ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیشمال

روستای جواهرده رامسر؛ رویایی که واقعیت دارد !

فهرست عریض و طویل جاهای دیدنی رامسر را که مرور می‌کنیم نام روستایی مدرن و رویایی توجه را به خود جلب می‌کند. به هر سوی این روستا که بنگرید چیزی جز شکوهی حیرت‌انگیز نخواهید یافت؛ چشم‌انداز خوش‌رنگ و لعاب روستا همچون تابلو شاهکاری بر سینه طبیعت نقش بسته و به مدد این زیبایی خیره‌کننده مورد لطف طبیعت دوستان بسیاری قرارگرفته است. امروز سفری به این روستای روح‌نواز خواهیم داشت تا هر آنچه برای سفر به این جاذبه طبیعی و جاهای دیدنی جواهرده رامسر نیاز دارید بپردازیم. تا انتهای این روستاگردی با هومسا همراه باشید.

روستای جواهرده رامسر کجاست؟

ییلاق جواهرده

در انتهای جنوب غربی مازندران شهری هم‌مرز با استان سبزپوش گیلان وجود دارد که همچون نگینی درخشان، طبیعت غافلگیرکننده‌ای را به نمایش می‌گذارد. روستای جواهرده در دهستان سخت‌سر و در 27 کیلومتری شهرستان رامسر قرار دارد. این روستا به لطف قرار گرفتن در میان قله‌های واژک سه برار رژه، سماسوس و سرخ قله و پوشش گیاهی شاداب، با آب و هوایی مطبوع از گردشگران میزبانی می‌کند. استقبال و محبوبیت جواهرده نزد گردشگران باعث شده این روستا از امکانات رفاهی و تفریحی بسیار خوبی برخوردار باشد.

منطقه ییلاقی جواهرده دارای 12 محله قدیمی است که در هر یک از این مناطق خانه‌های روستایی برای پذیرایی از گردشگران در دسترس قرار دارند. اگرچه مردم روستا به‌طور عمده از طریق دامداری و کشاورزی امرارمعاش می‌کنند اما اجاره دادن منازل روستایی به گردشگران و هنرنمایی با خلق صنایع‌دستی هم از دیگر راه‌های کسب درآمد روستاییان جواهرده به شمار می‌روند.

نام‌گذاری روستای جواهرده

مستندات و نقل‌قول‌های متعددی در مورد نام‌گذاری این روستا وجود دارد اما به‌طور خلاصه می‌توان به چند روایت اشاره کرد؛ عده‌ای بر این باورند نام‌گذاری این روستا برگرفته از نام جواهر اولین حاکم این منطقه بوده و برخی دیگر می‌گویند روستا درگذشته کشتزار وسیع گندم و جو بوده و نام «جَوادَهار» از دو کلمه جاوا (گندم) و «دهار» به معنای میان شکاف دو کوه تشکیل شده که درگذر زمان به نام جواهرده تغییر کرده است.

بیشتر بخوانید: جنگل دالخانی رامسر

تفریحات روستای جواهرده رامسر

روستای جواهرده رامسر

در جواهرده رامسر می‌توانید تفریحات زیر را تجربه کنید:

پیاده‌روی و پیک‌نیک

پیک‌نیک و پیاده‌روی با هم‌سفران در چنین مکانی از تجربه‌هایی است که شاید به این زودی تکرار نشود. پس تا می‌توانید در این هوا تنفس کنید و ذهن را از تاریکی برهانید. اگر بخت با شما یار باشد و روزهای مه آلود روستا را ببینید، تصوری همیشگی از سفر به میان ابرها خواهید داشت. همچنین پیشنهاد می‌کنیم از بازی‌های گروهی با همراهان هم غافل نشوید و هر ثانیه خاطره آفرینی کنید.

کوه‌نوردی

اطراف روستا کوه‌ها و قله‌ها قد علم کرده‌اند اگر از آن دسته افرادی هستید که در هر طبیعت‌گردی به دنبال تمرین سرسختی و صعود به قله های مرتفع هستید، دل به کوه بسپارید و کوهنوردی را آغاز کنید.

اجاره ویلا در رامسر

عکاسی

عکاسی و ثبت تصاویر در این روستا از لذت‌بخش‌ترین تفریحاتی است که می‌توانید در این مکان داشته باشید. عکاسی در این طبیعت زیبا این امکان را به شما می‌دهد تا با تیزبینی هر چه تمام به زیبایی‌های روستا و مردمش بنگرید.

تماشای مسابقات کشتی و والیبال

اگر در تابستان به این روستا سفر کنید می‌توانید به تماشای مسابقات کشتی و والیبال بپردازید. تفریحی که در میدان اصلی روستا انجام می‌شود و صدای تشویق و هیاهوی بینندگان از هرلحظه‌اش به گوش می‌رسد.

خرید از بازار روباز و محلی روستا

بازار محلی جواهرده

بازار محلی هر شهر و روستایی را می‌توان قلب تپنده آن دیار به شمار آورد، جایی که تازگی و طراوت محصولات با غوغای فروشندگان محلی شور حیات را در فضا حاکم می‌کند. بازار روباز این روستا هم فرصتی فراهم می‌کند تا ضمن معاشرت با مردم خونگرم و فروشندگانی که با لهجه شیرین گیلکی صحبت می‌کنند، محصولات موردنیاز خود را خریداری کنید.

چشیدن غذای محلی در رستوران‌های محلی

از لحظه‌ای که به جاده جواهرده وارد می‌شوید تا انتهای سفر خود هرلحظه مختارید تا خود را به‌صرف یک غذای لذیذ شمالی دعوت کنید. مطمئن باشید با استشمام بوی خوش عطر انواع غذاهای شمالی که دارید از رستوران‌های محلی جاده و روستا به مشام می‌رسد، دیر یا زود تسلیم می‌شوید و شکم‌گردی را آغاز می‌کنید.

بازدید از جاهای دیدنی جاهای دیدنی جواهرده رامسر

این روستا طبیعت بی‌نهایت خیره‌کننده‌ی دارد که هر گوشه‌اش دیدنی و جذاب است. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی جواهرده رامسر خواهیم پرداخت تا با آگاهی از زیبایی‌های هر بخش به سراغ آن بروید.

5 دیدنی مهم روستای جواهرده رامسر

آبشار جواهرده

 چشمه‌ساران و آبشارها

جواهرده بستر مناسبی برای زمزمه آبشار و چشمه‌سارهاست، آبشارها از فراز تخته‌سنگ‌های کوچک و بزرگ روستا فرو می‌ریزند و جریان آب صدایی آهنگین را در اتمسفر روستا می‌پراکند. درگذشته برخی از این چشمه‌ها ازجمله چشمه‌های کوه کنین، برشی و سلیمان برای تأمین آب موردنیاز به داخل روستا هدایت می‌شد و امروزه هم ضمن تأمین آب آشامیدنی اهالی به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های روستا موردتوجه گردشگران قرار می‌گیرد.

 قله‌ها و دشت‌ها

در حین صعود به قله‌های واژک سه برار رژه، سماسوس و سرخ قله پوشش گیاهی و جانوری منطقه شما را وادار به تحسین خواهند کرد. چراکه پوشش گیاهی این منطقه مثال‌زدنی و بی‌همتاست؛ با تماشای چشم‌انداز این خطه می‌توانید درختان راش، فندق، گلابی، آلوچه، گردو، سیب ترش، زرشک، ازگیل، پرتقال و نارنگی را در کنار یکدیگر و در قابی منحصربه‌فرد تماشا کنید. از سوی دیگر هرچه از ارتفاعات فاصله بگیرید مراتع و دشت‌های زیبا زیر پایتان پهن می‌شوند. پرواز قرقاول، باز، کبک، گنجشک کوهی، زاغ و توکا بر فراز دشت‌هایی که در آن سنجاب، روباه، گرگ، گراز، خرس و بز کوهی خرامان به این‌سو و آن‌سو می‌جهند، خبر از وجود اکوسیستم کم‌نظیر منطقه می‌دهند.

گورهای تاریخی گبری

در سفر به جواهرده با یکی از قدیمی‌ترین گورستان‌های تاریخ با قدمتی دو تا سه‌هزارسال آشنا خواهید شد. این گورستان متعلق به عصر هخامنشیان و محل دفن زرتشتیان منطقه بوده است. در این دخمه دودسته گور قابل‌مشاهده است؛ یکی گورهای سردابه‌ای و دیگری گور خمره‌ای. گورهای سردابه‌ای به‌صورت یک اتاق زیرزمینی و در اندازه‌ای بزرگ‌تر هستند که در آن افراد با اشیا قیمتی خود آرام می‌گرفته‌اند تا به باورشان در روز رستاخیز به پا خیزند. گورهای خمره‌ای کوچک‌تر از نوع اول بوده که در آن جنازه به‌صورت نشسته قرار می‌گرفت. متأسفانه این گورهای تاریخی طی سالیان گذشته بارها مورد تاراج قرارگرفته‌اند و اشیا قیمتی موجود در گورها به سرقت رفته است.

 مسجد آدینه

مسجد آدینه رامسر

بنا بر شواهد تاریخی گفته می‌شود که این مسجد درگذشته آتشکده زرتشتیان بوده و مردم در آن به انجام آیین میترائیسم و پرستش الهه آب مشغول بودند. سال‌ها بعد قداست این مکان باعث شد تا احداث مسجد توسط یکی از بزرگان ده به نام «شل شریف» انجام گیرد. این مسجد 700 ساله محل برگزاری «دزگا مزگتی»، یکی از سنت‌های قدیمی اهالی شمال بود که افراد را از شهرهای اطراف به سمت خود می‌کشاند. در این مراسم که در 17 مرداد برگزار می‌شد کشاورزان و دامداران صلوات‌گویان از ترکیب شیر و خاک گلی می‌ساختند و با نیت افزایش برکت و سلامت عزیزان مسجد را گل‌اندود می‌کردند. متأسفانه این روزها بر این رسم دیرینه غباری از فراموشی نشسته است.

مقبره شاه یحیی

این مقبره در قله سماموس قرار دارد و یکی از جاذبه‌های مذهبی روستا است. اهالی برای سلامتی و دیگر حاجات خود به این مکان مراجعه می‌کنند و نذورات خود را ادا می‌کنند.

دیدنی‌های جاده جواهرده رامسر 

دیدنی های جاده جواهرده

 آبشارهای فصلی و دائمی

هنگامی‌که در جاده جواهرده در حرکت هستید هرلحظه انتظار صف کشیدن آبشارهای پرآب و خروشان را داشته باشید. این آبشارها که برخی دائمی و برخی فصلی هستند فرصت خوبی را فراهم می‌کنند که از خودرو پیاده شوید و زیبایی‌شان را به نظاره بنشینید. در حوالی آبشارها مغازه‌های فروش صنایع‌دستی هم وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها سوغات و هدایای ارزشمندی خریداری کنید.

بوستان جنگلی صفارود (پارک جنگلی جواهرده یا آب معدن)

این پارک جنگلی که به بوستان جنگلی صفارود هم معروف است، در 9 کیلومتری جاده جواهرده قرار دارد. رودخانه صفارود که از قله سماموس سرچشمه می‌گیرد، نقطه آغازین پارک است و پس از جریان یافتن در روستا به دریای خزر می‌ریزد. چشمه‌ای پر آب و معدنی در این بوستان جنگلی جاری است که آب گوارایش شهرت بسیار دارد. به علت وجود این چشمه برخی پارک جنگلی را به نام «آب معدن» می‌شناسند.

برای رفتن به این پارک ابتدا باید خودرو خود را در پارکینگ بگذارید و پله‌پله مسیر را طی کنید و به بوستان وارد شوید. این پارک جنگلی مکانی مناسب برای استراحت و پیک‌نیک به همراه دوستان است و امکانات رفاهی خوبی مثل بوفه، آلاچیق، باربیکیو و سرویس بهداشتی در این بوستان وجود دارند.

دریاچه قو

دریاچه قو رامسر

دریاچه قو درواقع برکه کوچکی بود که به همت و تلاش بخش خصوصی به دریاچه بدل گشت. این دریاچه در انتهای جاده جواهرده قرار دارد که برای رسیدن به آن باید سختی عبور از جاده خاکی را به جان بخرید، قایق‌سواری بر روی دریاچه فیروزه‌ای و تماشای سبزه‌زار ارزش این سختی را دارد.

امکانات روستا جواهرده

خوشبختانه این روستای گردشگرپذیر ازنظر امکانات رفاهی و اقامتگاهی در وضعیت مناسبی قرار دارد. از مهم‌ترین امکانات ییلاق جواهرده رامسر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • انواع اقامتگاه
    • رستوران‌های محلی
    • مغازه و بوفه
    • آلاچیق
    • درمانگاه
    • داروخانه
    • مسجد
  • خانه بهداشت

زمان طلایی سفر به ییلاق جواهرده رامسر

جواهرده برفی

اواخر بهار و سراسر فصل تابستان حال و هوای دلپذیر و بهشتی در این روستا حاکم است. پناه بردن از هوای سوزان تابستان به این منطقه، شیرینی لحظات شما را تضمین می‌کند. در این زمان روستا رختی سبز بر تن دارد و باشکوه هرچه بیشتر به میزبانی شما می‌نشیند.

سایر ماه‌های سال بارندگی‌های شدید و سرمای هوا موانع زیادی را برای مسافرت به این روستا به وجود می‌آورد، بارندگی سیل‌آسا در پاییز و ماه‌های نخست سال، حرکت در جاده منتهی به روستا را با دشواری محسوسی مواجه می‌کند. با کاهش تدریجی دمای هوا در زمستان این روستا غرق در سرما و یخبندان است و سفر به آن در این فصل توصیه نمی‌شود.

مسیر دسترسی به جواهرده

آدرس: مازندران، جنوب رامسر، بلوار امام خمینی به سمت لات محله، ۹ کیلومتر بعد از لات محله

برای سفر به روستا ابتدا باید خود را به رامسر برسانید. زمانی هم که به رامسر رسیدید از بازار و سپس سه‌راه فلسطین در جنوب شهر عبور کنید. با ادامه دادن این مسیر در جاده روستای جواهرده قرار می‌گیرید و ازاین‌پس کافی است برانید و ضمن لذت بردن از این دالان بهشتی به مقصد برسید.

فاصله رامسر تا جواهرده:

در فاصله 28 کیلومتری با 50 دقیقه رانندگی

اقامت در رامسر

همان‌طور که گفته شد در این روستا اقامتگاه‌های بسیاری با همان شکل و شمایل روستایی برای اقامت شما وجود دارند. علاوه بر آن وجود هتل و انواع ویلا در این روستا دست شما را برای انتخاب باز می‌گذارند. برای اجاره ویلا در رامسر و روستای جواهرده به وب‌سایت هومسا مراجعه کنید و تنها با چند کلیک ساده در مدت‌زمان کوتاهی اقامتگاه مناسبی را برای خود و هم‌سفرانتان انتخاب کنید.

سخن آخر

هر گوشه عروس سبزپوش شمال کشور،  طبیعت مدهوش کننده‌ای را به گردشگران عرضه می‌کند. اگر زمان کافی داشتید و سری هم به رامسر زدید تله‌کابین رامسر را فراموش نکنید چراکه در این تفریح هیجان‌آور یکی مسیر رویایی به انتظار شما نشسته است.

در این مطلب روستاگردی را از جواهرده رامسر آغاز کردیم. روستایی که همچون جواهری کمیاب، رویایی زندگی در میان درختان انبوه و چشمه‌سار را برای شهرنشینان پر دغدغه به حقیقت بدل می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصت سری به این روستا بزنید و خود را برای لحظاتی از دودودم برهانید. هومسا سامانه اجاره ویلا و سوئیت در هر سفری در کنار شماست تا با ارائه بهترین اقامتگاه در خلق خاطرات خوش شما سهمی داشته باشد.

یک دیدگاه

  1. یه روستای خیلی خوب و باحال با مردم باصفا. روستای جواهر ده توی دل کوه قرار داره و انقدر حال خوب داره که باید چند ساعت براش وقت بزارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا