ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنیشمال

جاهای دیدنی لاهیجان ؛ مقصدی برای گردشگری با طعم چای

از آن زمان‌های دور که لاهیجان مهد ابریشم بود و نام «لاه» به علاوه «جان» را به معنای شهر ابریشم‌بافان روی آن گذاشتند، تا امروز که به عنوان شهر چای ایرانی معروف است، همواره این شهر به عنوان تفرجگاهی سبز و با صفا، مورد توجه افراد بوده تا جایی که شاه عباس صفوی هم کاخی تفریحی در این شهر برای خود داشت. لاهیجان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای گیلان است و قدمتی حدود ۷۰۰سال دارد؛ آثار تاریخی متعدد این شهر حاکی از قدمت بالای آن است. اگر زمانی حال و هوای دلتان تکراری شد و قصد تغییر آن به سرتان زد، یکی از گزینه‌های خوب برای یک تغییر همه‌جانبه، سفر به لاهیجان است؛ شهری که هم جاهای دیدنی شمال را در آن خواهید دید، هم آثار تاریخی و فرهنگی را!

جغرافیا و اقلیم لاهیجان در یک نگاه

یکی از جاهای دیدنی لاهیجان، خود موقعیت جغرافیایی این شهر است؛ شهر لاهیجان از شمال به دریای خزر می‌رسد، از شرق به لنگرود، از جنوب به ییلاق دیلمان و از غرب هم به آستانه اشرفیه. این شهر سبز، هم جنگل دارد و هم آثار تاریخی جذابی که از زمان‌های مختلف در خود به یادگار نگاه داشته است. برای اجاره ویلا و سوئیت در لاهیجان می‌توانید بهترین اقامتگاه ها را از طریق هومسا رزرو و اجاره کنید. البته اگر فقط قصد اقامت در لاهیجان را داشته باشید، بدانید که نسبت به شهرهای مشهور دیگر، لاهیجان کمی از ساحل دریا دور است. این شهر، سومین شهر مهم استان گیلان است، ۴متر از سطح دریا ارتفاع دارد و آب‌وهوای مرطوب آن به حد و اندازه‌ی رشت و انزلی نمی‌رسد. متوسط رطوبت هوا در شهر لاهیجان، ۷۳ درصد است و این مقدار، آب‌وهوایی شرجی برای این شهر به ارمغان آورده است، اما از نظر میزان بارندگی هم به طور متوسط، در زمستان‌ها یک روز از سه روز و در تابستان‌های روز از شش روز، باران می‌بارد. بنابراین اگر خشکی آب‌وهوای شهر دلتان را زده است، این شهر دست و دلباز در بارش‌های جوی، میزبان خوبی برای شما خواهد بود.جاهای دیدنی‌ شهر لاهیجان دو دسته‌اند: جاذبه‌های طبیعی و جاذبه‌های تاریخی.

بیشتر بخوانید: تالاب انزلی گیلان

lahijan3

جاهای دیدنی طبیعی لاهیجان

لاهیجان شهر سرسبزی است که دامنه‌های اطراف آن سراسر پوشیده از مزارع سبز چای است و از سمت شرق به کوه البرز می‌رسد؛ به همین دلیل یکی از جاذبه‌های دیدنی لاهیجان، مزارع چای است که نظم و رنگ سبز خاص آن بسیار چشم‌نواز و آرامش‌بخش خواهد بود. مشهورترین جاذبه‌های دیدنی این شهر عبارتند از:

  •  بام سبز و تله‌کابین

بام سبز از جذاب‌ترین مکان های دیدنی لاهیجان است که شهرداری این شهر، طی چند سال اخیر برفراز کوه معروف این شهر محوطه‌ای ایجاد کرده که بر کل شهر و مزارع چای مشرف است. تماشای لاهیجان از بام سبز، در محیطی تفریحی و سیاحتی بسیار آرامش‌بخش خواهد بود. تله‌کابین احرار هم مشرف به شهر است و هم از سویی مزارع چای را به سرنشینانش نشان می‌دهد. این تله کابین که بام سبز را به قله‌ی تاج خروس وصل می‌کند، طی ۲۰ دقیقه، از ایستگاه اول به ایستگاه دوم می‌رسد.

  •  شیطان‌کوه و آبشار شیطان‌کوه

برای رسیدن به این کوه که از جاذبه‌های گردشگری لاهیجان محسوب می‌شود، باید به سمت شرق لاهیجان حرکت کنید. دلایل مختلفی برای این نام‌گذاری عجیب بیان شده اما یکی از دلایل این است که وقتی از بالای این کوه به پایین نگاه می‌اندازید، پایین آمدن خیلی راحت به نظر می‌آید؛ در صورتی که اصلا این‌گونه نیست و حتی اگر احتیاط نکنید، خطر سقوط وجود دارد. به همین‌دلیل گفته می‌شود شیطان این خطای دیداری را به وجود می‌آورد. شیطان‌کوه آبشاری چشم‌نواز با دسترسی آسان‌ دارد که از منبع آب استخر لاهیجان و پمپاژ آب، تغذیه می‌شود سپس آب بعد از خروج از آبشار، در حوضچه‌هایی تخلیه می‌شود. این آبشار بسیار زیبا و طبیعی جلوه‌ی بسیار زیبایی به شیطان‌کوه داده است.

sheytankooh

  •  تالاب امیرکلایه

تالاب بین‌المللی امیرکلایه از دیگر جاهای دیدنی لاهیجان است که وسعت آن به ۱۲۳۰ هکتار می‌رسد. آب این تالاب که تنها یک کیلومتر با دریا فاصله دارد، شیرین است و به همین دلیل محل زیست گونه‌های متنوعی از گیاهان و جانوران به شمار می‌رود. این تالاب زیستگاه ۱۱ گونه ماهی است و افرادی که به ماهیگیری علاقمند هستند می‌توانند در این محدوده به ماهی‌گیری بپردازند، اما مهم‌ترین تفریح در این تالاب، قایق‌سواری در آن است. شما می‌توانید از مسیر کنارگذر چمخاله به کیان‌شهر به این تالاب زیبا دسترسی پیدا کنید.

amirkolaye-lagoon

  •  تالاب سوستان

این تالاب به خاطر آب شیرینی که دارد، گونه‌های مختلفی از جانداران در اطراف آن زندگی می‌کنند از جمله نیلوفرهای آبی که در فصل خود شکوفا می‌شوند و جلوه‌ی رویایی و زیبایی به این تالاب می‌دهد. تالاب سوستان در ۵کیلومتری لاهیجان قرار دارد و برای رسیدن به این جاذبه‌ی طبیعی لاهیجان باید به سمت جنوب شرقی حرکت کنید. نزدیک‌ترین مسیری که می‌توانید برای رسیدن به این تالاب طی کنید، میدان دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان است.

  •  جنگل عطاکوه

این کوه که۷۰۰ متر ارتفاع دارد، از طرفی به لاهیجان و از طرف دیگر به لنگرود مشرف است. اگر اهل کوه و جنگل‌پیمایی باشید، می‌توانید با حدود یک ساعت پیاده‌روی در جنگل عطاکوه، به بقعه‌ی آقا سید خلیل، در نزدیکی روستای سرچشمه، برسید. این بقعه بسیار مورد احترام اهالی سرچشمه است.

  • پارک جنگلی میرصفا

این پارک از سال ۱۳۹۵ به عنوان پارک جنگلی مطرح شد. از آن زمان شهرداری لاهیجان، امکاناتی نظیر آلاچیق در جنگل قرار داد تا گردشگران بتوانند اقامت راحت‌تری در این جنگل داشته باشند.

  •  آبشار ماهی موشه

این آبشار از جاذبه‌های طبیعی لاهیجان است که خیلی بکر و دست‌نخورده باقی مانده. دلیل این بکر ماندن هم سختی دسترسی به این آبشار است. با عبور از روستای آهندان که در اطراف لاهیجان واقع است به این آبشار خواهید رسید؛ آبشاری با ۹ متر طول که برای رسیدن به آن باید به همراه یک راهنمای راه‌بلد، چند ساعت پیاده‌روی کنید.

  •  سواحل امیرآباد

لاهیجان شهر ساحلی نیست. بنابراین اگر بخواهید فقط در این شهر ساکن باشید و به دریا هم بروید، لازم است برای رسیدن به ساحل امیرآباد که نزدیک‌ترین ساحل به شهر است، باید حدود ۴۰ دقیقه زمان بگذارید.

  •  روستای چی چی نی کوتی

این روستا در جنوب غربی لاهیجان و به سمت سیاهکل واقع شده و از جمله روستاهای بکر و دست‌نخورده‌ی اطراف لاهیجان است که در زبان محلی معنای لانه‌ی گنجشک می‌دهد. برای رسیدن به این روستا جاده‌ی کوی زمانی بوجایه سادات محله را به طرف روستای چوشل، سپس روستای آزارستان طی کنید تا به روستای چی چی نی کوتی برسید. در اواخر فصل بهار و اوایل تابستان اگر به این منطقه بروید، می‌توانید از خوردن تمشک‌های وحشی لذت ببرید.

lahijan2

جاهای دیدنی تاریخی لاهیجان

  •  پل خشتی

این پل که در قرن نهم هجری ساخته شده است، نشان از قدمت بالای شهر لاهیجان دارد. پل خشتی لاهیجان، پنجاه متر طول و یازده متر ارتفاع دارد و تماما از آجر، آهک و ساروج ساخته شده است. این پل در شمال غربی لاهیجان و در محله‌ی پردسر قرار دارد و در گذشته، دوران رونق ابریشم‌بافی در لاهیجان، بخشی از جاده‌ی ابریشم بوده است.

  • مسجد اکبریه

این مسجد در اصل در قرن چهارم هجری ساخته شده اما در دوره‌های قاجاریه، صفویه و پهلوی بازسازی شده است و جزء بناهای تاریخی و جاذبه‌های دیدنی لاهیجان محسوب می‌شود. گفته می‌شود این مسجد در زمان فتحعلی‌شاه قاجار بنا شده است.

  •  موزه‌ی چای (آرامگاه کاشف‌السلطنه)

چای که اولین‌بار در ایران، توسط محمدمیرزا قوانلو، مشهور به کاشف‌السلطنه به صورت تجارتی موفق درآمد، هنوز هم سوغات ویژه‌ی لاهیجان به حساب می‌آید. موزه‌ی تاریخ چای در جوار مزار کاشف‌السلطنه ساخته شده و وسایل سنتی کشت چای و هم‌چنین مدارک مربوط به فعالیت‌های وابسته به چای از گذشته تا کنون در معرض دید عموم گذاشته قرار داده است . این موزه تاریخچه‌ی آغاز یک تجارت موفق را دوره می‌کند و از این جنبه بسیار حائز اهمیت است.

tea-museum

  • حمام گلشن

این حمام بنایی زیباست که شکوه معماری آن چشم گردشگران را نوازش خواهد کرد. ساخت این حمام به دوره‌ی قاجار و پادشاهی فتحعلی‌شاه برمی‌گردد که گفته می‌شود سنگ بنای اولیه‌ی آن در دوران صفویه گذاشته شده است. این بنا در سال ۱۳۳۴ به عنوان آثار تاریخی ثبت شد و اولین بنای تاریخی ثبت‌شده‌ی گیلان در حوالی میدان وحدت لاهیجان است.

  • بقعه‌ی تاریخی شیخ زاهد گیلانی

این بقعه‌ی تاریخی در روستای شیخانه‌بر، در راه لاهیجان به لنگرود واقع است. شیخ زاهد گیلانی عارفی بزرگ بود که در قرن هشتم هجری زندگی می‌کرد و به واسطه‌ی معرفی اسلام و تشیع به مردم گیلان، بین آن‌ها احترام و محبوبیت خاصی داشت. بنای این بقعه نیز خود جزء آثار تاریخی به حساب می‌آید. این بنا ۲۰۰سال قدمت دارد و ساخت آن منسوب به پدر شاه اسماعیل صفوی است. مشخصه‌ی بارز این بنا، گنبد زیبا و رنگین آن است که نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

sheikhzahed-hollyshrine

  • استخر لاهیجان

یکی دیگر از جا‌های دیدنی لاهیجان که بسیار هم معروف شده و در مرکز این شهر قرار دارد، استخر لاهیجان است؛ استخری با وسعت ۱۷ هکتار و عمق چهار متر که در گذشته منبعی برای آبیاری مزارع برنج بوده و محل ذخیره‌ی آب‌هایی است که از کوه به سمت شهر جریان می‌یابند. تقریبا در مرکز این استخر جزیره‌ای قرار دارد که بنایی منتسب به شاه عباس صفوی در آن واقع شده بود که البته امروز اثری از آن بنا باقی نمانده و بنایی که در میان استخر وجود دارد نیز به بخش خصوصی واگذار شده و جاذبه‌ی گردشگری به حساب نمی‌آید.

تجربه‌ی مکان های دیدنی لاهیجان، ‌معمولا برای هر گردشگری خاطره‌انگیز و دل‌نشین است و از سفرهای به یادماندنی و دوست‌داشتنی هر کس خواهد شد. بنابراین به شما پیشنهاد می‌دهیم سفر به این منطقه جذاب و دوست‌داشتنی را از دست ندهید.

stakhr-lahijan

سوالات متداول

جاهای دیدنی طبیعی در لاهیجان کدامند؟

بام سبز و تله‌کابین، شیطان‌کوه و آبشار شیطان‌کوه، تالاب امیرکلایه، جنگل عطاکوه، پارک جنگلی میرصفا و…

جاهای دیدنی تاریخی در لاهیجان کدامند؟

پل خشتی، مسجد اکبریه، موزه‌ی چای، حمام گلشن، بقعه‌ی تاریخی شیخ زاهد گیلانی، استخر لاهیجان و…

یک دیدگاه

  1. از دید من آبشار شرقی شیطان کوه رو میشه بهشت پنهان لاهیجان نام برد که برای پیگ نیک اخر هفته خیلی دل چسبه و به نظرم هرکسی که لاهیجان سفر میکنه حتما به شیطان کوه سر بزنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا