ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیشمال

جاهای دیدنی فومن ؛ تلاقی تاریخ و طبیعت

جاهای دیدنی فومن از جمله محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان زیبای گیلان است. استان گیلان با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و فرهنگی بیشمار خود در تمام ایام سال میزبان گردشگرانی از شهرهای مختلف کشورمان است. شهرستان فومن نیز یکی از همین جاذبه‌های طبیعی زیبا است. این شهرستان در ناحیه جلگه‌ای استان گیلان و در بخش مرکزی این استان قرار گرفته است. فومن را بیشتر به قلعه رودخان، درختان چنار، مجسمه‌های زیبا و البته کلوچه‌های خوشمزه‌اش می‌شناسیم.

فومن شهری تاریخی است که زادگاه بزرگان زیادی در تاریخ سرزمین‌مان بوده است. شاید نام فومن نیز بر همین اساس انتخاب شده باشد؛ «فو یا پو» در فارسی اوستایی به معنای اندیشیدن و «من» نیز به معنای پناهگاه است، در نتیجه فومن را می‌توان پناهگاه اندیشه و تفکر معنا کرد. شهرستان فومن چیزهای زیادی برای دیدن و تجربه کردن دارد. در این مطلب از هومسا می‌خواهیم سفر کنیم به استان سرسبز گیلان و با جاهای دیدنی فومن بیشتر آشنا شویم. با ما در این سفر همراه باشید.

شهرستان فومن از یک‌سو به دلیل تاریخ بلند و پر فراز و نشیب خود و از سوی دیگر به‌خاطر موقعیت جغرافیایی ویژه و اقلیم خاصش، دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی است. در ادامه با بهترین جاهای دیدنی فومن بیشتر آشنا می‌شویم.

1. قلعه رودخان

قلعه رودخان

قلعه رودخان یا قلعه حسامی یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی فومن در بین گردشگران است. قلعه رودخان بنایی با ۲.۶ هکتار مساحت است که در ۳۰ کیلومتری شهرستان فومن بنا شده است. این قلعه در دوران ساسانیان با اهداف نظامی در بخش مرتفعی از جنگل‌های فومن ساخته شد. قلعه رودخان در مجموع دارای 65 برج و بارو و دیواری به طول 1500 متر است. زیبایی فوق‌العاده‌ای که این قلعه در دل جنگل ایجاد کرده همان چیزی است که گردشگران را مجاب می‌کند ۹۳۵ پله این قلعه را بالا بروند و به ورودی دژ برسند. زمانی که گردشگران به آنجا می‌رسند و با منظره فوق‌العاده جنگل‌های فومن روبرو می‌شوند، درمی‌یابند که این صعود کاملا ارزشش را داشت.

شواهد نشان می‌دهند قلعه رودخان در دوران ساسانیان و هم‌زمان با حمله اعراب به ایران ساخته شده است. در آن زمان، به منظور ایجاد یک پایگاه نظامی مطمئن، این قلعه در دل جنگل‌های فومن بنا شد. این دژ هم در آن زمان و هم در سال‌های پس از آن، توانست به عنوان یک پایگاه مقاومت توسط ارتش ایران مورد استفاده قرار بگیرد. نام قلعه نیز برگرفته از رودی است که در آن نزدیکی جریان دارد. قلعه رودخان در گویش محلی به دژی گفته می‌شود که در کنار رودی ساخته شده باشد.

در اطراف قلعه رودخان نیز بازارچه‌های سوغات و صنایع‌دستی، رستوران و سوپرمارکت نیز وجود دارد؛ بنابراین گردشگران می‌توانند پیش از صعود یا بعد از آن از این بازارچه‌ها دیدن یا در رستوران‌هایش غذایی صرف کنند.

آدرس قلعه رودخان

گیلان، ۲۰ کیلومتری جنوب غرب فومن، بالادست روستای رودخان

2. جاده سراوان به فومن

اگر می‌خواهید از یک جاده زیبا به فومن برسید، جاده سراوان به فومن را انتخاب کنید. این جاده نرسیده به جاده رشت و در سمت چپ جاده قرار گرفته است. این جاده آنقدر زیباست که از حجم درختانش تعجب خواهید کرد. تلاش خود را بکنید تا در ساعات اولیه صبح در این جاده باشید چون در این زمان می‌توانید مه صبحگاهی را ببینید. یکی از جاهای دیدنی فومن که در همین جاده قرار گرفته است، موزه بزرگ روستایی است. این خانه روستایی در دل جنگل بکر سراوان پنهان شده است؛ رفتن به این موزه برایتان دل‌انگیز خواهد بود. دریاچه سراوان از آن جاهای بکری‌ست که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت.

3. ماسوله

ماسوله

یکی از توریستی‌ترین و زیباترین روستاهای ایران ماسوله است که از توابع شهر فومن به‌شمار می رود. ماسوله یکی از جاهای دیدنی فومن است که  معماری خاصی دارد. معماری بی‌نظیر خانه‌های ماسوله به‌صورت پلکانی است و پشت‌ بام هر خانه‌ای، حیاط خانه بالایی به شمار می‌رود. فضای متفاوت این روستا شهرت جهانی دارد و هرساله گردشگران زیادی حتی گردشکران خارجی را به سمت خود جذب می‌کند.

پیشنهاد می کنیم این شهر رنگارنگ را که از دیدنی های فومن به شمار می رود را حتما ببینید و غذاهای محلی آن منطقه را تست کنید. عروسک های بافتنی و جوراب های پشمی و گیوه و گلیم و… از سوغاتی های این روستا است. در ضمن برای اجاره ویلا و سوئیت در ماسوله تیم هومسا در کنار شما خواهد بود و در روند اجاره اقامتگاه به شما کمک خواهد کرد.

4. چشمه و آبشار لار

در هر نقطه از استان گیلان جاذبه‌های شگفت‌انگیز طبیعی و تاریخی را، همانند بهشتی گم‌شده، می‌توان در دل جنگل‌ها و در میانه کوه‌ها پیدا کرد. در مسیر فومن به ماسوله، جایی که فاصله زیادی هم با جاده ندارد، یکی از زیباترین جاهای دیدنی فومن یعنی چشمه و آبشار لار را می‌توانید پیدا کنید. این آبشار در ارتفاع ۶۷۰ متری از سطح دریا قرار دارد و ارتفاع خود آبشار نیز در حدود ۶ متر است. آب آبشار از چشمه‌ای تامین می‌شود که در همان محل قرار دارد، آبی زلال و گوارا که با خود انرژی پاک طبیعت را از دل زمین به ارمغان آورده است. آب از سمت چشمه لار جریان پیدا می‌کند و به صخره‌ها می‌رسد؛ آبشار لار در اینجا جان می‌گیرد و درون حوضچه‌ای در پایین‌دست می‌ریزد. فضایی که چشمه و آبشار لار اینجا در دل جنگل‌های فومن ایجاد کرده‌اند، تبدیل به یکی از زیباترین جاهای دیدنی فومن شده است.

در فضای اطراف چشمه و آبشار لار نیز رستوران‌ها و چایخانه‌های کوچک جنگلی برپا شده است. نوشیدن یک فنجان چای در هوای پاک اینجا با منظره بی‌نظیر این آبشار می‌تواند به بخش زیبایی از خاطرات شما از سفر به فومن تبدیل شود.

آدرس چشمه و آبشار لار

گیلان، جاده فومن به ماسوله، نرسیده به روستای ماسوله

5. ییلاق زودل سر

ییلاق زودل سر

در سرتاسر استان گیلان روستاها و ییلاقات سرسبز و خوش آب و هوایی وجود دارد که سر زدن به آن‌ها و گردش در طبیعت زیبایشان می‌تواند تجربه‌ای دوست‌داشتنی برای هر گردشگر باشد. ییلاق زودل سر طبیعتی در نزدیکی روستایی با همین نام است که در ارتفاعات استان گیلان و در میان جنگل‌ها واقع شده است. افرادی که به طبیعت‌گردی و کوهنوردی علاقه‌مند هستند، می‌توانند به ییلاق زودل  بروند و از طبیعت زیبای آن لذت ببرند. در ییلاق زودل سر، خانه‌های مختلفی وجود دارد. اما قدیمی‌ترین خانه این ییلاق، کلبه‌‌ای چوبی و ۶۰ ساله، متعلق به فردی به نام حبیب رضایی خانوانه است. ییلاقات شمال با هوای مطبوع و مناظر چشم نوازش، در فصل گرما و تابستان گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

افراد زیادی در این ییلاق زندگی نمی‌کنند، اما در فصل‌های بهار و تابستان ییلاق زودل پر می‌شود از گردشگران و کوهنوردانی که به اینجا آمده‌اند تا چند ساعتی را در آرامش و زیبایی طبیعت اینجا سپری کنند. آقای خانوانه نیز در کلبه چوبی خود میزبان گردشگران و کوهنوردان است تا با استکانی چای تازه، از آن‌ها پذیرایی کند.

آدرس ییلاق زودل سر

فومن، مسیر قله تراشوم، نزدیکی روستای خانوانه

6. پارک فومن

پارک فومن

فومن یکی از زیباترین شهرهای استان گیلان محسوب می‌شود. پارک فومن نیز از جمله جاهای دیدنی این شهر است. آنچه که بیش از هر چیز، این پارک را به یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی فومن تبدیل کرده، مجسمه‌های زیبایی است که در بخش‌های مختلف این پارک قرار دارند. به صورت کلی، در بخش‌های مختلف شهر فومن مجسمه‌های زیادی وجود دارد و به همین دلیل است که این شهر را به عنوان شهر مجسمه‌ها می‌شناسند. در پارک فومن نیز مجسمه‌های زیادی دیده می‌شود، از جمله معروف‌ترین آن‌ها مجسمه زنان فومنی است که پوشش زنان این شهر و فعالیت‌های آن‌ها را به زیبایی نشان می‌دهد.

علاوه‌بر این‌ها، پارک فومن تفرجگاهی است که در آن می‌توانید با پیاده‌روی یا پیک‌نیکی کوتاه، از هوای تازه و دلپذیر شهر فومن لذت ببرید.

آدرس پارک فومن

فومن، ۳ کیلومتری مرکز شهر

7. درخت آقادار

از جالب‌ترین جاذبه‌های فومن درختان آقادار است. به صورت کلی درخت و بخصوص درختان بزرگ برای مردم گیلان ارزش به‌خصوصی دارند. به همین دلیل در بین عوام رایج است که هرجا درخت بزرگی باشد، همان جا زیارتگاه گیلکیان است. مردم فومن به درختان بزرگ، اصطلاحا آقادار می‌گویند. در بخش‌های مختلف شهر فومن گردشگران می‌توانند آقادار را مشاهده کنند. این درختان بیشتر شامل درختان بلوط (در گویش محلی مازو)، انار، نارون، افرا، چنار و سرخ هستند.

8. طبیعت ماکلوان

مکلوان

ماکلوان که در گویش محلی ماکلان خوانده می‌شود یکی از شهرهای استان گیلان و از توابع بخش سردار جنگل شهرستان فومن است. این شهر بیش از هر چیز به دلایل تاریخی شهرت دارد. شهر ماکلوان از پایگاه‌های اصلی مبارزات میرزا کوچک‌ خان جنگلی بوده است. جنگ ماکلوان از همین ناحیه آغاز و منجر به شکل‌گیری نهضت جنگل شد. در این جنگ گروهی به رهبری میرزا کوچک‌ خان قیامی را علیه متجاوزان آغاز کردند. در آن زمان که جنگ جهانی اول به تازگی پایان یافته بود، ایران از لحاظ سیاسی بسیار ضعیف شده بود و در بخش‌های زیادی توسط نیروهای انگلیسی، روسی و عثمانی اشغال شده بود. نهضت جنگل، قیام و مبارزاتی که میرزا کوچک‌ خان و همیارانش از منطقه ماکلوان شروع کرده بودند، تا حد زیادی توانست مانع پیشروی نیروهای خارجی در ایران شود.

شهرستان ماکلوان جدا از اهمیت تاریخی و سیاسی در دفاع از خاک کشورمان، دارای طبیعتی زیبا و آب و هوایی دل‌پذیر نیز است. این شهرستان در دامنه کوه‌های سیاه‌کوه و برزه‌کوه واقع شده است و ییلاق‌های بی‌نظیری مانند گردسوئه، گسکره و کوربار دارد.

آدرس ماکلوان

گیلان، جاده فومن به ماسوله، ۱۰ کیلومتری فومن

9. روستای فوشه

روستای فوشه یکی از زیباترین جاهای دیدنی فومن است؛ این روستا در بخش جنوب غربی فومن واقع شده و از جنوب و غرب به جنگل‌ها و ارتفاعات کوهستانی منتهی می‌شود و از سمت شرق و شمال شرقی نیز به روستای حیدر آلات و قلعه رودخان می‌رسد. روستای فوشه توسط دره‌ای به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است. مزارع پلکانی و تراس‌های رودخانه‌ای، این روستا را به یکی از زیباترین جاذبه‌های استان گیلان تبدیل کرده است. اکثر اهالی روستای فوشه به چایکاری، شالیکاری و دامپروری مشغول هستند.

فوشه دارای طبیعت و آب و هوایی بی‌نظیر است. در اطراف روستا نیز جاذبه‌های طبیعی مختلفی وجود دارد؛ از جمله غار فوشه و آبشار فوشه. بنابراین سفر به روستای فوشه می‌تواند یک طبیعت‌گردی کامل برایتان باشد. این روستا دارای وسعت زیادی نیست، بنابراین با طی مسافت کوتاهی می‌توان از کوه، جنگل، آبشار و مزارع کشاورزی به راحتی دیدن کرد.

آدرس روستای فوشه

گیلان، بیست کیلومتر جنوب غربی فومن

10. بقعه سبز قبا

بقعه سبز قبا که به آن امامزاده سبز قبا یا آرامگاه سبز قبا نیز می‌گویند یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی فومن است. این بقعه آرامگاه چند تن از شهدای جنگ ایران و عراق را نیز در خود جای داده است. همچنین در نزدیکی بقعه نیز درخت کهنسالی قرار دارد که به دلیل بزرگی آن، در بین مردم محلی به درخت آقادار معروف است. از دیرباز مردم فومن بر این باور بودند که این درخت حاجت‌ها را روا می‌کند؛ بنابراین این درخت نزد مردم فومن ارزش بالایی دارد.

آدرس بقعه سبز قبا

فومن، روستای شنبه بازار

11. منطقه گشت رودخان و سیاه مزگی

گشت رودخان و سیاه مزگی

منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی یکی از زیباترین جاهای دیدنی فومن و در نزدیکی قلعه رودخان است که با داشتن طبیعتی زیبا و پوشش گیاهانی منحصربه‌فرد شهرت زیادی یافته است. این منطقه بخشی از جنگل‌های حفاظت‌شده هیرکانی است که متعلق به ۵ میلیون سال پیش است. جنگل‌های هیرکانی از شرق استان گلستان آغاز می‌شود، در استان مازندران ادامه پیدا می‌کند، در استان گیلان شامل منطقه گشت رودخان و سیاه مزگی می‌شود و در نهایت به بخش‌های جنوبی و غربی جمهوری آذربایجان می‌رسد. بنابراین طبیعت و پوشش گیاهی این منطقه دارای ارزش بسیار بالایی است. از جمله درختان این منطقه می‌توان به راش، ممرز، ملج، انجیلی، نمدار و ون اشاره کرد.

حیات وحش این منطقه نیز بسیار با ارزش و منحصربه‌فرد است. از جمله جانورانی که در این منطقه دیده می‌شوند می‌توان به خرس، پلنگ، مرال، شوکا، گرگ، سیاه‌گوش، گربه جنگلی، تشی (جوجه تیغی)، گورکن، گراز، سنجاب و قرقاول اشاره کرد. بازدید از این منطقه به‌دلیل پوشش گیاهی خاص و تنوع جانوری وسیعی که دارد می‌تواند یک طبیعت‌گردی به یادماندنی برایتان رقم بزند.

آدرس منطقه گشت رودخان و سیاه مزگی

گیلان، فومن، منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی

بیشتر بخوانید: ییلاق هلودشت

12. چشمه آب معدنی علی زاخونی

چشمه آب معدنی علی زاخونی یا چشمه زمزمه یکی دیگر از جاهای دیدنی فومن است که بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. این چشمه آب معدنی دارای آبی غنی شامل عناصر مختلف از جمله بی‌کربنات است و خواص درمانی بسیاری دارد.این چشمه در مجاورت یک معدن آهن واقع شده و به همین دلیل نیز رنگ آب آن نارنجی است. اهالی این منطقه و گردشگرانی که به اینجا سفر می‌کنند، عقیده دارند آب این چشمه شفابخش است؛بنابراین به منظور درمان امراض خود از آب چشمه استفاده می‌کنند.

آدرس چشمه آب معدنی علی زاخونی

گیلان، جاده فومن به ماسوله

اقامت در فومن

فومن

شما می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در فومن به‌راحتی و با آسایش کامل، از جاهای دیدنی این شهر و اطراف آن دیدن کنید. اقامتگاه‌های مختلفی در فومن وجود دارد و به همین دلیل ممکن است کار انتخاب یک اقامتگاه مناسب برایتان کمی مشکل شود. شما می‌توانید با خیالی آسوده این کار را به تیم هومسا بسپارید. تیم هومسا در کنار شما است تا با معرفی و انجام کامل روند رزرواسیون اقامتگاه به صورت آنلاین، به شما کمک کند اقامتی امن، راحت و بدون دغدغه را تجربه کنید. کافی است وارد سایت هومسا شوید و در صفحه اصلی سایت نام شهر فومن را سرچ کنید. در این صفحه بهترین اقامتگاه های فومن به شما نمایش داده می‌شوند. می‌توانید با تنظیم فیلترهای مختلف، محدوده قیمت و سایر ویژگی‌ها را انتخاب کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اقامتگاه موردنظر خود را پیدا و رزرو کنید.

سوالات متداول

بهترین جاهای دیدنی فومن کدامند؟

قلعه رودخان، جاده سراوان به فومن، ماسوله، آبشار لار، ییلاق زودل سر، پارک فومن، درخت آقادار، طبیعت ماکلوان، روستای فوشه، بقعه سبز قبا، چشمه آب معدنی علی زاخونی و…

سخن آخر

فومن شهری کوچک در بخش مرکزی استان گیلان است. اما این شهر در طول تاریخ همیشه مورد توجه بوده است. چه آن زمان که میرزا کوچک خان، سردار جنگل مبارزات مهم و تاثیرگذار خود در مقابل تجاوز روس‌ها و انگلیسی‌ها را در جنگل‌های همین منطقه آغاز کرد و با تلاش و فداکاری‌های خود از خاک سرزمین‌مان دفاع کرد و چه در تمام این سال‌ها که به عنوان یکی از مقاصد اصلی طبیعت‌گردی مورد توجه گردشگران بوده است. جاهای دیدنی فومن شامل جاذبه‌های تاریخی و طبیعی مختلفی می‌شود. بدون شک سفر به فومن می‌تواند سفری غنی و فراموش‌نشدنی باشد.

اگر شما هم تابه‌حال از جاهای دیدنی فومن بازدید کرده‌اید، لطفا نظرات و تجربه‌های خود را زیر همین پست با ما و همراهان هومسا به اشتراک بگذارید.

یک دیدگاه

  1. سلام به نظر من کلا گیلان زیبا ودیدنی هست مخصوصا فومن که من الان در موردش خوندم ودیدم واقعا زیباست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا