ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیجاهای طبیعیسفرهای تابستانیشمال

جاهای دیدنی تالش ؛ مقصدی بکر، زیبا و پرطرفدار

تالش یکی از زیباترین شهرهای استان گیلان است. این شهر یکی از پرباران‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود بنابراین تصور حال‌و‌هوای تالش در فصل‌های مختلف چندان سخت نیست. جنگل‌های انبوه و سرسبز، دشت‌های پر از گل، آسمان ابری، هوای مرطوب و آفتابی که گهگاه از لابه‌لای ابرها به زمین می‌تابد، این شهر را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده‌اند، اما این فقط طبیعت تالش نیست که سفری فوق‌العاده را برای‌تان رقم می زند. غذاهای خوش طعم تالشی و بازدید از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی هم بخش مهم دیگری از سفر به تالش هستند. در این مقاله قصد داریم به معرفی جاهای دیدنی تالش بپردازیم. اگر در پایان این مطلب به سفر به تالش علاقه‌مند شدید، سعی کنید با یک برنامه‌ریزی دقیق و مناسب تک‌تک این جاذبه‌ها را ببینید و لذت ببرید.

اما قبل از پرداختن به جاهای دیدنی تالش، اول ببینیم تالش کجاست ، تالش یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای استان گیلان و در عین حال یکی از زیباترین شهرهای شمال کشور است. ییلاق سوباتان، جنگل گیسوم، دریاچه سراگاه، پارک جنگلی سیاه داران و تعداد زیادی روستای زیبا مانند شیله وشت، مریان و آق‌اولر تنها چند نمونه از جاهای دیدنی تالش هستند. در این مقاله 16 مورد از جاهای دیدنی تالش را به شما معرفی خواهیم کرد. پس با ما همراه شوید.

1. جنگل گیسوم

جنگل گیسوم

بدون شک معروف‌ترین و توریستی‌ترین جاذبه گردشگری تالش، جنگل گیسوم است. گیسوم جایی است که جنگل و دریا به هم می‌رسند. کافی است یک مسیر تونلی سبز را دنبال کنید تا به ساحل دریا برسید. بیشتر افراد نیمه اول سال را برای سفر به جنگل گیسوم انتخاب می‌کنند، اما کسانی که با نگاه متفاوت‌تری به طبیعت نگاه می‌کنند نمی‌توانند از بستر هزار رنگ جنگل در پاییز و پوشش یک‌دست سفید آن در زمستان بگذرند. نکته مهم دیگر درباره این جنگل، نزدیکی آن به جاده اسالم به خلخال است. این فاصله کوتاه 10 کیلومتری شرایطی فراهم آورده تا بعد از تماشای زیبایی‌های گیسوم سری به بهشت اسالم-خلخال بزنید.
برای سفر به گیسوم باید وارد مسیر رشت به آستارا شد. در این مسیر حدودا ۲۳ کیلومتر بعد از پونل می‌توانید وارد گیسوم شوید.

آدرس جنگل گیسوم: 15 کیلومتری جنوب تالش

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی اردبیل

2. منطقه ییلاقی سوباتان

سوباتان

سوباتان نیازی به معرفی ندارد. این منطقه به حق جزو زیباترین جاهای دیدنی تالش است. در سوباتان آرامش واقعی را می‌توان تجربه کرد. در مراتع سرسبز به دیدن اسب‌های وحشی و حیوانات اهلی نشت. زیر نم‌نم باران قدم زد و گهگاه به صدای پر ابهت رعدو‌برق گوش داد. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های مسافرت به سوباتان، اقامت در کلبه‌های چوبی آن است. اقامت در این کلبه‌ها شما را با فرهنگ و نحوه زندگی مردم سوباتان آشنا می‌کند.

برای رسیدن به سوباتان باید مسیر ۳۷ کیلومتری تالش به سوباتان را به سمت شمال غرب ادامه دهید. کسانی که برای سفر سوباتان را انتخاب می‌کنند، معمولا مسیر پیاده‌روی این منطقه تا دریاچه نئور اردبیل را طی می‌کنند. این مسیر پیاده‌روی ۲۵ کیلومتر است و حدودا ۶ ساعت زمان می‌برد تا خود را به دریاچه نئور برسانید. البته به دلیل مه‌آلود بودن مسیر در بعضی روزهای سال بهتر است که در گروه‌های چند نفره و حرفه‌ای طی کنید.

سوباتان در زمستان به دلیل سردی بیش از حد هوا و بارش سنگین برف، از سکنه خالی می‌شود و بومیان برای سکونت و گذراندن زمستان به شهرهای اطراف می‌روند و دوباره اواخر اسفندماه یا اوایل بهار به این منطقه برمی‌گردند. کلبه‌هایی که در این منطقه قرار دارند، اغلب چوبی هستند اما برخی از کلبه‌های کاه‌گلی هم در این بین خودنمایی می‌کنند.

اگر به طبیعت‌گردی یا عکاسی علاقه‌مندید، این مکان جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد که در هیچ جای دیگری نمی‌توانید مانند آن را پیدا کنید. در این محل آبشار ورزان، رودخانه لیسار، پارک آلچالیق و… جاهای دیدنی آن هستند. بازار سوباتان را هم فراموش نکنید چون با داشتن وسایل سنتی و غذاهای محلی به یک محل جذاب برای خرید تبدیل شده است.

آدرس منطقه ییلاقی سوباتان: ۲۲ کیلومتری شهر لیسار و ۳۶ کیلومتری شهر تالش

3. دریاچه سراگاه

دریاچه سراگاه

دریاچه سراگاه در ۷ کیلومتری تالش قرار گرفته است. در کنار این دریاچه چشمه‌های آب زیرزمینی زیادی قرار دارند که در کنار آن‌ها جنگل و کوه‌های پوشیده از درخت، منظره زیبایی را ایجاد کرده است. در اطراف این دریاچه درختان میوه زیاد وجود دارد و وجود شالیزارهای برنج زیبایی آن را دو چندان کرده است.
در این دریاچه ماهی هم پرورش داده می‌شود و بالطبع مرغان دریایی زیادی در این منطقه وجود دارند. برای رفتن به این دریاچه باید به روستای نعلبند بروید و مسیر خود را به سمت روستای سرآگاه ادامه دهید و از آن جا به دریاچه سرآگاه بروید. اگر بگوییم دریاچه سراگاه با آن مناظر بی‌نظیر خود جزو زیباترین جاهای دیدنی تالش است، اغراق نکرده‌ایم.

آدرس دریاچه سراگاه: 10 کیلومتری شمال غرب تالش، روستای سراگاه، دهستان ساحلی جوکندان

4. پارک جنگلی سیاهداران

پارک جنگلی سیاه داران

پارک جنگلی سیاهداران یک پارک جنگلی با پوشش گیاهی و حیوانی خاص و از جاهای دیدنی تالش است. حیواناتی مثل آهو و غزال وحشی این پارک جنگلی را برای زندگی انتخاب کرده‌اند. در سال‌های دور سیاهداران پر از درختان بلوط بلند و سربه‌فلک‌کشیده بود و به علت انبوه درختان کسی نمی‌توانست در این جنگل زندگی کند. اما بعد از مدتی محلی‌ها کم به کم شروع به زندگی در حواشی جنگل کردند، اما چرا به این جنگل سیاهداران گفته می‌شود؟ گفته می‌شود در گذشته درختان زیاد و تنومندی در این جنگل وجود داشت که راه را برای طبیعت‌گردان و گردشگران سد می‌کرد. به همین دلیل کسی نمی‌توانست وارد این جنگل معروف شود و به سیاهداران معروف شد.

شهرداری سیاهداران با احداث سورتمه ریلی، رستوران، آلاچیق و… این منطقه را به یک منطقه گردشگری تبدیل کرده است.

آدرس پارک جنگلی سیاهداران: سه کیلومتری مرکز شهر تالش

بیشتر بخوانید: سورتمه ریلی تالش

5. روستای شیله وشت

روستای شیله وشت

یکی دیگر از جاهای دیدنی تالش و از روستاهای ییلاقی و سرسبز و خوش آب‌و‌هوای شمال، روستای زیبا و بکر شیله وشت است. مهربانی و مهمان‌نوازی مردم این روستا، زبانزد تالشی‌هاست. در نزدیکی این روستا، یک آبشار سه طبقه زیبا به نام شیله وشت قرار دارد که با کمی پیاده‌روی می‌توانید به آن برسید. این روستا در ۲۸ کیلومتری تالش قرار دارد و محل خوبی برای اجاره ویلا و اقامتگاه است.

آدرس روستای شیله وشت: 28 کیلومتری شهرستان تالش

6. منطقه ییلاقی دوخاله کوه

ییلاق دوخاله کوه

یکی از ییلاق های تالش، منطقه دو خاله کوه است. این منطقه با وجود آب‌و‌هوای بسیار عالی خود، مقصدی مناسب برای مسافران محسوب می‌شود. برای سفر به ییلاق دوخاله کوه، بهتر است نیمه اول سال را انتخاب کنید.

آدرس منطقه ییلاقی دوخاله کوه: برای مسیریابی درست از مردم محلی کمک بگیرید

7. آبشار ورزان

آبشار ورزان

اگر به قصد طبیعت‌گردی از تالش به سمت سوباتان حرکت کردید و در ییلاق زیبای سوباتان وقت‌گذرانی کردید، فراموش نکنید در فاصله چهار کیلومتری این ییلاق زیبا، آبشاری 100 متری از بالای صخره‌ای بلند و زیبا جریان دارد. چشم‌اندازی که که این آبشار در ترکیب با صخره و فضای سبز اطراف پدید آورده، بسیار تماشایی است. فراموش نکنید در سفر به سوباتان حتما بخشی از سفر خود را به وقت گذرانی در این آبشار سپری کنید.

آدرس آبشار ورزان: گیلان، ۳۶ کیلومتری شمال‌غرب شهر تالش، روستای ورزان

8. ییلاق شکردشت

ییلاق شکردشت

یکی از بکرترین ییلاق‌های تالش، ییلاق شکردشت است که حتما نام را نشیده‌اید. اما شهرت شکردشت تنها به دلیل بکر بودن آن نیست بلکه این دشت‌های پر گل و خصوصا دشت شقاق آن است که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. شکردشت را می‌توان پاتوق عکاسان و هنرمندان دانست. وقتی به این بهشت زمینی قدم می‌گذارید، در گوشه‌گوشه آن کسانی را می‌بینید که در حال عکاسی یا نقاشی از این نشانه‌های الهی هستند.

آدرس شکردشت: استان گیلان، تالش، ۲۹ کیلومتری شهر تالش

9. قلعه صلصال (قلعه سلسال)

قلعه صلصال

در تالش می‌توانید بقایای قلعه‌ای باشکوه را ببینید که تاریخ آن به دوره ساسانی بر می‌گردد. این قلعه به قلعه صلصال شناخته می شود در یک کیلومتری منطقه لیسار و در دامنه کوه واقع شده است. این قلعه درست مانند قلعه‌های هم دوره خود، دارای فضای بیرونی و درونی است. فضای درونی از یک ارگ، مقر فرمانروایی، آب‌انبار، شبکه آبرسانی و سرویس بهداشتی و محل نگهبانی تشکیل شده و فضای بیرونی هم بسیار ساده است و برای ساخت آن از لاشه سنگ استفاده شده است.
آدرس قلعه صلصال: گیلان، لیسار در فاصله 15 کیلومتری شهر تالش و مرکز لیسار، روستای قلعه دوش، 1000 متری جاده‌ی تالش به آستارا

10. کاخ سردار امجد تالشی

کاخ امجد

اگر به معماری و بازدید از بناهای تاریخی علاقه دارید، تالش برای شما هم چیزی برای ارائه دارد. کافی است کمی در شهر قدم بزنید تا در ضلع غربی میدان اصلی شهر تالش با بنایی آبی و سفید رو‌به‌رو شوید. این بنا که در واقع کاخ زمستانی نصرت الله خان معروف به سردار امجد بود از مهم‌ترین کاخ‌های زمان قاجار محسوب می‌شود و به دستور سردار امجد و به مدت 25 سال ساخته شد. متاسفانه این بنای زیبا در دوره انقلاب مشروطه به آتش کشیده می‌شود و بخش‌هایی از آن تخریب می‌شود. خوشبختانه در دهه 1350 توسط حکومت وقت، بازسازی شده و به یکی از ادارات آن زمان واگذار می‌شود.
بازدید از این کاخ زیبا و متفاوت تجربه‌ی جالبی خواهد بود.

11. روستای آق اولر و مریان

روستای مریان تالش

روستای آق اولر و مریان دو روستای کوهستانی تالش هستند که هر یک به نوبه خود مکانی جذاب برای پیک‌نیک محسوب می‌شوند. آب‌وهوای کوهستانی آق اولر و مریان با آن تابستان‌های دلپذیر همراه با جنگل، رودخانه، کوه، مه و دشت‌های سرسبز و… همگی دست به دست هم داده‌اند تا بهترین سفر زندگی‌تان را برای‌تان رقم بزنند. مسیر 30 کیلومتری تالش تا روستای مریان یکی از زیباترین مسیرهای کوهستانی است که از میان جنگل‌های انبود می‌گذرد. پیشنهاد می‌کنیم اگر از تالش به سمت روستای مریان حرکت کردید به هیچ عنوان عجله نکنید و از مسیر هم لذت ببرید. به خصوص اگر در هوای مه آلود و بارانی وارد دل به جاده زدید.
روستای مریان در کنار طبیعت کم نظیر خود، یک حمام تاریخی هم دارد که ساخت آن به دوره اواخر دوره صفوی و اوایل قاجار برمی‌گردد. علاوه بر این یک گورستان تاریخی هم وجود دارد که از مریان شروع می‌شود و تا روستای آق اولر ادامه پیدا می‌کند. گورهایی سه طبقه با ساختاری شبیه به دخمه که کارشناسان معتقدند از لحاظ تاریخی به قبل از میلاد مسیح مربوط می‌شوند. در آق اولر می‌توانید از کاخ سفید سردار امجد که در زمان قاجار ساخته شده هم بازدید کنید.

آدرس روستای مریان و آق اولر: ۳۷ کیلومتری شمال غربی هشتپر و ۱۴۳ کیلومتری رشت

12. بقعه شاه میلرزان

قلعه شاه میلرزان

بقعه شاه میلرزان محل دفن محمود شاه دینوری عارف قرن هشت هجری قمری، در اوج سادگی زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. ستون‌ها، سرستون، دیوار شبکه بندی شده، سقف و… همگی از چوب و مصالح بومی ساخته شده‌اند و معماری آن آینه تمام‌نمای معماری کلبه‌ها و خانه‌های روستایی شمال ایران است. سقف آن گنبدی بوده ضریح را در وسط بنا قرار داده‌اند. در اطراف بنا ایوان‌های به همان سبک خانه‌های روستایی قرار گرفته‌اند. اگر به معماری بومی علاقه دارید، بازدید از این بقعه را توصیه می‌کنیم.

آدرس بقعه شاه میلرزان: 16 کیلومتری خطبه سرا و 39 کیلومتری تالش

13. منطقه حفاظت شده لیسار

منطقه حفاظت شده لیسار

منطقه لیسار با وسعت 31142 هکتار در سال 1348 تحت نظارت محیط زیست قرار گرفته و جزو مناطق حافظت شده محسوب می‌شود. این محدوده متشکل از ساحل، زمین‌های جلگه‌ای و کوهستانی است. گونه‌های مختلف جانوری مانند پلنگ، گربه وحشی، گرگ، روباه، خرس، شوکا و… و همچنین گونه‌های گیاهی چون صنوبر، راش، ممرز، توسکا و… در لیسار زندگی می‌کنند.
از جاذبه‌های لیسار می‌توان به سوباتان، برزبیل، داش باشی، جهنم دره و همینطور آثار تاریخی مانند قلعه صلاصل اشاره کرد. دریاچه نئور هم جزو منطقه حفاظت شده لیسار است ولی به دلیل گستردگی منطقه، لیسار در محدوده استان اردبیل جای گرفته است. از آنجاییکه بخش زیادی از منطقه حفاظت شده لیسار در استان گیلان و در شمال تالش قرار گرفته، معمولا از این منطقه به عنوان یکی از جاهای دیدنی تالش یاد می‌شود.

آدرس منطقه حفاظت شده لیسار: شمال تالش

14. منطقه باستانی تول

منطقه باستانی تول

منطقه باستانی تول از دو تپه تول یک و دو تشکیل شده است. تپه تول یک مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دوره های اسلامی است، اما تپه تول دو به دوران پس از اسلام بر می‌گردد. هر دو این محوطه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند. اگر به حوزه باستان‌شناسی و پیش از تاریخ علاقه‌ای ندارید پیشنهاد می‌کنیم به بازدید از سایر جاهای دیدنی تالش اکتفا کرده و از رفتن به این محوطه باستانی خودداری کنید. چون بازدیدهای غیر کارشناسی و گاه و بی گاه می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به این محوطه تاریخی وارد کند.

آدرس محوطه باستانی تول: تالش، روستای تول

15. غار سوباتان

غار سوباتان

یکی از جاهای دیدنی تالش، غار سوباتان است که به آن غار گنج خانه هم می‌گویند و به باور اهالی گنج بزرگی در این غار پنهان است، اما به دلیل طلسمی که برای گنج نوشته و خوانده شده امکان بیرون آوردن آن تقریبا صفر درصد است. البته به نظر می‌رسد این موضوع بیشتر به این دلیل است که پیمایش این غار بدون تجهیزات ایمنی و تخصصی بسیار خطرناک است. ورودی غار در دل صخره‌های بزرگ و سهمگینی پنهان شده و پیمایش غار هم کار طاقت فرسایی است.
با پیمایش و نقشه‌برداری غار توسط یک گروه حرفه‌ای کوهنوردی در سال 1394 مشخص شد که داخل غار حکاکی‌هایی از دوران غارنشینی وجود دارند که ارزش تاریخی دارند ولی اثری از گنج و طلسم نبود.

آدرس غار سوباتان: استان گیلان، لیسار، روستای ییلاقی سوباتان

16. آبشار لوشکی

آبشار لوشکی

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و با پیاده‌روی و رودخانه‌نوردی مشکلی ندارید، بازدید از آبشار لوشکی گزینه مناسبی است. این آبشار در منطقه‌ای قرار گرفته که مسیر ماشین رو ندارد. به همین دلیل بازدید کننده کمتری دارد و محیط آن بکرتر باقی مانده است. آبشار به صورت پلکانی است. آبشار اصلی 75 متر، آبشار بالادستی 14 متر و آبشار پایین دستی 16 متر ارتفاع دارند و از قله سنگسر سرچشمه می‌گیرند. اطراف آبشار محل مناسبی برای پیک نیک و استراحت وجود دارد. مسیر پیاده روی آبشار لوشکی حدود دو ساعت زمان می‌برد.

آدرس روستای لوشکی: تالش، 5 کیلومتری روستای درزکری

اجاره ویلا و اقامتگاه در تالش

اقامت در تالش

جاهای دیدنی تالش آنقدر زیاد است که تنها با یک روز اقامت در این شهر نمی‌توانید، همه آن‌ها را ببینید. پیشنهاد ما این است که با اجاره ویلا و سوئیت در تالش چند روزی را مهمان مردم مهمان‌نواز تالشی باشید و از تک‌تک جاذبه‌های این شهر دیدن کنید.

سوالات متداول

بهترین جاهای دیدنی تالش کدامند؟

جنگل گیسوم، منطقه ییلاقی سوباتان، دریاچه سراگاه، پارک جنگلی سیاهداران، روستای شیله وشت، منطقه ییلاقی دوخاله کوه، آبشار ورزان و…

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تمام جاهای دیدنی تالش را به شما معرفی کنیم. البته جاذبه‌های این شهر در یک مقاله خلاصه نمی‌شود و اگر بخواهیم تک تک این جاها را معرفی کنیم باید ساعت‌ها مطلب بنویسیم. اما اگر فرصت کافی در اختیار دارید حتما برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید گوشه‌گوشه این شهر فوق‌العاده را ببینید و سفری را تجربه کنید که خاطره شیرین آن سال‌ها در ذهن‌تان باقی بماند.

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا