ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنی

جاهای دیدنی کرمان ؛ جغرافیای تکرار نشدنی در ایران

از بین استان‌های بزرگ ایران می‌توانیم به کرمان نیز اشاره کنیم که در جنوب شرقی کشور قرار گرفته و از تاریخی غنی و مردمی خونگرم برخوردار است. آب و هوای کرمان کویری و خشک آن باعث شده نیمه دوم سال میزبان گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور باشد. در این مقاله قصد داریم زیباترین جاهای دیدنی کرمان را به همراه راهنمای کامل سفر به کرمان برای شما معرفی کنیم. لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

۶ مورد از جاهای دیدنی استان کرمان از جمله آثار جهانی هستند که عبارتند از ارگ بم، روستای صخره‌ای میمند، باغ شاهزاده، قنات گوهرریز جوپار، قنات‌های ریگان و بم و بیابان لوت.

در هر سنی که باشید و با هر سطح سلیقه‌ای می‌توانید از اماکن تاریخی و گردشگری کرمان بازدید کنید. تماشای تاریخ و طبیعت کرمان برای شما حتما لذت بخش خواهد بود.

تمدن کهن کرمان به عنوان بزرگ‌ترین استان ایران با غذاهای خوشمزه و آثار باستانی شگفت‌انگیز جزء بهترین مناطق برای گردشگری محسوب می‌شود. به همین خاطر در این مقاله راهنمای کامل سفر به کرمان برای شما آماده کرده‌ایم.

1. باغ شاهزاده ماهان

باغ شاهزاده از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی کرمان محسوب می‌شود که حتی در یک سفر یک روزه می‌توانید از آن دیدن کنید این باغ بسیار شگفت انگیز است و با اختصاص دادن چند ساعت در روز می‌توانید به طور کامل آن را ببینید. باغ شازده قدمت طولانی دارد و به زمان قاجار باز می‌گردد درختان سر سبز و با شکوه و  فواره‌های بلند و حوضچه‌های قدیمی حس بسیار خوبی را به شما القا می‌کند. علاوه بر این هوای کوهستانی و خنک این منطقه بسیار دلنشین است.

شاهزاده ماهان نوه دختری ناصرالدین شاه محسوب می‌شود. در زمانی که باغ شاهزاده ماهان ساخته شد او حاکم کرمان بود. کف باغ ماهان قلوه سنگی است و پله‌ها، حاشیه‌ها و باغچه‌ها نیز از آجر و سنگ ساخته شده‌اند.

در باغ شاهزاده ماهان که یکی از جاهای دیدنی کرمان است رستوران، مهمانسرا، فروشگاه صنایع دستی و اسب‌سواری نیز برای گردشگران فراهم شده است. زمانی که در رستوران باغ شاهزاده ماهان کرمان غذا می‌خورید فضای بسیار زیبایی را مشاهده خواهید کرد. همچنین در این رستوران‌ها استفاده از اینترنت رایگان نیز برای گردشگران فراهم شده است.

اگر تماشای زیبایی‌های باغ شاهزاده ماهان کرمان برای شما بسیار هیجان انگیز است، می‌توانید شب را در مهمانسرای این باغ سپری کنید. اگر هم جز افرادی هستید که به اسب‌سواری علاقه‌مندند این امکان برای شما فراهم شده است. در فروشگاه صنایع دستی باغ انواع گلیم‌ها و فرش‌ها را مشاهده خواهید کرد. در صورت نیاز آن‌ها را می‌توانید برای منزل یا محل کار خود خریداری کنید.

فاصله باغ شازده از شهر کرمان حدودا ۳۰ دقیقه است و شما همه روزه می‌توانید از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر به بازدید از باغ بپردازید.

باغ شازده ماهان

2. باغ فتح آباد

اگر می‌خواهید از حال و هوای سال ۱۲۰۰ با خبر شوید بهتر است به امارت باغ فتح آباد وارد شوید. باغ فتح آباد جزء بهترین جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌شود. نورپردازی این باغ بسیار ماهرانه است و خاطره‌های بسیار جذابی را برای شما خواهد ساخت.

از زیباترین و جذاب‌ترین باغ‌های ایران می‌توانیم به باغ فتح آباد اشاره کنیم. اگرچه این باغ به سر سبزی سال‌های گذشته نیست اما زیبایی آن هنوز هم پا برجاست، تا جایی که خشک شدن برخی از درختان بر شکوه این باغ تاثیرگذار نبوده است.

در زمان قاجار این باغ ساخته شد و معماری بی‌نظیری برای آن در نظر گرفته شده است. بهترین زمان برای بازدید از این باغ غروب است. هنگام غروب نورپردازی‌های شگفت انگیز این باغ را جذاب‌تر می‌کند. باغ فتح آباد در شهر اختیار آباد کرمان قرار دارد و حدود ۲۵ کیلومتر با شهر کرمان فاصله دارد.

باغ فتح آباد کرمان

3. ارگ بم

حتما می‌دانید که بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان و یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی کرمان، ارگ بم است که در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده است. متاسفانه در زلزله سال ۱۳۸۲ این بنا بسیار آسیب دید اما بازسازی‌هایی برای بهبود آن صورت گرفت. گردشگران بهتر است هنگام سفر به کرمان بازدید از ارگ بم را در اولویت قرار دهند. برای رسیدن به ارگ بم احتمالا چیزی حدود ۲ ساعت در راه خواهید بود.

ارگ بم

4. گنبد جبلیه

تنها بنای سنگی کرمان را موزه سنگ نام‌گذاری کرده‌اند. تاریخچه گنبد جبلیه به عنوان یکی از جاهای دیدنی کرمان دقیقاً مشخص نیست، اما در گذشته از این بنا به عنوان آتشکده یا آرامگاه بزرگان زرتشتی استفاده می‌شد.  قدمت این بنای تاریخی به دوران قبل از اسلام باز می‌گردد.

نکته بسیار عجیبی در مورد این بنای جذاب وجود دارد و آن این است که برای ساخت گنبد و کنار هم قرار دادن سنگ‌ها از شیر شتر استفاده شده است. اگر می‌خواهید گنبد جبلیه را ببینید باید به شرق شهر کرمان بروید، زیرا این آثار باستانی در تقاطع خیابان شهدا بلوار قائم قرار گرفته است.

گنبد جبلیه

5. بازار وکیل کرمان و ردپای گنجعلی خان

حتماً نام بازار وکیل را شنیده‌اید بازار وکیل کرمان بزرگترین بازار کرمان است و بعد از بازار تبریز دومین بازار تاریخی ایران محسوب می‌شود. گردشگران معمولاً سوغاتی‌های مربوط به کرمان را از این بازار خریداری می‌کنند. در تمام فضای بازار عطر زیره پیچیده است.

از آن جایی که بازار بزرگ کرمان یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین بازارها در دنیا است، برای گشتن در این بازار باید ۲ تا ۳ روز زمان اختصاص دهید و دیدن تمامی قسمت‌های بازار با صرف تنها چند ساعت امکان پذیر نخواهد بود.

اگر بازدید از بازار کرمان در برنامه سفر شما قرار دارد حتماً به راسته زرگری و بازار مسگری نیز سری بزنید. در حال حاضر حمام وکیل به یک چایخانه سنتی تبدیل شده و حمام گنجعلی خان نیز یک موزه مردم شناسی مشهور است. اگر در اواسط هفته به کرمان سفر می‌کنید باید بدانید که دوشنبه‌ها همه موزه‌های ایران تعطیل هستند و موزه گنجعلی خان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بازار کرمان

6. بازار زرگری کرمان

بازار زرگری کرمان در راستای بازار بزرگ کرمان قرار دارد و از این بازار به عنوان بازار ابراهیم خان یا قیصریه نیز یاد می‌شود. مدرسه ابراهیم خان، حمام ابراهیم خان و آب انبار ابراهیم خان در آنجا وجود دارد که بازدید از آن‌ها نیز خالی از لطف نیست. زیرا جز جاهای دیدنی کرمان به شمار می‌روند.

اگر به بازار زرگری کرمان مراجعه کنید درهای چوبی محکمی را خواهید دید که هدف از ساخت آن محافظت از مغازه‌های زرگری است. در این بازار حدوداً ۵۰ فروشگاه زرگری وجود دارد. پشت بازار زرگران کرمان کاروانسرای بزرگ وجود دارد که به دوره میرزا حسین‌خان برمی‌گردد. او از تاجران بزرگ کرمانی بوده است.

7. بازار مسگری

بازار مسگری جزء محبوب‌ترین جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌شود. این بازار جزئی از مجموعه گنجعلی خان است. پیشینه و قدمت مسگری در کرمان به ۶ هزار سال می‌رسد و کرمانی‌ها را می‌توان اولین افرادی دانست که هنر قلمزنی را رواج دادند. آن‌ها به ذوب کردن مس در کوره پرداختند و روی سطح ظروف مسی طرح‌هایی بسیار هنرمندانه با قلم ایجاد کردند. اگر شما به صنایع دستی اقوام گوناگون علاقه‌مند هستید، بازدید از بازار مسگری را در اولویت برنامه سفر به کرمان قرار دهید. تا از نزدیک هنر قلمزنی روی مس را مشاهده کنید و از این آثار هنری سوغاتی‌های با ارزشی خریداری کنید.

زمانی که به بازار مسگری کرمان مراجعه می‌کنید مسگرها را می‌بینید که ظروف مسی بسیار زیبایی می‌سازند. کار مسگرها صرفاً تولید انواع ظرف مسی نیست، بلکه آن‌ها ظروف مسی ساخته شده را نیز حکاکی می‌کنند. با مراجعه به کارگاه‌ها حتی می‌توانید کوره‌های مسگری را از نزدیک مشاهده کنید.

اجاره آنلاین اقامتگاه در یزد

8. مجموعه گنجعلی خان

این مجموعه به دستور گنجعلی خان؛ یکی از حاکمان کرمان به سبک اصفهانی در زمان شاه عباس ساخته شده است. در مرکز شهر کرمان و نزدیک بازار بزرگ سنتی مجموعه گنجعلی خان را خواهید دید. مجموعه گنجعلی خان شامل حمام گنجعلی خان، ضرابخانه گنجعلی خان، کاروانسرا و مدرسه گنجعلی خان، آب انبار بازار و میدان گنجعلی خان می‌شود. مسجد گنجعلی خان اگر چه کوچک است اما محل عبادت حکام مشهور در زمان صفویان بوده است و از جاهای دیدنی کرمان به شمار می‌رود. این مسجد پنجره‌های بسیار زیبایی دارد، زیرا از هنر مشبک برای طراحی آن استفاده شده است.

در اطراف میدان گنجعلی خان صنایع دستی کرمان که مهم‌ترین آن‌ها مس و پته است را خواهید دید. معمولاً گردشگران خرید ظروف مسی را به عنوان سوغات کرمان انتخاب می‌کنند.

پته دوزی با نخ‌هایی ظریف و رنگی روی پارچه‌های ضخیم پشمی انجام می‌شود. این سوغاتی کرمان اگر چه ناشناخته است اما جزء اصیل‌ترین تحفه‌های کرمان است. موزه پته در خیابان والفجر کرمان قرار دارد و شما می‌توانید رومیزی روتختی و رانرهای بسیار زیبا برای خود خریداری کنید و یا به عنوان سوغاتی کرمان پته‌هایی جذاب و شکیل برای عزیزان خود بخرید.

اگر خرید ظروف مسی به عنوان سوغات و یادگاری از این شهر پر تمدن برای شما دشوار است می‌توانید ادویه‌های بی نظیر و با کیفیتی را جایگزین خرید مس کنید. معروف‌ترین سوغاتی‌های کرمان قاووت، روشور، پسته، زیره و انواع ادویه‌ها است.

اگر از میان مجموعه گنجعلی خان به حمام وکیل رسیدید خود را مهمان یک فالوده شیرین در ظرف‌های قدیمی کنید. فالوده کرمانی بسیار خوشمزه است و از عرق‌های گیاهان دارویی در آن استفاده می‌َشود. این معجون خوشمزه در تابستان بسیار پرطرفدار است.

9. موزه سکه کرمان

ضرابخانه گنجعلی خان که به موزه سکه کرمان نیز معروف شده در بازار مسگری قرار دارد. این ضرابخانه دقیقا روبروی حمام گنجعلی خان است. ضرابخانه گنبد بزرگی دارد و چهار طاق کوچک که در اطراف آن به چشم می‌خورد.

معماری این ضرابخانه بسیار چشمگیر است و در زمره برترین جاهای دیدنی کرمان قرار می‌گیرد. اگر عاشق فضاهای پر نور هستید از ضرابخانه حتما دیدن کنید. در موزه سکه کرمان حدود ۵۰۰ سکه از دوره اشکانیان و ساسانیان به یادگار مانده است. این سکه‌ها به وسیله چکش و پتک به صورت سنتی و گاها به صورت مدرن ساخته شده‌اند.

10. حمام گنجعلی خان

همانطور که گفته شد حمام گنجعلی خان دقیقا روبه‌روی ضرابخانه گنجعلی خان قرار دارد. سر در این بنا بسیار دیدنی است و طراحی این سر در از آجرهای ساده آبی، سنگ مرمر،گچبری‌های دیدنی و نقاشی‌های جذاب و هنر خوشنویسی و همچنین مقرنس‌کاری استفاده شده است.

زمانی که وارد حمام گنجعلی خان می‌شوید کاشی‌های پر نقش و نگار و صدای آب فواره‌ها بسیار هیجان‌انگیز است. فواره فضای بسیار زیبایی را به وجود می‌آورد.

حمام گنجعلی خان

11. یخدان مویدی یا کتابخانه کودکان

آیا می‌دانستید بزرگ‌ترین یخچال خشتی جهان در کرمان قرار دارد؟ یخدان مویدی در دوران صفویه ساخته شد. دلیل نام‌گذاری آن این است که آب قنات مویدی از زیر این یخدان می‌گذرد. اگر می‌خواهید یخدان مویدی را ببینید باید به خیابان کمیاب بین میدان بسیج و خیابان شهید رجایی بروید.

مخروطی بودن یخچال مویدی جدا از بحث قرارگیری در لیست برترین جاهای دیدنی کرمان دلیل علمی دارد. یخچال‌ها را به صورت مخروطی می‌ساختند تا به میزان بسیار کمتری نور افتاب را جذب کند. ارتفاع این بنا به ۲۰ متر می‌رسد و سایه‌ای ایجاد می‌کند  که باعث می‌شود دمای یخدان به صفر نزدیک باشد.

هدف از ساخت یخچال ذخیره یخ در زمستان و استفاده از آن در فصل تابستان است، به طوری که مردم با مشکل کم آبی روبه‌رو نشوند. برای اینکه قالب‌های یخی در یخدان روی هم یخ نزند و جدا کردن آن‌ها کار راحتی شود در بین قالب‌های یخی از کاه استفاده می‌کردند. امروزه از یخدان مویدی‌ به عنوان یک مرکز فرهنگی و کتابخانه استفاده می‌شود.

یخدان مویدی

12. مسجد امام کرمان

بزرگترین و قدیمی‌ترین مسجد کرمان همین مسجد ملک است. شبستان‌های زیبا و صحن‌های رنگی مسجد امام حال و هوای ویژه‌ای به این مسجد می‌بخشد. حیاط این مسجد بسیار بزرگ و گچ بری‌های قدیمی آن فضای سنتی به مسجد داده است. برای خنک نگه داشتن فضای مسجد دو بادگیر در دو سمت مسجد ساخته‌اند.

اگرچه حدود ۹۰۰ سال از زمان ساخت مسجد امام می‌گذرد اما هنوز هم جزء جاهای دیدنی کرمان است. نورپردازی‌های داخلی و خارجی این مسجد بسیار زیبا، برای عکاسی مناسب هستند.

مسجد ملک یا امام کرمان در خیابان امام خمینی قرار دارد. سال‌های بسیار زیادی از ساخت این مسجد می‌گذرد و قدمت آن به زمان سلجوقیان باز می‌گردد. از ویژگی‌های بسیار خاص این مسجد می‌توان به برج آجری سلجوقی، سه محراب گچبری شده و قنات مستوره اشاره کرد.

13. آتشکده زرتشتیان در کرمان

در خیابان برزو آمیغی کرمان آتشکده زرتشتیان را خواهید دید. آخرین پرستشگاه زرتشتیان در خیابان شهدا قرار دارد باغ سرسبزی در کنار آتشکده زرتشتیان کرمان دیده می‌شود که برای وقت گذرانی بسیار مطبوع است. هنوز هم بسیاری از هموطنان یهودی و زرتشتی در کرمان سکونت دارند. کرمانی‌ها همیشه از همشهری‌های زرتشتی خود با نام نیک یاد می‌کنند، از نظر آن‌ها زرتشتیان معمولاً انسان‌هایی درستکار و راستگو هستند.

آتشکده کرمان قدمت زیادی ندارد و در سال ۱۳۰۳ ساخته شد که جزء جاهای دیدنی کرمان است. اگر می‌خواهید وارد این آتشکده شوید باید کفش‌های خود را در بیاورید و کلاه مخصوصی روی سر بگذارید. در کنار آتشکده کرمان موزه زرتشتیان وجود دارد. در این موزه ظروف قدیمی و اشیای خاص نگهداری می‌شود که بازدید از آن برای گردشگران خارجی جذاب است.

14. موزه هرندی

باغ یا موزه هرندی در سال ۱۲۹۰ قمری توسط محمدرضا خان عدل سلطان در خارج از شهر به عنوان یک باغ تفریحی و خوش آب و هوا ساخته شد و پس از مدتی ابوالقاسم هرندی آن را خرید. این ملک شخصی بعد از ۴۰ سال به وزارت فرهنگ و هنر اهدا شد. باغ هرندی را در خیابان فردوسی می‌توانید ببینید. موزه سازهای سنتی یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمان است که در طبقه همکف باغ هرندی قرار دارد و طبقه اول آن متعلق به موزه باستان شناسی است. شما برای اقامت در کرمان می‌توانید از خدمات آنلاین هومسا بهره‌مند شوید. کافی است برای اجاره ویلا و سوئیت در کرمان وارد سایت هومسا شده و در قسمت سرچ، کلمه کرمان را وارد کنید.

15. مسجد مظفری

حدود ۷۰۰ سال از زمان ساخت مسجد جامع می‌گذرد. فصل تابستان محوطه مسجد تاریخی جامع بسیار دیدنی خواهد بود. البته بهتر است به وقت غروب بازدید از این مسجد را در برنامه سفر به کرمان قرار دهید.

اگر شما از ایرانگردانی هستید که بازدید از مساجد جامع در هر شهر برای شما جذاب است پیشنهاد می‌کنیم مسجد مظفری را نیز در برنامه سفر خود قرار دهید. این مسجد در خیابان شریعتی بین بازار مظفری و قدمگاه قرار گرفته است. دلیل نام‌گذاری آن به این خاطر است که در زمان آل مظفر و به شکل چهار ایوانی ساخته شد. سر در این مسجد که بسیار باشکوه است محرابی کاشی کاری شده دارد. روی کاشی کاری‌های زیبای مسجد جامع نام ائمه و الله را خواهید دید که به شکلی بسیار هنرمندانه روی کاشی‌ها نوشته شده‌اند.

16. قلعه کهنه یا قلعه دختر کرمان

یکی از جاذبه‌های گردشگری کرمان قلعه دختر یا قلعه گواشیر یا همان آتشکده آناهیتا است که تاریخ آن به زمان مادها برمی‌گردد. هنوز رمز و رازهای این قلعه باستانی مبهم باقی مانده و کاوش‌ها ادامه دارد.

17. آرامگاه شاه نعمت الله ولی

آرامگاه شاه نعمت الله ولی در شهر ماهان؛ در نزدیکی کرمان قرار گرفته است. بنایی چهار گوش که گنبدی بزرگ و زیبای آن از دور نیز چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. نکته بسیار جالبی در مورد مقبره شاه نعمت الله ولی وجود دارد؛کرمانی‌ها روز تولد حضرت علی در این مکان دور هم جمع می‌شوند و به جشن و دف نوازی می‌پردازند. اگر در این ایام به کرمان سفر کردید بازدید از این آرامگاه را که جزء جاهای دیدنی کرمان به شمار می‌آید، فراموش نکنید.

مقبره شاه نعمت الله ولی

18. روستای صخره‌ای میمند

از زیباترین روستاهای ایران می‌توانیم به روستای صخره‌ای میمند کرمان اشاره کنیم. این روستا در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر بابک نزدیک به سیرجان و رفسنجان است. میمند ۸ تا ۱۲ هزار سال قدمت دارد و هنوز هم افرادی در آن ساکن هستند. مردم این روستا آداب و رسوم سنتی خود را حفظ کرده‌اند و به گویش خاصی سخن می‌گویند.

روستای صخره‌ای میمند

19. ارگ راین به سبک ساسانیان

ارگ راین از جاذبه‌های تاریخی در جنوب کرمان است و قدمت آن به دوره ساسانی باز می‌گردد. معماری ارگ به سبک و سیاق ساسانی ساخته شده به شکلی که دور تا دور آن را دیوارهایی مقاوم فرا گرفته است. ارگ راین از پرمخاطب‌ترین جاهای دیدنی کرمان به شمار می‌رود.

ارگ راین

20. کلوت‌های بیابان لوت

در بیابان لوت صخره‌های شنی زیبایی به چشم می‌خورند که دلیل به وجود آمدن این صخره‌ها یا همان «کلوت»، فرسایش‌های شدید است. اگر کلوت‌های بیابان لوت برای شما جذاب است پیشنهاد می‌دهیم زمان طلوع آفتاب یا غروب آفتاب از این منطقه دیدن کنید، چون تماشای تابش خورشید روی پستی بلندی‌های کویر بسیار هیجان‌انگیز است. اگر هنگام ظهر برای دیدن کلوت به این منطقه مراجعه کنید ممکن است دچار گرمازدگی شوید.

کلوت‌های شهداد

21. دره راگه

در جنوب شرقی رفسنجان دره‌ای به نام راگه وجود دارد. جریان آبی که از میان دیواره‌های فرسایشی عبور می‌کند بسیار هیجان‌انگیز است. اگرچه این دره در دل کویر قرار دارد اما به دلیل آب‌وهوای مطبوع و بهاری در فصل‌های مختلفی میزبان طبیعت‌گردان زیادی می‌شود. این دره حدودا ۲۰ کیلومتر همانند یک ترک بزرگ در دل زمین کشیده شده که نیمی از مسیر آن را می‌توان با ماشین‌های آفرود طی کرد و مابقی مسیر به صورت پیاده‌روی قابل پیمایش است.

دره راگه

22. موزه صنعتی کرمان

موزه صنعتی کرمان از جذاب‌ترین جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌شود. در آنجا می توانید از تماشای هنر تصویر برداری و عکاسی لذت ببرید. در این موزه آثار هنری علی اکبر صنعتی را خواهید دید. آثار او شامل پرتره‌های هنرمندان ایرانی و نقاشی‌های بسیار زیبای آبرنگ است.

23. موزه حمام کرمان

در موزه حمام کرمان شاهد معماری بی نظیری خواهید بود. برای ساخت سقف این حمام از اشکال هندسی بهره گرفته‌اند. به این ترتیب افرادی که در حمام حاضر هستند می‌توانند ساعت را تخمین بزنند. در قسمت ایوان و رختکن حمام موارد بسیار جذابی مثل زیراندازها، قطیفه‌ها و بقچه‌های زیبا وجود دارد.

24. مقبره مشتاق علیشاه

مقبره مشتاق علیشاه یا سه گنبدان از آثار به جا مانده از دوران قاجار است و جزء جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌شود. برخی از افراد معروف کرمانی در آنجا دفن شده‌اند. این مقبره یا گنبد با کاشی‌های سفید و آبی تزیین شده‌اند. مشتاق علیشاه جزء برترین عرفا و شاعران پارسی زبان محسوب می‌شود. جالب است بدانید که او در موسیقی نیز دستی داشته است. او آواز می‌خواند و یک سیم دیگر به سه تار اضافه کرده بود. دلیل نامگذاری مشتاق یعنی سیم چهارم سه تار این است که مشتاق علیشاه آن را به سه تار اضافه کرده است.

اکنون چهار تار جزء خوش صداترین آلات موسیقی ایرانی است، که به دست او ساخته شد. اگرچه او در نهایت سنگسار شد اما فلسفه‌های صوفیانه او بسیار جالب بود.

25. کتابخانه ملی کرمان

یکی از بزرگ‌ترین مراکز تحقیقاتی ایران کتابخانه ملی کرمان است. این کتابخانه نمای بسیار زیبایی دارد و یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌شود. این کتابخانه برای گردشگران خارجی بسیار جذاب است و ساختمان بنای کتابخانه نظر آن‌ها را به خود جلب می‌کند.

جالب است بدانید که این کتابخانه از ابتدا به منظور نگهداری کتاب‌ها و فضایی برای مطالعه در نظر گرفته نشده بود بلکه آنجا کارخانه ریسندگی و بافندگی بوده و پس از گذشت مدتی به کتابخانه ملی کرمان تبدیل شده است.

این کتابخانه جذاب در مرکز شهر کرمان قرار دارد و اطراف آن پارکی به نام ریاضیات است. این پارک بسیار سرسبز است و به طور کلی کتابخانه ملی کرمان و پارک ریاضیات جزء برترین جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌شوند. برای کسانی که اهل کتاب هستند حاضر شدن در چنین فضاهایی بسیار شیرین و لذت بخش است. هنگام سفر و بازدید از جاذبه‌های گردشگری کرمان اگر وقت آزاد داشتید، ساعتی را در اینجا به کتابخوانی بپردازید و از فضای زیبای آن لذت ببرید.

26. بزرگراه گردشگری هفت باغ علوی کرمان

بزرگراه گردشگری هفت باغ علوی کرمان از زیباترین جاهای دیدنی کرمان است که می‌توانید از آن بازدید کنید. از این بزرگراه تحت عنوان محور گردشگری ملی یاد می‌شود. حدوداً ۷۰۰ هکتار از فضای بزرگراه گردشگری هفت باغ علوی کرمان به ایجاد بوستان‌ها و فضای سبز اختصاص داده شده است.

سخن پایانی

سفر به کرمان بسیار لذت‌بخش خواهد بود و پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را تجربه کنید. اگر قصد سفر به این استان را دارید حتما زمان کافی و مناسبی را برای این سفر خاص و جاذبه‌های گردشگری در نظر بگیرید. به این ترتیب با تمامی جاهای دیدنی کرمان آشنا خواهید شد.

شما می‌توانید برای اقامت در کرمان از خدمات عالی هومسا استفاده کنید. هموسا به کمک تمامی گردشگرانی که به دنبال پیدا کردن و رزرو اقامتگاه هستند، می‌شتابد و در سراسر ایران به شکل آنلاین خدمات خود را عرضه می‌کند. برای اجاره روزانه آپارتمان مبله در استان کرمان کافیست این منطقه را جستجو کنید تا لیستی از واحدهای موجود برایتان ظاهر شود.

‫2 دیدگاه ها

  1. من به هر شهری که سفر می‌کنم اول به بازار اون شهر میرم. برای همین به بازار بزرگ کرمان رفتم، چقدر بازار قدیمی و با صفائی بود. من که عاشق معماری قدیمیش شدم و از همه جالب‌تر چایخانه و رستورانش بود که می‌تونی بعد از گشتن برای استراحت به اون‌جا سری بزنی.

    1. سحر جان
      شاید از بین تمام جاهای دیدنی یک منطقه، بازار مهم‌ترین جاییه که می‌تونی از نزدیک با مردم و فرهنگ بومی اونها آشنا بشی. معماری بازار و صنایع دستی که تو بازار می‌تونی شاهدش باشی هم که دیگه جای خود داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا