ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنی

جاهای دیدنی تبریز ؛ شهری با بهترین جاذبه های تاریخی و طبیعی

وقتی مارکوپولو، تاجر ونیزی، ۸ قرن پیش به تبریز سفر کرد، از آنجا به عنوان شهری یاد کرد که مردم آن از راه تجارت و هنر روزگار می‌گذرانند و جایگاه این شهر را در میان شهرهایی که رفته بود، عالی دانست. تبریز شهریست با قدمت بالا که از گذشته‌های دور هم مورد علاقه گردشگران بوده و از نظر جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تجاری، توجه آن‌ها را به خود جلب کرده است. سفر به تبریز گزینه‌ای خواهد بود که همواره در برنامه‌های ایرانگردی لازم است مورد توجه قرار گیرد.

تبریز از آن شهرهایی است که به خاطر سابقه کهن و قدمت بالا، اماکن تاریخی زیادی دارد، از طرفی به دلیل اقلیم مناسب از طبیعتی زیبایی هم برخوردار است؛ بنابراین چه دوستدار مناظر طبیعی باشید، چه اهل لذت بردن از اماکن تاریخی و فرهنگی باشید، از رفتن به تبریز راضی خواهید بود. اما لازم است جاهای دیدنی تبریز را بشناسید و با توجه به زمان و اولویت‌ها انتخاب کنید.

بوستان های تبریز

از جاهای دیدنی تبریز که بسیار جذاب است و مورد توجه توریست ها و مسافران است، بوستان های تبریز است. در ادامه چند بوستان تبریز را معرفی خواهیم کرد.

  • باغ ائلی گلی

ایل گلی

یکی از پرطرفدارترین مکان های دیدنی در تبریز باغ ائل گلی است. اصلا امکان ندارد که به تبریز بروید و به این باغ زیبا سر نزنید. تبریزی ها هنگام صبح به این باغ می روند و ورزش می کنند و شب ها برای قدم زدن به این باغ می آیند تا خستگی ناشی از کارشان را برطرف کنند. در وسط این کاخ یک باغ قرار گرفته است که بنا بر مستندات ساخت آن به دوره آق قویونلوها بر می گردد که یک بنای 8 ضلعی است و از آن به عنوان سالن پذیرایی استفاده می شود که به شکل یک شبه جزیره درآمده است چون دور تا دور آن را آب گرفته است. خانواده ها می توانند در داخل آب ها به قایق سواری بپردازند. باغ ائل گلی با مرکز شهر حدود 7 کیلومتر فاصله دارد.

  • پارک جنگلی باغمیشه

بزرگترین بوستان شمال شرق تبریز، پارک باغمیشه است که از اماکن دیدنی تبریز است.

  • باغ گلستان یا باغ فجر

از بوستان‌های قدیمی و مشهوری است که از جاهای دیدنی شهر تبریز به حساب می‌آید. قدمت این بوستان به سال ۱۳۰۸ برمی‌گردد که از همان دوران محلی برای تفریح مردم بوده است.

  • پارک مینیاتوری

از جاهای دیدنی تبریز، هفت بنای مهم این شهر را در اندازه مینیاتوری در خود جای داده است. مقبره‌الشعرا، ائل‌گلی، ساختمان شهرداری، بنای خلعت‌پوشان، ارگ تبریز، برج یانقین و کلیسای مریم مقدس از جمله بناهایی هستند که در مینیاتور پارک بازسازی شده‌اند.

  •  باغلار باغی

باغلار باغی نام یکی از پارک‌های پرطرفدار تبریز است که شهروندان تبریزی و گردشگران بسیاری برای سیاحت به آنجا می‌روند. در این مجموعه تفریحات بسیاری وجود دارد که برای هر سنی از کودک تا بزرگ‌سال بسیار جذاب و هیجان‌آور محسوب می‌شود؛ شهربازی بزرگ، دلفیناریوم، تالار پذیرایی، باغ‌وحش، باغ پرندگان، رستوران و کافه بخش‌هایی از پارک هستند که برای تفریح می‌توان به آن‌ها مراجعه نمود.

آدرس باغلار باغی:

استان آذربایجان شرقی، تبریز، بلوار استاد شهریار

  • پارک جنگلی یادگار امام

این بوستان به‌تازگی به بهره‌برداری رسیده و در محدوده جنوب شهر تبریز قرار دارد.

  • پارک جنگلی عباس میرزا

این پارک جنگلی، ۱۸۰۰ هکتار وسعت دارد و بزرگ‌ترین بوستان و تفرجگاه شمال‌غرب ایران به حساب می‌آید و در ۵کیلومتری جنوب تبریز واقع شده است.

پارک جنگلی عینالی تبریز: این پارک جنگلی از اماکن دیدنی تبریز است که در شمال غربی این شهر قرار گرفته و از آنجا که آرامگاه عون‌بن‌علی در محدوده آن و بالای کوه سرخاب واقع شده به بوستان، عینالی نامگذاری شده است. امکانات تفریحی و رفاهی این پارک جنگلی نظیر تله‌کابین، رستوران و… این پارک را به محلی لذت‌بخش برای حضور گردشگران تبدیل کرده است.

اجاره آنلاین سوئیت و ویلا در تبریز

جاذبه های طبیعی اطراف شهر

اگر برنامه‌ریزی سفر تبریز را انجام داده‌اید و قصد دارید از طبیعت این شهر زیبا بهره‌مند شوید، انتخاب مناسبی داشته‌اید چون اطراف تبریز جاذبه‌های طبیعی زیادی وجود دارد که می‌تواند برای ساعت‌ها میزبان گردشگران باشد و لذت استفاده از آب‌وهوایی دلنشین و طبیعتی بکر را بر دل آن‌ها بنشاند.

  • جنگل ارسباران

جنگل ارسباران

منطقه‌ای بکر و دست‌نخورده در اطراف این شهر است که به نام‌های ارسبار یا آرازبار و قره داغ یا قراچه داغ هم شناخته می‌شود. رفتن به جنگل ارسباران می‌تواند برای ساعاتی شما را از شلوغی و ازدحام شهر در امان نگه دارد. جنگلی سرسبز که انواع گونه‌های جانوری و گیاهی در آن یافت می‌شود. هم‌چنین در محدوده این جنگل آثار تاریخی زیادی وجود دارد که بازدید از آن‌ها بسیار هیجان‌انگیز است. قلعه بابک، قلعه پشتو، قلعه جوشین، دژ قهقهه، بقعه شیخ شهاب الدین و بازار اهر از جمله این آثار تاریخی به حساب می‌آیند.

  • روستای کندوان

روستای کندوان

این روستا که البته نمونه‌های مشابهی نیز در دنیا دارد، از عجایب معماری دنیا است؛ خانه‌های این روستا درون صخره‌ها و به شکل کندوی زنبور عسل است که به همین دلیل نام آن را کندوان گذاشته‌اند. البته آنچه روستای کندوان را در دنیا منحصربه‌فرد می‌کند این است که با وجود این شرایط خاص، هنوز هم اهالی آن در آن سکونت دارند و به زندگی و امرار معاش مشغول هستند.

  • آبشار اسکندر

این آبشار با حدود ۳۰ متر ارتفاع، از جاهای دیدنی شهر تبریز است که در دامنه‌های شمالی کوه سهند و در نزدیکی روستای طویقون قرار گرفته است. می‌توان از مسیر جاده تبریز به اهر به این آبشار دسترسی پیدا کرد.

  • دره سعیدآباد

این منطقه که در ۲ کیلومتری جاده تهران – تبریز قرار دارد، از مناطق ییلاقی استان آذربایجان شرقی است و یکی از بهترین جاهای دیدنی تبریز به شمار می‌رود که در تابستان‌ها گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. رودخانه سیدآواچای، از دره سعیدآباد عبور می‌کند و پوشش گیاهی جالب توجهی را ایجاد کرده است.

  • آبشار آسیاب خرابه

در منطقه جلفا و نزدیک به مرز ایران و آذربایجان، در دره‌ای سبز آبشاری از میان خزه‌های سبز بر روی صخره‌ها سرازیر می‌شود. آبشار آسیاب خرابه از دل کوه‌های کیامکی آذریایجان شرقی می‌جوشد و اطراف آن فضای سبزی وجود دارد که برای استراحت گردشگران مناسب است.

  • دریاچه ایل گلی

مجموعه ایل‌گلی که به نام‌های دیگری همچون شاه‌گلی و دریاچه مردم هم معروف است از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تبریز در بهار به‌حساب می‌آید. ایل‌گلی در زبان ترکی به معنای استخر شاه، درواقع استخری متعلق به زمان آق قویونلوهاست. این مجموعه تفریحی در زمان صفویان متحمل تغییراتی شد و در زمان پهلوی برای عموم مردم در دسترس قرار گرفت. آب این دریاچه که از رودخانه لیقوان تامین می‌شود، در فصل زمستان سراسر یخ میزند و نمایی زمستانی به خود می‌گیرد.

گل‌کاری‌های زیبای پیرامون دریاچه فصل بهار و تابستان منظره‌ای دیدنی از دریاچه را به نمایش می‌گذارد و تپه‌های اطراف را از همیشه تماشایی‌تر می‌کند. در قسمت میانی دریاچه هم عمارتی جذاب وجود دارد که در زمان قاجاریان به عنوان محلی برای خوش‌گذرانی درباریان محسوب می‌شد و امروزه تبدیل به رستوران شده است. قایق‌سواری، بازدید از باغ‌وحش مجموعه، دوچرخه‌سواری و شهربازی سایر تفریحاتی هستند که در این مکان می‌توان تجربه کرد.

آدرس دریاچه ایل گلی:  

استان آذربایجان شرقی، تبریز، آزادراه کنار گذر جنوبی تبریز، ایستگاه مترو ایل گلی

  • عینالی

جاهای دیدنی تبریز

عینالی به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تبریز، در سال‌های اخیر مورد استقبال گسترده گردشگران قرارگرفته و امکانات رفاهی و تفریحی‌اش ارتقا یافته است. این تفرجگاه کوهستانی در قسمت شمالی شهر به صورت رشته‌کوهی سرخ رنگ قرار دارد که از سمت شمال به دره‌های شهرستان اهر، ارومیه و تلخه‌رود و از سمت جنوب به فرودگاه تبریز منتهی می‌شود.

بقعه عون ابن علی در ارتفاعات عینالی با قدمتی متعلق به زمان ایلخانیان از 9 اتاق و 6 گنبد تشکیل شده و محل دفن دو تن از فرزندان حضرت علی (ع) بوده و از مکان‌های زیارتی شهر است. علاوه بر کوهنوردی به سوی قله‌های موجود، تله‌کابین، دریاچه داغ گولی، زیپ‌لاین، باشگاه سوارکاری و پیست کارتینگ تفریحات و دیدنی‌های این پارک کوهستانی به شمار می‌روند.

آدرس تفرجگاه کوهستانی عینالی:

آذربایجان شرقی، تبریز، اتوبان پاسداران

پیشنهاد می کنیم مقاله ی جاهای دیدنی ارومیه را مطالعه کنید.

  •  تالاب قوری گل

تالاب قوری گل با وسعتی قریب به 20 هکتار در نزدیکی بستان‌آباد و در 40 کیلومتری شهر تبریز قرار دارد. آب این تالاب که در شمار آب‌های راکد طبقه‌بندی می‌شود، شیرین بوده و از طریق چشمه‌های جاری، بارش‌های جوی و چشمه‌های زیرزمینی تامین می‌شود.

به دلیل وجود گونه‌های جانوری مثل موش مغان، روباه، سمور سنگی، مار پلنگی و جربیل ایرانی و نیز مهاجرت پرندگان به این منطقه، تالاب قوری گل به‌عنوان منطقه شکار ممنوع، تحت حفاظت سازمان محیط‌‌زیست قرار دارد. همچنین وجود 280 گونه گیاهی در تالاب قوری گل نشان‌دهنده غنای بی‌نظیر آن از نظر پوشش گیاهی بوده و گیاهان شناور در آب مثل آلاله آبی، بارهنگ آبی و قوشاب شانه‌ای بسیار منحصربه‌فرد هستند.

آدرس تالاب قوری:

استان آذربایجان شرقی، ۴۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز، ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد

خانه های تاریخی تبریز

از دیگر جاهای دیدنی تبریز، خانه‌های تاریخی این شهر هستند که برای گردشگران علاقه‌مند به تاریخ آثاری ارزشمند و جالب توجه خواهند بود. اگر برنامه‌ریزی برای سفر به تبریز دارید، حتما زمان کافی برای دیدن خانه‌های تاریخی این شهر در نظر بگیرید.

  • خانه شهریار

موزه شهریار

خانه شهریار که خانه فرهنگ و ادب تبریز است، در محله مقصودیه قرار گرفته است در دوران پهلوی دوم در محله مقصودیه تبریز ساخته شده، تا پایان عمر استاد شهریار محل زندگی او بود. بعد از درگذشت این شاعر خوش‌نام، در سال ۱۳۶۷، شهرداری تبریز این خانه را خرید و بعد از بازسازی لازم آن را به عنوان میراث فرهنگی به ثبت رساند. این خانه امروز موزه استاد شهریار است. تمام وسایل استاد شهریار به همراه لباس هایش و شعرهایی با دست خط خودش در این خانه نگهداری می شود. خانه شهریار حیاط کوچکی دارد که در آن تندیس استاد شهریار قرار داده شده است و با یک حوض کوچک و باغچه گل کاری شده تزیین شده است.

  • خانه حیدرزاده

عمارت تاریخی حیدرزاده با مساحتی به وسعت 900 مترمربع در محله مقصودیه، یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تبریز قرار دارد. تحقیقات نشان می‌دهد قیمت این خانه به بیش از 130 سال قبل می‌رسد که در نقشه‌های قدیمی برجای‌مانده از شهر تبریز، این عمارت به نام حاج قلی خان سرتیپ شناخته می‌شود.

این بنای دوطبقه که به دست حاجی حبیب لک ساخته شده، دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی باصفایی است که توسط یک تالار از هم جدا شده‌اند. باغچه پرگل، حوضی زیبا و فیروزه‌ای‌رنگ، پنجره‌های چوبی و شیشه‌های رنگارنگ رو به حیاط با زنده کردن خاطرات گذشته برای بازدیدکنندگان، آن‌ها را محو در زیبایی و شکوه معماری ایرانی می‌کند.

آدرس خانه حیدرزاده:

استان آذربایجان شرقی، تبریز، میدان ساعت، پشت عمارت شهرداری، کوچه مقصودیه، خانه

  • خانه پروین اعتصامی

خانه اعتصامی

این خانه در حقیقت، زادگاه پروین اعتصامی است و این بانوی شاعر تا شش‌سالگی در آن زندگی می‌کرد. این خانه که در محله ششگلان تبریز قرار دارد، بعد از بازسازی در اختیار بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان قرار گرفت.  بانوی شاعری که شعرهای پند آموز و اجتماعی سروده است. خانه پروین، دل باز و پر از درخت و گل و گیاه است. در این خانه شعرهای او با دست خط خودش همراه با عکس هایش نگهداری می شود. این خانه در دو طبقه بنا و یک زیر زمین ساخته شده است حتی در زیر زمین آن می توانید آب انبارهای قدیمی یا تنورهای پخت نان را ببینید.

آدرس خانه پروین اعتصامی:

آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان عباسی، جنب مسجد میرآقا، کوچه‌ ساوجبلاغی، پلاک ۶

  • خانه مشروطه

خانه مشروطه

این خانه که از سنگ، آجر و خشت ساخته شده و پر از آیینه کاری و گچ‌بری‌های قدیمی است، در اصل محل تجمع و تصمیم‌گیری سران نهضت مشروطه بوده؛ از جمله شخصیت‌های مطرحی مانند ستارخان، باقرخان، ثقه‌الاسلام تبریزی و… در این خانه تصمیمات مهم مربوط به مبارزات مشروطه‌خواهی را می‌گرفتند.خانه مشروطه یک خانه دو طبقه است که در آن به راحتی می توانید با تمام افرادی که در مورد مشروطه تصمیم گیری کرده اند و در نهایت آن را به ثمر رسانده اند، آشنا شوید. در این خانه تندیس و عکس چهره های مشهوری از جمله ستارخان، باقرخان، ثقه‌الاسلام تبریزی و… را خواهید دید. این خانه در واقع محلی برای نگهداری اسناد دوره مشروطه است. ترکیب سنگ و آجر و خشت و گچ بری و آیینه کاری زیبایی این خانه را دو چندان کرده است. این خانه را می توانید در غرب بازار تبریز و روبروی مسجد جامع پیدا کنید.

  • خانه لاله‌ای

قدمت این خانه به دوره اول پهلوی برمی‌گردد که محل تحقیق و پژوهش مرحوم یحیی ذکاء بوده؛ کسی که موزه‌های بسیاری را در شهرهای مختلف ایران راه‌اندازی و افتتاح کرد و خدمت زیادی به تاریخ و فرهنگ کشور کرده است.

  • خانه صرافلار

این خانه در دوره قاجار و اوایل پهلوی ساخته شده و از سال ۱۳۷۴ سازمان میراث فرهنگی آن را به عنوان نمایشگاه و خانه سفال استفاده به کار می‌برد.

  • خانه بهنام

این خانه یکی از قدیمی‌ترین بناهای تبریز است که مربوط به اوایل دوره قاجار می‌شود و در دوران ناصرالدین‌شاه مرمت و بازسازی و تزئینات نقاشی خاصی به آن اضافه شده است. این خانه که از نظر تاریخ معماری اهمیت ویژه‌ای دارد، در حال حاضر محل دانشکده معماری دانشگاه صنعتی سهند به شمار می‌رود.

آدرس خانه بهنام:

استان  آذربایجان شرقی، تبریز، میدان ساعت، محله مقصودیه

  • خانه بلورچیان

در محله سرخاب قاپوسی شهر تبریز، خانه‌ای قدیمی مربوط به اواخر دوره قاجار واقع شده که به خانه بلورچیان مشهور است. سردر پر نقش و نگار این خانه از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن به شمار می‌رود که برای گردشگران جالب توجه است.

  • مجموعه ربع رشیدی

مجموعه ربع رشیدی درواقع بنایی ارزشمند و تاریخی است که قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین دانشگاه بین‌المللی در کل جهان شناخته می‌شود. ربع رشیدی در دامنه کوه سرخاب قرار دارد و قدمت آن به قرن هشتم و نهم هجری بازمی‌گردد. معماری بنا به سبک معماری آذربایجان بوده و به دلیل وجود چهار دانشکده و با بهره‌گیری از به رشیدالدین فضل‌الله همدانی، وزیر غازان خان به نام ربع رشیدی نام‌گذاری شد.

مجموعه ربع رشیدی دارای سه بخش شامل بخش اصلی (ربع رشیدی)، بخش اعیان‌نشین (ربض رشیدی) و شهرستان رشیدی بوده که همچون شهری دارالایتام، مدرسه، بیمارستان، کتابخانه، مهمان‌سرا، حمام و مسجد را درون خود جای داده بود. این بنای تاریخی، یادبودی از دوره شکوه و فرهنگ ایران‌زمین است که اهمیت دانش و دانش‌اندوزی نزد ایرانیان را به رخ جهانیان می‌کشد.

آدرس مجموعه ربع رشیدی:

استان آذربایجان شرقی، تبریز، محله باغمیشه، دامنه کوه بیلانکوه

حمام های تاریخی تبریز

حمام‌ها از جمله آثار تاریخی مهم شهرها هستند که حکایت از فرهنگ و معماری دوره‌های تاریخی دارند و بازدید از آن‌ها نوعی سفر در زمان به حساب می‌آید. تبریز هم مانند هر شهر تاریخی و کهن دیگری، حمام‌های تاریخی متعددی دارد که بازدید آن‌ها برای گردشگران علاقه‌مند به تاریخ لطف زیادی دارد.

  • حمام نظافت

این حمام تاریخی که قدمت آن به اواخر دوره قاجار می‌رسد، به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و نوع معماری و ساختار آن برای بازدیدکنندگان جالب توجه خواهد بود.

  • حمام نوبر

این حمام معماری باشکوهی دارد که قدمت آن به اواسط دوران قاجار برمی‌گردد. این بنا حدود ۱۴۰ سال سن دارد و با مساحتی حدود ۷۰۰ متر مربع در مرکز شهر تبریز واقع شده است.

بازار تبریز؛ طولانی‌ترین بازار سرپوشیده جهان

بازار تبریز

یکی از قدیمی‌ترین و شاید جذاب ترین مکان های دیدنی در تبریز، بازار بزرگ تبریز است. این بازار بزرگ‌ترین بازار سر پوشیده جهان است که با قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، این بازار رونق زیادی داشت و مساحت آن در حدود یک کیلومتر مربع است. بازار بزرگ تبریز قسمت های مختلفی دارد از جمله: بازار شیشه‌گرخانه که برای تولید و فروش انواع شیشه ها و بلورها از آن استفاده می شد، بازار کفاشان که از آن به عنوان محلی برای فروش و تعمیر کفش های دست دوز استفاده می شد، بازار کلاه دوزان، بازار آیینه سازان، بازار مس‌گران، زرگران، عطاران و…

تاریخ ساخت این بنا مشخص نیست ولی تاریخ نویسان آن را مربوط به دوره سده چهارم هجری می دانند. بازار بزرگ تبریز حدود 300 سال پیش توسط حاکم آن زمان نجفقلی خان دنبلی بازسازی شد. این بازار در سال 2010 به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. اما متاسفانه اوایل اردیبهشت ماه امسال، این بازار دچار سانحه آتش سوزی شد که بخشی از 150 حجره آن به طور کامل سوختند. این بازار را می توانید در خیابان جمهوری تبریز پیدا کنید.

در بازار جهانی تبریز علاوه بر اینکه جایی برای خرید مایحتاج شما است، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی تبریز هم به حساب می‌آید. این بازار ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که موجب شده در فهرست آثار جهانی یونسکو در ایران ثبت شود. بزرگ‌ترین مجموعه بازار به هم‌ پیوسته و سرپوشیده در جهان است که مساحتی حدود یک کیلومتر مربع دارد و معماری آن بسیار چشم‌نواز و خاص است. این بازار با ۲۰ راسته، حدود ۵هزار و ۵۰۰ مغازه دارد که هر کدام مربوط به صنف خاصی هستند. بازار امیر، بازار بلورفروشان، بازار حرمخانه، بازار شیشه گرخانه، بازار صادقیه، بازار عباچی، بازار کفاشان، بازار یمنی دوز و راسته بازار از بازارهای فرعی معروف بازار تبریز هستند. قدمت بنای بازار تبریز به اواخر دوران زندیه و اوایل قاجار برمی‌گردد.

آدرس به بازار تبریز:

استان آذربایجان شرقی، تبریز، بازار بزرگ تبریز

خیابان تربیت تبریز

جاهای دیدنی تبریز

از خیابان‌های قدیمی تبریز که از سده چهاردهم تاکنون فراز و فرودهای شهر را به خود دیده خیابان تربیت است. تابلو پیاده راه تربیت واقع در ابتدای این خیابان، نویدی برای یک پیاده‌روی دل‌چسب را می‌دهد آن هم در یکی از گذرگاه‌های قدیمی و سنگفرش و بدون حضور اتومبیل. گشت و گذار در میان مغازه‌های کوچک و بزرگی که اغلب به خرید و فروش پوشاک، کیف و کفش مشغول‌اند، تفریح مناسبی برای علاقمندان به خرید به شمار می‌رود.

آدرس خیابان تربیت تبریز: استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان امام، مابین میدان ساعت و چهارراه شهناز

کلیسای مریم مقدس

جاهای دیدنی تبریز

کلیسای مریم مقدس با قدمتی بیش از 500 سال از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین کلیساهای استان آذربایجان شرقی شناخته می‌شود. مراسم و آیین ویژه ارمنیان به نام کلیسای حواری ارمنی در این مکان برگزار می‌شود.

سبک معماری کلیسا از سبک معماری ارمنی با پلانی صلیبی شکل پیروی می‌کند. در قسمت در ورودی 8 ستون مرتفع دیده می‌شود که ناقوس‌های کلیسا بر روی آن‌ها قرار دارد، گنبد مرکزی کلیسا هم بر روی 4 ستون سنگی قرار گرفته است. همچنین در این مکان نقاشی‌های عرفانی و چشمگیری از حضرت عیسی و حواریون قرار دارد که در نوع خود بسیار دیدنی به شمار می‌روند. برای بازدید افراد غیرمسیحی از این کلیسا، نیاز است تا پیش از ورود مجوزی کتبی از بخش اقلیت‌های مذهبی اداره ارشاد دریافت شود.

پل‌های تاریخی تبریز

از دیگر جاذبه های تبریز می توان به پل های تاریخی این شهر اشاره کرد که در ادامه برخی از این پل ها را معرفی می کنیم.

  • پل آجی چای

رود آجی‌چای یا تلخه‌رود در بخش شمالی شهر تبریز واقع شده است. این پل تاریخی  روی تلخه‌رود ساخته شده و قدمت آن به دوره صفویه می‌رسد. طول این پل ۱۰۰ متر و عرض آن ۵ متر است.

  • پل قاری

این پل بر روی رودخانه مهرانه‌رود واقع شده و قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. پل قاری که با مصالح آجری ساخته شده است، طاق‌های هلالی‌شکل و سرستون‌های کله‌قوچی دارد و یکی از پر رفت‌وآمدترین پل‌های تاریخی تبریز است.

موزه‌های تبریز

موزه‌ها کتاب‌های تاریخ زنده هستند که بازدید از هر کدام آن‌ها می‌تواند اطلاعات خوب و مستندی در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. تبریز از قدمت بالایی برخوردار است، به همین دلیل موزه‌های تخصصی زیادی در این شهر وجود دارد که می‌تواند معرف خوبی برای تاریخ تبریز و حتی کشور در زمینه تخصصی هر موزه باشد. اگر برنامه‌ریزی سفر تبریز کرده‌اید، بهتر است با موزه‌های مهم این شهر آشنا شوید:

  • موزه قاجار

موزه قاجار

این موزه در اصل خانه امیر نظام گروسی، از رجال سیاسی دوره ناصرالدین‌شاه بوده و عمارتی زیبا و چشم‌نواز دارد. این موزه از بخش‌های مختلفی مانند تالار پول‌ و سکه، تالار تفنگ و اسلحه، تالار ساز، تالار کاشی و وسایل دیگر تشکیل شده است.شاید به جرات بتوان گفت یکی از قشنگ ترین موزه هایی که می توانید در تبریز پیدا کنید، موزه قاجار است. به این موزه حتما سر بزنید و تاریخی را ببینید که در هیچ کجای ایران نمی توانید مانند آن را پیدا کنید. موزه قاجار قبل از این که موزه باشد، خانه امیر نظام گروسی یکی از رجال سیاسی دوره ناصرالدین شاه بوده است.حیاط این موزه زیبا و گل کاری شده است و خود موزه به قسمت های مختلفی تقسیم شده است که هر کدام مربوط به قسمتی از تاریخ است.

یک تالار در این موزه قرار دارد که محل نگهداری از پول ها و سکه های دوره قاجار است. تالار دیگر مربوط به کاشی هاست که در آن کاشی های مربوط به دوره مختلف با طرح و نقش های مختلف نگهداری شده است. تالار ظرف و ظروف هم در قسمت دیگری از این موزه قرار گرفته است. علاوه بر این ها تالار اسلحه، تفنگ و ساز هم وجود دارد که همگی دست به دست هم داده اند تا این موزه چیزی از تاریخ کم نداشته باشد.

این موزه در یکی از محله های قدیمی تبریز به نام ششگلان قرار گرفته است. در نزدیکی این موزه می توانید مقبره الشعرا را هم ببینید که در آن بیش از ۴۰۰ شاعر معروف و پر آوازه ایرانی از جمله شهریار، قطران و اسدی طوسی دفن شده اند.

  •  مقبره الشعرا

مقبره ‌الشعرا واقع در گورستان تاریخی محله سرخاب تبریز و در نزدیکی تکیه حیدر قرار دارد و از صدها سال پیش محلی برای آرامگاه شعرا و عرفای نامی محسوب می‌شد. در این گورستان 400 شاعر چهره در نقاب خاک کشیده‌اند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان محمدحسین بهجت تبریزی ملقب به استاد شهریار، خاقانی شروانی، اسدی طوسی، قطران تبریزی را نام برد.

معماری خود بنای مقبره ‌الشعرا بسیار چشمگیر است چراکه تلفیقی متناسب از معماری سنتی و مدرن را به نمایش می‌گذارد. فضای داخلی به صورت اتاقی با ارتفاع 30 متری بوده که چندین اتاق کوچک در اطراف آن واقع‌شده‌اند و هریک به آرامگاه شعرا اختصاص دارند.

آدرس مقبره الشعرا:

  • استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان ثقه‌الاسلام
  • موزه شهرداری

میدان ساعت تبریز از جمله محل‌هایی است که هم برای چندساعت تفریح مناسب است، هم می‌توان از موزه شهرداری که روبه‌روی این میدان واقع شده بازدید کرد. موزه شهرداری هم شامل تالارهای دوربین‌های قدیمی، فرش، هنرهای معاصر، خط و چند بخش دیگر است که در ساختمان کاخ شهرداری واقع شده.

municipality-museum

  • موزه سفال تبریز

محل این موزه هم خانه‌ای تاریخی مربوط به دوره‌ی قاجار است که از سال ۱۳۸۴ تبدیل به موزه سفال شده و آثار استادان سفالگری چون زنده‌یاد استاد احمد، عباس قابچی و فریده تطهیرنیا در آن به نمایش درآمده است. خاک این سفال‌ها از معادن خاک سفید شهر زنور در شهرستان مرند استخراج شده است.

  • موزه عصر آهن

در این موزه اجسادی با قدمت ۴هزار سال به نمایش گذاشته شده که در کاوش‌های باستان‌شناسانه اطراف تبریز کشف شده‌اند. از آنجایی که بیشترین آثار این موزه مربوط به هزاره اول قبل از میلاد یا همان عصر آهن برمی‌گردد، ؛ علت نام‌گذاری این موزه نیز همین است.

  • موزه

    موزه سنجش تبریز

این موزه نمایش‌گر انواع ابزار سنجش اعم از سنجش زمان، وزن، متراژ و… است؛ بنابراین در بازدید از موزه سنجش می‌توانید مجموعه‌ای از ساعت‌ها، ترازوها و انواع وسایل اندازه‌گیری طول را که متعلق به دوره‌های زمانی مختلف هستند، بازدید کنید.

  • موزه محرم تبریز

موزه محرم تبریز ساخته شده و از جاهای دیدنی شهر تبریز است که دیدن آن لطف زیادی دارد چرا که جزء معدود موزه‌های تخصصی محرم است که وسایل مربوط به عزاداری امام حسین در آن نگهداری می‌شود.

  • موزه دوربین عکاسی تبریز

در این موزه مجموعه‌ای از دوربین‌های عکاسی متعلق به یکی از اساتید عکاسی تبریز بوده، نگهداری می‌شود، هم‌چنین مجموعه‌ای از عکس‌های این استاد؛ اعم از پرتره‌ها یا عکاسی از مناظر طبیعی در این موزه به نمایش گذاشته شده است. بازدید از این موزه برای دوست‌داران هنر و عکاسی لذت بیشتری خواهد داشت.

  •  موزه آذربایجان

جاهای دیدنی تبریز

موزه آذربایجان دومین موزه مهم باستان‌شناسی پس از موزه ملی ایران به شمار می‌رود که در سال‌های 1306 و 1307 هجری شمسی بنیان‌گذاری شده است. آندره گدار معمار مشهور فرانسوی طراحی نقشه این مجموعه را با الهام از سبک معماری محلی عهده‌دار شد. در این موزه می‌توان آثاری کم‌نظیر از دوران قبل و بعد از رواج اسلام در کشور را مشاهده کرد.

دوازده هزار قطعه از عتیقه‌جات مهم باستانی در این موزه وجود دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به مجسمه الهه زن سه‌هزارساله، بقایای اجساد زن و مردی به قدمت سه هزار سال و ریتون‌های متعلق به زمان هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان اشاره کرد که هریک از لحاظ ارزش تاریخی از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

آدرس به موزه آذربایجان:  

استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان امام، جنب مسجد کبود

  •  موزه قرآن و کتابت

موزه قرآن و کتابت تبریز، موزه‌ای مزین به قرآن‌های بسیار نفیس و ارزشمند است که در مرکز شهر و در مسجد صاحب‌الامر قرار دارد. هر یک از قرآن‌های موجود در این مجموعه به دوره‌های تاریخی متفاوتی تعلق دارد. علاوه بر آن آثار خوشنویسی متعلق به هنرمندان نامی چون علیرضا عباسی، محمدحسین تبریزی، درویش عبدالمجید و میرعماد حسنی در این مجموعه به چشم می‌خورد. اشیا قدیمی مثل انواع قلمدان‌ها، ظروف سفالی و نسخ خطی از دیگر دیدنی‌های موزه به شمار می‌روند.

آدرس موزه قرآن و کتابت:

آذربایجان شرقی، تبریز، مسجد صاحب‌الامر، میدان صاحب آباد

مساجد تبریز

به دلیل قدمت بالای شهر تبریز و از طرف دیگر اهمیتی که اهالی این شهر به مذهب می‌دهند، مساجد تاریخی زیادی در این شهر وجود دارد.

  • مسجد کبود

یکی از قدیمی ترین و شاید خاص ترین مکان های دیدنی در تبریز مسجد کبود است. تمام شهرهای ایران و خصوصا تبریز، مساجد زیادی دارند اما چه چیزی باعث خاص بودن این مسجد شده است؟ کاشی کاری های فیروزه ای. همین کاشی ها هم باعث انتخاب نام مسجد کبود شده است. این عمارت مربوط به دوره قراقویونلوها است و از زمان فرمانروایی آنان به یادگار مانده است. این مسجد به مسجد جهانشاه هم معروف است و اگر به عکاسی علاقه مند هستید، قرینگی این مسجد می تواند عکس های خیره کننده ای برای تان به یادگار بذارد. کاشی کاری های معرق و ترکیب آن با آجر و استفاده از نقوش پر کار، نمای زیبایی به این مسجد داده است.

این مسجد بارها دستخوش بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله شده است و اگر قسمت هایی از آن را می بینید که کاشی ها شکسته هستند، به همین دلیل است. مقبره جهانشاه که یکی از پادشاهان قدرتمند قراقویونلوها بود به همراه همسرش، در گوشه ای از همین مسجد قرار دارد. این مسجد را می توانید در خیابان امام خمینی تبریز پیدا کنید.

آدرس مسجد کبود:

استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان امام خمینی روبروی کوچه صدر جنب پارک خاقانی

مسجد کبود

  • مسجد استاد شاگرد

بنای این مسجد به دوران صفویه و قاجار برمی‌گردد و به دو نام سلیمانیه و علائیه هم مشهور است. دلیل نام‌گذاری این مسجد به نام استاد و شاگرد این است که کتیبه‌های بنای مسجد نیمی به دست خواجه عبدالله صیرفی و نیمی دیگر به نام شاگرد او نوشته شده است.

  • مسجد جامع تبریز

ساخت این مسجد به دوران سلجوقیان بر می‌گردد که یک بار بر اثر زلزله بنای آن ویران شد و مجدد در دوران قاجار مورد بازسازی قرار گرفت.

مسجد جامع تبریز

  • مسجد ثقه‌الاسلام

اولین بنای این مسجد به دوران قاجار برمی‌گردد که مرحوم میرزا محمد شفیع ثقه‌الاسلام بانی آن بود به همین دلیل نام مسجد را ثقه‌الاسلام گذاشتند. این مسجد چند بار بازسازی شده و بنای آن گسترش پیدا کرده‌ است.

  • مسجد یا ارگ علی‌شاه

این مسجد اولین بار در دوران ایلخانان مغول به دستور تاج‌الدین علی‌شاه احداث شد و در معماری آن از ایوان کسری یا مدائن الهام گرفتند. این مسجد در دوران قاجار به عنوان محل انبار تسلیحات استفاده می‌شد که به همین دلیل به عنوان ارگ نیز از آن یاد می‌شود.

ارگ علیشاه

آرامگاه‌های مشهور تبریز

از جاهای دیدنی تبریز که معمولا در راهنمای تبریزگردی به آن‌ها اشاره می‌شود، آرامگاه‌های مشهوری است که در این شهر قرار گرفتند؛ از جمله بقعه صاحب‌الامر که در گذشته مسجد سلطنتی شاه‌تهماسب صفوی بوده و در حقیقت معبدی بوده که از دوران مهرپرستی باقی مانده است.

  • مقبره دو کمال

این مقبره، آرامگاه کمال‌الدین بهزاد و کمال‌الدین مسعود خجندی است که در دوران شاه‌طهماسب صفوی زندگی می‌کردند و از نقاشان مطرح آن دوران به شمار می‌رود.

  • مقبره‌الشعرای تبریز

از اماکن دیدنی تبریز که لازم است در برنامه‌ریزی سفر تبریز در نظر گرفته شود، بازدید از مقبره‌الشعرای این شهر است که بیش از ۴۰۰ شاعر و ادیب از زمان‌های مختلف در این مقبره مدفون هستند که از جمله محبوب‌ترین و مشهورترین آن‌ها استاد شهریار است.

مقبره الشعرا

اقامت در تبریز با هومسا

پس از بازدید از جاذبه‌های بی‌شمار شهر تاریخی تبریز، هیچ‌چیز مانند اقامت در مکانی آرام و دنج خستگی شما را به درنمی‌کند. برای اجاره ویلا و سوئیت در تبریز هم کافی است به وب‌سایت هومسا مراجعه کنید و با جستجوی نام تبریز به فهرستی از انواع اقامتگاه دسترسی پیدا کنید. نهایتا با چند کلیک ساده و صرف زمانی کوتاه می‌توانید مناسب‌ترین اقامتگاه را مطابق با سلیقه خود برای خلق لحظاتی دل‌چسب انتخاب کنید.

سوالات متدوال

بهترین جاهای دیدنی تبریز کدامند؟

بازار تبریز، خانه شهریار، خانه پروین اعتصامی، حمام نوبر، جنگل ارسباران، روستای کندوان، آبشار آسیاب خرابه و…

سخن آخر

در سفر به تبریز نیاز به هوشمندی زیادی برای برنامه‌ریزی و بازدید از اماکن و جاذبه‌های تفریحی تبریز دارید، زیرا این شهر پر از دیدنی و زیبایی است. هومسا سامانه اجاره ویلا و سوئیت در کنار شماست تا ضمن صرفه‌جویی در وقت با فراهم کردن اقامتگاهی امن و زیبا، تبریزگردی شما را با خاطرات زیباتری همراه کند. از اینکه تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

یک دیدگاه

  1. ممنون از معرفی جاذبه ها و نقاط دیدنی شهر تبریز.اواخر همین ماه قصد سفر به تبریز دارم.امیدوارم سفر خوبی پیش رو داشته باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا