ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیجنگل‌های ایرانشمال

جنگل نور شمال | آخرین بازمانده های جنگل جلگه ای در ایران

استان مازندران در شمال کشور به دلیل داشتن آب و هوای خوب و بارانی و نزدیکی به دریای خزر، جنگل‌ها و پارک‌های زیادی دارد که هر کدام زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارند و همین باعث شده تا به یکی از مقاصد گردشگری مهم تبدیل شوند. گردشگران زیادی از راه‌های دور و نزدیک به ساحل دریا، چشمه‌ها، غارها و آبشارهای شمال می‌روند تا در کنار طبیعت خاطراتی ماندگار به جا بگذارند. در این مقاله از هومسا به سراغ جنگل نور شمال، آخرین بازمانده جنگل‌های جلگه‌ای ایران می‌رویم. یکی از جاهای دیدنی شمال ایران، جنگل نور است که مردم زیادی هرساله به بهانه داشتن ویلا در نور یا دیدن جاهای دیدنی نور به این جنگل هم سر می‌زنند. جنگل نور شمال یکی از پارک‌های دوست داشتنی و زیباست که می‌توانید آرامش را در آن‌جا تجربه کنید و برای مدتی از شلوغی شهر دور شوید. اگر فعلا در مرحله برنامه‌ریزی برای سفر هستید حتما مقاله راهنمای کامل سفر به مازندران را از قبل مطالعه نمایید.

این پارک جنگلی در جاده نور – محمودآباد قرار گرفته است.

استراحت در جنگل نور شمال فرصت خوبی است تا تمام دغدغه‌هایتان را رها کنید و چه از مسیر و چه از بودن در این جنگل لذت ببرید. شک نکنید که این پارک جنگلی خاطره‌های خوشی در ذهنتان به یادگار خواهد گذاشت و با فاصله کمی از آن می‌توانید به ساحل دریای خزر برسید و دریا و جنگل را با هم تجربه کنید.

جنگل نور1

قدمت پارک جنگلی نور

به دلیل نزدیک بودن این جنگل به شهر محمودآباد، به آن جنگل نور محمودآباد هم می‌گویند. اگر به خواستید به این جنگل بروید بازدید از مکان‌های دیدنی محمودآباد را در برنامه‌تان قرار دهید. این پارک جنگلی به پارک سعیدی آشتیانی هم معروف است چون در سال 1351 به همت سعیدی آشتیانی این منطقه به پارک جنگلی تبدیل شد. در ابتدا به خاطر نزدیکی به رستم رود، به آن پارک رستم رود می‌گفتند اما بعدها به پارک جنگلی نور و سپس به نام موسس آن تغییر پیدا کرد.

چرا پارک جنگلی نور؟

علاوه بر زیبایی‌های خیره کننده و پوشش گیاهی و جانوری منحصر به فرد آن، به شهرهای دیگر مازندران مانند رستم رود، محمودآباد، نور و آمل بسیار نزدیک است و به راحتی می‌توانید سایر جاهای دیدنی و مناطق بکر شمال را ببینید. وسعت این پارک 3600 هکتار است و وسعت آن باعث می‌شود یکی از مقاصد خوب برای سیزده به در باشد. در ایران خیلی کم جنگلی وجود دارد که جلگه‌ای باشد و این پارک از آخرین بازمانده های جنگل های جلگه ای در ایران است.

راه رسیدن به این پارک که یکی از جاهای دیدنی و مناطق تقریبا بکر شمال است، آسان است و نه نیاز است جاده پر پیچ و خمی را طی کنید و نه باید وارد جاده خاکی و شوسه شوید.

جنگل نور2

بهترین زمان برای سفر

این منطقه در هر فصلی از سال زیبایی های خاص خود و ویژگی های مختص به خود را دارد. اما بهار و تابستان بهترین زمان برای رفتن به دل طبیعت سفرهای کمپینگ است. برای آشنایی با نکات کمپینگ و انتخاب لوازم مورد نیاز، حتما به مقاله سفرهای کمپینگ در وبلاگ هومسا سر بزنید.

اگر فصل بهار را برای رفتن به این جنگل انتخاب کردید، با هوای مطبوع و دل پذیری مواجه خواهید شد اما هنوز تاثیرات زمستان را روی درختان خواهید دید. اگر می خواهید بهار بروید، ماه‌های اردیبهشت و خرداد را انتخاب کنید.

اگر فصل سفرتان تابستان است، سرسبزترین حالت جنگل را خواهید دید. شاید کمی شرجی بودن هوا اذیت کند اما در ماه های تیر و شهریور هم هوا خنکی خوبی دارد و هم سرسبزتر است.

اما جنگل نور شمال در پاییز طبیعت زیبا و رنگارنگی دارد. تقریبا میتوان گفت هیچ دو برگی را پیدا نمی کنید که دقیقا یک رنگ باشند. اوایل پاییز هم بهترین زمان برای سفر به پارک جنگلی نور است.

طبیعت پوشیده از برف را فقط در زمستان می بینید که شاید مانند فصل های دیگر نباشد اما خلوت تر است و زیبایی مختص به خود را دارد.

راه رسیدن به جنگل نور شمال

وقتی از سمت نور به سمت محمودآباد می‌روید، بین راه تابلویی وجود دارد که راه جنگل را به شما نشان می‌دهد. سردر این پارک سنگی است و به راحتی شما را به جاده ساحلی می‌رساند. جاده این جنگل آسفالته است و همین عامل باعث می‌شود از رانندگی در آن خسته نشوید.

جنگل نور1

امکانات و خدمات پارک

در این پارک امکاناتی قرار داده شده تا اوقات خوشی را برای گردشگران رقم بزند. آلاچیق‌هایی وجود دارد که می‌توانید ساعت‌ها آن‌جا بمانید و همراه خانواده یا دوستانتان در آن‌جا اقامت کنید. بودن در طبیعت و در کنار درختان سر به فلک کشیده و صدای پرندگان همه و همه باعث می شود تا چیزهایی را تجربه کنید که هیچ گاه در شهر نمی‌بینید.رستوران ها و قهوه‌خانه‌های زیادی وجود دارد که در صورت نیاز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. همچنین سرویس بهداشتی و مسجد هم برای راحتی گردشگران تعبیه شده است.

اگر عکاس هستید حتما به این منطقه سر بزنید. سوژه‌های زیادی مثل درختان کهنسال و تنومند، جاده‌های زیبا، برگ‌های رنگارنگ و… وجود دارند که تصاویر شما را زیباتر می‌کنند. قرقاول در این منطقه به وفور یاد می شود چون زیستگاه این منطقه در مناطق بکر شمال است و اگر در این جنگل برای مدتی ساکت بمانید، صدای این پرنده را خواهید شنید.

یکی از خوبی‌های پارک جنگلی نور این است که محوطه بازی مخصوص کودکان دارد. اگر کودک همراهتان است و نگران خسته شدن او در سفر هستید، می‍‌‌‌توانید با رفتن به اینجا اوقات خوشی را برایش رقم بزنید در این پارک از امکاناتی مانند دوچرخه سواری، موتور چهارچرخ و اسب سواری بهره ببرید. معمولا بومیان اسب های خود را آماده می کنند و با خود به این منطقه می آورند تا گردشگران در قبال پرداخت هزینه، اسب سواری را تجربه کنند.اگر در زمان های شلوغ مثل تعطیلات عید یا چند روز تعطیلی پشت هم، می توانید موتورهای چهارچرخ را پیدا کنید و هیجان را با آن تجربه کنید. در این پارک می توانید دوچرخه هم اجاره کنید و از رکاب زدن در جنگل پر درخت لذت ببرید.

جنگل نور3

محل اقامت

پس از گشت و گذار در این پارک نیاز به استراحت دارید. پیشنهاد ما این است که شب را بمانید تا از هوای خنک منطقه و زیبایی آن هم بهره ببرید. ویلاها و هتل های زیادی در این منطقه وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید اما اگر نمی خواهید هزینه زیادی خرج کنید، می توانید مهمان خانه یا اقامتگاه بوم گردی را برای اقامت انتخاب کنید. برای اجاره ویلا و سوئیت در نور مطمئن‌ترین روش سایت اجاره ویلا و سوئیت هومسا است.

اگر تمایل به اجاره اقامتگاه ندارید و اهل کمپینگ هستید، می توانید در همین پارک جنگلی نور چادر بزنید و شب را آن جا بگذرانید. این پارک در نزدیکی یک روستا به نام سیاه کلا قرار دارد که آن جا هم می توانید اقامت کنید.

یک دیدگاه

  1. از دید من یکی از جاهایی که تو هر فصل زیبایی ویژه خودشو داره و لوکیشن مناسبی برای عکاسی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا