ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیسفرهای بهاری

دره عشق شهرکرد؛ یک جهان زیبایی

ایران عزیز ما جاهای ناشناخته و کمتر شناخته شده زیادی دارد، مکان‌هایی که هر کدام از آن‌ها می‌توانند به عنوان یک قطب تازه گردشگری شناخته شوند و بسیاری از سفر دوستان را جذب خود کنند. یکی از این مقاصد استان چهار محال و بختیاری با مرکزیت شهرکرد است که بی‌شمار جای طبیعی و تاریخی شگفت‌انگیز را در خود جای داده و منتظر کشف آن‌هاست. به همین دلیل امروز در این مطلب می‌خواهیم به سراغ دره عشق شهرکرد برویم و از زیبایی‌های این مقصد تماشایی، پرده برداریم. پس اگر شما هم مانند ما به کشف چیزهای جدید و جالب علاقه دارید، همراه شوید تا از زیبایی‌های دره عشق برای‌تان بگوییم.

اگر دوست دارید از شهرکرد و زیبایی های منحصربه‌فرد آن بیشتر بدانید، خواندن مطلب سوئیس کوچک ایران کجاست را فراموش نکنید.

دره عشق شهرکرد

با دره عشق شهرکرد بیشتر آشنا شویم

تا اینجا متوجه شدیم که دره عشق در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و از دیدنی‌های شهرکرد بام ایران محسوب می‌شود. برای رسیدن به دره عشق باید دل به جاده شهرکرد به ایذه بزنیم و وارد یکی از پرپیچ‌وخم‌ترین جاده‌های ایران شویم. فضای دره عشق بکر است و چشم‌نواز؛ پر از رودخانه‌ها، آبشارها و روستاهایی که در محدوده‌ای وسیع در کنار هم جای گرفته‌اند تا یک مقصد دلچسب برای طبیعت‌گردی بسازند. مشهورترین رود ایران رود کارون از میان این دره می‌گذرد و با جوش و خروشی که دارد فرصت یک رفتینگ هیجان‌انگیز را برای شما فراهم می‌آورد.

در گوشه گوشه دره، شالیزارها و درختان انار به چشم می‌خورد و آب‌وهوایی بسیار متنوع دارد؛ هم می‌توان آب‌وهوای گرم مرکز ایران را در آن تجربه کرد و هم می‌توان از آب‌وهوای سرد کوهستان در آن لذت برد. تنها کافی است کمی ماجراجو باشید، به نقاط مختلف دره سر بزنید و خود را محدود به یک بخش از دره نکنید. در ادامه همراه باشید تا با بخش‌های مختلف دره عشق آشنا شویم، به تماشای عکسهای دره عشق بنشینیم و درباره مسیر دسترسی و اقامت دره عشق بدانیم.

چرا به آن دره عشق می‌گویند

بر اساس آنچه مردم محلی درباره اینجا می‌گویند، به نظر می‌رسد در روزگارانی دور دو نفر در دو سمت دره عاشق هم می‌شوند و به هم دل می‌بازند؛ آن‌ها تصمیم می‌گیرند به هم بپیوندند اما به دلیل اینکه هنوز هیچ پلی وجود نداشته تا دو سمت این دره را به هم برساند، خود را داخل رود می‌اندازند و جان می‌بازند. به همین دلیل این روزها به اینجا دره عشق می‌گویند.

از طرفی دیگر برخی نیز می‌گویند به دلیل زیبایی‌های بی‌حد‌وحصری که در گوشه‌وکنار دره دیده می‌شود و انسان را می‌تواند عاشق طبیعت اینجا کند، از اینجا به عنوان دره عشق نام می‌برند.

دره عشق

عکاس: خبرگزاری ایرنا

دیدنی‌های دره عشق؛ یک جهان زیبایی

دره عشق وسیع است و در این وسعت نشانه‌های زیادی از طبیعت زیبا را دل خود جای داده است، از رود و دشت و دمن گرفته تا کوه و آبشار و روستا.

مسیر رسیدن به دره عشق

گفتیم که برای رسیدن به دره عشق باید خودمان را به جاده شهرکرد-ایذه برسانیم. زمانی که وارد جاده می‌شویم درختان بلوط یک‌به‌یک سر می‌رسند و تمام توجه‌مان را به خود جلب می‌کنند. قدری که در جاده پیش می‌رویم، به دامنه‌های کوه هزار دره و انشعابات رود کارون می‌رسیم و بعد از عبور از یک پل، روستای جوزستان و روستای پوراز پیش روی ما قرار می‌گیرند.

از آنجا باید راهی روستای دروک شویم که به انارهایش معروف است و باغ‌هایش هوش از سرمان می‌پراند. دره عشق دورک اناری جایی است که نباید در سفر به این منطقه بازدید از آن را فراموش کنید. در نهایت بعد از عبور از روستای دورک به مقصد نهایی‌مان یعنی دره عشق می‌رسیم.

رود کارون

رود کارون را همه ما می‌شناسیم، پرآب‌ترین و طولانی‌ترین رودخانه ایران که از کوه زردکوه زاگرس در همین استان چهار محال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد، در میانه‌های راهش از دره عشق می‌گذرد و در نهایت در خوزستان به خلیج فارس می‌پیوندد. گذر کارون از دره عشق به آن جان داده و باعث شده است روستاهای زیادی در کرانه آن ایجاد شود.

اگر هم اهل هیجان باشید می‌توانید با سفر به دره عشق، رفتینگ در رود کارون و امواج کوتاه و بلند آن را تجربه کنید و یک تجربه فراموش‌نشدنی برای خود بسازید. اگر هم اهل ماهی‌گیری باشید، می‌توانید در سفر به دره عشق تجهیزات لازم را با خود ببرید و در رود کارون ماهی‌گیری کنید.

هم‌چنین در بلاگ هومسا بخوانید: رفتینگ در ایران

چشمه‌ها و آبشارها

در جای جای دره عشق می‌توانید سراغی از یک چشمه یا آبشار کوچک یا بزرگ بگیرید و از نوای زیبای آب در طبیعت لذت ببرید. البته برخی از این آبشارها و چشمه ها شهرت بیشتری دارند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

آبشار دره عشق | معروف‌ترین آبشار منطقه

در بین آبشارهای دره، این آبشار دره عشق است که شهرت بیشتری برای خود دست‌وپا کرده است و گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. آبشاری به طول 100 متر که با سرعت از دل کوه بیرون می‌آید و در کنار انارستان‌ها و شالیزهای منطقه جلوه‌ای تماشایی ایجاد کرده است.

مسیر دسترسی به آبشار دره عشق

به این نکته توجه داشته باشید که مسیر دسترسی به دره عشق اصلا آسان نیست و دسترسی راحتی ندارد، به همین دلیل باید با آمادگی کامل راهی اینجا شوید. برای رفتن به آبشار دره عشق باید خود را به روستای دره عشق برسانید، از روی پل به آن سمت رودخانه بروید و به اندازه یک ساعت پیاده‌روی داشته باشید تا در نهایت بتوانید خود را به آبشار دره عشق برسانید.

آبشار دره عشق

عکاس: احمد ریاحی دهکردی - ایرنا

چشمه‌های دره عشق

چشمه‌سارها دیگر جلوه طبیعت هستند که در دره عشق می‌توانید از زیبایی و خنکای آن‌ها بهره ببرید. برخی از این چشمه‌ها چشمه آب معدنی هستند و خواص درمانی نیز دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به چشمه روستای معدن اشاره کرد.

منطقه حفاظت‌شده هلن

یکی از دیدنی‌هایی که در دره عشق می‌توانید سراغی از آن بگیرید، منطقه حفاظت‌شده هلن است. جایی به وسعت 40 هزار هکتار که جنگل‌های وسیعی از بلوط را در خود جای داده و برای حیواناتی مانند شغال، گراز، خرگوش، خرس قهوه‌ای، مار افعی، عقاب طلایی، تشی و غیره ماوایی امن فراهم کرده است.

جالب است بدانید اسم این منطقه برگرفته از نام پرستاری آمریکایی به نام هلن است که در سال 1931 در اینجا به مداوای مردم می‌پرداخت.

روستاهای دره عشق

روستاهای دره عشق از دیگر دیدنی‌های جذاب دره عشق هستند، اگر به گشت‌وگذار در روستا علاقه دارید و دوست دارید در سفر به اینجا بیشتر با فرهنگ مردم این منطقه آشنا شوید، می‌توانید بازدید از روستاهای دره عشق را نیز در برنامه سفرتان قرار دهید. گل سفید، پوراز، جوزستان، برنجگان، دره عشق، دورک، دره بید، دره یاس، سرکون پایین و سرکون بالا، گل کله و معدن از مهم‌ترین روستاهایی هستند که می‌توانید در دره عشق از آن‌ها دیدن کنید.

کوه‌های زاگرس

از رود و آبشار و چشمه گفتیم، حالا نوبت آن است که به سراغ کوه‌های معروف دره عشق برویم. کوه‌های سبزکوه و لجی در بخش شمال شرقی و کوه بزمنی، کرمان و کرکنجی در جنوب غرب، این منطقه وسیع به نام دره عشق را در برگرفته‌اند و با سینه‌ای ستبر از زیبایی‌های اینجا محافظت می‌کنند.

شالیزارهای دره عشق شهرکرد

عکاس: احمد ریاحی دهکردی - ایرنا

آشنایی با زندگی عشایر منطقه

یکی دیگر از جذابیت‌های سفر به دره عشق به ویژه در منطقه محافظت شده هلن این است که می‌توانید از نزدیک با عشایر در ارتباط باشید و کمی بیشتر با فرهنگ و زندگی آن‌ها آشنا شوید.

پل سیمی کوچ‌رو

در نهایت در گشت‌وگذارمان در دره عشق، به یک پل جالب و متفاوت می‌رسیم. پل سیمی کوچ‌رو که در قدیم مورد استفاده عشایر بوده و امروزه به عنوان یک اثر تاریخی مورد بازدید مردم قرار می‌گیرد. پلی با 8 رشته سیم ضخیم که میخچه‌هایی محکم و فلزی آن را به در دو طرف دره نگه داشته است. کف و دیواره پل را با تخته‌های چوبی پوشانده‌اند و در گذشته انسان ها و حیوانات به راحتی از روی از دره گذر می‌کردند.

این پل با وجود اینکه تنها با چند رشته سیم و چوب سرپا شده، اما به قدری خوب ساخته شده که در زمان عبور از روی آن نمی چرخیده و کوچکترین حرکت تناوبی هم نداشته است.

تفریحاتی که در دره عشق می‌توانید تجربه کنید

طبیعت‌گردی، عکاسی، کمپینگ و پیک‌نیک، کوه‌نوردی، پیاده‌روی، ماهی‌گیری، دوچرخه‌سواری کوهستان و رفتینگ از جمله تفریحاتی است که در این مقصد زیبا می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید.

دره عشق شهرکرد

عکاس: صفحه اینستاگرام mohammad___vrp

در سفر به دره عشق کجا بمانیم؛ اقامت دره عشق

به غیر از کمپینگ در این مقصد رویایی، گزینه دیگری برای اقامت در دره عشق ندارید. به همین دلیل اگر نمی‌خواهید شب را در دره بگذرانید، برای اقامت باید به سراغ هتل‌ها، خانه‌های محلی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهرهای اطراف حساب بروید. برای اجاره ویلا و سوئیت در استان چهار محال و بختیاری هم می‌توانید روی سایت هومسا حساب باز کنید و با قیمت مناسب یک جای خوب برای شب‌مانی در این استان برای خود دست‌وپا کنید.

مسیر دسترسی به دره عشق

بعد از اینکه راه‌تان به سمت جاده 72 (جاده شهرکرد-ایذه) را پیدا کردید و گردنه باجگیران را پشت سر گذاشتید، 8 کیلومتر دیگر مسیر را ادامه دهید تا در نهایت یک جاده فرعی در سمت چپ ببینید. این جاده که به اسم جاده روستای دورک مشهور است، ابتدا شما را به روستای جوزستان و سپس پوراز می‌رساند و بعد از طی 8 کیلومتر، روستای دورک را پیش روی شما قرار می‌دهد. دورک را که پشت سر گذاشتید و 9 کیلومتر دیگر به پیش رفتید، به روستای دره عشق می‌رسید. از اینجا می‌توانید تا آبشار دره عشق بروید اما باید پیاده این مسیر را طی کنید.

آدرس دره عشق

استان چهار محال و بختیاری، جاده شماره 72، جاده روستای انارک، روستای دره عشق

مسیر دسترسی دره عشق

عکاس: احمد ریاحی دهکردی - ایرنا

بهترین زمان سفر به دره عشق، چه فصلی است؟

بهترین فصل سفر به دره عشق بهار است؛ زمانی که طبیعت در زیباترین حالت خود دارد و رود و آبشارها پر آب شده‌اند.

تابستان نیز فصل خوبی برای سفر به دره عشق است اما ممکن است قدری گرمای هوا در بعضی بخش‌ها شما را اذیت کند. پاییز و زمستان نیز آب‌وهوای اینجا سرد می‌شود و نمی‌توان با خیال راحت به دره عشق سفر کرد.

کلام آخر

در سفر به دره عشق مانند هر سفر دیگری مراقبت طبیعت باشید، سعی کنید از خود هیچ رد پایی به جای نگذارید و اجازه ندهید این جاذبه منحصربه‌فرد طبیعت‌گردی ایران اسیر زباله‌ها شود. سعی کنید در سفر به دره عشق با احترام گذاشتن به مردم محلی و فرهنگ و آداب‌ورسوم‌شان، ذهنیت خوبی از گردشگران در آن‌ها ایجاد کنید و راه را برای دیگر طبیعت ‌ردان و توریست‌ها برای سفر به این منطقه هموار کنید.

یک دیدگاه

  1. برای دوستانی که فضای روستایئ دوست دارن مثل خودم حتما بازدید و اوقات گذروندن در روستاهای دره عشق رو توصیه میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا