ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعی

درک ؛ تلفیق دریا و کویر

ایران مناطق و جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که متاسفانه برخی از آن‌ها مورد کم لطفی قرار می‌گیرد. معمولا به‌دلیل کم‌تر شناخته شدن این مناطق، کسی از وجود آن ها خبر ندارد و به مناطقی دست نخورده و بکر تبدیل شده‌اند. شهرهایی همچون شیراز، اصفهان و یا تبریز و مشهد، همیشه مورد توجه گردشگران بوده‌اند اما استانی مانند سیستان‌ و بلوچستان، کمتر مورد توجه قرار گرفته است و کسی نمی‌داند چه مناظر زیبایی در این استان وجود دارد.

اگر از آن دسته افراد ماجراجو هستید، یا سفر به طبیعت را دوست دارید و علاقه‌مند هستید که یکی از عجیب‌ترین مناطق ایران را بشناسید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله از روستایی در چابهار صحبت خواهیم کرد که تلفیقی از کویر و دریا است. این روستا پاک ترین ساحل ایران را دارد و امکان تماشای کویر و دریا در یک قاب را برای گردشگران خود فراهم می‌کند.

این روستا که درک نام دارد، در جنوب سیستان و بلوچستان و در سواحل مکران واقع شده است. این روستا به‌دلیل داشتن مردمی مهمان‌نواز و مهربان و همچنین مناظر زیبا، یکی از روستاهای بکر و فوق‌العاده برای گردشگری است. قرارگرفتن چهار نوع ساحل ماسه‌ای، شنی، صخره‌ای و مرجانی در فاصله کمی از هم از عجایب روستای درک است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی چابهار

روستای درک کجاست؟

روستای درک

آن طور که گفته شده، درک که به آن درگ هم گفته می‌شود، در زبان محلی به معنای سکونت در کنار دره است. روستای درک زرآباد در نزدیکی منطقه آزاد چابهار قرار گرفته است که به روستای درک چابهار هم شهرت یافته است. درک درواقع در 170 کیلومتری جنوب چابهار و در امتداد سواحل دریای مکران واقع شده است. ساحل درک، دقیقا همان جایی که اقیانوس هند و دریای عمان به‌هم می‌رسند برای پذیرایی از گردشگران خود منظره‌ای زیبا از طلوع و غروب آفتاب را به نمایش می‌گذارد ؛ اگر به درک زیبا سفر کردید تماشای این صحنه زیبا را دست ندهید.

پیش‌تر گفتیم این روستا جزو آن مناطقی است که ناشناخته و بکر مانده است. از آن جهت به این روستا ناشاخته گفته می شود که حتی اهالی چابهار هم محل آن را نمی دانند و زمانی که از آن ها می پرسید روستای درک کجاست؟ به فکر فرو می روند. راننده‌های محلی هم آدرس دقیق آن را نمی دانند. به‌همین دلیل اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، حتما روی نقشه موقعیت دقیق آن را پیدا کنید و در غرب چابهار به دنبال نام درک بگردید. اگر می خواهید روی “گوگل مپ” آن را پیدا کنید، باید نام آن را به صورت فارسی “درک” بنویسید یا با واژه انگلیسی Darak یا ساحل درک Darak Beach جستجو کنید.

بهترین فصل برای سفر به روستای درک

اوایل بهار تا اواسط این فصل و فصل زمستان ، بهترین زمان برای سفر به این منطقه است. پاییز و تابستان را برای رفتن به این منطقه انتخاب نکنید؛ چراکه این روستا تابستان‌های بسیار گرمی دارد و شرایط جوی ممکن است سما را در سفر  اذیت کند. باتوجه به این شرایط از اواسط پاییز تا اوایل بهار بهترین زمان برای سفر به درک است.

مسیر دسترسی به درک

دسترسی به درک

اگر مبدا شما برای سفر به درک، تهران باشد، حدود ۱,۸۰۰ کیلومتر راه در پیش دارید و باید حدود ۲۴ ساعت رانندگی کنید؛ اگر قرار نیست با خودروی شخصی راهی سفر به درک شوید سفر ریلی و هوایی می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. می‌توانید با قطار به یمی از شهرهای کرمان، زاهدان یا بندرعباس بروید و سپس به‌وسیله سواری راهی چابهار شوید و سپس خودتان را به درک برسانید. اگر هم تمایل دارید سفر هوایی به درک داشته باشید، باید مبدا سفر هوایی خود را یا فرودگاه کنارک قرار دهید یا فرودگاه هرمزگان.اگر به کنارک رفتید، تا درک ۱۳۵ کیلومتر راه در پیش دارید و اگر یا فرودگاه هرمزگان را انتخاب کردید، باید از جاسک با سواری به زرآباد بروید.

جاده رسیدن به درک جاده‌ای پر از کوه‌های فرسایش یافته و زیبااست که نماهای بکری دارند. اگر از ارتفاع به این جاده نگاه کنید، رمل‌های شنی و نخل و دریا را در یک قاب خواهید دید. در این جاده می‌توانید هم توقف کنید و هم کمپ بزنید و از بودن در آن جا لذت ببرید. اما توجه کنید که رفتن به درک از روستای زرآباد کار ساده‌ای نیست و به‌دلیل رمل‌های شنی زیاد، شاید رفتن با ماشین‌های سواری کمی سخت باشد. پیشنهاد می کنیم اگر این موضوع برای تان مهم است، بعد از رسیدن به روستای زرآباد ، کوله خود را بردارید و به روستای درک بروید.

کشف بهشت پنهان درک

درک

تا چند سال گذشته خبری از نام روستای درک در میان جاذبه های گردشگری نبود و فقط تعداد کمی از طبیعت‌گردان آن را می شناختند. اما نزدیک نوروز سال 1396 یکی از کاربران توییتر که از اهالی سیستان و بلوچستان بود، با منتشر کردن چند عکس از درک توانست این منطقه را به کاربران زیادی معرفی کند و راه های دسترسی به این منطقه را کشف شد. از آن به بعد تورهای زیادی به راه افتادند و حتی هیچ‌هایکرهای زیادی هم تلاش کردند به این منطقه برسند و این طبیعت زیبا را با چشم ببینند.

تک درخت درک؛ نماد گردشگری چابهار

درخت درک

حتما تصاویر تک درخت ساحل درک را دیده‌اید؛ قابی را فرض کنید از تلاقی کویر شنی و دریای آبی که یک درخت نخل تنها در آن خودنمایی می‌کند؛ تک درختی که یکی از اصلی‌ترین‌ جاذبه‌های گردشگری چابهار است و درمیان علاقه‌مندان به زیست کویری بسیار نام‌آشنا. اما در اسفندماه سال 1400 عده‌ای ناشناس  این تک درخت نخل را قطع کردند و با محروم ساختن این نماد زیست کویری کشور از حیات، خشم بسیاری از اهالی رسانه و جامعه محیط زیستی کشور را برانگیختند. البته پس از این اتفاق ناراحت‌کننده، رسانه‌ها از جایگزینی و کاشت نخلی جدید در این ساحل خبر دادند.

این ساحل عجایب دیگری هم دارد که باعث شده گردشگران این منطقه را به‌عنوان مقصدی جذاب برای سفر خود انتخاب کنند. یکی از عجایب این روستا این است که در فاصله چند متری از دریا، میتوان آب شیرین پیدا کرد. رویش جنگل و پوشش گیاهی این منطقه، باعث شده است مواد غذایی مانند انواع هندوانه،‌ ذرت، نخل ها کشت و برداشت شود.

تفریحات منطقه درک

تفریحات ساحل درک

آفرود در کویر، قایق‌سواری و موج‌سواری از تفریحات ساحل درک است. این مکان همچنین یکی از بهترین مکان‌ها برای عکاسی است. پس اگر قصد سفر به درک را دارید حتما دوربین را با خود به‌همراه داشته باشید و بدانید قرار است تصاویر خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی در این ساحل زیبا ثبت کنید. پیاده‌روی در این ساحل دل‌انگیز تجربه به‌یادماندنی دیگر شما خواهد بود؛ خودتان را تصور کنید پس از قدم زدن بر روی رمل‌های کویری به دریایی نیلگون برسید و در این تناق

چرا روستای درک؟

  • روستا و ساحل درک از بهترین مکان ها برای کسانی است که طبیعت، ساحل و دریا را دوست دارند.
  • درک تنها نقطه ایران است که می توانید صحرا و دریا را با هم ببینید.
  • تماشای غروب آفتاب در ساحل درک یکی از شگفت انگیزترین صحنه هایی است که می توانید تجربه کنید.
  • سفر به روستای درک کاملا امن است و مشکلی برای تان پیش نخواهد آورد.

این ویژگی های منحصربه‌فرد باعث شده است که بیش از پیش به این روستا توجه شود و الان به یکی از جاذبه‌های گردشگری تبدیل شود.

اقامت با هومسا در درک

از آن جایی که این روستا به تازگی مورد استقبال قرار گرفته  و یک منطقه کوچک محسوب می‌شود، مهمان‌خانه یا هتلی برای اقامت ندارد. از سوی دیگر زیبایی این منطقه و خون‌گرم بودن مردمان آن، هر گردشگری را به اقامت چندین روزه در این روستا ترغیب می‌کند؛ فراموش نکنید که در این سفر تیم هومسا کنار شما خواهد بود و در روند اجاره ویلا و سوئیت در نگور و یا در اجاره ویلا و سوئیت در چابهار به شما کمک خواهد کرد؛ فقط کافی است وارد سایت هومسا شوید و نام ابن دو شهر را در قسمت جست‌وجو وارد کنید تا بهترین اقامتگاه‌‍‎‌ها به شما نمایش داده شود. هومسا برای اقامت در هر شهر و روستایی درکنار شما خواهد بود و در روند اجاره ویلا و سوئیت به شما کمک می‌کند.

کلام آخر

چابهار و جاهای دیدنی ناشناخته آن پر است از جاذبه‌های گردشگری و جاهای خارق‌العاده که هر گردشگری را به وجد خواهد آورد؛ همین موضوع باعث شده، شما در سفر به چابهار فرصت خالی پیدا نکنید و مدام در گشت‌وگذار و بازدید از جاهای دیدنی و بکر باشید؛ یکی از همین جاهای دیدنی، جذاب و البته بکر، روستای زیبای درک است. اگر خودتان را شخصی ماجراجو و گردشگری کنجکاو می‌دانید حتما به این روستا سربزنید و خاطراتی به‌یادماندنی و تجربه‌ای نو برای خود رقم بزنید. ما در این مقاله تلاش کردیم تا در حد امکان روستای درک را به شما معرفی کنیم. اگر به این روستا سفر داشتید و تجربه خاصی از سفر خود دارید این تجربه را با ما و با همراهان هومسا در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

‫2 دیدگاه ها

  1. به نظرم با توجه به ویویی که داره بهترین فصل برای سفر به درک پائیز و زمستونه وقتی خورشید غروب میکنه خیلی فضای جالبی برای عکاسی میشه ساحل اش هم بشدت چشم گیره برای دوستان اهل سفر حتما توصیه میکنم.

    1. داوود جان
      ممنون از اینکه تجربت رو با ما به اشتراک گذاشتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا