ایران‌ را بگردیمبا نقشه سفر کنجاهای دیدنیشمال

جاهای دیدنی نور بر روی نقشه

نور از جذاب‌ترین شهرهای شمال است. شمال کشور به خاطر آب‌و‌هوای خوب و بارانی و نزدیکی به دریای خزر، مناطق گردشگری زیادی دارد که هر کدام زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارند و همین باعث شده تا به یکی از مقاصد گردشگری مهم تبدیل شود. گردشگران زیادی از راه‌های دور و نزدیک به ساحل دریا، چشمه ها، غارها و آبشارهای شمال می روند تا در کنار طبیعت خاطراتی ماندگار به جا بگذارند. جاهای دیدنی شمال آنقدر زیاد و زیبا هستند که باید حتما آن‌ها را ببینید. در این مقاله از هومسا به سراغ شهر نور رفته‌ایم و جاهای دیدنی نور را معرفی کرده ایم تا هنگام سفر به این منطقه زیبایی های شهر نور را از دست ندهید.

ما جاهای دیدنی نور را روی نقشه مشخص کرده‌ایم، اگر روی هر کدام از آیکون‌ها کلیک کنیم، عکسی از همان جای دیدنی را خواهید دید.

1. آبشار آب‌ پری

یکی از زیباترین جاهای دیدنی نور آبشار آب پری است که در نزدیکی شهر رویان قرار دارد و آن قدر فضای اطراف آن زیباست که آرامش واقعی را در کنار آبشار و درختان اطراف تجربه خواهید کرد. فصل بهار یا پاییز را برای رفتن به آبشار آب پری انتخاب کنید تا طبیعت زیبای آن شما را محو کند. تابستان هوا گرم است و زمستان هم آبشار یخ زده است و جاده پر پیچ و خمی را باید طی کنید که در زمستان خطرناک است.

بنا بر گفته‌ها، دلیل نام گذاری این آبشار این است که هر کسی که از گردنه‌های آبشار آب پری عبور می‌کرده است، از سنگ‌ها و قطرات آب صداهای عجیبی می‌شنیده است که باعث شده بود دیگران تصور کنند در این مکان جن و پری ساکن هستند و به همین دلیل نام آن را آبشار آب پری قرار دارند. تمام این‌ها باعث شده تا آبشار آب پری به یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی نور تبدیل شود.

آبشار آب پری

2. آبشار سیسنگان

یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی نور آبشار سیسنگان است که محل خیلی خوبی برای طبیعت گردان است. برای رفتن به این منطقه باید وارد شهر کجور شوید و از آن جا وارد جاده معدن زغال سنگ شوید. سپس با کمک تابلوهای راهنما به یک مسیر مالرو می‌رسید که شما را به سمت آبشار سیسنگان هدایت می‌کند.

آبشار سیسنگان

3. دریاچه الیمالات

در فاصله 8 کیلومتری شهر نور دریاچه الیمالات قرار گرفته است که یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر نور است. هر ساله تعداد زیادی گردشگر و طبیعت گرد فقط برای دیدن این دریاچه زیبا به شهر نور سفر می‌کنند تا از خنکای آب و سرسبزی جنگل استفاده کنند. دریاچه الیمالات نور مکانی است که شما می‌توانید آرامش را در کنار شکوه آسمان و نور ملایم خورشید تجربه کنید. این دریاچه رویایی درست در وسط جنگل قرار گرفته است که کمتر کسی فکرش را می‌کند. این دریاچه یکی از مناطق دیدنی نور است که با دریاچه خزر هم مرز است و نزدیک به شهر چمستان است. یکی از جذابیت‌های این دریاچه، وجود ماهی در آن است که باعث شده تا تعداد زیادی از گردشگران، ماهی‌های شب عید خود را در این دریاچه رها کنند.

دریاچه الیمالات

4. جنگل نور شمال

یکی از جاهای دیدنی نور جنگل آن است که هرساله گردشگران زیادی به این جنگل سر می‌زنند تا برای مدتی از شلوغی شهر دور باشند. درختان در هم تنیده و زیبای این جنگل مناظر بی‌نظیری را به وجود آورده است که سوژه خوبی برای عکاسی است. علاوه بر زیبایی‌های خیره کننده و پوشش گیاهی و جانوری منحصر به فردی که در جنگل نور شمال وجود دارد، به شهرهای دیگری مثل رستم‌رود، محمودآباد و آمل نزدیک است و به راحتی می‌توانید سایر جاهای دیدنی نور و شمال را ببینید یا به سراغ دیگر مکان‌های تفریحی نور بروید. بهار و تابستان بهترین زمان برای رفتن به این جنگل و سفرهای کمپینگ است.

برای رفتن به این جنگل باید از سمت نور به محمودآباد بروید. بین راه تابلویی قرار دارد که مسیر رسیدن به جنگل را به شما نشان می دهد. سردر این پارک سنگی است و در نهایت شما را به یک جاده ساحلی می رساند.

5. آبشار حرام او

یکی دیگر از جاهای دیدنی نور آبشار حرام او است. این آبشار فاصله کمی با آبشار آپ پری دارد و به دلیل خاصیت درمانی‌ای که دارد، به یکی از بهترین مناطق دیدنی نور تبدیل شده است. دلیل نام‌گذاری این آبشار این است که در زبان مازندرانی او به معنی آب است و حرام به معنی مقدس. مقدس به این دلیل که در بالای این آبشار یک امامزاده قرار گرفته است. این آبشار در فاصله 5 کیلومتری شهر نور قرار گرفته است که ارتفاع آن حدود 15 متر است.

آبشار حرام او

6. روستای یوش

اگر دوست دارید به یکی از تاریخی‌ترین مکان‌های دیدنی نور سر بزنید، به سراغ یوش بروید. یوش از آن دسته دیدنی‌های نور است که از بازدید چند باره آن خسته نمی‌شوید. دلایل معروف بودن این روستا آن است که خانه نیما یوشیج؛ پدر شعر نو در آن قرار گرفته است. این خانه به شکلی سنتی در منطقه کوهستانی نور قرار گرفته است که هم تعداد زیادی اتاق دارد و هم حیاطی بزرگ که در آن وسایل قدیمی نیما نگهداری می شود. در این خانه به جز آرامگاه نیما، آرامگاه افرادی مثل سیروس طاهباز و بهجت اسفندیاری قرار گرفته است که به ترتیب گردآورنده آثار نیما و خواهر نیما هستند.

به جز خانه نیما یوشیج که یکی از بهترین جاهای دیدنی نور و شمال به حساب می آید، آرامگاه کیاداوود و اوزرود (که از دیدنی های نور است) در روستای یوش قرار گرفته است.

روستای یوش

7. کاخ تمیشان

یکی از یادگاران پهلوی که در فاصله 5 کیلومتری نور قرار دارد، کاخ تمیشان است که به دستور اشرف خواهر محمدرضا شاه پهلوی ساخته شده است. این کاخ در اختیار بنیاد جانبازان قرار گرفته است که یکی از جاهای دیدنی و تاریخی نور است. محوطه کاخ بزرگ و دارای استخر است و ارزش هنری و تزیینات زیادی دارد.

کاخ تمیشان

8. فیل سنگی

یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی نور فیل سنگی است که صخره‌ای به شکل فیل است و روایت شده که در زمان‌های قدیم فیل سیاه و بزرگی به روستای لاویج حمله کرده است و باعث شده تا اهالی این منطقه اذیت شوند و امام حسن که در آن زمان به این منطقه سفر کرده بود، با عصای خود فیل را به سنگی سیاه تبدیل کرده است. روایت دیگری هم وجود دارد که می گوید صخره‌ای در این جا بوده است که بر اثر فرسایش طبیعی به شکل فیل درآمده است.

9. روستای لاویج

روستای ییلاقی لاویج در فاصله کمی از شهر نور واقع شده است که دلیل معروفیت آن به خاطر آبگرم‌های آن است. این آبگرم‌ها خاصیت درمانی بالایی دارند و برای درمان بیماری‌های استخوانی و مفاصل مانند روماتیسم و بیماری های پوستی مفید است. این موضوع باعث شده تا گردشگران زیادی در تمام فصول سال به روستای لاویج بیایند و از طبیعت زیبای آن و آبگرم‌هایش و دیگر جاهای دیدنی نور که نزدیک این منطقه است، بهره ببرند.

آب‌و‌هوای این منطقه بسیار مطبوع و خنک است که طبیعت سرسبز آن مسافران زیادی را به سمت خود جذب می کند. جنگل های انبوه و متراکم که پوشیده از درختان راش است، جلوه زیبایی به این منطقه داده است.

روستای لاویج

10. پارک جنگلی کشپل

اگر در حدود 5 کیلومتر از چمستان دور شوید و وارد جاده نور – چمستان شوید، به پارک جنگلی کشپل می رسید که مساحتی در حدود 7200 هکتار دارد. پوشش گیاهی این منطقه توسکا، بلوط، افرا، ممرز و انجیل است. در زمان های قدیم اینجا کوره های ساچمه سازی بوده که دلیل وجود سنگ آهن در رودخانه هایش را توجیه می کند و آن را به یکی از خاص ترین جاهای دیدنی نور تبدیل کرده است. فصل پاییز و بهار را برای رفتن به این جنگل زیبا انتخاب کنید تا بتوانید زیبایی های این جنگل را با جزییات آن درک کنید.

پارک جنگلی کشپل

11. آبشار ونوش

یکی از آبشارهای دیگر نور که در روستای ونوش قرار گرفته است و یک مقصد گردشگری پر طرفدار برای صخره نوردان است، آبشار ونوش است. این آبشار در فاصله 10 کیلومتری از نور قرار دارد و به یکی از جاهای دیدنی نور تبدیل شده است. در این منطقه سه آبشار وجود دارد که معروف اند و آبشار ونوش یکی از بهترین آن هاست.

آبشار ونوش

12. قلعه پولاد بلده

در بلده که یکی از زیباترین روستاهای شهر نور است، قلعه ای قرار گرفته است که مربوط به دوره صفوی است و به آن قلعه پولاد بلده گفته می شود. این قلعه در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

قلعه پولاد

13. کلیسای آنتوان مقدس

یکی دیگر از جاهای دیدنی نور که در یک شهرک ساحلی قرار گرفته است، کلیسای آنتوان مقدس است. این کلیسا در شهرک ساحلی هایکاشن که بین نور و علمده قرار دارد، واقع شده است و در سال 1974 توسط افراد رامنه که در این منطقه ساکن بودند، ساخته شد. دیوارهای این کلیسا با سیمان و گچ ساخته شده است و دارای پلانی به شکل 8 ضلعی است که روی برخی از ضلع های آن نورگیر نصب شده است. ارتفاع این کلیسا 5 متر است و پله هایی در مقابل ناقوس خانه آن نصب شده است که راه ورودی به کلیسا است.

سقف این کلیسا گنبدی شکل است و در قسمت میانی آن گنبد کوچکتری قرار دارد. ناقوس خانه جلوی درب ورودی بنا شده است و گنبدی روی آن قرار دارد که شش ستون دارد.

کلیسا آنتوان مقدس

کجا اقامت کنیم؟

جاهای دیدنی نور آنقدر زیاد هستند که پس از گشت و گذار در آن‌ها نیاز به استراحت دارید. ویلاها و هتل‌های زیادی در این منطقه وجود دارد که می توانید از آن‌ها استفاده کنید اما اگر دوست ندارید هزینه زیادی متحمل شوید، اجاره ویلا و سویئت در نور یا اقامتگاه بوم گردی را برای سکونت انتخاب کنید.

در پایان همچنین پیرو موضوع این مقاله، پیشنهاد می کنیم که به مقاله ی جذاب سفر یک روزه به شمال سری بزنید.

‫8 دیدگاه ها

  1. به نظرم میتونید غار پیرزن خانی نور رو به لیستتون اضافه کنید که یه روز خونه هم پایین غار هست که جالبه

  2. فقط کته کبابی سید برید حتما امتحان کنید دستپختش یه دونس جای دیگه غذا نمیخورید

  3. درود به همه طبیعت گردان عزیز ،
    از روستاهای بخش بلده که از دو راهی دوآب جاده هراز شروع و تا دو راهی پل زنگوله در جاده چالوس ختم میشه میشه سفر کرد و از طبیعت بکر اونجا لذت برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا