ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیشمال

جاهای دیدنی بندرگز ؛ شهر فانوس دریایی گلستان

یکی از استان های شگفت انگیز با طبیعت بی نظیر و تاریخ ارزشمند، استان گلستان است که هر ساله میزبان مسافران و گردشگران زیادی است و با این که در فصل بهار یک استان سر سبز و بی نظیر است، در سایر فصل های سال هم دست کمی از بهار ندارد و پاییز و زمستان هم به دلیل داشتن آب و هوای معتدل و بی نظیر، افراد زیادی را به سمت خود می کشاند. خصوصا در فصل پاییز که طبیعت هزار رنگ این استان چشم‌ها را خیره می‌کند. بندر گز یکی از شهرهای ناشناخته استان گلستان است و با وجود طبیعت و زیبایی های فوق العاده ای که دارد، ولی آنچنان که باید و شاید شناخته شده نیست. در این مطلب همراه ما باشید تا این شهر زیبا را به شما معرفی کنیم.

1. اسکله بندرگز

یکی از زیباترین سواحل شمالی کشور، اسکله بندر گز است. اصلی ترین مکان دیدنی بندرگز همین اسکله است. این ساحل زیبا در حاشیه دریای خزر قرار دارد و در فاصله ۳ کیلومتری شمال جاده تهران- مشهد قرار دارد. در این مکان تفریحات جذابی مثل شنا و قایق سواری تعبیه شده است و یک بازارچه ساحلی در آن جا قرار دارد که توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند.

اسکله گز

2. پارک جنگلی باغو

یکی دیگر از معروف ترین جاهای دیدنی بندر گز ، یک جنگل زیبا و بکر است که در ضلع جنوب شرقی شهرستان بندر گز قرار گرفته است. پارک جنگلی باغو یکی از محبوب ترین تفرجگاه های منطقه است که هم بومیان و هم مسافران به آن جا می روند و دسترسی به آن به کمک جاده آسفالته ای که برای آن ساخته شده است، بسیار آسان است. اگر به بندر گز سفر کردید، حتما در طبیعت رویایی این پارک جنگلی قدم بزنید. برای راحتی مسافران در این منطقه پارکینگ، استراحتگاه و سکوی نشینمن، سرویس های بهداشتی و آب آشامیدنی تعبیه شده است.

پارک جنگلی باغو

3. منطقه جنگلی جهان مورا

منطقه جنگلی جهان مورا که به آن وطنا هم گفته می شود، در قسمت جنوبی شهرستان بندرگز قرار گرفته است و یکی از زیباترین جاهای دیدنی بندر گز است. در این جنگل که در دامنه شمالی البرز قرار گرفته است، گونه های درختی و گیاهی زیادی وجود دارد که همین موضوع باعث شده تا این منطقه جنگلی به محبوبیت زیادی برسد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی گلستان در پاییز

4. آبشار چلم زرین گل

یکی از آبشارها و چشمه های طبیعی که در این شهر قرار دارد و به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی بندرگز به شمار می رود، آبشار چلم زرین گل است که در نزدیکی روستای استون آباد قرار گرفته است و یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری این منطقه برای گردشگران است. با این که مسیر دسترسی به این آبشار کمی سخت است، اما زیبایی آن شما را به شگفت خواهد آورد. برای رفتن به این آبشار لازم است تجهیزات کوهنوردی داشته باشید و اگر بیماری های مفصلی دارید یا سالمند و کودک همراه تان است، به پای این آبشار نروید چون مسیر سختی در پیش خواهید داشت. این آبشار حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد و یکی از آبشارهای بلند ایران محسوب می شود.

آبشار چلم

  • فانوس دریایی

یکی از جاهای دیدنی بندرگز که در زمان قاجار و به واسطه روس ها تاسیس شده است، فانوس دریایی است که در ساحل بنا شده است و هدف از ساخت آن این بود که یک راهنما برای کشتی‌هایی باشد که به منظور صادرات و واردات به بندرگز دسترسی داشتند. این فانوس که همه آن را به عنوان یکی از شاخص ترین جاهای دیدنی بندر گز می شناسند، در سال ۸۴ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: غذای محلی استان گلستان

5. ساختمان گمرک

ساختمان گمرک یکی از قدیمی ترین ساختمان های بندر گز است که در سال ۱۲۸۱ هجری شمسی توسط افراد بلژیکی ساخته شده است. این بنای قدیمی یکی از جاهای دیدنی بندرگز است که بیش از یک قرن از عمر آن می گذرد. با این حال استحکام و مقاومت خوبی داشته است و البته با همت سازمان میراث فرهنگی، یک بار هم مرمت شده است.

ساختمان گمرک بندر گز

6. امامزاده های بندرگز

اگر در بندرگز دوست دارید به سراغ مکان های مذهبی آن بروید، می توانید به امامزاده های آن سر بزنید. امامزاده حبیب الله که در ۸ کیلومتری غرب بندرگز واقع شده است، یکی از جاهای دیدنی بندر گز است. امامزاده علیرضا هم در روستای سرطاق قرار دارد که یکی دیگر از معروف ترین جاهای دیدنی بندرگز و زیارتگاه های این شهرستان است.

سایر جاهای دیدنی بندرگز

در بالا به معروف ترین جاهای دیدنی بندر گز اشاره کردیم. به جز موارد گفته شده جاهای دیدنی دیگری مثل جنگل نرگسی که یکی از زیباترین جنگل ها و جاهای دیدنی گلستان است، سه شنبه بازار بندر گز، خرابه های آتشکده قدیمی، عروس قلعه، قدیم قلعه و مار قلعه هم میتوان اشاره کرد.

آشنایی با بندرگز

بندر گز با جنگل های سرسبز و ساحل زیبایی که دارد و به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی زیاد، مورد علاقه طبیعت دوستان است. در این مقاله قبل از این که به معرفی جاذبه های گردشگری بندرگز بپردازیم، در مورد این شهر کمی صحبت می کنیم. این شهر در غرب استان گلستان قرار گرفته است و با گرگان تقریبا 44 کیلومتر فاصله دارد و به دلیل همجواری با جنگل و دریا، آب و هوای خوبی دارد. همین شرایط اقلیمی باعث شده تا این شهر همیشه یک شهر سرسبز باشد و با داشتن جاهای دیدنی بی نظیر، گردشگران زیادی را به خود جذب کند.

بندرگز از دوران محمد شاه قاجار پر رونق است. در زمان قاجار بندرگز به عنوان یکی از قطب های مهم تجاری و اقتصادی استرآباد شناخته می شد. در زمان ناصرالدین شاه هم یک اسکله چوبی در این بندر تاسیس شد و باعث شد تا این بندر از یک سمت با گرگان، مازندران، شاهرود، دامغان و تهران و از سمت دیگر با بادکوبه و آستراخان روسیه در ارتباط باشد و فعالیت های تجاری در آن انجام شود. پس از آشنایی با بندر گز و تاریخ ارزشمند آن در تجارت ایران، در ادامه به معرفی جاهای دیدنی بندر گز می پردازیم.

در سفر به استان گلستان کجا اقامت کنیم؟

پس از گشت و گذار در جاهای دیدنی بندرگز باید به دنبال اقامت در استان گلستان باشید. در صورتی که به دنبال اجاره ویلا و سوئیت در استان گلستان هستید می‌توانید روی کمک هومسا حساب کنید. هومسا یک سامانه رزرو آنلاین است که به شما کمک می‌کند تا از راهی ایمن به اجاره ویلا و سوئیت و همچنین انواع اقامتگاه‌های بومگردی، هتل، کلبه، آپارتمان مبله و غیره اقدام کنید.

سوالات متداول

بهترین جاهای دیدنی بندر گز کدامند؟

اسکله بندرگز، پارک جنگلی باغو، منطقه جنگلی جهان مورا، آبشار چلم زرین گل و…

‫2 دیدگاه ها

    1. هدی جان
      نُه منطقه آزاد شامل کیش، بانه و مریوان، قصرشیرین، قشم، چابهار، انزلی، ارس، اروند و ماکو در ایران فعال هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا