ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیسفرهای بهاری

جاهای دیدنی محلات ؛ از مهد گل ایران تا آبگرم محلات

اگر شما هم مانند اغلب مردم از تماشای گل و گیاه و استنشاق هوای تازه آغشته به عطر گل‌های منحصر به فرد لذت می‌برید، توصیه می‌کنیم بازدید از جاهای دیدنی محلات را از دست ندهید. باغ‌های گل محلات بی‌تردید تجلی بهشت بر روی زمین هستند. تلاش شبانه‌روزی پرورش دهندگان گل و گیاه در این شهر منحصر به فرد زیباترین باغ‌ها را در معرض دید تماشاگران قرار داده است. بی‌دلیل نیست که لقب هلند ایران، به این شهر زیبا اختصاص یافته است.

محلات، مرکز شهرستانی به همین نام است که در جنوب غربی تهران قرار دارد. این شهر در مقایسه با سایر شهرهای ایران از بیش‌ترین سطح زیر کشت گل و گیاه برخوردار بوده و به عنوان مهد پرورش گیاهان و گل‌های زینتی و پایلوت گل‌کاری کشور شناخته می‌شود. علاوه بر این، معادن و زمین‌های شهر محلات از منابع غنی سنگ‌های زینتی، تراورتن، مرمریت و مواد معدنی به حساب می‌آیند. از دیگر دیدنی‌های محلات می‌توان به بوستان سرچشمه و چشمه‌های آبگرم آن اشاره کرد. سالیانه تعداد قابل توجهی از گردشگران از نقاط دور و نزدیک کشور برای بازدید از جاهای دیدنی محلات و آب‌تنی کردن در چشمه‌های آبگرم آن به این شهر رهسپار می‌شوند. خواص درمانی چشمه‌های آبگرم محلات ناشی از وجود مواد معدنی بی‌شماری است که در تاروپود خاک این شهر وجود دارند. در ادامه جاهای دیدنی محلات را معرفی می کنیم.

فهرست مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید) پنهان

1. بوستان سرچشمه

بوستان سرچشمه در اصل، یک پارک زیبا و سرسبز با هوایی عالی و باطراوت است که یکی از جاهای دیدنی محلات به حساب می‌آید. مجموع چشم‌اندازهای تماشایی این پارک و امکانات تفریحی آن مکانی مناسب را برای سپری کردن اوقاتی خوش در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

بوستان سرچشمه همان طور که از نام آن پیداست، چشمه‌ای پر آب را در قلب خود جا داده است. این چشمه از دامنه کوه هفتاد قله جاری شده و آب زلال آن برای سیراب کردن درختان و فضای سبز پارک مورد استفاده قرار می‌گیرد. درختان سر به فلک کشیده، گل‌کاری‌های زیبا، فواره‌ها و آب نماهای دل‌انگیز این بوستان خاطره‌ای فراموش نشدنی را برای گردشگران ایجاد کرده و خستگی سفر را از تن میهمانان این شهر می‌زداید.

mahallat-greenhouse

2. دهکده گل محلات

دهکده گل محلات در زمینی به وسعت ۱۱۰ هکتار گسترده شده و لقب بزرگ‌ترین منطقه پرورش گل و گیاه ایران را به خود اختصاص داده است. این مکان زیبا، برای علاقه‌مندان به گل بهشتی فراموش نشدنی است. گل‌ها و گیاهان این منطقه با استفاده از بهترین بذرها و زیر نظر متبحرترین کارشناسان پرورش گل و گیاه به عمل می‌آیند.

این دهکده زیبا در حدود ۳۰۰ گلخانه را در خود جا داده است. در این گلخانه‌ها، زیباترین گل‌ها و گیاهان تزئینی نظیر میخک، رز، مریم، مینا، گلایل، زنبق، داودی و انواع کاکتوس پرورش می‌یابند. از دیدنی‌ترین گلخانه‌های دهکده گل محلات می‌توان به محل پرورش کاکتوس‌ها اشاره کرد. در سفر به محلات، مراجعه به این بهشت زیبا را حتما در برنامه خود قرار دهید.

mahallat-flower-garden

3. چشمه‌های آب گرم

آبگرم محلات شامل ۶ چشمه است که با عناوین شفا، دنبه، سلیمانیه، سودا (بختیاری)، حکیم و روماتیسم شناخته می‌شوند. این چشمه‌ها از پرطرفدارترین جاهای دیدنی محلات به حساب می‌آیند و در ۱۵ کیلومتری این شهر یعنی در ارتفاعات خورزن واقع در شمال شرقی آن قرار دارند.

منطقه آبگرم محلات در اصل، مجموعه‌ای از این چشمه‌های معدنی است که کلیه آن‌ها از قابلیت آبدهی بالایی برخوردار هستند. آب‌های معدنی این ناحیه در مواردی از عمق بیست هزار متری زمین فوران کرده و با حرارتی معادل ۵۰ درجه سانتی‌گراد با گاز گوگرد همراه شده و بر خاک گرم این شهر جاری می‌شوند. ناگفته نماند که بسته به عمق سرمنشا اب و سرعت فوران آن دمای این چشمه‌ها گاه به ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد.

mahallat-warmwatter

ترکیبات چشمه های آبگرم محلات

چشمه‌های آبگرم محلات از گروه آب‌های گرم عمقی هستند که عمدتا از بخار حاصل از مواد مذاب و سنگ‌های داغ درون پوسته زمین به وجود می‌آیند. آب این چشمه‌ها غالبا از ترکیباتی نظیر سولفات کلسیم و ازت برخوردار بوده و از گروه چشمه‌های هیدروترمال به حساب می‌آیند. هیدروترمال یک فرآیند ژئوفیزیکی است که برای تشریح عملکرد آب تحت فشار و دمای بالا و در مجاورت مواد معدنی به‌کار رفته و تغییراتی را در پوسته زمین ایجاد می‌کند. کلسیم، منیزیم، ید، سدیم، آهن، فلوئور و آمونیاک و همچنین، درصد بسیار اندک گاز رادون از جمله عناصر و ترکیباتی هستند که در چشمه‌های آبگرم محلات یافت می‌شوند. چشمه‌های آبگرم این منطقه از نظر نوع ترکیبات به چشمه‌های آب معدنی فرانسه شباهت دارند.

اجاره آنلاین اقامتگاه در محلات

ویژگی‌های درمانی چشمه‌های آبگرم محلات

از مهم‌ترین ویژگی‌های درمانی چشمه‌های آبگرم محلات می‌تووان موارد زیر را نام برد:

  • کمک به تسکین دردهای عضلانی و مفصلی
  • کمک به بهبود بیماری‌هایی نظیر سیاتیک و روماتیسم
  • کمک به بهبود بیماری‌های پوستی و قارچی نظیر اگزما و درماتیت مزمن
  • کمک به بهبود بیماری‌های صفراوی، کبدی و ناراحتی‌های گوارشی
  • کمک به بهبود وضعیت خواب و خوراک
  • آرام‌بخشی

امکانات رفاهی آبگرم محلات

از جمله امکانات رفاهی منطقه آبگرم محلات می‌توان به حمام‌های خصوصی، مسافرخانه‌ها و مهمان‌سرای جهانگردی این ناحیه اشاره کرد.

4. آتشکده آتشکوه

این مکان یکی از دیدنی‌های محلات است که اغلب با عنوان میراث ساسانیان از آن یاد می‌شود. آتشکده آتشکوه در اصل، بقایای به جا مانده از بنایی تاریخی است که از دوران حکمرانی ساسانیان به جا مانده و در فاصله ۵ کیلومتری روستای نیم‌ور محلات واقع شده است.

5. سایت تاریخی خورهه

خورهه در اصل، نام روستایی است که در حومه شمالی محلات واقع شده و در لغت به معنای محل برآمدن خورشید است. سایت خورهه نیز در همین روستا قرار دارد. براساس شواهد تاریخی، ساخت این مکان در هزاره دوم پیش از میلاد انجام گرفته است. در گذشته، تصور می‌شد این آثار تاریخی به جامانده به بنای یک معبد قدیمی تعلق دارد. با این حال، بررسی‌های کارشناسانه‌تر نشان دادند که ستون‌های این سایت متعلق به خانه‌ای اشرافی در هزاره دوم پیش از میلاد است.

6. سد نیم‌ور

سد نیم‌ور هم یکی دیگر از جاهای دیدنی محلات است که در زمان حکمرانی ساسانیان احداث شده و برای جمع‌آوری آب مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

موقعیت جغرافیایی محلات

محلات از نظر جغرافیایی در ناحیه جنوب غربی تهران و در فاصله ۲۶۲ کیلومتری این شهر و در منطقه جنوب شرقی استان مرکزی قرار دارد. محلات از سمت شمال با آشتیان و قم، از سمت جنوب با اصفهان و گلپایگان، از طرف غرب با خمین و ارک و از سمت شرق با دلیجان همسایه است.

mahallat-garden

آب و هوای محلات

این شهر به واسطه موقعیت جغرافیایی از آب و هوایی خنک برخوردار است. تا حدی که متوسط دمای مرداد ماه‌های آن در حدود ۲۱ درجه و متوسط دمای دی ماه یعنی سردترین ماه سال در حدود ۵ درجه سانتی‌گراد است. بنابراین، واضح است که آب و هوای این شهر در فصول بهار و تابستان بسیار مطلوب و معتدل خواهد بود.

تاریخچه محلات

در روزگاران قدیم و در زمان حکمرانی هخامنشیان، این شهر بخش کوچکی از سرزمین‌های ماد بوده است. بقایای تاریخی به جامانده از آتشکده آتشکوه نشان می‌دهد این منطقه از زمان حکمرانی ساسانیان مسکونی بوده است. در زمان حکومت شاهان سلجوقی، محلات به منطقه عراق عجم تبدیل شد. در کتیبه‌های به جا مانده از دوران هخامنشی از این منطقه با عنوان ورکان یاد شده است.

بهترین زمان سفر به محلات

با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، فصل‌های بهار و تابستان بهترین زمان سفر به محلات به حساب می‌آیند.

مسیر دسترسی به محلات

اگر از تهران به سمت این شهر حرکت می‌کنید، دسترسی به محلات و مجموعه آبگرم آن از طریق جاده دلیجان-محلات یا جاده اصلی قم- اصفهان مسیر دودهک-خورهه امکان‌پذیر است.

mahallat

اقامتگاه‌های محلات

خوشبختانه این شهر دارای انواع اقامتگاه برای پذیرایی از مهمانان است که برای اجاره سوئیت در محلات می‌توانید به سایت هومسا مراجعه کنید. با اعمال فیلترهای موجود در سایت، می‌توانید به اقامتگاه دلخواه خود برسید و برای رزرو قطعی با تیم پشتیبانی ارتباط بگیرید.

سخن آخر

محلات یکی از باصفاترین و دلپذیرترین مقاصد گردشگری است که باغ‌هایی پرگل و زیبای آن برای پذیرایی از گردشگران آمادگی دارند. به خاطر داشته باشید، جشنواره گل یکی از معروف‌ترین رویدادهایی است که در اردیبهشت ماه هر سال در این شهر برگزار شده و بازدیدکنندگان فراوانی را به سمت خود می‌کشاند. پیشنهاد می‌کنیم شما هم هر چه زودتر برای شرکت در این رویداد و بازدید از جاهای دیدنی محلات برنامه‌ریزی کنید.

یک دیدگاه

  1. بوستان سرچشمه یک پارک سرسبز و با صفاست و تنوه گیاهی که داره خیلی بازدید ازش رو جذاب کرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا