ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنی

جاهای دیدنی کرمانشاه ؛ از بیستون تا غار قلعه رود

کرمانشاه جزء اولین سکونت‌گاه‌های بشری به شمار می‌آید و به همین دلیل است که با سفر به کرمانشاه وارد یک مسیر پر پیچ‌و‌خم تاریخی خواهید شد و می‌توانید با مشاهده آثار باقیمانده از انسان‌هایی که در گذشته در این دیار زندگی می‌کردند، لذت ببرید. اگر می‌خواهید به این شهر دیدنی سفر کنید و جاهای دیدنی کرمانشاه را مشاهده کنید، باید اطلاعاتی درباره تاریخچه شهر، نحوه دسترسی، آثار دیدنی و فرهنگ آن منطقه داشته باشید. این مقاله را دنبال کنید تا راهنمایی سفر مناسبی داشته باشید.

بهترین زمان سفر به کرمانشاه

بهترین زمان سفر به کرمانشاه تقریبا از اوایل خرداد تا اوایل شهریورماه است؛ متوسط دمای کرمانشاه در این ماه‌ها ۲۴ درجه سانتی‌گراد است که دمای مناسبی برای سفر محسوب می‌شود. برای سفر به کرمانشاه دربهار خردادماه بهترین زمان است؛ چراکه هوا به‌تدریج رو به گرمی می‌رود. سرمای کرمانشاه در زمستان‌ بسیار جانسوز است که همین امر سفر رفتن را دشوار می‌کند؛ اکنون که بهترین زمان سفر به کرمانشاه را دانستیم بهتر است باجاهای دیدنی آن هم اشنا شویم. از جاهای دیدنی کرمانشاه می‌توان به بیستون، طاق بستان، سرآب نیلوفر، معبد آناهیتا و گوردخمه‌های کرمانشاه اشاره کرد که هرساله میزبان بازدیدکننده‌های زیادی است. در ادامه به معرفی دیدنی‌های کرمانشاه می پردازیم.

بیستون کرمانشاه

بیستون کرمانشاه

اگر قصد مسافرت به کرمانشاه را دارید، بازدید از جاهای دیدنی بیستون کرمانشاه را در اولویت خود قرار دهید. محوطه بیستون که در مهرماه سال ۱۳۸۱ به ثبت آثار ملی ایران رسیده ، اتفاقات تاریخی زیادی را از سر گذرانده و هم اکنون میزبان علاقه‌مندان به تاریخ و تمدن ایران است. بیستون دارای اماکن تاریخی بسیار مهمی است؛ برای مثال کتبیه بیستون که جاذبه‌ای بسیار مهم برای گردشگری تاریخی در کشورمان است به‌عنوان بزرگ‌ترین سنگ نبشه جهانشناخته می‌شود. محتوای این کتیبه منقوش به سخنان داریوش هخامنشی است و این مهم بر اهمیت این منطقه افزوده است؛ درادامه بیشتر دراین‌باره توضیح خواهیم داد.

آدرس بیستون کرمانشاه: استان کرمانشاه، شهر بيستون، محوطه تاریخی بیستون

نقش برجسته و کتیبه بیستون

کتیبه بیستون

بیستون را عشق کند و شهرتش فرهاد برد

با سفر به بیستون کرمانشاه وارد ادوار مختلف تاریخ خواهید شد. بیستون در امتداد مسیر تجارت باستانی واقع شده است که فلات مرتفع ایران را با بین‌النهرین پیوند می‌دهد و از دوران ماقبل تاریخ تا دوره ماد، هخامنشی، ساسانیان و ایلخانیان باقی مانده است‌. بنای اصلی این محوطه باستانی، نقش برجسته و خط میخی است که به دستور داریوش اول بزرگ به به هنگام به سلطنت رسیدن در سال ۵۲۱ قبل از میلاد حک شده است. در این نقش برجسته، داریوش لباس پارسی به تن دارد و پای چپش را بر روی سینه اولین دشمنش، یعنی گئومات گذاشته است و دیگر اسیران جنگی هم پشت سر گئومات قرار دارند. اندازه بزرگ داریوش نسبت به اسیرانش نشان‌دهنده عظمت داریوش اول نسبت به آن‌هاست.

در زیر و اطراف نقش برجسته‌ها، حدود ۱۲۰۰ خط کتیبه وجود دارد که داستان نبردهای داریوش بزرگ در سال‌های ۵۲۰ تا ۵۲۱ قبل از میلاد علیه فرماندارانی که سعی در از بین بردن حکومت هخامنشی داشتند، روایت می‌کند‌. این کتیبه به سه زبان نوشته شده است. قدیمی‌ترین آن متن به زبان عیلامی است که به افسانه‌هایی در توصیف شاه و شورش‌ها اشاره می‌کند‌. در ادامه دو نسخه بابلی و فارسی کهن نیز با متن مشابه وجود دارد. این کتیبه؛ تنها متن یادبود به جای مانده از دوران هخامنشی، روایت‌گر احیای مجدد امپراطوری هخامنشی توسط داریوش اول است. علاوه بر این، بقایایی از دوران مادها، هخامنشی و پس از آن در این محوطه باستانی وجود دارد‌.

تندیس هرکول

تندیس هرکول

یکی از آثار باقی‌مانده از سکونت یونانی‌ها در ایران، تندیس هرکول است که در محوطه بیستون قرار دارد. در این اثر باستانی، پیکره مردی با موهای مجعد و ریش را مشاهده می‌کنید که بر روی آرنج چپ خود تکیه داده و پیاله‌ای را به دست گرفته است. در بالای این تندیس نیز، کتیبه‌ای به زبان یونانی قدیم حک شده است. طبق اکتشافات به‌دست‌آمده توسط باستان شناسان این پیکره متعلق به ۱۵۳ سال قبل از میلاد مسیح است. نکته‌ای که باید بدانید این است که به دلیل تعرض دزدها، سر مجسمه هرکول آهکی است و توسط هنرمندان به تازگی ساخته شده است و سر اصلی مجسمه هرکول در گنیجه میراث فرهنگی قرار گرفته است.

سراب بیستون

سراب بیستون

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه که به ثبت ملی هم رسیده، سراب بیستون است. این دریاچه زیبا در گذشته آب کاروانسرایی قدیمی را تامین می‌کرد؛ علاوه بر این، سیراب کردن مزارع اطراف هم برعهده سراب تاریخی بیستون بوده است. این جاذبه گردشگری زیبا در بیست و پنج کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه در دامنه کوه بیستون قرار دارد. همچنین از طرف همدان تا سراب بیستون فقط ۴۰ کیلومتر راه است. به دلیل محیط سرسبزی که این سراب در اطراف خود ایجاد کرده است؛ گردشگران می‌توانند در کنار بازدید آثار باستانی و تاریخی منطقه از تماشای این محیط سرسبز لذت ببرند.

فرهاد تراش بیستون

فرهاد تراش بیستون

یکی دیگر از آثار تاریخی‌ای که در محوطه بیستون قرار دارد، فرهاد تراش است.  این سکوی دیواری تراشیده شده ۱۵۰ متر عرض و ۴.۵ متر ارتفاع دارد. از دیدگاه مردم و ادبیات فارسی، تاریخچه جالبی راجع به این سنگ‌تراشه عظیم وجود دارد. مردم این اثر را با استناد به شعر نظامی و داستان شیرین و فرهاد، کار فرهاد می‌دانند. فرهادی که از سر عشق خود به شیرین دست به این کار سنگین زده است.

اگرچه یافته‌های باستان‌شناسی داستان‌های دیگری را روایت می‌کنند. برخی از باستان‌شناسان اعتقاد دارند که این بنای عظیم برای حکاکی وصیت‌نامه داریوش اول ایجاد شده‌است و برخی دیگر می‌گویند که با توجه به طول سنگ‌تراشه برای ثبت پیروزی‌های این شاه هخامنشی مناسب‌تر است. برخی دیگر هم آن را به خسروپرویز شاه ساسانی نسبت می‌دهند.

نقش برجسته بهرام دوم

نقش برجسته بهرام دوم

در دامنه کوه بیستون و در پایین نقش برجسته داریوش اول، نقش برجسته‌ای از بهرام دوم و گودرز دوم وجود دارد که به‌علت وجود کتیبه‌ای از دوران صفوی به شدت مخدوش شده است. این کتیبه به شرح حال موقوفات شیخ علی خان زنگنه، که حاکم وقت کرمانشاه در آن دوره بود می‌پردازد‌.

گوردخمه برناج

گوردخمه کرمانشاه

در ۱۴ کیلومتری شمال غربی شهر بیستون و در ابتدای روستای برناج آثار تاریخی‌ای به نام گوردخمه برناج قرار داد. هنوز مشخص نیست که این گوردخمه مربوط به چه دوره‌ای است اما گمان می‌رود که مربوط به دوره اشکانی یا ساسانی باشد. دیدن این گوردخمه که جزو جاهای دیدنی کرمانشاه است را نیز به برنامه سفر خود اضافه کنید.

آدرس گوردخمه برناج: استان کرمانشاه، هرسین، روستای برناج

معبد آناهیتا

معبد آناهیتا

آناهیتا به‌عنوان فرشته زیبایی، فراوانی، باروری و همچنین نگهبان آب از دیرباز مورد احترام ایرانیان باستان بوده و به‌همین‌دلیل در شرق استان کرمانشاه هم معبدی برای ستایش و پرستش این الهه ساخته شده است. احتمال می‌رود ساخت این معبد که جزء بزرگ‌ترین بناهای سنگی ایران است، ساخت آن از دوران هخامنشی آغاز شده و در دوران ساسانیان به پایان رسیده است. برخی نیز می‌گویند که این معبد یکی از کاخ‌های ناتمام خسروپرویز شاه ساسانی است. متاسفانه با وجود زیبایی‌های این معبد و پتانسیل آن برای جذب گردشگرهای داخلی و خارجی، معبد آناهیتا که یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه است، مورد بی‌توجهی قرار گرفته و با مشکلات زیادی مواجه است.

کلیسای قلب مقدس مسیح 

کلیسای قلب مقدس مسیح

کلیسای قلب مقدس مسیح یکی از مهم‌ترین کلیساهای ارامنه، در غرب کشور و یادگار دوران قاجار است. این کلیسا به دستور اسقف یوحنانیان احداث شد و در تاریخ ۱۷ مرداد ماه سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. کلیسای قلب مقدس مسیح با مساحت حدود ۱۶۰ متر مربع دارای بام شیروانی است و بخش داخلی سقف آن نیز چوبی است. معماری این کلیسا بسیار منحصربه‌فرد است و مصالح به کاررفته در ساخت آن از آجر است؛ این کلیسا در نمای خارجی ضلع غربی دارای سه طاق نما است که در طاق نمای میانی، ورودی قرار گرفته است.

آدرس کلیسای قلب مقدس مسیح:‌ استان کرمانشاه‌، کرمانشاه، خیابان مدرس و کوچه‌ امیر محترم

حمام حاج شهباز خان

حمام حاج شهباز خان

حمام حاج شهباز خان به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه در سال ۱۲۸۳ توسط حاج شهباز خان در بافت سنتی این شهر ساخته شد؛ این بنای ارزشمند که یادگار بخشی از فرهنگ تاریخی این مرزوبوم است، با معماری و تزئینات زیبایی که دارد، هرساله گردشگران زیادی را برای بازدید به سوی کرمانشاه جذب می‌کند. سربینه یا رخت‌‌کن، گرم‌خانه و خزینه‌های آب سرد و گرم ازجمله بخش‌های این حمام سنتی است. البته این حمام دیگر همچون گذشته نیست و پس از اینکه در سال ۱۳۸۶، بازسازی‌های ویژه‌ای در آن انجام شد؛ در پاییز سال ۱۴۰۰ به خانه خلاقیت صنایع دستی تغییر کاربری داد.

آدرس حمام حاج شهباز خان: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، بافت تاریخی، تاریکه بازار، خیابان مدرس

تکیه بیگلربیگی

تکیه بیگلربیگی یادگار دوران قاجار برای کرمانشاه است. این بنا به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه پر است از آثار مربوط به معماری زندیه و قاجار.  معماری و تزیینات آینه‌کاری دل‌ربا، قاب‌ عکس‌های جذاب از بانی‌های تکیه و افراد سرشناس شهر توانسته توجه گردشگران زیادی را به سوی خود جلب کند. این تکیه در گذشته مساحتی بالغ بر ۴۰۰۰ متر مربع داشته است؛ اما امروزه به‌دلیل واگذاری این بخش‌ها، تکیه بیگلربیگی مساحتی حدود ۲۰۰۰ متر مربع دارد. کار ساخت این تکیه در سال ۱۳۰۹  توسط مرحوم خادم‌الحسین عبدالله خان فراش‌باشی ملقب به بیگلربیگی آغاز و در سال ۱۳۱۵ تکمیل شد. البته کار تزیینات، گچ‌بری و آینه‌کاری تکیه تا سال ۱۳۲۶ به طول انجامید.

آدرس تکیه بیگلربیگی: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، خیابان مدرس، روبه‌روی مسجد جامع

طاق بستان

طاق بستان

طاق بستان یکی از برجسته‌ترین آثار تاریخی کرمانشاه است که قدمت آن به دوره ساسانی برمی‌گردد. این اثر ارزشمند 2000 ساله، توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است. مجموعه طاق بستان از چند نقش برجسته تشکیل شده که شامل نقش برجسته تاج‌گذاری خسرو پرویز، نقش سوار، صحنه شکار گوزن، نقش برجسته محمد علی میرزا ( مربوط به دوره قاجار) در ایوان بزرگ و نقش برجسته شاهپور دوم و سوم و تاج‌گذاری اردشیر دوم در ایوان کوچک است. در کنار بازدید از این نقوش، می‌توانید از چنار 700 ساله معروف به درخت رحمت، موزه سنگ و بلوار زیبایی که به طاق بستان منتهی می‌شود هم دیدن کنید.

ادرس طاق بستان: ایران، کرمانشاه، بلوار طاق بستان

تکیه معاون الملک کرمانشاه

تکیه معاون الملک

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه تکیه معاون‌الملک کرمانشاه است. این تکیه که یادگار قاجاری کرمانشاه است، حدود صد سال پیش توسط حسین خان معین‌الرعیا ساخته شد. سه بخش اصلی این تکیه حسینه، زبنبیه و عباسیه نام دارد و محل برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) و برگزاری دیگر مراسم‌های مذهبی است. دربازدید از کاشی‌ها و نقش‌های این تکیه شاهد هنر دست هنرمندان ارزشمندی همچون حسین خطاط، حسین تهرانی، محمد بنا و سید ابوالقاسم مانی خواهید بود.

آدرس تکیه معاون‌الملک کرمانشاه: محله قدیمی آبشوران، خیابان حداد عادل

مسیر دسترسی به کرمانشاه

اگر قصد سفر به این خطه از کشورمان را دارید، باید بدانید که شهر کرمانشاه با تهران فاصله‌ای حدودا ۴۹۰ کیلومتری دارد و اگر می‌خواهید با خودروی شخصی یا اتوبوس سفر کنید، تقریبا ۵ ساعت و ۴۵ دقیقه راه پیش روی شماست. توجه داشته باشید که شهر کرمانشاه فرودگاه هم دارد و می‌توانید از راه هوایی هم به این شهر زیبا سفر کنید.

اقامت در کرمانشاه با هومسا

قطعا بازدید از جاهای دیدنی کرمانشاه نیازمند اقامت در این شهر است و از این جهت انتخاب اقامتگاه مناسب امر مهمی است.  اما در این مرحله هم تنها نخواهید بود و تیم هومسا در روند اجاره ویلا و سوئیت در کنار شما خواهد بود. هتل‌های لوکس، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و خانه‌های سنتی نیز مکان مناسبی برای اقامت در طی مسافرت به کرمانشاه است‌. در سایت هومسا انواع آپارتمان مبله در کرمانشاه در کرمانشاه، سوئیت و اقامتگاه‌های سنتی را مشاهده می‌کنید که به صورت آنلاین می‌توانید آنها را رزرو نمایید. پس از بازدید جاهای دیدنی کرمانشاه، خوردن غذاهای سنتی کرد نشینان این قسمت از کشور ایران را فراموش نکنید. خورشت خلال کرمانشاهی، دست پیچ و دنده کباب معروف کرمانشاه از جمله این غذاهاست.

بیشتر بخوانید: روستای هجیج

سخن آخر

کرمانشاه با داشتن جاذبه‌های طبیعی و باستانی کمتر مورد توجه مردم قرار گرفته است. باید بدانید این شهر زیبا همواره پذیرای مهمان‌ها و مسافران است و شما می‌توانید با سفر به این شهر و بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن سفری به‌یادماندنی داشته باشید.

یک دیدگاه

  1. سراب بیستون خیلی آب زلالی درش جریان داشت و برای آبیاری مزارع کشاورزی هم استفاده میشد که این نکته بسیار جالب بود برام حتما یبار تجربه کردن رو توصیه میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا