ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیشمال

جاهای دیدنی رشت ؛ شهر باران های نقره‌ای

بدون شک شهر رشت یکی از زیباترین شهرهای ایران است که به دلیل طبیعت و فرهنگ منحصربه‌فرد خود هر سال گردشگران زیادی به آنجا سفر می‌کنند. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر از یک سو و فرهنگ غنی آن، بخصوص در بخش غذاها و صنایع دستی از سوی دیگر، شهر رشت را به مقصدی دوست داشتنی برای سفر در تمام طول سال تبدیل کرده است.

گردشگران در سفر به شهر زیبای رشت فرصت بازدید از بسیاری از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی را دارند. علاوه‌بر آن‌ها، خیابان‌گردی و همچنین آشنایی با غذاهای محلی رشت نیز از دیگر گزینه‌های محبوب گردشگران در این شهر است. در ادامه با بهترین جاهای دیدنی رشت بیشتر آشنا می‌شویم.

1. میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی این شهر است. این میدان در حقیقت مجموعه‌ای از جاذبه‌های مختلف است که بازدید از هریک می‌تواند برای مسافران بسیار جذاب باشد. بخش اصلی مجموعه شهرداری رشت همان ساختمان شهرداری و برج ساعت است که نماد شهر رشت محسوب می‌شود. این ساختمان با الهام از معماری نئوکلاسیک اروپا و به ویژه به سبک معماری ساختمان‌های سن‌پترزبورگ ساخته شده است. پس از آن، بین سال‌های ۱۳۰۴ تا ۱۳۲۰ بخش‌هایی به این بنا اضافه شدند و در نهایت مجموعه شهرداری رشت در مرکز این شهر شکل گرفت.

2. سبزه میدان رشت

سبزه میدان رشت

سبزه میدان، از جاهای دیدنی رشت یکی از هسته‌های اصلی این شهر و محلی مناسب برای آشنا شدن با زندگی روزمره مردم رشت است. تصویر این خیابان با رفت و آمدهای مردم، مردانی که مشغول بازی شطرنج و دومینو هستند و البته کبوترهایی که مردم مشغول دانه پاشیدن برایشان هستند در ذهن مسافران  نقش بسته است. سبزه میدان رشت در ابتدا منطقه‌ای متروک بوده است. اما در زمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار، محمدولی خان تنکابنی ملقب به نصرالسلطنه، حاکم رشت تصمیم به آباد کردن این منطقه می‌گیرد. کار با باغچه‌بندی و خیابان‌بندی آغاز می‌شود و با ساخت اراضی، درختکاری و مسدود کردن فضاهای بلااستفاده ادامه پیدا می‌کند. در نهایت این فضا به یکی از پررفت‌وآمدترین و زنده‌ترین مناطق شهر رشت تبدیل می‌شود.

آدرس: رشت، انتهای خیابان علم الهدی

3. دریاچه سراوان

دریاچه سراوان رشت

دریاچه سراوان یکی دیگر از محبوب‌ترین دیدنی های رشت است و در بین طبیعت‌دوستان محبوبیت بسیار زیادی دارد. شهرت و محبوبیت این دریاچه به دلیل فضای خارق‌العاده و خاص آن است. این دریاچه در دل جنگل سروان قرار دارد. فضای دریاچه، برخلاف تصویر آبی رنگی که از سایر دریاچه‌ها در ذهن داریم، یکدست سبز است. فضایی بسیار زیبا و دلنشین که هر بیننده‌ای را مجذوب و مسحور می‌کند. علت رنگ سبز دریاچه سراوان جلبک‌هایی است که در سطح آب دریاچه رشد کرده‌اند. گردشگران می‌توانند با استفاده از قایق‌های پدالی چند دقیقه‌ای در آب این دریاچه گردش کنند و طبیعت خاص و زیبایش را از نزدیک ببینند.

آدرس: کیلومتر ۱۷ اتوبان رشت-قزوین، ضلع غربی اتوبان، سمت چپ، ورودی فاز دوم

4. دریاچه سقالکسار، از پرطرفدارترین جاهای دیدنی رشت

کافه دریاچه سقالکسار

یکی از جذابیت‌های سفر به شهر رشت، تنفس در هوای پاک و تازه این شهر است. حالا تصورش را بکنید که در نزدیکی همین شهر، روستایی وجود دارد که هوایش پاک‌تر از هر جای دیگر استان گیلان است و دریاچه‌ای در دل خود دارد که آن نیز پاکیزه‌ترین دریاچه استان گیلان محسوب می‌شود. دریاچه سقالکسار در فاصله ۱۶ کیلومتری از مرکز شهر رشت قرار دارد و گردشگران می‌توانند با طی کردن فقط نیم ساعت راه، خود را به این دریاچه زیبا و پاک برسانند و از طبیعت فوق‌العاده آن دیدن کنند. دریاچه سقالکسار و طبیعت زیبای اطراف آن، فضایی دلنشین و عالی برای گردشی یک روزه است.

آدرس: ۱۵کیلومتری جنوب شهر رشت، دهستان لاکان، روستای سقاکسار

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی انزلی

5. آبگیر یا دریاچه‌ فشتام

این دریاچه در ۱۳ کیلومتری جنوب‌غرب رشت و در مسیر پارک جنگلی سراوان واقع شده است و از جاهای تفریحی رشت به حساب می‌آید. آبگیر فشتام در فصل بهار و تابستان پر از گل‌های نیلوفر می‌شود و منظره‌ رویایی و حیرت‌آوری را شکل می‌دهد. دریاچه‌ فشتام با مساحت تقریبی 18 هکتار از دیدنی های رشت است که طبیعت‌دوستان زیادی را به خود جلب می‌کند. این آبگیر همراه با ده‌ها آبگیر دیگر در محدوده‌ جنوبی شهر رشت به سمت شفت قرار دارد که محیطی مناسب برای پرورش ماهی دارد. البته پرندگان مهاجری که از کشورهای دیگر، این آبگیرها را برای اقامت خود انتخاب می‌کنند، از جاذبه‌های منحصر به فرد این محدوده جغرافیایی به شمار می‌آیند که آن را در بین جاذبه‌های طبیعی رشت، جالب توجه کرده است.

آدرس: رشت، روستای فشتام

6. تالاب عینک

یکی دیگر از دیدنی های رشت برای طبیعت‌دوستان، تالاب عینک است. این تالاب که نام جالب خود را از شکل ظاهریش (در عکس‌های هوایی) گرفته، بزرگترین تالاب شهری ایران و دومین تالاب بزرگ استان گیلان است. پوشش گیاهی متنوع این تالاب و محیط اطراف آن شامل گونه‌های انار وحشی، ازگیل، خیزران، گالی و ارملک می‌شود. همچنین این تالاب محل زندگی پرندگان مهاجری مثل پلیکان خاکستری، باکلان، حواصیل، چرخ‌ریسک و اردک سرحنایی است. البته که در سال‌های اخیر توجه کمتری به این تالاب صورت گرفته و در نتیجه بخش مهمی از پوشش گیاهی آن دچار آسیب شده. آسیب پوشش گیاهی تالاب عینک همچنین بر روی گونه‌های جانوری، از جمله پرندگانی که هر سال به این تالاب می‌آمدند نیز اثر گذاشته است.

آدرس: رشت، منطقه ۴، نزدیکی پارک دانشجو

7. خیابان گردی در رشت

رشت یکی از زیباترین شهرهای ایران است و بنابراین خیابان‌گردی در رشت می‌تواند یکی از تفریحاتی باشد که مسافران این شهر می‌توانند حسابی از آن لذت ببرند. میدان شهرداری رشت و خیابان‌های اطراف آن شاید مهم‌ترین جایی باشند که مسافران می‌توانند از قدم زدن در آن لذت ببرند. معمولا گروه‌های موسیقی در ساعات مختلف روز در این میدان به اجرای برنامه می‌پردازند که تماشای آن می‌تواند برای گردشگران جالب باشد. همچنین بلوار معلم رشت، محله چمارسرا و پیاده‌راه علم‌الهدی از دیگر گزینه‌های اصلی خیابان‌گردی در رشت هستند.

8. باغ محتشم رشت و عمارت کلاه فرنگی، قدیمی ترین پارک شهر

باغ محتشم رشت قدیمی‌ترین پارک شهر رشت است و به همراه عمارت کلاه فرنگی معروف خود، یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی رشت محسوب می‌شود. باغ محتشم رشت میراث یکی از افراد ثروتمند دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار است. اکبرخان بیگلربیگی اجاره‌دار گمرکات شمال کشور بود و کار ساخت پارک محتشم را با کاشت نهال‌هایی کوچک آغاز کرد. نهال‌هایی که اکنون به درختانی بزرگ تبدیل شده‌اند و روح زیبای باغ محتشم رشت را تشکیل می‌دهند. چند سال پس از کاشت نهال‌ها، اکبرخان بیگلربیگی کار ساخت عمارت تابستانی کلاه فرنگی را در فضای باغ شروع کرد. البته این باغ در ابتدا فضایی شخصی و متعلق به خاندان بیگلربیگی بود. پس از مرگ اکبرخان، باغ به دخترش رسید و از آن پس این باغ، به نام باغ محتشم (نام خانوادگی داماد اکبرخان) معروف شد. پس از روی کار آمدن خاندان پهلوی، این باغ به دلیل بدهی‌های فراوان خانواده بیگلربیگی، به نفع دولت مصادره شد و به عنوان یک فضای عمومی و تحت عنوان پارک شهر رشت در اختیار عموم قرار گرفت.

آدرس: رشت، خیابان حافظ، کنار رودخانه گوهررود

اجاره آنلاین اقامتگاه ویلایی در رشت

9. پارک ملت رشت

یکی دیگر از قدیمی‌ترین باغ‌ها یا پارک‌های شهر رشت، پارک ملت این شهر است. این پارک با ۱۲۰ هزار متر وسعت، یکی از اصلی‌ترین تفرجگاه‌های شهروندان رشت و از جاهای دیدنی رشت برای گردشگران محسوب می‌شود. پارک ملت فضاها و امکانات مناسبی برای پیک نیک و تفریح دارد. از جمله این امکانات می‌توان به زمین‌های بسکتبال، فوتبال و والیبال، میز پینگ‌پنگ، پارک کودک، سرویس بهداشتی و میز و صندلی اشاره کرد. در کنار ورزش و تفریح در فضای پارک ملت رشت، گردشگران می‌توانند از دو جاذبه مهم این پارک نیز دیدن کنند. ساعت آفتابی آنالماتیک که توسط انجمن نجوم گیلان در این پارک نصب شده است و همچنین خانه گردشگری پارک ملت که مسافران در آن می‌توانند از صنایع‌دستی استان گیلان دیدن کنند.

آدرس:

رشت، بلوار شهید انصاری، سه‌راه کانادا

10. کاخ شهرداری و برج ساعت رشت

کاخ شهرداری رشت در سال ۱۲۸۶ در دوره محمدعلی شاه قاجار توسط معماری ارمنی-آلمانی به نام آرتم سردارف به عنوان مرکز  قانونگذاری شهر رشت ساخته شد. این ساختمان یکی از نخستین بلدیه‌های کشور محسوب می‌شود.

11. اداره پست میدان شهرداری رشت

ساختمان اداره پست میدان شهردای رشت بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۲ در دوره رضاشاه ساخته شد. این ساختمان در ضلع شمالی کاخ شهرداری واقع شده. اداره پست شهرداری رشت در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

12. بازار بزرگ رشت

اگر به شهر رشت سفر کردید و دوست داشتید با فرهنگ اصیل و سبک زندگی روزمره مردم این شهر بیشتر آشنا شوید، بازار بزرگ رشت می‌تواند مقصد مناسبی برای شما باشد. در این بازار پرجنب‌وجوش به بهترین شکل می‌توان جریان پرشور زندگی مردم رشت را مشاهده کرد. این بازار درحقیقت مجموعه از حجره‌ها، کاروانسراها و چندین راسته است.

13. کتابخانه ملی رشت

یکی دیگر از بناهای مجموعه شهرداری رشت کتابخانه ملی این شهر است. این کتابخانه که در سال ۱۳۱۳ و در دوره پهلوی اول ساخته شد، نخستین کتابخانه ملی کشور محسوب می‌شود. کتابخانه ملی رشت در ابتدای خیابان علم‌الهدی قرار دارد و هم‌اکنون ۱۵۰ هزار جلد کتاب چاپی و ۱۷۵۰ جلد کتاب خطی در آن موجود است.

14. هتل ایران رشت

این هتل یکی دیگر از بخش‌های مجموعه شهرداری رشت است که در ضلع شمالی کاخ شهرداری قرار دارد. این هتل نیز در دوره پهلوی اول ساخته شد و در سال ۱۳۷۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس: رشت، شریعتی، خیابان سعدی

15. حجره های بازار بزرگ رشت

این حجره‌ها در کنار مردمی که بساط فروش محصولات خود را بر روی گاری‌ها و سینی‌ها برپا کرده‌اند روح اصلی بازار رشت را شکل می‌دهد. در این بازار همه چیز به چشم می‌خورد. از انواع سبزی‌های خوشبو محلی تا مرکبات تازه و عالی، از ترشی‌ها و مرباهای خانگی، تا ماهی‌های تازه صید شده از دریا، عطر برنج شالیزارهای رشت و بوی نان تازه در کنار دستبافته‌ها و دست‌سازهای زنان و دختران رشتی در تلفیقی اعجاب‌انگیز باهم، زیبایی افسون‌کننده بازار رشت را تشکیل می‌دهند.

16. کاروانسراها و طاقی های بازار بزرگ رشت

در این بازار در مجموع سه کاروانسرا و سه طاقی وجود دارد. طاقی‌هایی فضایی مسقف، معمولا بین دو فضای مجزا بوده‌اند که محلی برای داد و ستد کالا محسوب می‌شدند. طاقی بزرگ در سال ۱۳۲۱ هجری قمری در ضلع جنوبی راسته دوم زرگرها ساخته شد. طاقی کوچک در ضلع شمالی بازار رشت قرار دارد و از طریق دالان جنوبی و شرقی به طاقی بزرگ و راسته گونی‌فروشان و کاروانسرای ملک می‌رسد. طاقی سعادت نیز در محدوده میدان بزرگ قرار دارد که در دوره قاجار ساخته شد و در آن زمان یکی از اصلی‌ترین قطب‌های تجاری گیلان بود.

کاروانسراهای بازار بزرگ رشت همگی در دهه ۱۳۰۰ هجری شمسی ساخته شدند. کاروانسرای محتشم در سال ۱۳۰۰، کاروانسرای چینی‌چیان در سال ۱۳۰۸ توسط برادران چینی‌چیان نزدیک چهارسوق، بعد از راسته حلبی‌سازها ساخته شد. کاروانسرای ملک نیز که مربوط دوره قاجار است در گذشته جهت صادرات برنج به روسیه و ابریشم به کاشان و یزد مورد استفاده قرار می‌گرفت.

آدرس: رشت، میدان شهرداری، خیابان امام خمینی

17. آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

میرزا کوچک خان جنگلی از متفکران و مبارزان استان گیلان و از قهرمانان ملی کشورمان است که در سال‌های ۱۲۹۳ تا ۱۳۰۰ جنبش‌ها و مبارزات مختلفی را علیه بیگانگان و حضور آن‌ها در کشورمان انجام داد. میرزا کوچک خان در روز ۱۱ آذر سال ۱۳۰۰، پس از سال‌ها تلاش و مبارزه، زمانی که به سمت کوه‌های تالش عقب‌نشینی کرده بود، بر اثر سرما و یخ‌زدگی درگذشت. پیکر او در در جنوب شهر رشت، در گورستان سلیمان داراب در کنار آرامگاه سایر مجاهدان جنگلی دفن و به یکی از جاهای دیدنی رشت تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: سورتمه تالش کجاست

چِرِ زوتَر نایی، تُندتر نایی، تَنها بَنایی، گیلان ویرانا

(چرا زودتر نمی‌آیی؟ تندتر نمی‌آیی؟ گیلانِ ویران را تنها گذاشته‌ای)

تَرا گَمَه، میرزا کوچیک خانا

(تو را می‌گویم، ای میرزا کوچک خان)

اَمه رشتی جَغَلان، ایسیم تی فَرمان، کُنیم اَمی جان، تی پا جیر قُربانا

(ما بچه‌های رشت، به فرمان توایم، جانمان را به پایت قربان می‌کنیم)

تَرا گَمَه، میرزا کوچیک خانا

(تو را می‌گویم، ای میرزا کوچک خان)

آدرس: محله سلیمان داراب، گورستان سلیمان داراب

18. موزه میراث روستایی گیلان

یکی دیگر از دوست‌داشتنی‌ترین جاهای دیدنی رشت، موزه میراث روستایی گیلان است که در پارک سراوان واقع شده. موزه میراث روستایی گیلانی مجموعه‌ای از ۲۸ ساختمان مختلف است که در زمینی به مساحت ۲۶۳ هکتار بنا شده. قدمت برخی از ساختمان‌های این اکوموزه به ۱۵۰ سال می‌رسد. موزه میراث روستایی گیلان فضایی است که در آن با بازسازی زندگی روستاهای مختلف استان گیلان، تلاش شده تا گردشگران را با بخش‌های مختلف فرهنگ و سبک زندگی مردم بخش‌های مختلف استان گیلان آشنا کند. در این مجموعه گردشگران می‌توانند با انواع پیشه زنان و مردان گیلانی، ابزار آن‌ها، پوشاک، خوراک‌های مختلف، مراحل شالیکاری، صنایع‌دستی، معماری و بسیاری دیگر از بخش‌های زندگی مردم روستاهای استان گیلان آشنا شوند.

آدرس: کیلومتر ۱۸ جاده رشت-تهران (بزرگراه خلیج فارس)، پارک جنگلی سراوان

19. روستای امامزاده هاشم رشت از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت

در سفر به شهر رشت، گردشگران می‌توانند به روستای زیبا و تاریخی امامزاده هاشم نیز سری بزنند. این روستا که در بخش سراوان واقع شده به چند دلیل مورد توجه گردشگران قرار دارد. نخست بقعه امامزاده هاشم که روستا، نام خود را از آن گرفته. گفته می‌شود این بقعه مربوط به یکی از نوادگان امام علی (ع) است. پل امامزاده هاشم نیز از دیگر بخش‌های مهم این روستا است، این پل بر روی سفیدرود قرار دارد. داشتن مناظر طبیعی و زیبا در اطراف بقعه و همچنین وجود بازارچه‌های محلی جهت فروش صنایع‌دستی گیلان از دیگر دلایل محبوبیت این روستا است. آزادراه قزوین-رشت از کنار این روستا عبور می‌کند.

آدرس: کیلومتر ۳۰ جاده رشت-تهران، روستای امامزاده هاشم

20. بقعه دانای علی

دانای علی یکی از عرفای قرن سیزدهم بود که بسیار مورد احترام مردم رشت قرار داشته است. دانای علی عارفی عالم بوده که گفته می‌شود که قادر بود به طور هم‌زمان در دو مکان متفاوت باشد. روایت است زمانی که مردم به راز طی طریق او پی بردند، او برای همیشه ناپدید شد. بقعه دانای علی در محله چمارسرا، با کاشی‌کاری‌های آبی‌ و زیبای خود یکی از جاهای دیدنی رشت محسوب می‌شود.

آدرس: رشت، خیابان آیت‌الله طالقانی، سه‌راه رجایی، محله چمارسرا

21. خانه میرزا کوچک خان

میرزا کوچک‌خان نه تنها شخصیت تاریخی تأثیرگذار گیلان بلکه ایران است به همین دلیل دیدن محلی که زمانی در آن زندگی می‌کرده، می‌تواند مورد علاقه‌ هر ایرانی باشد. خانه‌ میرزا کوچک خان جنگلی در بخش مرکزی شهر رشت و نزدیک سبزه‌میدان واقع شده و با معماری اصیلی که دارد، نوع زندگی گیلانی‌های آن دوره را به نمایش گذاشته است. در این خانه باصفا و تاریخی، هنوز برخی از وسایلی که زمانی توسط میرزا کوچک خان مورد استفاده قرار گرفته، موجود است.

آدرس: خیابان سعدی، خیابان استاد سرا

22. مرکز اکوسیستمی جیرسر باقرخاله

یکی دیگر از جاهای دیدنی رشت، مرکز اکوسیستمی جیرسر باقرخاله است. برای بازدید از این مرکز حدود ۱۸ کیلومتر که به سمت شمال شهر رشت بروید، به شهر خمام می‌رسید، جیر سرباقرخاله واقع در همان محدوده است. ویژگی این مرکز دشت سرسبز و بزرگ آن است که حیوانات در پناه آن زندگی می‌کنند. در این محدوده رودخانه‌ای واقع است که دو جاذبه‌ی گردشگری دارد؛ یکی پرندگان مهاجر و دیگری کایاک‌سوارانی که گاه و بی‌گاه برای تمرین به این رودخانه می‌آیند.

آدرس: 18 کیلومتری رشت-خمام

23. کاروانسرای لات

اگر به دیدن بناهای تاریخی علاقمند باشید، حتما دیدن کاروانسرایی با قدمت ۲۰۰ ساله، برایتان جذاب است. این کاروانسرا که از جاذبه‌های تاریخی رشت است، از آجر و ساروج ساخته شده و با مساحتی حدود ۱۲۰۰متر، ۷ اتاق و صفه دارد و محیطی جذاب و قدیمی را برای گردشگران، بازآفرینی می‌کند. این کاروانسرا در ۳۰کیلومتری شهر رشت و ما بین امامزاده هاشم و پارک جنگلی سراوان قرار دارد. این کاروانسرا اکنون تبدیل به یک رستوران تبدیل شده است.

آدرس: جاده قزوین- رشت

24. موزه گنجینه

ساختمان این موزه که خود بنایی تاریخی محسوب می‌شود که قدمتی ۷۰ساله دارد. موزه گنجینه، از جاذبه‌های گردشگری رشت به شمار می‌رود که با وسعتی حدود ۵۶۰ متر مربع زیر بنا، آثار تاریخی و فرهنگی زیادی را در خود جای داده است. این موزه در دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی، آثاری را برای بازدید عموم ارائه داده است. از جمله آن‌ها اسکلت‌هایی است که قدمت آن‌ها به هزاره‌ی اول قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد. این موزه در مرکز شهر رشت قرار دارد و در خیابان طالقانی رو به روی بیمارستان دکتر فامیلی واقع شده است.

آدرس: خیابان طالقانی، روبروی بیمارستان دکتر فامیلی

25. خانه تاریخی قدیری

رشت شهری است با قدمت بالا که در زمان صفویه و قاجار بیشتر مورد توجه حکام قرار داشته، به همین دلیل بر خلاف تصور خیلی‌ها که رشت را فقط به مناظر سرسبز جنگلی و دریا می‌شناسند، جاذبه‌های تاریخی رشت هم کم‌نظیر و جذاب هستند. بیشتر بناهای تاریخی این شهر مربوط به دوره‌های تاریخی قاجار و پهلوی است. این خانه در ضلع شرقی سبزه میدان قرار دارد و بازدید از آن برای گردشگرانی که به خانه‌های دوران قاجار علاقمند هستند خالی از لطف نخواهد بود. امتیاز خانه‌ تاریخی قدیری، نسبت به سایر خانه‌های تاریخی کشور این است که معماری آن مختص به شمال کشور و خطه‌ گیلان می‌شود و نسبت به خانه‌های قدیمی دیگر جذابیت ظاهری متفاوتی دارد.

آدرس: سبزه میدان رشت

26. محله‌ ساغریسازان

از جاهای دیدنی رشت این محله‌ قدیمی است که اولین محله‌ شهر رشت به حساب می‌آید که در زمان خودش محله‌ای اعیان‌نشین بود و به همین واسطه آثار تاریخی فراوانی را در خود نگاه داشته است. از کوچه‌های قدیمی و اصیل گرفته تا خانه‌های تاریخی و اعیانی آن زمان. این محله، کوچه‌های تنگ و باریکی دارد که حتی بعضی از آن‌ها شخصی است و مالک دارد.

آشنایی با فرهنگ غذایی و غذاهای محلی رشت

اما در سفر به رشت یکی از مهم‌ترین بخش فرهنگی که گردشگران می‌توانند با آن آشنا شوند، غذاهای محلی این شهر است. تنوع غذاهای محلی رشت آنقدر زیاد است که این شهر از سوی یونسکو به عنوان شهر خلاق غذا انتخاب شده. غذاهای محلی رشت معمولا بر پایه گوشت و سبزیجات محلی است. چاشنی مورد استفاده در فرهنگ آشپزی رشت نیز بیشتر رب انار محلی است. همچنین مردم رشت در کنار غذاهای خود از مزه‌هایی مثل اشپل شور، گردو، سیر و باقلا خام و تازه هم استفاده می‌کنند. از جمله معروف ترین غذاهای رشت می‌توان به این موارد اشاره کرد: کته و کباب ترش، سیرقلیه با گوشت مرغ یا اردک، باقلاقاتوق، میرزاقاسمی، شوید قورمه، غوره مسما، فسنجان رشتی، پَلا کباب، اناربیج، مرغ ترش گیلانی، ترشی تره، آلو مسما، واویشکا، کال کباب. مردم استان گیلان معمولا غذاهای خود را در ظرفی سفالی به نام گَمَج می‌پزند.

در کنار غذاهای خانگی، خوردن غذاهای خیابانی در هر سفر می‌تواند بخشی از جذابیت‌های آن سفر و فرصتی برای آشنایی بیشتر با فرهنگ اجتماعی و فرهنگ غذایی آن منطقه باشد. در خیابان‌گردی‌های خود در خیابان‌ها و محلات اصلی شهر رشت می‌توانید خوراک‌ها و غذاهای خیابانی رشت مثل رشته خوشکار، ساندویچ کباب و واویشکا را نیز امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: غذاهای محلی رشت

اقامت در رشت با هومسا

شما با اجاره ویلا و سوئیت در رشت می‌توانید به راحتی از جاذبه‌های این شهر دیدن کنید. در این صفحه بهترین اقامتگاه های رشت به شما نمایش داده می‌شوند. می‌توانید با تنظیم فیلترهای مختلف، محدوده قیمت، مکان، تعداد اتاق‌ها و سایر ویژگی‌ها را انتخاب کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اقامتگاه موردنظر خود را پیدا و رزرو کنید.

همچنین گردشگران این امکان را دارند که با اجاره اقامتگاه بومگردی در رشت با خانه‌های بومی و معماری جالب این خانه‌ها نیز آشنا شوند و تجربه‌های ارزشمندتری در طول سفر خود به دست آورند. اجاره اقامتگاه بومگردی در رشت به گردشگران این فرصت را می‌دهد که علاوه بر اقامت در خانه‌های بومی و زیبا رشت، هزینه کمتری نیز برای اقامت خود پرداخت کنند.

سوالات متداول

جاهای دیدنی اطراف رشت کدامند؟

امامزاده هاشم، دریاچه سقالکسار، موزه میراث روستایی گیلان، تالاب عینک، کاروانسرای لات از جاهای دیدنی اطراف رشت است.

جاهای دیدنی تاریخی رشت کدامند؟

بقعه داناعلی، کاروانسراهای بازار رشت، خانه میرزاکوچک خان، خانه قدیری از جاهای تاریخی رشت به حساب می‌آید.

جاهای دیدنی طبیعی رشت کدامند؟

دریاچه سقالکسار، پارک جنگلی سراوان، تالاب عینک

 

یک دیدگاه

  1. رشت یکی از بهترین جاهاست هم سر سبز و اینکه اصلا اینطوری نیست یکی از جاهای خوب رشت شهرداری ولی فقط این یدونه نیست هزاران هزارن جاهست که در رشت کلی تالاب 🌊دریا🌊جنگل غذا های خوشمزه 🍱 البته اینو ادم باید بدونه رشت بیش از ۲۰۰نوع غذا داره تازه کلی ادم های خوب و مهربون داره تازه یه استخر بزرگ هم هست که اسمش ابساره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا