ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیشمال

جاهای دیدنی سوادکوه ؛ جاذبه‌هایی در دل جنگل‌های هیرکانی

در فاصله 39 کیلومتری استان مازندران، منطقه‌ای قرار دارد که گویی بهشت گردشگری ایران است. این منطقه پوشیده از مه است و در فصل‌های بهار و تابستان و پاییز به دلیل داشتن آب‌وهوای خنک و معتدل، مورد توجه گردشگران زیادی قرار می‌گیرد. حتی تهرانی‌ها اگر بخواهند به یک منطقه در شمال سفر یک روزه داشته باشند، می‌توانند به سوادکوه بروند.

در این مطلب قصد داریم با هم به یکی از جاهای دیدنی و بکر مازندران سفر کنیم و با یک منطقه حیرت‌انگیز در این استان آشنا شویم. زیبایی‌های مسحورکننده سوادکوه باعث شده تا به آن لقب بهشت گردشگری داده شود. این منطقه بین دو ناحیه خشک و مرطوب قرار گرفته است، از طرفی نزدیک به جنگل و از طرف دیگر نزدیک به کوهستان است و همین موضوع تاثیر زیادی روی آب‌و‌هوای خاص آن دارد. ما در این مقاله تلاش داریم برای شما از جاهای دیدنی سوادکوه بگوییم و معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن را به شما معرفی کنیم.

دریاچه لفور

دریاچه لفور

دهستان لفور یکی از مکان های دیدنی سوادکوه مازندران و هم‌چنین از جاهای دیدنی مازندران در فصل پاییز است که از 29 روستا و ده تشکیل شده است. تاریخ این منطقه به 2800 سال قبل بازمی‌گردد و این نشان می‌دهد که از دیرباز مورد توجه گردشگران زیادی بوده است. یکی از جاذبه‌های گردشگری در دهستان لفور، دریاچه لفور است. جایی که پوشش گیاهی انبوه در کنار آب‌و‌هوای خنک و چشم‌اندازی زیبا خودنمایی می‌کند و آب زلال دریاچه باعث می‌شود برای لحظاتی مبهوت این همه زیبایی شوید. اگر به دریاچه لفور رفتید، حتما به جنگل‌های توسکا بروید و قدم بزنید تا لذت سفرتان را چندین برابر کنید.

بهترین زمان برای رفتن به این دریاچه فصل بهار و تابستان و پاییز و ماه‌های اردیبهشت تا آبان است. در ماه فروردین به دلیل ازدحام زیاد و سردی هوا، توصیه نمی‌شود. اگر دوست دارید آب و هوای معتدل با سرسبزی فراوان را ببینید، حتما اردیبهشت تا شهریور را برای رفتن انتخاب کنید اما اگر دوست دارید هوای خنک‌تر و رو به سردی را همراه با برگ‌های خزان رنگارنگ را ببینید، مهر و آبان را انتخاب کنید. برای رفتن به این منطقه باید به مرکز شهرستان سوادکوه یعنی شیرگاه بروید و از آن‌جا راه خود را به سمت روستای لفور کج کنید. این روستا در دل جنگل لفور است که خود به تنهایی یکی از جاذبه های این منطقه محسوب می‌شود. مطمئن باشید که از رفتن به این منطقه پشیمان نخواهید شد.

آدرس دزیاچه لفور: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، روستای لفور

روستای تاریخی آلاشت

alasht-village

نمی شود که به سوادکوه بروید و روستای تاریخی آلاشت را نبینید. آلاشت در زبان محلی به معنی آشیانه عقاب است و دلیل نام‌گذاری آن هم، وجود عقاب‌های زیادی است که در آن منطقه و در کوه‌های بلند زندگی می‌کردند. برای رفتن به روستای آلاشت می‌توانید فصل بهار، تابستان و پاییز را انتخاب کنید. زمستان هم فصل خوبی است اما سردی هوا بیشتر و بارندگی‌ها شروع می شود. این روستا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و حیات وحش حفاظت شده آن، مورد توجه است. میزان بارش در این روستا، سالانه به صورت میانگین حدود 500 تا 800 میلی لیتر است.

آلاشت را می‌توان بهشتی برای منجمان و رصدگران دانست. به دلیل ویژگی خاص اقلیمی روستای آلاشت از جمله ارتفاع زیاد از سطح دریا، عدم آلودگی‌های هوا و نور، داشتن آسمانی صاف و بدون غبار، این خطه به بهشتی برای منجمان و رصدگران تبدیل شده است.

برای اجاره ویلا و سوئیت در آلاشت می‌توانید بر روی سایت هومسا، منطقه آلاشت را جستجو کنید تا لیستی از اقامتگاه‌های موجود در منطقه را برای رزرو مشاهده نمایید.

ادرس روستای آلاشت: استان مازندران، سوادکوه بعد از شهر پل سفید، دو راهی آلاشت

رزرو آنلاین کلبه جنگلی

جنگل راش

جنگل راش

یکی دیگر از جاهای دیدنی سوادکوه مازندران که اصلا نباید از دست بدهید، جنگل راش است. این جنگل یک محل خوب برای رشد گونه‌های کمیاب درخت راش است که با طبیعت زیبایی که دارد، نظر هر طبیعت‌گردی را به خود جلب می‌کند. در این جنگل می‌توانید آرامش واقعی را تجربه کنید و با قدم زدن در آن از کنار آبشارهایی زیبایی که وجود دارد، گذر کنید و لذت ببرید. جنگل راش در یک منطقه کوهستانی و در ارتفاع تقریبا بالایی قرار دارد که پیشنهاد می‌کنیم تجهیزات لازم مانند کفش مناسب و آب معدنی همراه داشته باشید.

بهترین زمان برای سفر به جنگل راش از اردیبهشت تا دی است اما اگر علاقه زیادی به پاییز دارید، پاییز این جنگل را از دست ندهید. بدون اغراق این جنگل در پاییز به ده‌ها رنگ تبدیل می‌شود که عاشق آن می‌شوید. برای رفتن به این جنگل باید در 50 کیلومتری شیرگاه، مسیر خود را به سمت روستای سنگده کج کنید.

آدرس جنگل راش: استان مازندران، سوادکوه، روستای سنگده

آبشار گزو

آبشار گزو

ابشار گزو یکی از زیباترین جاهای دیدنی مازندران و یکی از جاذبه‌های گردشگری سوادکوه است. در مسیر رسیدن به آبشار گزو، استشمام عطر و بوی ناب کوهستان  هر لحظه روح تازه‌ای در طبیعت‌گردان شیفته می‌دمد. علاوه‌بر این، وجود حوضچه فیروزه‌ای‌رنگ در انتهای مسیر آبشار، با تصویری از درختان سر به فلک کشیده منظره‌ای است که ارزش به جان خریدن دشواری مسیر را دارد. این آبشار خروشان و مرتفع شامل دو آبشار است که یکی از آن‌ها ۴۸ متر و دیگری ۴۳ متر ارتفاع دارند؛ دو آبشار نهایتاً به حوضچه‌ای مملو از آب زلال در پایین‌دست می‌ریزند.

شاید بتوان گفت یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی سوادکوه ، آبشار گزو است که با ارتفاع متری  یکی از مرتفع ترین آبشارهای ایران شناخته می‌شود. این آبشار در جنگل سرسبز لفور و در کنار یک امامزاده معروف قرار دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای رفتن به این آبشار، بهار و تابستان و ماه‌های مهر و آبان را انتخاب کنید تا بتوانید نهایت لذت را ببرید.

آدرس ابشار گزو: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، ۲۵ کیلومتری شهر زیرآب، جنگل لفور

پل ورسک

پل ورسک

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی سوادکوه ، پل ورسک است. این پل از آن جهت در تاریخ جهان مهم است که در پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم، نقش اساسی داشته است و به‌همین دلیل چرچیل به آن پل پیروزی می‌گفت. ساخت این پل در سال 1313 و به فرمان رضاشاه آغاز شده است و ساخت آن دو سال به طول انجامید. این پل یکی از کهن‌ترین پل‌های راه آهن کشور است که در روستای ورسک و در شهرستان سوادکوه قرار دارد. ارتفاع این پل از سطح زمین، 110 متر است. این پل در کنار ارزش تاریخی و مهمی که برای کشورمان دارد قطعا با مناظری زیبا و خیره‌کننده تجربه‌ای به یاد‌ماندنی از سفر به سوادکوه برای شما به یادگار خواهد گذاشت. پس اگر به سوادکوه سفر کردید حتما از پل ورسک بازدید کنید.

آدرس پل ورسک: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، روستای ورسک

پلنگ دره؛ شیرگاه مازندران

پلنگ دره

پلنگ دره نام جنگلی در نزدیکی شیرگاه از شهرهای استان مازندران است. پلنگ دره شیرگاه مازندران یکی از جاهای دیدنی سوادکوه محسوب می‌شود و مجموعه‌ای از جنگل، چشمه، رودخانه و آبشار است که زیبایی منحصر‌به‌فردی خصوصا در فصل بهار و تابستان دارد. این جنگل جزو جنگل‌های هیرکانی است و جزو سرمایه‌های زیست محیطی کشورمان محسوب می‌شود. شیرگاه به‌صورت کلی مقصد دائمی طبیعت‌گردان و طبیعت‌دوستان است؛ جنگل پلنگ دره آن نیز از این موضوع مستثنی نیست و هرساله میزبان بسیاری از طبیعت‌گردان و گردشگران است و با مناظری زیبا، درختان سبز و محیطی رویایی از میهمانان خود پذیرایی می‌کند.

آدرس جنگل پلنگ دره: استان مازندران، سوادکوه، شیرگاه

دریاچه شورمست

دریاچه شورمست

اگر به سوادکوه سفر کردید و دنبال محلی رویایی برای گشت‌وگذار در میان درختان سربه‌فلک کشیده و محیطی سرتاسر انرزس مثبت هستید حتما به دریاچه شورمست سر بزنید. آب‌وهوای مطبوع و دل‌پذیر این منطقه و مناظر زیبایی که دارد مسافران زیادی را شیفته خود ساخته و هرساله میزبان گردگشران زیادی از سرتاسر ایران است. دریاچه شورمست به‌عنوان تنها دریاچه طبیعی سوادکوه با عمق پنج تا ۱۵ متر و با وسعت  ۱۵ هزار متر مربع یکی از جاهای دیدنی سوادکوه است. این دریاچه که در ارتفاع ۹۴۰ متری از سطح دریا قرارگرفته، از آب چشمه‌های زیرزمینی تغذیه می‌کند.

آدرس دریاچه شورمست: استان مازندران، سوادکوه، شهر پل‌سفید، روستای شورمست.

غار زنگیان

غار زنگیان 

یکی از جاهای دیدنی سوادکوه غار زنگیان است. این غار کمتر شناخته شده با طاق‌های طبیعی کهن و با دهلیزهایی که اندازه آن تا ۷۲۰ متر می‌رسند مقصدی جذاب برای طبیعت‌گردان و گردشگران است. اگر شخصیتی ماجراجو و طبیعت‌دوست دارید حتما برای یک تجربه بسیار اسرارآمیز و حیرت انگیز به این غار سربزنید. البته پیمودن مسیر داخلی این غار بدون راهنما کار درستی نیست و ممکن است برای شما دردسرساز شود. پس حتما برای غارپیمایی خود یک راهنما به‌عنوان همسفر انتخاب کنید و با خیال راحت از غارپیمایی هیجان‌انگیز خود لذت ببرید.

آدرس غار زنگیان: مازندران، سوادکوه، زیرآب، روستای زنگیان

جنگل هلی‌ دار

جنگل هلی دار

اگر می‌خواهید در جنگل‌های متراکم راش، افرا و توسکا، درفضایی بکر و دل‌نشین که در آغوش ابر و مه آرام گرفته قدم بزنید و با کوه‌پیمایی از تماشای مناظری خارق‌العاده و رویایی لذت ببرید، حتما از جنگل هلی‌دار سوادکوه دیدن کنید. این جنگل و بکر از جاهای دیدنی سوادکوه است و در اردیبهشت‌ماه به اوج زیبایی خود می‌رسد. البته سفر به این جنگل در فصل پاییز هم بسیار دل‌پذیر است و برگ‌های زرد درختان، گردشگران را با صحنه‌ای حیرات‌انگیز از شکوه یک جنگل پاییزی مواجه می‌کند. فراموش نکنید که این جنگل شدیدا بکر است و برای جنگل‌نوردی در هلی‌دار حتما باید با راهنما مسیر خود را دنبال کنید و یا از مردمان بومی منطقه کمک بگیرید.

آدرس جنگل هلی دار: مازندران، سوادکوه، پل سفید

اقامت در سوادکوه

پس از گشت‌وگذارهای فراوان در سوادکوه، نیاز است که به دنبال اجاره ویلا و سوئیت یا اقامتگاه باشید تا زمانی را هم به استراحت بپردازید. سوادکوه یکی از مکان‌هایی است که اقامتگاه بوم‌گردی‌های زیادی دارد و شما به‌راحتی می‌توانید با کمترین هزینه، شب را آن جا بگذرانید. برای اقامت می‌توانید از طیق سایت هومسا برای اجاره ویلا و سوئیت در شیرگاه اقدام کنید. در هومسا امکان اجاره اقامتگاه از بین ده‌ها مورد ثبت شده وجود دارد.

کلام آخر

سوادکوه یکی از معروف‌ترین مناطق گردشگری مازندران است و به‌لحاظ جاذبه‌های طبیعی پر است از آبشارها و جنگل‌های بی‌نظیر و خارق‌العاده که گشت‌وگذار درآن‌ تجربه‌ای به‌یادماندنی در سفرنامه زندگی شما ثبت می‌کند. تجربه کوه‌پیمایی در میان جنگل‌های پرتراکم راش و افرا در بهار، تا صدای برگ‌های زرد زیر پای سرمای پاییزی شما را با رویایی حیرت‌انگیز همسفر می‌کند. این تجارب رویایی و دل‌نشین با سفر به سوادکوه برای شما محقق می‌شودبه شرط اینکه بهترین زمان را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید ما در این مقاله تلاش داشتیم معروف‌ترین جاهای دیدنی سوادکوه را به شما معرفی کنیم. اگر شما هم از سفر به سوادکوه تجربه و یا خاطره خاصی دارید، با ما و با همراهان هومسا به اشتراک بگذارید.

بهترین جاهای دیدنی سوادکوه کدامند؟

دریاچه لفور، روستای تاریخی آلاشت، جنگل راش، آبشار گزو، پل ورسک، پلنگ دره شیرگاه مازندران و…

یک دیدگاه

  1. چیزیکه خاطرم هست دریاچه لفور از بیش از 10 ها روستا تشکیل شده و دریاچه اش آب زلال و شفافی داره و خیلی خنک حتی و چشم اندازش واقعا لوکشین عکاسیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا