ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنی

جاهای دیدنی جیرفت؛ صندوقچه یادگاری‌های پیشین

جاهای دیدنی جیرفت فراوان، خاص، زیبا و منحصربه فرد هستند. زیبایی چشمگیر این جاذبه گردشگری در کنار آثار باستانی و طبیعت دیدنی و بکر، با داشتن مردمی خونگرم صمیمی، باعث شده تا جیرفت رتبه خوبی در جذب گردشگران از ایران و خارج را از آن خود کند. وجود فرودگاه و امکانات ترابری قوی نیز، بر جاذبه های سفر در این ناحیه افزوده است.

برای کسانی که طبیعت سرسبز و کویر را همزمان در برنامه سفرهای خود قرار داده‌اند، جیرفت گردشگاه بی‌نظیری است. تلاقی کویر و دره‌های سرسبز، جیرفت را به صندوقچه بی‌نظیری از جواهرات طبیعی و یادگارهای کهن در این منطقه پدید آورده است.

در این مطلب همراه با شما:

  • از جاذبه ‌های طبیعی کرمان دیدن می‌کنیم.
  • آثار تاریخی جیرفت را در موزه های این شهر می‌بینیم.
  • به سیاحت طبیعت گوناگون و متنوع جیرفت رفته و دلفارد ساردوئیه را زیر پا می‌گذاریم.

در این میان شما را با اقامتگاه‌های بوم‌گردی مطمئن و معتبر هومسا نیز آشنا می‌کنیم تا سفری آسوده و بی‌دغدغه داشته باشید.

در این سفر جذاب با ما همراه شوید.

زیبایی‌های جیرفت را دریابیم

جاذبه های طبیعی کرمان، چنان متنوع و گوناگونند که هر گردشگر صاحب سلیقه‌ای را به سوی خود جذب می‌کنند. جیرفت را می‌توان به جرات از زیباترین و دیدنی‌ترین مناطق جنوب ایران دانست. کمتر کسی را می‌یابید که تاب تحمل در برابر گیرایی جاذبه‌های گردشگری این ناحیه را داشته باشد. همین موضوع موجب شده تا همه ساله به ویژه در فصول مناسب، موجی از گردشگران ایرانی و خارجی، این منطقه را برای دیدن زیبایی‌ها و آثار تاریخی باقیمانده از پیشینیان، زیر پا بگذارند.

این همه تنوع آب‌وهوایی در شهرهای استان کرمان به ویژه در مورد جیرفت، جالب و جذاب است. دلیل آن هم به جدایی این منطقه از کویر لوت مربوط می‌شود. علیرغم آب و هوای بیابانی دشت لوت، جاذبه های طبیعی کرمان خود را در جیرفت به رخ می‌کشد.

هومسا، یکی از گزینه‌های اقامتی مناسب، رزرو آنلاین اقامتگاه‌های بوم‌گردی در این ناحیه است. موردی که سفری بی‌دغدغه را برای گردشگران تدارک دیده و حتی پیش از سفر، مکان‌های اقامتی خود را به رویت آنها می‌رساند.

نخلستان جیرفت

آیا دلفارد ساردوئیه جیرفت و آبشار آن را دیده‌اید؟

روستای زیبای دلفارد، نگین حلقه سرسبزی است که جیرفت را در بر گرفته است. منطقه‌ای ییلاقی در کناره هلیل رود با آبشارها و جنگل‌های زیبای دلفارد جیرفت و زمینه‌های مناسب فراوان برای طبیعت‌گردی که در فصول مختلف سال، به سایت قوی برای جذب گردشگر تبدیل می‌شود. وجود تنوع بالای آب و هوایی و محصولات مختلف باغی در این منطقه به خوبی نشان‌دهنده جذابیت طبیعت گوناگونی است که در این منطقه وجود دارد.

نقطه اوج زیبایی‌های دلفارد را باید در تلاقی فصل‌ها و آبشار زیبای دلفارد دید. جایی که طبیعت بی‌نظیر این منطقه شما را در آغوش خود می‌پذیرد. خنکی هوا، آب گوارا و زیبایی مناظر طبیعی در این ناحیه سنگ تمامی است که برای گردشگران و مسافران مشتاق این بخش از کشورمان گذاشته شده است.

اقامت چند روزه در این منطقه، به ویژه اگر در اقامتگاه‌های بوم‌گردی هومسا مهمان باشد، شما را سخت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اجاره آنلاین اقامتگاه در یزد

از ییلاق‌های دلفارد ساردوئیه جیرفت و طبیعت آن بیشتر بدانیم

در فاصله ۸۰ کیلومتری شهر جیرفت، بهشتی پنهان شده که زیبایی خیره کننده و آب و هوای معتدل و ملایم، آن را به مرکز مهمی برای گردشگران خوش ذوق و مشتاق تبدیل کرده است. وجود زیارتگاه امامزاده سلطان سید احمد نیز در جذب این گردشگران بی تاثیر نبوده است.

از زیبایی ساردوئیه همین بس که شهری بنام درب بهشت در مرکز آن، با جلوه‌هایی بهشتی زبانزد همگان است. ییلاق‌های منطقه ساردوئیه، آبشار دلفارد و جنگل‌هایی پوشیده از درخت‌ها و گیاهان متنوع همچون نگینی در دل کویر می‌درخشند. زیبایی منحصر به فردی که از ترکیب طبیعت کویری با تعادل باورنکردنی هوا در ییلاق‌های این منطقه پدید آمده و منجر به تولید محصولات زراعی و دامی فوق‌العاده‌ای در آن گردیده است. عشایر این منطقه نیز بر حسب فصول سال، بین این مراکز در ییلاق و قشلاق هستند و محصولات خود از عسل تا محصولات لبنی و کشک را تولید و مصرف کرده یا به فروش می‌رسانند. محصولات باغ‌های این دشت‌های سیراب و خوش آب‌و‌هوا، میوه‌های متنوعی از خرما و انگور و پسته، تا میوه‌های سردسیری مانند گیلاس و آلبالو هستند که همه در یک مجموعه گرد هم آمده‌اند!

دلفارد ساردوئیه جیرفت

آثار تاریخی جیرفت، گنجینه‌های تمدنی کهن

علاوه بر زیبایی‌های خدادادی این منطقه، جیرفت شهری قدیمی با سابقه دیرینه نیز هست که تاریخچه‌ای کهن در سینه دارد. از پیدایش نخستین لوحه‌های ریاضی و خطی منحصر به فرد و متفاوت در این ناحیه با تمدن ۵ هزار ساله تا آثار باقیمانده از تمدن گمشده ارتا، همه شواهدی حاکی از تمدن باستانی و خفته در دل خاک این سرزمین دارد.

چندین سال پیش از این، روستائیان این منطقه به صورت اتفاقی بخشی از سفالینه‌های به‌جا مانده را در این نواحی یافتند. این آغاز کاوش‌های باستانی بود که سرانجام، جیرفت کهن را به مردم ایران و جهان معرفی کرد. امروزه آثار زیادی از این تمدن، یافت شده و در موزه‌های جیرفت نگهداری می‌شود. برای دیدن این آثار و دیگر بقایای به دست آمده از این شهر تاریخی، می‌توانید ضمن سفر خود، به موزه‌های این شهر زیبا هم سری بزنید.

موزه باستان شناسی (واقع در بلوار هلیل شهر جیرفت) با حدود ۵۰۰ قطعه اشیاء باستانی یافت شده و تندیس‌ها و سردیس‌های فراوان، مرکز مهمی برای کاوش در این مورد است. همچنین موزه جیرفت گشتول نیز، با وجود کوچکی، نمونه‌های ارزشمندی از اشیاء نفیس با نقوش کم نظیر و به‌جا مانده از هزاره سوم پیش از میلاد مسیح را در خود جای داده است. بسیاری از آثار به‌جامانده از دوران اسلامی نیز، به دلیل کمبود جا، متاسفانه در مخزن موزه و در شرایط نه چندان مناسبی نگهداری می‌شوند. یکی از شناخته‌شده‌ترین آنها، تندیس انسان عقرب است که از جاذبه‌های تاریخی محسوب شده و گردشگران فراوانی را به این ناحیه جذب می‌کند.

کنار صندل جیرفت

چشمه‌های آب گرم و سرزمینی با آب و هوای متنوع

آب گرم از جاذبه‌های گردشگری در برخی از شهرهای ایران است. غیر از جنبه های تفریحی، این چشمه‌ها در آب درمانی و التیام درد مفاصل نیز موثرند. به علاوه، چشمه‌های آب گرم در تسکین اعصاب و رسیدن به آرامش بسیار خوب عمل می‌کنند.

در جیرفت هم، چشمه‌های آب گرم وجود دارد که مسافران زیادی را به سوی خود جلب می‌کند. از آن جمله، آب گرم مغور در غرب جیرفت است. این چشمه، نزدیک به روستای حسین آباد اسفندقه درگرج قرار دارد. اگر ۲۰ کیلومتر به طرف شرق جیرفت حرکت کنید، این چشمه را در دهانه میجان خواهید یافت.

چشمه آبگرم جیرفت

مسیر دسترسی به جیرفت از کجا می‌گذرد؟

هنگامی که قصد سفر به جیرفت را می‌کنید، تصمیم در مورد وسیله سفر به چالشی تبدیل می‌شود که پیش از سفر باید حل شود. بسته به اینکه تا چه حد بخواهیم از مناظر بین راه استفاده کنیم، ممکن است نوع وسیله نقلیه متفاوت شود.

از خودرو شخصی تا وسایل حمل‌ونقل عمومی، هر یک از این وسایل برای رسیدن به جیرفت در اختیار شما قرار دارند. قطار از گزینه‌های پرطرفدار در این مسیر است که تا کرمان شما را بدرقه می‌کند. پس از آن نیز، رسیدن تا جاهای دیدنی جیرفت فقط یک مسیر کوتاه است که با تاکسی هم می‌توانید طی کنید. اگر هواپیما را برای سفر خود در نظر گرفته‌اید، فرودگاه جیرفت از شما استقبال خواهد کرد. مسیر ماشین رو به مقصد جیرفت، از تهران و شهرهای قم، اصفهان و یزد گذشته و با رسیدن به کرمان، شما را به جیرفت زیبا می‌رساند.

سخن آخر

در پایان این مطلب یادآور می‌شویم که دیدنی‌های جیرفت و جاذبه های طبیعی کرمان را نمی‌توان در مطلبی به این کوتاهی گنجاند. ضمن اینکه توصیف این مناطق، هرگز مانند دیدن آنها و تجربه لذت‌بخش سفر به این مناطق، نخواهد بود. استفاده از امکانات موجود و رفتن به یک سفر تفریحی و سیاحتی چند روزه به کرمان، فرصتی برای دیدن این مناطق پدید می‌آورد.

اگر قصد سفر و دیدن مناطق تماشایی جیرفت را دارید، در برنامه خود به هیچ عنوان مناطق زیبا و خوش آب‌وهوای آن را از قلم نیندازید. شما به عنوان یک گردشگر فرهنگی می‌توانید، به جیرفت از منظر آثار باستانی به‌جا مانده از دوران کهن، نگاه کنید. وجود حکاکی‌ها و سنگ نوشته‌های تاریخی، تندیس‌ها و سردیس‌های کهن و دیگر آثار به‌جا مانده نیز، می‌تواند بخش جالبی از سفر شما به جیرفت را شامل شود.

از دیگر جاهای دیدنی جیرفت، آبشار دلفارد و ساردوئیه است، که از دیدنی‌های کم نظیر این منطقه به شمار می‌رود. با رفتن به این مناطق، تضاد و تفاوتی عجیب و باورنکردنی را در دل کویر احساس خواهید نمود.

برای داشتن اقامتی شیرین و دلپذیر، پیشنهاد می‌شود قبل از رفتن به سفر، محل اقامت خود را از طریق سایت اقامتی هومسا مشاهده و انتخاب نمایید. امکان رزرو کاملا آنلاین اقامتگاه در سایت، کار شما را آسان می‌کند.

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر ممنون میشم درمورد موزه باستان شناسی جیرفت هم مطلب بزارید واینکه چه آثاری در موزه باستان‌شناسی جیرفت به نمایش دراومده؟

    1. شاهین جان
      ممنون از پیشنهاد خوبت. حتما در اولین فرصت مطلبی درباره موزه جیرفت می‌نویسیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا