ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیشمال

جاهای دیدنی شمال از دید طبیعت‌گردان

جاهای دیدنی شمال ایران کم نیستند و همه خطه شمال را به عنوان سرسبز ترین منطقه ایران می شناسند و هر ساله در تعطیلات رکورد بیشترین جذب مسافر را بین سایر مناطق ایران می‌شکند. تقریبا در تمام فصول سال شما می‌توانید مناطقی را برای گشت و گذار پیدا کنید.

شاید همیشه دغدغه هر گردشگری این است که در مدتی که در مسافرت به سر می برد، به بهترین مناطق مناطق سر بزند و جاذبه های گردشگری آن را ببیند. ولی پیدا کردن بهترین جای شمال برای مسافرت کار سختی است چون هر منطقه زیبایی های منحصر به فرد خود را دارد ولی میتوان چند منطقه را معرفی کرد که در هر فصل به آن جا سر بزنید و از بودن د رآن جا لذت ببرید. در این مقاله به معرفی مناطق بکر شمال می‌پردازیم تا راحت‌تر بتوانید برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید. مطالبی که در این مقاله می‌خوانیم به شرح زیر است:

جاذبه‌های گردشگری شمال

1. روستای جواهرده

جواهرده یکی از روستاهای بی‌نظیر در دل رامسر است که آنقدر زیبایی و جاذبه های گردشگری دارد که از بودن در آن جا خسته نخواهید شد. روستای جواهرده یکی از قشنگ ترین روستاهای ایران است که حتی در تابستان هم می توانید به آن جا سفر کنید. این روستا در ارتفاع 2000 متری از سطح زمین قرار گرفته است که دلیل هوای خنک آن هم همین است. اگر به این روستا سفر کردید، آبشار صفارود و دریاچه قو را از دست ندهید. یکی دیگر از دلایل محبوبیت جواهرده، کوچه باغ های سرسبز و درختان رنگارنگ است. از هر محلی که رد شوید، می توانید صنایع دستی مختلف، ترشی و مرباهای محلی، سفالگری و نمد بافی مردم روستا را ببینید.

قطعا یکی از بهترین انتخاب‌های شما برای سفر در تابستان، می‌تواند این روستای جواهرده رامسر باشد. اطراف این روستا شهرهای گرم و حتی شرجی وجود دارند ولی دمای هوا این روستا در تابستان حدود 10 تا 12 درجه است.

جواهرده

2. دریاچه الیمالات نور

دریاچه هایی در ایران وجود دارند که کمتر شناخته شده اند اما به قدری زیبا هستند که هر طبیعت گرد یا گردشگری باید آن را ببیند. یکی از جاهای دیدنی شمال که نباید از دست بدهید، دریاچه الیمالات نور است. هر ساله گردشگران زیادی فقط برای دیدن این دریاچه به شهر نور سفر می‌کنند تا از خنکای آب و سرسبزی جنگل با سکوت بی‌نظیری که در منطقه حاکم است، لذت ببرند. می‌توانید تمام فصل‌های سال را برای رفتن به این دریاچه انتخاب کنید ولی بهار و تابستان و اوایل پاییز بهترین فصل‌ها برای رفتن به این منطقه است ولی توقع نداشته باشید که در زمستان هم به زیبایی و سرسبزی سایر فصل‌ها باشد.

مسیر زیبای این دریاچه یکی از مکان های دیدنی شمال است که سوژه خوبی برای عکس گرفتن است. اگر به عکاسی علاقه مندید، حتما دوربین تان را ببرید و از آن استفاده کنید تا رد فصول مختلف سال بتوانید عکس های خوبی از این منطقه بگیرید. این دریاچه با دریاچه خزر هم مرز است و از آن جایی که نزدیک به چمستان است، باعث می شود تا مسافران زیادی پس از بازدید از این دریاچه برای اقامت به چمستان بروند.

دریاچه الیمالات

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی نور

3. جنگل نور شمال

یکی از جاهای دیدنی شمال که مورد توجه گردشگران است، جنگل نور شمال است. مسافران زیادی راه های دور و نزدیک را طی می کنند تا به ساحل دریا، چشمه های مختلف، غارهای دیدنی و آبشارهای شمال بروند تا خاطرات زیبایی را در کنار طبیعت رقم بزنند. جنگل نور شمال یکی از پارک های دوست داشتنی است که به شما آرامش هدیه می کند. نزدیک بودن این جنگل به شهر محمودآباد، باعث شده تا به آن جنگل نور محمودآباد هم گفته شود. برای رسیدن به این پارک نه نیاز است جاده پر پیچ و خمی را طی کنید و نه باید وارد جاده خاکی و شوسه شوید. جاده این جنگل هم زیباست و در فصل های مختلف رنگ های متنوعی به خود می گیرد.

اجاره ویلا رامسر

در هر فصلی از سال می توانید به این جنگل بروید و از زیبایی های خاص آن بهره مند شوید ولی بهار و تابستان بهترین زمان برای رفتن به این منطقه و کمپینگ است. جنگل نور شمال در پاییز طبیعت زیبا و رنگارنگی دارد و طبیعت پوشیده از برف را فقط در زمستان می توانید پیدا کنید. پرنده قرقاول را در این جنگل زیاد می بینید چون زیستگاه این پرنده در مناطق بکر شمال است و به راحتی صدای این پرنده را بشنوید.

جنگل نور

4. متل قو

اگر دوست دارید به یکی از مناطق توریستی شمال سر بزنید، متل قو یا سلمان شهر را انتخاب کنید. متل قو همیشه به خاطر ساحل و تفریحات آبی اش معروف بوده است اما مکان های تاریخی و باستانی آن هم زیباست. شاید برای تان جالب باشد بدانید که این شهر حدود ۸۰ سال پیش اصلا به شکل امروزی نبوده و این ساخت و سازها وجود نداشته است و فقط یک ساحل در نزدیکی دریا بوده است. طی سال های زیادی که از ساخت این شهر می گذرد، سلمان شهر یا متل قو به عنوان گران ترین و پر رونق ترین جاذبه توریستی شمال ایران به حساب می آید.

مکان‌های دیدنی‌ که در متل قو وجود دارد، به عنوان مناطق بکر شمال به حساب می‌آیند چون کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. غار دانیال از جمله این مکان‌ها هستند. این غار به عنوان دومین غار بزرگ رودخانه‌ای ایران شناخته می شود و درون آن چشمه‌ها و رودخانه‌های زیادی وجود دارند که این غار را به یک غار دیدنی و خاص تبدیل کرده اند.

متل قو

5. آبشار شیطان کوه

یکی از جاهای دیدنی لاهیجان و کوه‌های معروف در لاهیجان، شیطان‌کوه است. در دل شیطان کوه آبشاری مصنوعی ساخته شده است که به استخر لاهیجان معروف است و به دستور شاه عباس ساخته شده است. اما محبوب ترین قسمتی که در شیطان کوه می توانید پیدا کنید، بام سبز لاهیجان است که در قسمت بالایی شیطان کوه قرار گرفته است. این مسیر هم با پای پیاده و هم با ماشین قابل طی کردن است اما اگر می خواهید از طبیعت زیبا لذت ببرید، پای پیاده به بالای کوه بروید تا به بام سبز برسید. مقبره کاشف السلطنه را هم از دست ندهید. یکی دیگر از تفریحات این منطقه، تله کابین شیطان کوه است که به دلیل چشم انداز فوق العاده آن، مورد توجه گردشگران است. این تله کابین از میان جنگل و ابر و مه رد می شود.

هر فصلی از سال که بخواهید می‌توانید به شیطان‌کوه بروید اما بهار و تابستان و اوایل پاییز، بهترین زمان برای رفتن به این منطقه دیدنی است.

شیطان کوه

6. شاندرمن ماسال

سمت غرب گیلان و بین کوه هایی که از درخت پوشیده شده اند، منطقه ای با طبیعت بکر و چشم انداز عالی وجود دارد که به دهکده توریستی شاندرمن معروف است. منطقه ویلایی و ییلاقی شاندرمن امکانات رفاهی و خدماتی خوبی دارد و یکی از بهترین مکان های دیدنی شمال برای سفر در تابستان است. در شاندرمن بیش از ۷۰ هزار هکتار جنگل و مرتع وجود دارد و در تابستان و اوایل پاییز هوای منطقه خنک و مطبوع است. شاندرمن ماسال به جاهای دیدنی شمال بسیار نزدیک است و از ماسوله و بندر انزلی تنها ۴۰ کیلومتر، از قلعه رودخان ۳۰ کیلومتر، از آستارا ۹۵ کیلومتر و از جنگل گیسوم ۴۰ کیلومتر فاصله دارد.

بهترین زمان سفر به این منطقه بهار و تابستان است و اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، اردیبهشت تا مهرما‌ه‌های خوبی هستند اما به دلیل کوهستانی بودن، زمستان را انتخاب نکنید. اگر بخواهیم به جاهای دیدنی شاندرمن اشاره کنیم، آبشار ویوز، جمعه بازار شاندرمن و غار آویشو، دیوار سنگیاسبه ریسه و… اشاره کرد. البته که یکی از مناطق بکر شمال دشت النزه در شاندرمن است که زیباترین ییلاق گیلان به حساب می آید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی انزلی

ماسال

7. تله کابین رامسر

در فاصله ۵ کیلومتری رامسر یکی از بهترین و محبوب‌ترین جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی شمال و رامسر که در میان جنگل‌های انبوه و فضای سبز قرار دارد. کشور ما ۸ تله کابین دارد که این تله کابین از همه بزرگتر است و تنها تله کابین خاورمیانه است که بالای یک دریا قرار گرفته است و ساحل را به کوه های جنگلی وصل می کند.

هر کابین تله کابین رامسر ۴ نفر ظرفیت دارد و بیشتر از این تعداد هم کسی نمی تواند سوار شود. اگر دوست دارید به مکان های دیدنی ای که در بالای کوه جنگلی قرار دارد سر بزنید، حتما باید از تله کابین استفاده کنید. هزینه تله کابین برای کودکان زیر ۴ سال رایگان است. وقتی داخل تله کابین هستید، هیجان و آرامش را هم زمان تجربه می کنید و زیبایی های شهر را از بالا می بینید.

ساحل رامسر

8. آبشار شاهاندشت

یکی از مناطق بکر و جاهای دیدنی شمال آبشار زیبای شاهاندشت است که در روستای لاریجان یعنی در استان مازندران قرار گرفته است. این آبشار به دلیل فاصله کمی که با تهران دارد، حتی برایسفرهای یک روزه هم مناسب است. از زیبایی های منحصر به فرد آن میتوان به قرار داشتن میان کوه و جنگل اشاره کرد. این آبشار از تنگه الیاس سرچشمه می گیرد که آب گوارا و زلالی دارد. آبشار شاهاندشت به دلیل ارتفاع زیاد آن (62 متر) در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. اگر قصد دارید به این آبشار بروید، حتما کفش پیاده روی مناسب و یک دست لباس اضافه به همراه لوازم شخصی تان بردارید.

بهترین زمان رفتن به این آبشار بهار یا تابستان را انتخاب کنید. بهتر است اواخر پاییز و زمستان را برای رفتن انتخاب نکنید چون به خاطر نامناسب بودن شرایط جوی، آبشار یخ زده است و راه رسیدن به این آبشار هم سخت است.

9. دریاچه لفور

یکی از جاهای دیدنی سوادکوه دریاچه زیبای لفور است که می توانید شاهد پوشش گیاهی انبوه در کنار آب‌وهوای خنک و چشم انداز زیبا باشید. آب زلال دریاچه باعث می‌شود مبهوت این همه زیبایی شوید. اگر به این دریاچه رفتید، قدم زدن در جنگل‌های توسکا را از دست ندهید.

بهترین زمان رفتن به دریاچه لفور، ماه‌های اردیبهشت تا آبان است. در زمستان و ماه فروردین به خاطر سردی هوا، بهتر است منطقه دیگری را برای سفر انتخاب کنید.

دریاچه لفور

10. جنگل گیسوم

یکی از مکان های دیدنی شمال پارک جنگلی گیسوم است که در استان گیلان قرار دارد و در مسیر دریای خزر است. جنگل گیسوم مساحتی در حدود ۸۰ هکتار دارد و از ۷۶ گونه گیاهی تشکیل شده است. جاده جنگل گیسوم هم یک جاده رویایی در گیلان است و میان بومیان و گردشگران به دالان بهشت معروف است.

پس از رسیدن به این جنگل، می‌توانید سراغ تفریحات آبی در این جنگل بروید. برای علاقه‌مندان به تفریحات آبی در این منطقه جت اسکی، شاتل، پاراگلایدر، قایق سواری، پاراسل قرار داده شده است. اگر قصد داشتید که شب را در جنگل بمانید، پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که شرایط جوی مناسب بود، به تماشای آسمان در شب بنشینید.

خوبی جنگل گیسوم این است که به سایر جاذبه‌های گردشگری هم نزدیک است. مثلا می توانید به ماسوله بروید و خانه میرزاکوچک‌خان که خانه یکی از رهبران انقلاب مشروطه است، بروید و معماری زیبای آن را ببینید یا می‌توانید به چمخاله بروید و طبیعت و ساحل زیبا را ببینید.

جنگل گیسوم

11. روستای شیله وشت

یکی از جاهای دیدنی تالش و از مناطق بکر شمال که سرسبز و خوش آب و هواست، روستای شیله وشت است. مهمان نوازی مردم این روستا، زبانزد تالشی هاست. نزدیک این روستا یک آبشار سه طبقه به نام شیله وشت وجود دارد که با پیاده روی می توانید به آنجا برسید. این روستای زیبا در ۲۸ کیلومتری تالش قرار دارد و می توانید با اقامت در آن، سایر زیبایی های تالش را ببینید.

12. قلعه رودخان

قلعه رودخان گیلان در فاصله دو کیلومتری فومن قرار دارد و برای رسیدن به این قلعه باید از این شهر عبور کنید تا به روستای حیدرآلات برسید. این قلعه در فضایی حدود ۵۰ هزار متر مربع است و ارتفاع آن بیش از ۶۰۰ متر است. این اعداد و ارقام نشان می دهد شما با یک بنای عجیب و غریب طرف هستید و برای تان سوال پیش می آید که این بنا توسط انسان ساخته شده باشد. این قلعه دو بخش دارد که به یک قسمت آن ارگ و به قسمت دیگر آن، قورخانه گفته میشد. ارگ محل زندگی حاکم و حرمسرای او بود و قورخانه محل زندگی سربازان بوده است که در آن فعالیت های نظامی انجام می شده است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی فومن

به دلیل صخره ای بودن قلعه، حتما آب معدنی، کلاه، عینک آفتابی و کفش مناسب پیاده روی با خود ببرید. بهترین زمان سفر به قلعه رودخان بهار و تابستان است چون هم سرسبز است و هم آب و هوا مطبوع است.

قلعه رودخان

13. دریاچه چورت

زمانی که از ساری به سمت کیاسر می روید، به یکی از جاهای دیدنی شمال یعنی دریاچه چورت می رسید که سراسر آن با مراتع بکر و درخت‌های کهنسال پوشیده شده است. این دریاچه از معدود دریاچه‌های ایران است که در دل جنگل است و به خاطر عوامل محیطی یعنی زلزله به وجود آمده است. درختان موجود در دریاچه، در واقع همان درختانی هستند که قبل از این که زلزله رخ دهد، در همان جا وجود داشتند و بالطبع دریاچه هم در کار نبود اما پس از رانش زمین و محبوس شدن آب، درختان به صورت ناگهانی به زیر آب رفتند و زمانی که عمق آب کم می شود، تنه درختان ظاهر می شود و منظره ای باور نکردنی به وجود می آید.

بهترین زمان سفر به این دریاچه بهار و پاییز است و با این که سفر به این دریاچه تقریبا مشکل است، گردشگران مسافتی حدود ۱۰ کیلومتر را پیاده می روند تا به دریاچه برسند. فضای مه آلود دریاچه با وجود پرندگانی که بالای آن پرواز می‌کنند و درختانی که نیمی از آن‌ها در آب قرار دارند و نیمی دیگر در بیرون، با سکوت و آرامش بی نظیر دریاچه، مکانی را به وجود آورده است که ارزش 10 کیلومتر پیاده روی را دارد.

دریاچه چورت

14. آبشار کبودوال

یکی از جاهای دیدنی شمال و استان گلستان، آبشار کبودوال است که در جنوب شهر علی آباد کتول قرار گرفته است. اطراف این آبشار درختان انبوه و سر به فلک کشیده زیادی وجود دارد که منظره زیبایی را به وجود آورده اند. آب این آبشار زلال و شفاف است و قابل شرب هم هست. این آبشار تنها آبشار تمام خزه ای ایران است.

آبشار کبودوال

15. جنگل ناهارخوران

پارک جنگلی ناهارخوران یکی از جاهای دیدنی شمال و از مناطق نه چندان بکر است که اگر طبیعت گرد هستید، حتما نام آن را شنیده اید. این جنگل قدمتی طولانی دارد و باستان شناسان گفته اند قدمت آن به دوره ژوراسیک بر می گردد. این جنگل فاصله کمی با شهر گرگان دارد و یی از مناطق محبوب برای تفریح، استراحت و گشت و گذار است. بهترین فصل سفر به جنگل ناهارخوران اواسط بهار تا اواسط پاییز است و هر فصل زیبایی های منحصر به فرد خود را دارد.

ناهارخوران

16. دهکده جهان نما

دهکده جهان نما یک دهکده‏ ییلاقی در جنوب کردکوی و از مکان های دیدنی گلستان است که در ارتفاعات رشته کوه البرز قرار دارد و بر فراز آن می‌توانید دشت گرگان و دریا را مشاهده کنید. چشم ‌اندازهای زیبا و در عین حال ناشناخته این روستا در تمام فصل‌های سال پذیرای گردشگران زیادی است. ییلاق جهان نما گلستان به خاطر  چشم‌اندازهای بی‌نظیرش معروف است و مشرف به نقاط جلگه‌ای از جمله کردکوی، گرگان، خلیج گرگان، بندر ترکمن و… است.

دهکده جهان نما

حرف آخر

با خواندن این همه زیبایی در این جای جای این خطه، شاید متوجه شده باشید که نمیتوان گفت زیباترین جای شمال کجاست ولی میتوان برخی مناطق را پیدا کرد که در آن احساس آرامش بیشتری داشته باشید. فرقی نمی کند در استان مازندران باشید یا گیلان یا گلستان. هر کدام طبیعتی باور نکردنی دارند که شما را مجذوب می کند. اگر دوست داشتید در این مناطق اقامت داشته باشید، به هومسا سر بزنید. در پایان همچنین پیرو موضوع این مقاله، پیشنهاد می کنیم که به مقاله ی جذاب سفر یک روزه به شمال سری بزنید.

سوالات متداول

بهترین جاهای دیدنی شمال کدامند؟

روستای جواهرده، دریاچه الیمالات نور، جنگل نور شمال، متل قو، آبشار شیطان کوه، شاندرمن ماسال، تله کابین رامسر، آبشار شاهاندشت و…

یک دیدگاه

  1. اگر به من بگن بین مازندران وگیلان کدوم رو انتخاب می کنی ؟ قطعا میگم گیلان واقعا ییلاقات ماسال رو نمیشه با هیچ چیزی عوض کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا