ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنی

جاهای دیدنی قزوین ؛ سفری به جاذبه های طبیعی و تاریخی

قزوین یکی از شهرهای تاریخی و زیبای کشورمان است. جاهای دیدنی قزوین هم شامل جاذبه‌های تاریخی و هم شامل جاذبه‌های طبیعی می‌شود. شهر قزوین در دوره ساسانیان و به دستور شاپور ساسانی رونق پیدا کرد. قرارگیری این شهر در شاهراه اقتصادی جاده ابریشم نیز مزید بر علت شد تا قزوین هرچه بیشتر رونق پیدا کند. این شهر در دوره‌ای پایتخت ایران بوده و به همین دلیل جاذبه‌های تاریخی فراوانی دارد. قزوین از لحاظ تعدد جاذبه‌ها و بناهای تاریخی در ایران رتبه اول و در جهان رتبه سوم را دارد. این شهر پایتخت خوشنویسی ایران و زادگاه خوشنویسان پرآوازه‌ای مثل میرعماد قزوینی است. در این مطلب از هومسا می‌خواهیم سری به شهر زیبای قزوین بزنیم و با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید.

در بین صدها جاذبه تاریخی و طبیعی کوچک و بزرگی که در سراسر شهر زیبای قزوین و اطراف آن وجود دارد، در ادامه به معرفی برخی از محبوب‌ترین این جاذبه‌ها می‌پردازیم.

1. کاخ چهلستون قزوین

کاخ چهلستون قزوین

ایران در دوره شاه طهماسب صفوی و در زمانی که تبریز پایتخت ایران بود، مورد تهدید پادشاهان عثمانی قرار می‌گرفت. بنابراین شاه دستور داد تا پایتخت ایران از تبریز به قزوین انتقال داده شود. در آن زمان شاه طهماسب براساس طرحی که از یک معمار عثمانی در دست داشت، دستور ساخت عمارتی را در این شهر صادر کرد. عمارتی عالی و باشکوه با تالارها و ایوان‌ها و حوض‌های زیبا و پنجره‌هایی چوبی که تزئیناتی ظریف داشتند. این بنا در آن زمان به عنوان عمارت کلاه فرنگی شناخته می‌شد، اما پس از آن که در زمان قاجار توسط محمدباقر سعدالسلطنه، حاکم وقت قزوین مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت، نام کاخ چهلستون را بر آن نهادند.

کاخ چهلستون قزوین بنایی هشت‌گوش و چهار طبقه است. رواقی با ستون‌های آجری و قوس‌های نیم‌دایره‌ای و همچنین ستون‌هایی چوبی در بخش بالایی ایوان آن به چشم می‌خورند. برای تزئینات این کاخ از هنر نگارگری مکتب قزوین و همچنین نقاشی‌هایی با استفاده از آب طلا استفاده کرده‌اند. در این نقاشی‌ها وقایع مختلفی، از جمله نحوه ظهور نادرشاه و مکتب افشاریان به تصویر کشیده است. این کاخ در سال ۱۳۳۷ به عنوان گنجینه اشیای تاریخی و باستانی مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر نیز به عنوان موزه خوشنویسی قزوین شناخته می‌شود.

آدرس کاخ چهلستون قزوین

قزوین، مرکز شهر، میدان آزادی، سبزه میدان

2. امامزاده شاهزاده حسین

شاهزاده حسین قزوین

شاهزاده حسین فرزند علی ابن موسی الرضا، امام هشتم شیعان بود. او زمانی که دو سال داشت، همراه با پدر خود مخفیانه به ایران آمد تا رهسپار خراسان شوند. در میانه راه در شهر قزوین، شاهزاده حسین دچار بیماری می‌شود و سپس فوت می‌کند. پیکر او را در همان شهر به خاک می‌سپارند. مقبره فرزند علی ابن موسی الرضا در زمان صفوی مورد احترام پادشاهان این سلسله قرار می‌گیرد و بقعه و بارگاه و ایوان و رواق‌های زیادی برای آن ساخته می‌شود. از همان زمان این بارگاه به عنوان امامزاده شاهزاده حسین معروف شد.

آدرس امامزاده شاهزاده حسین

قزوین، خیابان سلامگاه

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی زنجان

3. کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین

کاروانسرای سعدالسطنه

کاروانسرای سعدالسلطنه یکی از محبوب‌ترینمکان های دیدنی قزوین است که معماری چشم‌نواز آن از یک سو و مغازه‌ها و اجناسی که در آن‌ها به فروش می‌رسند از سوی دیگر، باعث محبوبیت این کاروانسرا در بین گردشگران شده است. کاروانسرای سعدالسلطنه در اواخر دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار و به دستور محمدباقر سعدالسلطنه، حاکم وقت قزوین ساخته شد. این بازار بزرگ‌ترین مرکز تجاری داخل شهری کشور است.

این اثر تاریخی شامل ۶ سرا و حیاط مختلف به نام‌های سعدیه، سعدالسلطنه، نگارالسلطنه، قهرمانی، بهشتی و راسته وزیر است. در هریک از این راسته‌ها مغازه‌هایی وجود دارند که در آن‌ها می‌توان انواع سوغات و صنایع‌دستی قزوین، از جمله اجناس چرمی را مشاهده کرد. ارزشمندترین قسمت کاروانسرای سعدالسلطنه چهارسوق آن است که بر فراز آن گنبدی بزرگ و کاشیکاری شده قرار دارد.

آدرس کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین

قزوین، میدان آزادی، خیابان امام خمینی

اجاره ویلا و سوئیت در قزوین

4. مسجد جامع قزوین

مسجد جامع قزوین

مسجد جامع قزوین که با نام‌های مسجد جامع عتیق و مسجد جامع کبیر هم شناخته می‌شود، قدیمی‌ترین مسجد ایران و یکی از بزرگ‌ترین مساجد کشور است. این مسجد با دستور هارون‌الرشید، پنجمین خلیفه عباسی ساخته شد. مسجد را در روند اسلامی‌سازی ایران، بر روی بقایای آتشکده‌ای زرتشتی ساختند. بنای مسجد به سبک چهار ایوانی، که سبک خاص معماری آتشکده‌های ایرانی بود، ساخته شد. این بنا در طول تاریخ، از جمله در زمان حمله مغول‌ها به ایران، بارها تخریب و در دوره‌های پس از آن بازسازی شد. در این بازسازی‌ها گاهی بخش‌هایی نیز به بنای مسجد اضافه می‌شدند. از جمله مقصوره خمارتاشی که به دستور وزیر سلطان ملکشاه سلجوقی در کنج جنوبی مسجد ساخته شد. موزه سنگ و سفال قزوین نیز در همین مسجد، در شبستان غربی آن واقع شده است.

آدرس مسجد جامع قزوین

قزوین، خیابان سپه

5. بازار قزوین

بازار قزوین

بازار قزوین با معماری زیبا و پرشکوه خود یکی از جاهای دیدنی قزوین و از زنده‌ترین نقاط این شهر است. این بازار قدمتی هزار ساله دارد، هرچند در زمان صفوی و قاجار بود که بازار رونق گرفت و به یکی از مراکز مهم شهر قزوین تبدیل شد. طی همین دوران راسته‌های مختلف در بازار قزوین شکل گرفتند و هر راسته به صنفی تعلق گرفت. در هر راسته نیز حمام و مسجد و تیمچه (مرکز تجارت) و قیصریه (مرکز صنعتگران) ساخته شد تا در نهایت یکی از پررونق‌ترین مراکز تجاری ایران، در کنار بازار اصفهان و شیراز، شکل بگیرد. برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی شهر قزوین مثل کاروانسرای سعدالسلطنه، مسجد شاه و کاروانسرای وزیر در همین بازار قرار دارند و بخش‌های مختلف آن را تشکیل می‌دهند.

آدرس بازار قزوین

قزوین، خیابان امام خمینی

6. حمام قجر قزوین

حمام قجر قزوین

حمام قجر یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین گرمابه‌های قزوین است و به دلیل قدمت و همچنین معماری زیبایش از محبوب‌ترین مکان های دیدنی قزوین محسوب می‌شود. حمام قجر در زمان شاه عباس صفوی و به دستور خود شاه ساخته شد، به همین دلیل ابتدا به آن حمام شاهی می‌گفتند. این بنا در سال‌های حکومت قاجاریان مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و از آن پس با نام حمام قجر شناخته می‌شود. حمام قجر قزوین دارای بخش‌های سربینه، میاندر، گرمخانه و بخش‌های مجزا زنانه و مردانه می‌شد. این حمام مانند سایر حمام‌ها در آن زمان، نه فقط محلی برای شستشو و پاکیزگی، بلکه یکی از بخش‌های اصلی شهر برای معاشرات افراد با یکدیگر بوده است. هم‌اکنون موزه مردم‌شناسی شهر قزوین در این حمام دایر است.

آدرس حمام قجر قزوین

قزوین، بلوار نادری، خیابان عبید زاکانی

7. سردرعالی قاپو قزوین

سردر عالی قاپو قزوین

سردر عالی قاپو یکی از جاهای دیدنی قزوین واقع در خیابان سپه است که یکی از هشت در اصلی ورود به ارگ سلطنتی صفوی محسوب می‌شده است. این بنا ابتدا در دوره شاه طهماسب ساخته شد و در زمان شاه عباس صفوی به شکلی که امروزه می‌بینیم درآمد. در زمان پهلوی تغییرات کوچکی در بنا ایجاد شد تا بتواند به عنوان نظمیه مورد استفاده قرار بگیرد. این بنا مدتی بعد نیز به عنوان شهربانی مورد استفاده قرار گرفت. بخش اصلی سردر عالی قاپو شامل ایوانی بلند با قوس تیزه‌دار و سه طاق‌نما در طرفین آن است. دو ستون نیز در دو طرف ایوان قرار گرفته‌اند. هشتی که متصل به این ایوان است، به جایگاه نقاره‌زنان راه پیدا می‌کند. همچنین کتیبه‌ای با کاشی معرق نیز بر پیشانی سردر به چشم می‌خورد.

آدرس سردر عالی قاپو قزوین

قزوین، ابتدای خیابان سپه

8. دروازه درب کوشک قزوین

دروازه درب کوشک قزوین

شهر قزوین در گذشته دارای نه دروازه بوده که از بین آن‌ها تنها دو دروازه درب کوشک و دروازه تهران به جا مانده است. دروازه درب کوشک به سمت الموت، رودبار، کوشک و شکارگاه‌های شمال قزوین باز می‌شد. این دروازه دارای یک طاق اصلی است که در هر سوی آن دو ستون و دو طاق‌نما قرار دارد. معماری دروازه به شکلی است که گویی آغوشش بر روی افراد تازه‌وارد باز شده. بخش ظاهری دروازه نیز دارای تزئینات کاشی‌کاری و رسمی‌بندی است. این کاشی‌کاری‌ها در زمان فرمانروایی میرمحمدحسین عضدالملک قزوینی در دوران قاجار انجام شده است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی رودبار

آدرس دروازه درب کوشک قزوین

قزوین، انتهای خیابان آزادی

9. کلیسای کانتور قزوین

کلیسا کانتور قزوین

کلیسای کانتور که به نام‌های کلیسای روس و برج ناقوس هم شناخته می‌شود یکی از دیدنی های قزوین است. این کلیسا در اواخر دوره ناصرالدین شاه توسط یک شرکت روسی در این شهر ساخته شد. کلیسای کانتور قزوین یک کلیسای ارتدوکس است. این کلیسا نیز مانند سایر کلیساها طرحی چلیپایی دارد و محراب آن رو به شرق است. درب ورودی کلیسا نیز در بخش غربی ساختمان واقع شده. نمای این کلیسا با استفاده از آجر قرمز لعابدار ساخته شده است و در نمای بیرونی آن نیز ستون‌های زیبایی قرار دارد.

آدرس کلیسای کانتور قزوین

قزوین، خیابان طالقانی۷ خیابان دارایی، جنوب پارک مشاهیر

10. خیابان سپه قزوین

خیابان سپه قزوین

خیابان سپه قزوین نخستین خیابان طراحی شده در ایران است. این خیابان در دوران سلطنت شاه طهماسب صفوی، زمانی که قزوین پایتخت ایران بود ساخته شد. ساخت خیابان سپه بخشی از پروژه آبادسازی این منطقه از شهر قزوین بود. در این پروژه علاوه‌بر ساخت خیابان سپه، عمارت دولتخانه، حرامسرا و چندین باغ نیز در این بخش از شهر ساخته شد.

واژه «خیابان» در اصل نامی بود که شاه طهماسب بر روی گذری که در این طرح ساخته بود، گذاشت. «خیابان» نام محله‌ای در هرات بود که شاه طهماسب دوران ولیعهدی خود را در آنجا گذرانده بود. زمانی که این گذر ساخته شد، نام آن را «محله خیابان» گذاشتند. بعدها واژه خیابان برای هر معبر وسیع و ماشین‌رو مورد استفاده قرار گرفت.

11. خانه و حسینیه امینی های قزوین

حسینه امینی های قزوین

خانه امینی‌ها یکی از زیباترین جاهای دیدنی قزوین به حاج محمدرضا امینی، یکی از تجار ثروتمند دوران پهلوی تعلق داشت. معماری زیبا و ظریف خانه و حسینه امینی‌ها این خانه را به یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی قزوین تبدیل کرده است. خانه دارای سه تالار  با آیینه‌کاری‌های زیبا، چلچراغی بزرگ و فرش‌هایی نفیس و همچنین دو حیاط شمالی و جنوبی است. بخشی از این خانه در همان ابتدای ساخت نیز در مناسبت‌های مذهبی برای روضه‌خوانی مورد استفاده قرار می‌گرفت و به همین دلیل با نام حسینه امینی ها شناخته می‌شود.

آدرس حسینه امینی‌ های قزوین

قزوین، خیابان مولوی

12. دریاچه اوان قزوین

دریاچه اوان قزوین

دریاچه اُوان یکی از جاذبه‌های طبیعی استان قزوین در منطقه الموت است. این دریاچه در حدود ۵۰۰ سال پیش در اثر لغزش ایجاده است. زیبایی آن و همچنین وجود تنوع زیستی منحصربه‌فرد باعث شده تا این دریاچه به عنوان یکی از میراث طبیعی ایران، ثبت ملی شود. دریاچه اوان در شمال منطقه الموت و در دامنه کوه خشچال در ۷۵ کیلومتری شهرستان قزوین واقع شده است. بیشتر آب دریاچه از طریق چشمه‌های کوچک تامین می‌شود. دریاچه اوان در فصل تابستان محلی است برای ماهیگیری و قایق‌سواری. در فصل پاییز با ورود پرندگان مهاجری مثل قو، غاز و مرغابی، دریاچه و محیط اطراف آن منظره‌ای زیبا به خود می‌گیرد. در فصل زمستان نیز با توجه به سردی هوا در این منطقه و یخ زدن آب دریاچه، اینجا تبدیل به محلی مناسب برای اسکی‌سواری خواهد شد.

آدرس دریاچه اوان قزوین

استان قزوین، معلم کلایه، جوار روستاهای اوان و ورین

13. پارک جنگلی باراجین و دهکده طبیعت قزوین

پارک جنگلی باراجین قزوین

پارک جنگلی باراجین یکی از بزرگترین پارک‌های جنگلی کشور است که در منطقه باراجین شهر قزوین واقع شده است. جاذبه‌های طبیعی آن از یک سوی و وجود امکانات مناسب برای تفریح و گردش از سوی دیگر، باعث شده تا پارک جنگلی باراجین و دهکده طبیعت آن به یکی از تفرجگاه‌های اصلی شهروندان و مسافران قزوین تبدیل شود. از جمله جاذبه‌های طبیعی پارک جنگلی باراجین می‌توان به قله مردمی با درجه سختی کم برای کوهنوردی و همچنین رودخانه ارنزک اشاره کرد. همچنین ارتفاع منطقه و داشتن چشم‌اندازی زیبا از کل شهر قزوین یکی دیگر از ویژگی‌های طبیعی ارزشمند این منطقه است. در کنار این جاذبه‌های طبیعی، پارک جنگلی باراجین دارای امکانات ورزشی و تفریحی مناسبی مثل زمین‌های ورزشی، پارک کودک، سینمای تابستانه و پیست‌های دوچرخه سواری و موتورسواری است.

آدرس پارک جنگلی باراجین قزوین

قزوین، شمال شرق، جاده باراجین

14. قلعه الموت قزوین

قلعه الموت قزوین

قلعه الموت مقر حسن صباح، بنیان‌گذار دولت اسماعیلیان الموت بوده است. واژه الموت نیز به معنای آشیانه عقاب است. به دلیل موقعیت جغرافیایی و دسترسی سختی که به این منطقه وجود داشته، حسن صباح از دسترس خلفای بغداد در امان بوده است. عطاملک جوینی، مورخ و ادیب ایرانی شکل این قلعه را به صورت شتری خوابیده توصیف کرده است. در حال حاضر بخش‌های زیادی از قلعه الموت تخریب شده و در اطراف آن نیز پرتگاه‌های خطرناکی وجود دارند. اما امن‌ترین بخش برای رفتن به قسمت داخلی قلعه، انتهای ضلع شمال شرقی آن است. قلعه الموت دارای دو بخش شرقی و غربی است. بخش غربی دارای ارتفاع بیشتری است و نسبت به سایر بخش‌ها کمتر آسیب دیده است. در بخش جنوب غربی قلعه الموت درخت تاک کهنسالی قرار دارد که زنده و شاداب بودن آن در این فضا و احتمالا از پس سالیان دراز، بسیار مورد توجه گردشگران است.

آدرس قلعه الموت قزوین

قزوین، منطقه الموت، شمال شرقی روستای گازرخان

اقامت در قزوین با هومسا

اقامت در قزوین

گردشگران می‌توانند با اجاره ویلا و سوئیت در قزوین به راحتی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر و اطراف آن دیدن کنند. تیم هومسا در کنار شما است تا با معرفی و انجام کامل روند رزرواسیون اقامتگاه به صورت آنلاین، به شما کمک کند اقامتی امن، راحت و بدون دغدغه را تجربه کنید. کافی است وارد سایت هومسا شوید و در صفحه اصلی سایت نام شهر قزوین را سرچ کنید. در این صفحه بهترین اقامتگاه های قزوین به شما نمایش داده می‌شوند. می‌توانید با تنظیم فیلترهای مختلف، محدوده قیمت، مکان، تعداد اتاق‌ها و سایر ویژگی‌ها را انتخاب کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اقامتگاه موردنظر خود را پیدا و رزرو کنید.

شهر قزوین دیدنی‌های بسیاری دارد. سفر به شهر قزوین و بازدید از بیشمار بناهای تاریخی آن می‌تواند یک سفر غنی و پربار برایتان باشد. جاهای دیدنی شهر قزوین شامل بناهایی تاریخی، بیشتر متعلق به دوران صفوی می‌شود. اما جاذبه‌های طبیعی قزوین نیز بسیار دیدنی و ارزشمند هستند. کدامیک از جاذبه‌های شهر قزوین برای شما دوست داشتنی‌تر است؟ لطفا نظرات و تجربه‌های خود از سفر به قزوین را زیر همین پست با مخاطبان هومسا به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

بهترین جاهای دیدنی قزوین کدامند؟

کاخ چهلستون، امامزاده شاهزاده حسین، کاروانسرای سعدالسلطنه، مسجد جامع قزوین، بازار قزوین، حمام قجر، سردرعالی قاپو قزوین، دروازه درب کوشک، کلیسای کانتور، خیابان سپه، خانه و حسینیه امینی ها، دریاچه اوان قزوین، پارک جنگلی باراجین و…

‫2 دیدگاه ها

  1. سمت قلعه المون و کاخ قزوین اقامتگاه مناسب و نزدیک هست کسی اطلاعی داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا