اخبار

جشنواره اقوام ایران‌زمین در شیراز

جشنواره اقوام ایران‌زمین، از ۲۲ تیرماه کار خود را آغاز کرده و تا ۳۱ تیرماه از ساعت ۱۷ تا ۲۳ در جوار آرامگاه حافظ شیرازی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

به گزارش هومسا،جشنواره اقوام ایران‌زمین، با هدف ایجاد شور و نشاط اجتماعی برای شهروندان شیرازی، معرفی فارس و شیراز، حمایت از هنرمندان صنایع دستی، معرفی اقوام در در قالب میراث ناملموس و عرضه صنایع دستی،  پنجشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۱ ، به مناسبت دهه امامت و ولایت، با حضور استان‌های فارس، خوزستان، لرستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان شرقی، گلستان و خراسان جنوبی در محور حافظیه شیراز آغاز به‌ کار کرد.  جشنواره اقوام ایران‌زمین که با دارا بودن 100 غرفه به معرفی آداب و رسوم و فرهنگ استان‌های مختلف می‌پردازد به مدت 10 روز از تاریخ آغاز به کار، فعالیت خود را ادامه خواهد داد.

 محمدهادی ایمانیه شامگاه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۱ در بازدید از غرفه‌های جشنواره اقوام ایران‌زمین با تقدیر از متصدیان برگزاری آن و اظهار خرسندی از حضور مهمانان از سایر استان‌ها اظهار کرد: در این نمایشگاه شاهد آثار صنایع‌ دستی و صنایع خانگی بودیم که عمدتاً تولید یک خانواده و قوم و حاصل هنر عشایر عزیز و پرافتخار کشورمان است.

جشنواره اقوام ایران‌زمین

استاندار فارس با درخواست از مسئولان جشنواره اقوام ایران‌زمین برای استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حاضر در نمایشگاه برای آموزش هنرهای اصیل ایرانی به سایر علاقه‌مندان ابراز امیدواری کرد بعد از ایام محرم و صفر و در ایام میلاد باسعادت پیامبر (ص) و همچنین در ایام شعبانیه شاهد تکرار این‌گونه جشنواره‌ها باشیم.

ایمانیه با بیان اینکه این آموزش‌ها می‌تواند موجب اشتغال‌زایی برای دهک‌های مختلف جامعه باشد، بیان کرد: جمع‌آوری درخواست‌ها و مطالبات عزیزان حاضر در نمایشگاه و دعوت از آن‌ها در استانداری و با حضور مدیران مربوطه به رفع مشکلات این گروه از کارآفرینان در مسیر تولید، کمک خواهیم کرد.

نزدیکی و آشنایی اقوام با یکدیگر در جشنواره اقوام ایران‌زمین

وی با بیان اینکه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی تأثیر بسزایی در نزدیکی و آشنایی اقوام با یکدیگر دارد، افزود: متأسفانه گاهی ما ایرانی‌ها با یکدیگر همچون غریبه برخورد می‌کنیم و فرهنگ یک کشور خارجی را بیش از فرهنگ یک قوم دیگر ایرانی می‌شناسیم.

ایمانیه با بیان اینکه برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها در نشان دادن فرهنگ بزرگ ایرانی اسلامی به جوانان بسیار مؤثر است، گفت: جوان ایرانی که در یک فضای گاهی غیرواقعی در رسانه با هجوم فرهنگ بیگانه روبه‌رو است با دیدن واقعیت فرهنگ و آداب و آیین‌های اصیل خود، به ارزشمندی داشته‌های خود پی می‌برد.

استاندار فارس بیان کرد: ما خوشبختانه هنوز در کشور وابستگی‌های خانوادگی و قومی را داریم و برای خویشاوندان و همسایگان خود ارزش قائلیم و لازم است این فرهنگ غنی حفظ و به نسل بعد منتقل شود.

جشنواره اقوام ایران‌زمین

سید موید محسن‌نژاد مدیر‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان فارس نیز امروز ۲۸ تیرماه در خصوص جشنواره اقوام ایران‌زمین  اظهار کرد: حضور گسترده گردشگران و بازدیدکنندگان در  جشنواره اقوام ایران‌زمین تأثیر بسزایی بر رونق اقتصاد صنایع‌ دستی و سوغات داشته و ضریب اشغال اماکن اقامتی شهر شیراز را نسبت به سال‌های گذشته افزایش داده و شور و نشاط اجتماعی را همزمان با ایام مبارک دهه امامت و ولایت در شهر شیراز ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که در روزهای باقیمانده از جشنواره اقوام ایران‌زمین شاهد حضور بیشتر مردم باشیم و با توجه به تعطیلات عید سعید غدیر خم استقبال بیشتری توسط بازدیدکنندگان از برنامه‌های جشنواره صورت می‌پذیرد.

برنامه‌های جشنواره اقوام ایران‌زمین

مدیر‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان فارس ادامه داد: در جشنواره اقوام ایران‌زمین که به مدت ۱۰ روز از ۲۲ تا ۳۱ تیرماه از ساعت ۱۷ تا ۲۳ در جوار آرامگاه حافظ شیرازی برگزار می‌شود، برنامه‌های متنوعی برگزار می‌شود که از جمله می‌توان به اجرای مراسم‌ آیینی با حضور گروه‌های هنری از هفت استان‌ فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خوزستان، آذربایجان شرقی، کردستان و لرستان، برپایی سیاه‌چادرهای عشایری از اقوام مختلف، برپایی غرفه‌های عرضه صنایع‌ دستی با حضور و اجرای زنده هنرمندان هنرهای سنتی و صنایع‌ دستی در رشته‌های متنوع مانند نگارگری، معرق، منبت، خاتم، حصیربافی، انواع دست‌بافت‌ها، سفال‌گری، چاقوسازی، گیوه‌دوزی، خوس‌دوزی و منجوق‌دوزی، خراطی، گوهرتراشی و عرضه انواع سوغات و شیرینی‌ها و خوراک‌های سنتی از سراسر کشور در قلب صد غرفه اشاره کرد.

جشنواره اقوام ایران‌زمین

محسن‌نژاد گفت: اجراهای آیینی و فرهنگ عشایر در  جشنواره اقوام ایران‌زمین فرصتی را فراهم آورده تا علاوه بر نمایش همدلی و اتحاد اقوام ایران‌زمین، بخش مهمی از میراث‌فرهنگی ناملموس و معنوی مردمان ایران‌زمین در معرض نمایش و آشنایی مخاطبان به‌خصوص گروه سنی جوان و نوجوان قرار گیرد و پاسداشت این مفاهیم فرهنگی را به‌صورت عملی شاهد باشیم.

انتهای خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا