ایران‌ را بگردیمتهرانتهران‌گردیجاهای تاریخی

آشنایی با خیابان ولیعصر تهران | طولانی‌ترین خیابان پایتخت

هرچقدر هم مقاله‌ها در مورد ولیعصر نوشته شود و عکس‌ها نشان داده شود و در مورد آن صحبت‌ها شود، حق مطلب ادا نخواهد شد. ولیعصر را باید دید. بلندترین خیابان خاورمیانه را باید پیاده گز کرد تا جزئیات و ظرافت‌های آن از نظر جا نماند. نام خیابان ولیعصر تهران را حتما شنیده‌اید. خیابانی درخت کاری شده که طول آن 18 کیلومتر است و شمال و جنوب تهران را به هم وصل می‌کند.

حس اصیل بودن خیابان ولیعصر تهران را می‌توانید از قدم زدن در آن متوجه شد. ساعت‌ها می‌توانید در این خیابان قدم بزنید و بسیاری از جاذبه‌های گردشگری تهران را در همین خیابان ببینید. شور و حال این خیابان زمانی درک می‌شود که پا روی سنگ‌فرش‌های آن بگذارید و از میدان راه آهن مسیر خود را آغاز کنید تا به تجریش برسید. طول پایتخت را قدم بزنید و از شلوغی‌های راه‌آهن به ییلاق‌های شمیرانات برسید.

یک گردشگر ایتالیایی به نام پیترو دلاواله در وصف خیابان ولیعصر تهران در کتابش نوشته است که “تهران شهر چنارهاست” گرچه ولیعصر تهران با زمان گذشته‌اش خیلی تفاوت دارد و دیگر دو صف طولانی از چنارهای تنومند در این خیابان دیده نمی‌شود، اما هنوز هم زیباست. فرقی نمی‌کند پاییز باشد یا بهار، تابستان باشد یا زمستان، باز هم ولیعصر از زیباترین جاهای دیدنی تهران در پاییز است. حتی از زمان‌های خیلی قدیم هم ولیعصر یکی از مکان های تاریخی تهران بوده است که حتی کتب تاریخی هم به آن اشاره کرده‌اند. شاید این روزها، در میان هیاهوی شهر و با توجه به کافه‌ها و رستوران‌های فراوانی که در این خیابان قرار گرفته است، حواسمان از خود خیابان پرت شود، اما خیابان ولیعصر همیشه به این شکل نبوده است. پیاده روی در تهران به خصوص در این خیابان تاریخی، جذابیتی دارد که اگر آلودگی هوا را نادیده بگیریم، بدون شک از تفریحات پایتخت به شمار می‌آید.

پاییز ولیعصر

تاریخچه خیابان ولیعصر تهران

گفته عبدالله مستوفی در کتابش نوشته است که رضا شاه پهلوی روزی تصمیم گرفت خیابانی بسازد که قصر تابستانه‌اش را به کاخ زمستانی‌اش متصل کند و در نهایت نام آن را پهلوی گذاشت. قصر تابستانی رضا شاه در شمال تهران و در کاخ موزه سعد آباد بوده است و کاخ زمستانی او که به کاخ مرمر معروف بود، در جنوب تهران و در خیابان امام خمینی قرار داشت. این خیابان به عنوان طولانی‌ترین مسیر ارتباطی درون شهری شناخته می‌شد و بعدها آسفالت شد. تا سال 1320 این خیابان یک خیابان اختصاصی بود و مردم باید از جاده قدیمی به شمیرانات می رفتند. پس از شهریور ۱۳۲۰ این شرایط عوض شد و این خیابان به یک خیابان عمومی تبدیل شود.

یک گردشگر ایتالیایی به نام پیترو دلاواله در وصف خیابان ولیعصر تهران در کتابش نوشته است که “تهران شهر چنارهاست” گرچه ولیعصر تهران با زمان گذشته اش خیلی تفاوت دارد و دیگر دو صف طولانی از چنارهای تنومند در این خیابان دیده نمی شود، اما هنوز هم زیباست.

تاریخچه خیابان ولیعصر

جاذبه گردشگری تهران در خیابان ولیعصر

از شمالی‌ترین نقطه خیابان ولیعصر که شروع کنیم، تا میدان راه آهن که جنوبی ترین نقطه تهران است، جاذبه های گردشگری تهران قرار گرفته اند که می‌توانید در آن ها وقت بگذرانید. پارک ملت، پارک ساعی تهران ، پارک دانشجو، موزه سینما و باغ فردوس و از همه زیباتر بنای تئاتر شهر از جاذبه های گردشگری تهران هستند که در هر کدام از آن ها می توانید نفسی تازه کنید.

جاذبه‌های گردشگری ولیعصر

چرا ولیعصر انقدر خاص شده است؟

چون جنوب تا شمال تهران را در یک خط با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش نشان می‌دهد. ولیعصر شاهد اتفاقات تاریخی زیادی بوده است. شاهد بزرگ شدن و قطع شدن درختان چنار کهنسالش بوده است. شاهد عوض شدن شاهان مختلف بر تخت سلطنت بوده است و حتی شاهد تغییر نامش از پهلوی به مصدق و در نهایت به ولیعصر بوده است. اما ولیعصر همچنان زیباست. همچنان یکی از زیباترین خیابان‌های خاورمیانه به حساب می‌آید. همچنان خیابان خاطره‌هاست و قدم زدن در آن، چشمان‌تان را با زیبایی‌های زیادی آشنا می‌کند. پارک ساعی تهران را بگردید. پارک ملت را قدم بزنید. هنگام پاییز روی برگ‌های ریخته در خیابان قدم بگذارید. کتاب فروشی‌ها را ببینید و در نهایت ولیعصر را با دقت نگاه کنید. ولیعصر هنوز یکی از باشکوه‌ترین جاهای دیدنی تهران در شب است.

اجاره آنلاین اقامتگاه در تهران

خیابان ولیعصر تهران شاهد بزرگ شدن و قطع شدن درختان چنار کهنسالش بوده است. شاهد عوض شدن شاهان مختلف بر تخت سلطنت بوده است و حتی شاهد تغییر نامش از پهلوی به مصدق و در نهایت به ولیعصر بوده است. اما ولیعصر همچنان زیباست.

میدان ولیعصر

تغییر خیابان ولیعصر تهران به شکل امروزی

سال‌ها گذشت تا این جاذبه گردشگری تهران به شکل امروزی تبدیل شود. چندین هزار فروشگاه و صدها رستوران و کافه در این خیابان پدید آمد. خانه ها و ویلاها و برج‌های زیادی ساخته شد تا در نهایت ولیعصر از شکل گذشته خود خارج شد و به شکل امروزی تبدیل شود. مدرن‌ترین کافه‌ها و سینماهای مدرن در آن پدید آمدند. اما با این حال خیابان ولیعصر تهران از مراکز سنتی خرید در تهران است و پیاده‌رو‌های آن به ویژه در روزهای پایانی سال، پر از جمعیت است. از خود میدان راه آهن گرفته تا بازار سنتی تجریش، همه از مراکز خرید تهران هستند که حال و هوای سنتی خود را حفظ کرده‌اند.

سال ها گذشت تا این جاذبه گردشگری تهران به شکل امروزی تبدیل شود. چندین هزار فروشگاه و صدها رستوران و کافه در این خیابان پدید آمد. خانه ها و ویلاها و برج های زیادی ساخته شد تا در نهایت ولیعصر از شکل گذشته خود خارج شد و به شکل امروزی تبدیل شود.

چنارهای سر به فلک کشیده خیابان ولیعصر تهران

چنارهای منظم که در دو طرف خیابان ولیعصر قرار داشتند، زیبایی آن را دو چندان کردند. چرا چنار؟ چون این درخت با آب و هوای تهران به شدت سازگار است. برای آبیاری این درخت ها دو حلقه چاه در سه راه زعفرانیه حفر کردند و در هر دو متر یک چنار کاشتند و میان چنارها را با یک بوته گل سرخ پوشاندند. این کار در طول خیابان ولیعصر تهران ادامه داشت و به عنوان یک مشخصه هویتی برای این خیابان شناخته می‌شد تا در نهایت این خیابان به یکی از زیباترین خیابان‌های دنیا تبدیل شود.

درخت‌های خیابان ولیعصر

برای اقامت در تهران کجا بمانیم؟

اگر مسافر تهران هستید و به فکر جایی تمیز و امن برای اقامت در تهران هستید، می‌توانید به هومسا سر بزنید از ببین واحدهای ثبت شده در هومسا بهترین مورد را با کمک تیم پشتیبانی سایت و نظرات ثبت شده توسط کاربران دیگر رزرو کنید. بهترین گزینه برای افامت اجاره سوئیت در تهران است. اگر با خانواده سفر می‌کنید اجاره روزانه آپارتمان مبله در تهران نیز گزینه‌ای خوب و مقرون به صرفه است.

حرف آخر

در حال حاضر بافت تاریخی ولیعصر فقط در قسمت های کوچکی حفظ شده است. درخت ها و جوی های آبش جای خود را به اتوبوس های تندرو و ماشین های سواری داده اند و معماری ناهمگون و ساختمان های بلندش جای بناهای تاریخی و خانه های ویلایی را گرفته است. خیابان ولیعصر با وجود تمام تضادهای عجیب و غریبی که دارند و با تمام زیبایی ها نمونه بارزی از زندگی اجتماعی مردم تهران است که فرهنگ سنتی و مدرن ایرانی و خاطرات معاصر دور و نزدیک را در کنار هم قرار داده است.

یک دیدگاه

  1. کسی هست با خیابون ولیعصر عاشقانه نساخته باشه؟
    از چاتاناگا اولین کافه خیابانی تهران تا تو پارک ساعی ریسه رفتن
    زیباترین خیابان تهران، شاید شاهرگ تهران با هر نامی
    طولانی‌ترین خیابان پایتخت
    ممنون از مطلب قشنگتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا