده‌اند و میزبانان خوبی برای مسافران هستند. روستای افجه در دامنه دو قلعه ریزان و آتشکوه ساخته شده و چشمه‌ها و جویبارهای زیادی از کوچه باغ‌های این روستا عبور می‌کنند. رودخانه سخاوتمندی که از میان روستا می‌گذرد باغ‌های این روستا را آبیاری می‌کند. همین باغ‌ها چهره زیبایی به روستا بخشیده و باعث شده در فصل‌های مختلف شاهد مناظر شگفت‌انگیزی باشیم.

در افجه محصولاتی چون گندم و جو، بن شن و میوه‌هایی چون سیب، گیلاس و آلبالو برداشت می‌شوند. عسل روستای افجه هم محبوبیت زیادی بین گردشگران دارد.

افجه در هر فصلی زیبایی های خاص خودش را دارد. اما درست مانند سایر روستاهای ییلاقی شاید بهترین زمان برای سفر به این روستا از اواسط بهار تا اواسط پاییز باشد.

اقامت در روستای افجه

در این روستا تنها یک اقامتگاه وجود دارد که به گردشگران خدمات ارائه می‌دهد. این روستا تنها 46 کیلومتر با مرکز شهر تهران فاصله دارد و چیزی حدود 1 ساعت و 20 دقیقه طول می‌کشد تا به این روستای زیبا برسید. اما اگر از اهالی تهران نیستید می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در لواسان یا تهران، اقامتی خاطره‌انگیز را تجربه کنید.

رزرو آنلاین ویلا و اقامتگاه هومسا

11. روستای لالون(لالان)

روستای لالان

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف تهران روستای لالان یا لالون است که بهار و تابستان‌های چشمگیری دارد. این روستا در 50 کیلومتری شمال شرق تهران واقع شده و  از جاهای دیدنی لواسان محسوب می‌شود. در سفر به روستای لالان می‌توانید از زیبایی منحصربه‌فرد دره لالان، چشمه تلخ‌آب، قله خلنو، تونل برفی و آبشار لالان دیدن کنید. جالب است بدایند تونل برفی لالان که بر روی رودخانه این روستا مانند یک پل کشیده شده گاهی تا ماه‌های گرم سال هم قابل مشاهده است. محوطه آبشار 20 متری لالان برای چادرزدن و پیک‌نیک بسیار مناسب است. تمامی جاذبه‌های لالان در یک خط مستقیم قرار دارند و شما در انتهای مسیر به قله خلنو خواهید رسید. جایی که در میان کوهنوردان محبوبیت زیادی دارد.

این روستا در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده، بنابراین بهترین فصل برای رفتن به این روستا بهار و تابستان و گاهی تا اواسط پاییز است. اگر قصد صعود به قله را دارید، می‌توانید زمستان هم به لالان بروید، اما به افراد مبتدی سفر در زمستان را پیشنهاد نمی‌کنیم.

مسیر دسترسی به روستای لالان

فاصله لالان تا شمال تهران 45 کیلومتر و تا شمال فشم 10 کیلومتر است. اگر از سمت تهران حرکت می‌کنید ابتدا وارد جاده لشکرگ و سپس جاده اوشان فشم شده و بعد از عبور از فشم، مسیر جاده زایگان را در پیش بگیرید بعد از زایگان با دنبال کردن تابلوها به سمت روستای لالان ادامه مسیر دهید.

اقامت در روستای لالان

روستای لالان با فشم تنها 10 کیلومتر فاصله دارد و شما با 19 دقیقه رانندگی می‌توانید به روستای لالان برسید.

12. روستای برگ جهان

روستای برگ جهان

روستای برگ جهان مقصد گردشگری بسیاری از کسانی است که با هدف صعود به قله، گشت‌و‌گذار در کوچه باغ‌های روستا و یا چادرزدن در کنار رودخانه راهی این روستا می‌شوند. برگ جهان نیز مانند بسیاری از روستاهای ییلاقی شمال تهران، دارای ارتفاعات برفی، رودخانه، آبشار و باغ‌های سرسبزی است که چهره جذابی به روستا بخشیده‌اند. در برگ جهان در کنار لذت‌بردن از طبیعت و خرید محصولات کشاورزی و لبنی محلی، می‌توانید از دو غار خمیره و زندان خانه لار دیدن کنید. بازدید از آثاری تاریخی چون قلعه دختر و آرامگاه امامزاده اسماعیل هم می‌تواند برای علاقه‌مندان به تاریخ جالب باشد.

بهترین زمان برای رفتن به برگ جهان بهار، تابستان و پاییز است. مناظر پاییزی این روستا برای عکاسی عالی هستند.

مسیر دسترسی به برگ جهان

از تهران تا برگ جهان حدود 40 کیلومتر فاصله است. برای رفتن به این روستا از دو مسیر می‌توانید اقدام کنید. مسیر اول از تهران، لواسان، نارون، هنرک و افجه می‌گذرد و برای مسیر دوم باید از تهران به سمت جاجرود، سد لتیان، نیکنام ده و سپس برگ جهان بروید. بنابراین بهتر باید از بزرگراه شهید بابابیی به سمت جاده لشگرک بروید و بعد از عبور از لواسان بزرگ راهی روستای افجه شوید.

اقامت در برگ جهان

اگر قصد داشتید شب را در نزدیکی‌های روستای برگ جهان سر کنید، اجاره ویلاهای منطقه‌های لواسان گزینه مناسبی خواهند بود.

13. روستای هریجان

روستای هریجان

روستای هریجان با تمام روستاهایی که تاکنون درباره آن صحبت کردیم متفاوت است. این روستا که از جاهای دیدنی مازندران محسوب می‌شود جایی در نزدیکی جاده چالوس آرمیده است. ارتفاعات روستا به شکل صخره‌های صعب‌العبوری بوده که پر از بوته‌ها و گیاهان متعددی هستند. اطراف خود روستا را بوته‌زارهای سرسبزی پوشانده است. در ماه‌های خاصی از سال مه غلیطی ارتفاعات این روستا را می‌پوشاند. مهم‌ترین جاذبه این روستا آبشار زیبای هریجان است که شاید از خود روستا شناخته شده‌تر باشد. در بازدید از این آبشار 80 متری مراقب حیوانات وحشی باشید. این منطقه جزو مناطق محافظت شده است.

پیشنهاد می‌کنیم اردیبهشت ماه راهی هریجان شوید تا بتوانید از طبیعت زیبا و رنگارنگ البرز مرکزی نهایت استفاده را ببرید، اما خرداد و تابستان هم برای سفر به هریجان مناسب است.

مسیر دسترسی به روستای هریجان

اگر از آزادراه تهران-شمال راهی هریجان می‌شوید، حدود 1 ساعت و 54 دقیقه طول می کشد تا به مقصد برسید. این مسیر حدود 97 کیلومتر است. اما اگر از جاده چالوس به سمت هریجان بروید مسیر طولانی‌تر ،اما زیباتری انتظار شما را می‌کشد. ابتدا خود را به کرج برسانید. بعد از ورود به جاده چالوس، چهار کیلومتر بعد از سیاه بیشه در کنار تابلوی رستوران “جعفر میردار سلطانی” جاده فرعی وجود دارد که شما را به هریجان می رساند. این جاده فرعی خاکی و پر شیب حدود 5 کیلومتر است.

اقامت در هریجان

اگر اهل تهران هستید که هم از آزادراه تهران- شمال و هم جاده چالوس می‌توانید خود را به هریجان برسانید. اما اگر اهل تهران نیستید و می‌خواهید چند روزی را در البرز مرکزی سپری کنید و از زیبایی‌های منطقه نهایت استفاده را ببرید. پیشنهاد ‌می‌کنیم با اجاره ویلا و سوئیت در مرزن آباد فرصتی فراهم کنید تا از روستاهای اطراف دیدن کرده و سفری رویایی برای خود و خانوده‌تان رقم بزنید.

14. آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت در روستایی به همین نام واقع شده است. این روستا و آبشار زیبایش در نزدیکی لاریجان بوده و از جاهای دیدنی مازندارن به حساب می‌آید. آبشار شاهاندشت مازندران از 8 آبشار با ارتفاع های متفاوت 15، 30، 40، 25، 20 و 35 از دل صخره‌ها جاری شده و در میان دره جریان می‌یابند. تاج آبشار حدود 55 متر ارتفاع دارد. از اینجا مناظر کم نظیری از دماوند را می‌توانید ببیند. از جاذبه‌های نزدیک این آبشار می‌توان به قلعه ملک بهمن؛ عظیم‌ترین قلعه کوهستانی در البرز، غار الیاس ، تنگه تنگه و غار کبوتر کلی، دشت شونا، تعدادی خانه‌های تاریخی، چشمه خوزک، مرتع فلالس (پلالس) و سه طاق نام برد.

بهترین زمان برای سفر به این منطقه و بازدید از آبشار شاهاندشت از اردیبهشت تا مهرماه است. هوای این منطقه در تابستان هوا برای گشت‌و‌گذار و آب‌بازی بسیار مناسب است.

مسیر دسترسی به آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت در کیلومتر 96 جاده هزار واقع شده و فاصله بسیار کمی با جاده دارد. مسیر 110 کیلومتری این آبشار از مرکز تهران را در مدت 2 ساعت و 12 دقیقه می‌توانید طی کنید.

اقامت در آبشار شاهاندشت

در امامزاده روستای شاهاندشت امکانات اولیه‌ای قرار داده شده تا مسافران بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. در نزدیکی آبشار هم یک سفره خانه سنتی ساخته شده و چندین فروشگاه هم برای خرید اقلام خوراکی در خود روستا وجود دارند. اما اگر به دنبال اقامتگاه هستید هومسا در محدوده رینه مازندران، اقامتگاه دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای اجاره ویلا و سوئیت در رینه وارد سایت هومسا شوید.

15. روستاهای آهار و شکراب

روستای آهار

این دو روستای زیبا در فاصله کمی از هم قرار دارند و مسیر زیبای بین دو روستا یکی از مقاصد گردشگری بسیاری از تورهای است که در این منطقه برگزار می‌شوند. با رسیدن به شکراب، می‌توانید از آبشار 10 متری این روستا دیدن کنید که به نام آبشار شکرآب شناخته می‌شود. مسیر بین آهار و شکرآب حدود 2- 3 ساعت زمان می‌برد. پس فراموش نکنید کفش و لباس مناسب همراه داشته باشید. بهار این منطقه پر از درختانی با شکوفه‌های سفید و صورتی آلبالو گیلاس است و فصل تابستان سرخی گیلاس و آلبالو توجه شما را به خود جلب می‌کند. روستاهای آهار و شکرآب با رودخانه‌های پر آب، چشمه‌های جوشان، آبشارهای زیبا و پر ابهت، باغ‌های سرسبز و ارتفاعاتی چشمگیر برای یک تفریح کوتاه یکی دو روزه بسیار مناسب هستند. روستای آهار در فاصله 12 کیلومتری فشم قرار دارد.

بهترین زمان برای رفتن به این دو روستا، فصل های بهار، تابستان و پاییز است. البته اوایل بهار و اواخر پاییز هوا کمی سرد است و بهتر است امکانات مناسبی همراه خود داشته باشید.

مسیر دسترسی به آهار و شکرآب

آهار در نزدیکی روستاهای اوشان، میگون و فشم قرار دارد بنابراین برای رسیدن به روستای آهار ابتدا از اتوبان بابایی به سمت جاده لشگرک بروید. در ادامه وارد جاده فشم شده و در منطقه لشکرک به سمت جاده رازک و آهار- فشم تغییر مسیر دهید. انتهای این مسیر زیبا و پرپیچ و خم به روستای آهار می‌رسد.

اقامت در آهار و شکرآب

وب سایت هومسا در محدوده میگون، فشم و حتی خود روستای آهار تعدادی ویلا و آپارتمان جهت اجاره در اختیار کاربران خود می‌گذارد. اگر قصد دارید مدتی را در این منطقه خوش آب‌و‌هوا سپری کنید، می‌توانید به اجاره ویلا و سوئیت در فشم از هومسا اقدام کنید.

16. روستای ایگل

روستای ایگل

در دل روستای ایگل و در دامنه‌های جنوبی توچال آبشاری از دل سنگ‌ها و صخره‌ها بیرون می‌آید و در ادامه مسیر خود باغ‌های زیادی را آبیاری می‌کند. درختان گیلاس، گردو و سیب سرتاسر روستا را احاطه کرده‌اند. قدم‌زدن زیر سایه درختان در میان کوچه باغ‌های ایگل، آرامش عجیبی دارد. بستر سنگی آبشار و حجم زیاد آب باعث شده صدای پر ابهت آن از دور به گوش برسد. سفر به روستای ایگل با آن همه طراوت و سرسبزی در اواخر بهار و فصل تابستان گزینه بسیار مناسبی برای پایتخت‌نشینان است، چون این روستا تنها 25 کیلومتر با تهران فاصله دارد. این روستا قدمت تاریخی بسیاری هم دارد. تاریخ ساخت قلعه یا تخت کیقباد به قرن‌های 8 و 9 هجری بر می‌گردد و در سال 1382 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

دسترسی به روستای ایگل

اتوبان بابایی را به سمت جاده لشگرک ادامه دهید. سپس وارد جاده اوشان فشم شده و تا به ابتدای جاده آهار برسید. انتهای این مسیر به روستای ایگل می‌رسد.

اقامت در روستای ایگل

با توجه به این که این روستا تنها 25 کیلومتر با تهران فاصله دارد، می‌توانید برای یک سفر تفریحی کوتاه یک روزه برنامه‌ریزی کنید. اما کسانی که از سایر استان‌ها برای دیدن روستای ایگل راهی این منطقه می‌شوند می‌توانند از اقامتگاه‌های قشم، میگون و تهران استفاده کنند.

17. روستا و آبشار سنگان

آبشار سنگان

حتما نام آبشار یخی سنگان به گوشتان خورده است. این آبشار در روستایی همین نام و در چند کیلومتری شمال غرب تهران واقع شده است. روستای سنگان روستایی سرسبز و بکر در میان کوه‌های البرز میانی است. تابستان‌های معتدل و زمستان‌های بسیار سردی دارد به‌ طوری که آبشار سنگان که لقب بلندترین آبشار تهران را هم به خود اختصاص داده، در زمستان کاملا یخ می‌زند و کوهی یخی و عظیم به وجود می‌آورد. شرایط آب‌وهوایی مناسب باعث شده باغ‌های زیادی در این منطقه به وجود آیند و مردم روستا به کشاورزی و باغداری مشغول باشند. از جاذبه‌های دیگر این روستا می توان به یک چنار هزار ساله، رودخانه سنگان و تکیه تاریخی روستا اشاره کرد.

با توجه به علاقه‌مندی خود می‌توانید در هر فصلی راهی سنگان شوید. بهار و تابستان‌های سرسبز این روستا همانقدر زیبا هستند که مناظر پاییزی آن. آبشار یخی آن هم که قابل توصیف نیست.

دسترسی به روستای سنگان

ابتدا خود را میدان کوهسار برسانید سپس وارد جاده سنگان سولقان شده تا به ابتدای جاده دکل سنگان –گچسر برسید. این جاده را ادامه دهید. روستا در سمت چپ جاده واقع شده است.

اقامت در روستای سنگان

روستای سنگان فاصله بسیار کمی با تهران دارد. از میدان کوهسار تا روستای سنگان تنها 14 کیلومتر فاصله است که با 22 دقیقه رانندگی می‌توانید خود را به این روستا برسانید. بنابراین اگر ساکن تهران هستید نیازی به اجاره اقامتگاه ندارید.

18. دشت هویج

دشت هویج

در بخش روستای افجه اشاره‌ای هم به دشت هویج داشتیم. این دشت در ارتفاع دو هزار و 400 متری از سطح دریا و در بالادست روستای افجه واقع شده است. از ارتفاعات دشت به راحتی می توان مناظر زیبایی از قله دماوند را مشاهده کرد. ظاهرا دشت هویچ مدتی به عنوان شکارگاه سلطنتی در دوره صفوی مورد استفاده بوده و برای خود رونقی داشته است. گواه این ادعا آثار به جا مانده کاروانسرایی هستند که در مسیر و در کنار دیواره صخره‌ای دیده می شوند. در بازدید از دشت هویچ این فرصت را خواهید داشت تا از دره شمالی افجه، آبشار پسچوبک، دشت سبوستان، حمام صفوی، سقاخانه حضرت ابوالفضل، قلعه ساکا، قصر ناصری و غار موزه دکتر وزیری هم دیدن کنید.

این دشت به دلیل ارتفاع زیادی که دارد از تابستان‌های بسیاری گرمی برخوردار است. به طوری که به این منطقه گرچال به معنی گودال آتش هم یاد می‌شود. به همین دلیل بهتر است در فصل بهار یا پاییز و زمستان راهی دشت هویج شوید.

مسیر دسترسی به دشت هویج

از طریق اتوبان بابایی وارد جاده لشگرک شده و تا اواسان مسیر خود را ادامه دهید. به سمت بلوار امام خمینی برانید تا از لواسان خارج شوید. سپس از جاده لواسان- سینک ابتدا به روستای افجه وارد شده و سپس با یک پیاده‌روی نه چندان سخت به سمت دشت هویج رهسپار شوید.

اقامت در دشت هویج

به دلیل مسافت کم مسیر دشت هویج تا شهر تهران، نیازی به اجاره اقامتگاه نخواهید داشت. مسافت 25 کیلومتری مسیر تهران تا دشت هویج را در مدت زمان 54 دقیقه می‌توانید طی کنید.

19. غار رود افشان

غار رود افشان

در حوالی روستای رود افشان غاری عظیم وجود دارد که دهانه آن 20 متر ارتفاع و طولی برابر با 29 متر دارد. آب خنک و گوارایی از میان شکاف سنگ‌ها و صخره‌ای آن تراوش می‌کند و در چاله‌هایی کف غار جمع می‌شود. این غار برای علاقه‌مندان به غارنوردی، جذابیت‌های بسیاری دارد.

دسترسی به غار رودافشان

برای رفتن به غار رودافشان کافی است از طریق بزرگراه یاسینی و بزرگراه پردیس خود را به جاده فیروزکوه برسانید. سپس جایی در حوالی سیدآباد وارد جاده فرعی شده و به سمت روستای رود افشان مسیر خود را ادامه دهید. این جاده فرعی با ماشین نیم ساعت و پیاده دو ساعت زمان می‌برد. بعد از رسیدن به روستا، 15 تا 20 دقیقه کوه‌پیمایی تا غار فاصله دارید.

اقامت در روستای رودافشان

نزدیک‌ترین واحدهای اقامتی به غار رودافشان، ویلاهای آبسرد هستند. آبسرد با غار رودافشان 49 کیلومتر فاصله دارد و در عرض 1 ساعت می‌توانید خود را از آبسرد به غار رودافشان برسانید. برای اجاره ویلا و سوئیت در آبسرد وارد سایت هومسا شوید.

20. وردیج و واریش

روستای وردیج

به جرات می‌توان گفت روستاهای وردیج و واریش از جمله مناطقی هستند که چهار فصل را به طور کامل تجربه می‌کنند. بارش برف زمستانی در این منطقه معمولا باعث بسته‌شدن راه ها می‌شود، به همین دلیل بسیاری از اهالی، روستا را در فصل زمستان ترک می‌کنند تا در بهار دوباره به خانه‌های خود برگشته و فعالیت‌های باغداری و کشاورزی خود را از سر بگیرند. فصل بهار با شکوفه‌دادن درختان، آب‌شدن برف‌ها و جاری شدن چشمه و رودخانه روستا آغاز می شود اما هوا همچنان سرد است. با نزدیک شدن تابستان هوا معتدل تر شده و بهترین زمان برای سفر به وردیج و واریش هم همین فصل تابستان است. در سفر به وردیج و واریش می‌توانید میوه‌هایی چون گردو، سیب، خرمالو، توت و شاتوت از اهالی خریداری کنید.

یکی از جاذبه‌های این منطقه که تاکنون مورد توجه خیلی از مسافران بوده محلی به نام ارواح سنگی است. سنگ‌ها در این منطقه 30 تا40 میلیون سال قدمت دارند و به دلیل فرسایش، حفره‌های عجیبی در دل این سنگ به وجود آمده‌اند. مظیر آنچه در منطقه کندوان تبریز مشاهده می‌شود.

مردم وردیج و واریش به حفظ محیط زیست و تمیزی روستا بسیار اهمیت می‌دهند. برای ورود به روستای واریش باید هزینه ورودی پرداخت کنید که صرف نظافت و تمیزی روستا می‌شود.

بهترین فصل سفر به وردیج و واریش فصل تابستان است. در این فصل هوای منطقه کاملا معتدل بوده و نه گرما و نه سرما شما را اذیت نخواهد کرد. علاوه بر این روستاهای وردیج و واریش در این فصل در اوج زیبایی خود هستند.

دسترسی به وردیج و واریش

جاده منتهی به روستاهای وردیج و واریش در اتوبان شهید خرازی قرار دارد بنابراین کافی است از هر مسیری که به شما نزدیک‌تر است خود را به اتوبان شهید خرازی به سمت غرب برسانید. سپس وارد جاده وردیج و واریش شده و تا رسیدن به وردیج مسیر حود را ادامه دهید.

اقامت در وردیج و واریش

روستاهای وردیج و واریش از میدان دریاچه در شمال غرب تهران تنها 13.7 کیلومتر فاصله دارند که در مدت زمان 22 دقیقه می‌توانید خود را به روستای وردیج برسانید. به همین دلیل نیازی به اجاره اقامتگاه در اطراف روستا ندارید. اما اگر ساکن تهران نیستید، اجاره روزانه آپارتمان مبله در تهران گزینه مناسبی است.

21. دیزین

پیست اسکی دیزین

دیزین نه تنها برای اهالی پایتخت بلکه برای کل مردم ایران نامی آشنا است. پیست اسکی دیزین اولین و مهم‌ترین پیست اسکی ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود که علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی را راهی این منطقه می‌کند. البته دیزین یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران در زمستان است. شمشک، دربندسر و توچال سایر پیست‌های معروف اطراف تهران هستند. دیزین از استاندارهای بین‌المللی مانند شیب مناسب و مسافت کافی برخوردار است و با امکانات متنوع خود مکان مناسبی برای تفریح است.

طبیعتا بهترین زمان برای رفتن به دیزین، فصل زمستان است.

دسترسی به پیست اسکی دیزین

برای رفتن به دیزین هم می‌توانید از جاده چالوس استفاده کنید و هم شهرستان شمیرانات. اگر از غرب تهران به سمت دیزین حرکت می‌کنید بهتر است از جاده چالوس راهی شوید و اگر از سمت شرق تهران راهی دیزین می‌شوید، مسیر شمشک به دیزین پیشنهاد می‌شود.

اقامت در دیزین

برای اقامت در دیزین بهترین انتخاب اقامت در کلبه‌های چوبی است که در میان کوه‌های این منطقه ساخته شده‌اند. سپری‌کردن یک شب در میان کوه‌ها و دره‌های پر از برف را حتما تجربه کنید. برای اجاره کلبه در دیزین از سایت هومسا کمک بگیرید.

22. شمشک

شمشک

جاهای دیدنی شمشک منطقه ای خوش آب‌وهوا در شمال شرق تهران و نزدیک مناطقی مانند دربندسر، میگون و فشم قرار دارد. در سفر به منطقه شمشک امکان بازدید از پیست اسکی شمشک، منطقه تل تنگه، آبشار تل تنگه، روستا و آبشار ده تنگه، هفت چشمه، دره هملون، روستای امامه و غیره دیدن کنید. در کنار بازدید از جاهای دیدنی شمشک، حتما سری به رستوران این منطقه هم بزنید.

بیشتر بخوانید: معرفی رستوران خوب در شمشک

مسیر دسترسی به شمشک

 از جاده لشگرک در شمال غرب تهران وارد جاده اوشان فشم شده و مسیر جاده فشم را در پیش بگیرید تا به ورودی مسیر شمشک برسید.

اقامت در شمشک

 برای اقامت در شمشک گزینه‌های مختلفی خواهید داشت، از کلبه کوهستانی گرفته تا آپارتمان و ویلا و سوئیت. برای اجاره ویلا و سوئیت در شمشک، سری به وب سایت هومسا حساب کنید.

23. فشم

فشم

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف تهران منطقه فشم است. این منطقه آب‌و‌هوای بسیار خوبی که دارد، به همین دلیل ویلاهای زیادی در آن ساخته شده‌اند. از جاهای دیدنی فشم می‌توان به آبشار لالان یا لالون در روستایی به همین نام، آبشار لارمحله، آبشار یخی آبنیک، دشت جانستون، دره آهنگرک، پیست اسکی دربندسر، غار اسبول، پارک سرقلا، رودخانه فشم، باغ‌های میوه و ارتفاعات اطراف فشم نام برد. فشم رستوران‌های بسیار خوبی هم دارد که خدمات با کیفیتی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. اگر فرصت دارید حتما سفر به فشم را در لیست برنامه‌های خود قرار دهید.

برای سفر به فشم نمی‌توان زمان خاصی را پیشنهاد داد چون این منطقه در هر فصلی زببایی‌های خاص خود را دارد. انتخاب زمان سفر بین بهار، تابستان، پاییز و یا زمستان کاملا به علایق شما بستگی دارد و اینکه در این سفر چه چیزی را می‌خواهید تجربه کنید.

دسترسی به فشم

از اتوبان بابایی وارد جاده لشگرک شده و سپس مسیر خود را به سمت جاده فشم و شهرستان فشم ادامه دهید. کل مسیر از ابتدای جاده لشگرک در شمال شرق تهران تا فشم 24.6 کیلومتر است که در مدت زمان 33 دقیقه می‌توانید خود را فشم برسانید.

در این مطلب به بیشتر جاهای دیدنی اطراف تهران اشاره کردیم و سعی کردیم توضیحات هرچند مختصری هم درباره هر یک ارائه کنیم تا شما بتوانید به راحتی مقصد بعدی سفر خود را تعیین کنید. امیدواریم این مطلب توانسته باشد اطلاعات مناسبی در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهد.

اقامت در فشم

همانطور که گفتیم تمام منطقه فشم پر از ویلاهای زیبا و لاکچری است که توسط صاحبان آن‌ها به گردشگران اجاره داده می‌شوند. بنابراین کافی است وارد وب سایت هومسا شده و با نوشتن کلمه “فشم” در قسمت سرچ، از میان طیف گسترده ای از انواع اقامتگاه با امکانات متفاوت، بهترین مورد را انتخاب کنید. اجاره ویلا و سوئیت در فشم در این سایت به راحتی و با چند کلیک ساده امکان پذیر است.

سوالات متدوارل

اطراف تهران کجا بریم؟

روستای برغان، تنگه واشی، طالقان، کردان، دشت آزو، دشت لار، دریاچه لتیان، روستای شهرستانک، غار یخ مراد، روستای افجه، آبشار شاهاندشت، آبشار سنگان و…

‫3 دیدگاه ها

    1. سمانه جان
      لواسان، سولقان، ایگل، فشم، کن، وردیج و واریش، آهار و شکراب، برغان، شهرستانک، آبنیک، تنگه واشی چندتا از ییلاق‌های نزدیک تهران هستن که میتونی آخر هفته رو اونجاها سپری کنی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا