ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیشمال

دریاچه شورمست؛ تجربه یک طبیعت گردی آرام

اگر بخواهید یک روزتان را آرام و بدون دغدغه سپری کنید چه می‌کنید؟ در خانه می‌مانید؟ به رستوران می‌روید و شهرگردی ‌می‌کنید؟ کتاب می‌خوانید و فیلم می‌بینید؟ یا اینکه این گزینه‌های تکراری را کناری می‌گذارید، با دوستان یا خانواده دل به جاده می‌زنید و خودتان را مهمان یک سفر یک روزه در یک طبیعت آرام و تماشایی ‌می‌کنید؟

یکی از پیشنهادهای خوب برای تجربه این سفر یک روزه، سفر به دریاچه شورمست سوادکوه است که با طبیعت زیبای خود به عنوان یکی از جاهای دیدنی سوادکوه و مازندران شهرت پیدا کرده و هر ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب ‌می‌کند. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب به سراغ معرفی دریاچه شورمست برویم، از جذابیت‌ها و تفریحات این دریاچه برای‌تان بگوییم و به سوال دریاچه شورمست کجاست جواب بدهیم. همراه باشید.

دریاچه شورمست

با دریاچه شورمست آشنا شویم

راهی مازندران زیبا می‌شویم و خود را به شهر پل سفید سوادکوه می‌رسانیم. جایی در میان ارتفاعات این شهر به دریاچه زیبایی می‌رسیم که به نام دریاچه شورمست مشهور است و به عنوان تنها دریاچه طبیعی این شهر از گردشگران دلبری ‌می‌کند. دریاچه‌ای زیبا که با 940 متر ارتفاع از سطح دریا به عنوان یکی از دریاچه‌های مرتفع شمال کشور شناخته می‌شود و محصور در میان جنگل‌های هیرکانی و کوه‌های البرز، شما را برای یک گردش دلچسب به سوی خود می‌خواند.

بزرگی دریاچه شورمست 15 هزار مترمربع است و عمق آن در برخی جاها به 5 تا 15 متر می‌رسد که این ویژگی‌ها باعث می‌شود دریاچه شرایط خوبی برای قایق سواری داشته باشد. آب این دریاچه از چشمه‌های زیرزمینی تامین می‌شود اما در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی متأسفانه از حجم آب آن کم شده است.

شورمست | لذت یک طبیعت‌گردی سبک و یک روزه

دریاچه شورمست یک مقصد عالی برای یک طبیعت‌گردی سبک و یک روزه است. بسیاری از شهرهای اطراف حتی از تهران، برای یک گردش یک روزه راهی این دریاچه می‌شوند تا از زیبایی‌های آن به ویژه در بهار و تابستان لذت ببرند.

برای رسیدن به دریاچه دو راه در پیش دارید، هم می‌توانید یک ساعت پایانی مسیر را پیاده‌روی کنید که این انتخاب لذت سفر شما را چند برابر می‌کند. یا اینکه می‌توانید با ماشین تا خود دریاچه بروید که این فرصت بیشتری برای لذت بردن از زیبایی‌های شورمست به شما می‌دهد.

اگر خوش شانس باشید و در هوایی مه آلود راهی دریاچه شورمست شوید، قطعا یکی از زیباترین مناظر طبیعت شمال را می‌توانید به چشم ببینید. تصور کنید، دریاچه‌ای در میان کوه و جنگل، جایی که درختان کهنسال توسکا سایه خود را روی آب پهن کرده‌اند و مه همه جا را فراگرفته است؛ لذت بخش است، مگر نه؟ امیدوارم چنین روز و فضایی را در سفر به شورمست تجربه کنید.

عکس دریاچه شورمست

نام عکاس: مرضیه سلیمانی- ایرنا

نکات مهم: اگر قصد کردید پیاده خود را به دریاچه برسانید، حتما این کار را با همراهی یک راهنمای کاربلد و آشنا به منطقه انجام دهید.

در روزهای تعطیل، افراد زیادی برای بازدید از دریاچه راهی اینجا می‌شوند، پس در این روزها انتظار جمعیت زیادی را داشته باشید.

لوازم مورد نیاز: برای پیک‌نیک و طبیعت‌گردی یک روزه به شورمست می‌توانید وسایلی مانند کرم ضدآفتاب، کفش پیاده‌روی، کوله یک روزه، زیرانداز، فلاسک، یک یا دو وعده غذای سبک، لباس مناسب فصل و وسایل شخصی همراه ببرید.

تفریحاتی که می‌توانید در دریاچه شورمست تجربه کنید

دریاچه شورمست سوادکوه از آن دست جاذبه‌های طبیعی است که امکانات رفاهی و تفریحی نسبتا خوبی در اطراف آن برای گردشگران ایجاد شده که از جمله این تفریحات می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

قایق سواری: در شورمست می‌توانید سوار بر قایق‌های پدالی خود را از محیط اطراف جدا کنید و برای لحظاتی آرامش واقعی را در آغوش بکشید.

پیاده‌روی در دل جنگل لفور: اگر به پیاده روی در جنگل علاقه دارید، می توانید همراه با یک راهنمای کاربلد چرخی در جنگل اطراف منطقه بزنید و از گردش در طبیعت سرسبز شمال لذت ببرید.

دوچرخه‌سواری در مسیرهای جنگلی اطراف دریاچه: می‌توانید در اطراف دریاچه دوچرخه‌سواری کنید اما باید دوچرخه از خودتان باشد و محلی برای اجاره دوچرخه در اطراف دریاچه وجود ندارد. همچنین تنها در مسیرهای تعیین شده دوچرخه‌سواری کنید که خدای نکرده در جنگل گم نشوید.

ماهی‌‎گیری: اگر به ماهی‌گیری علاقه دارید می‌توانید با خودتان قلاب ببرید و بدون نیاز به مجوز در دریاچه ماهی بگیرید.

پیک‌نیک

کمپینگ و اقامت در کلبه‌های چوبی کنار دریاچه

اسب سواری با اسب‌های محلی اطراف دریاچه

شنا ممنوع: شنا کردن در دریاچه ممنوع است و اگر قصد این کار را داشته باشید، جلوی شما گرفته می‌شود.

دریاچه شورمست سوادکوه

امکانات دریاچه شورمست

  • سرویس بهداشتی
  • پاسگاه نیروی انتظامی
  • فضا برای پارک ماشین
  • دکه فروش تنقلات
  • رستوران

ورودیه

برای ورود به دریاچه شورمست باید هزینه‌ای را به عنوان ورودیه پرداخت کنید.

اقامت در دریاچه شورمست به چه صورت است؟

با وجود اینکه بسیاری از افراد به صورت یک روزه به دریاچه شورمست سفر ‌می‌کنند اما با این حال اگر دوست داشتید می‌توانید شب را در کلبه‌های چوبی اطراف دریاچه بمانید. البته باید بدانید که این کلبه‌ها هیچ امکاناتی ندارند و تنها به عنوان یک سرپناه و اقامتگاه دریاچه شورمست برای شما عمل ‌می‌کنند. البته برای اقامت در این کلبه‌ها باید مبلغی پرداخت کنید.

کمپ دریاچه شورمست

اگر هم اهل طبیعت‌گردی و کمپینگ هستید که می‌توانید اطراف دریاچه به راحتی چادر خود را برپا کنید و از حضور در چادر در کنار دریاچه لذت ببرید. از نظر ایمنی هم اطراف دریاچه به دلیل وجود کیوسک نیروی انتظامی امن است و اجازه برپایی چادر داده می‌شود.

اجاره ویلا و اقامتگاه در شهرهای نزدیک

اجاره ویلا در دریاچه شورمست امکان پذیر نیست اما اگر دوست دارید شب را در یک ویلا یا خانه محلی بگذرانید، می‌توانید با ورود به صفحه اجاره ویلا و سوئیت در آلاشت در هومسا، جای مورد علاقه‌تان را برای شب‌مانی رزرو کنید.

اقامت دریاچه شورمست

نام عکاس: مرضیه سلیمانی- ایرنا

چه زمانی به شورمست سفر کنم؟

بهار: اگر بهار به شورمست بروید، می‌توانید از سرسبزی و طراوت طبیعت اطراف دریاچه و مه‌های گاه و بیگاه آن و باران‌های بهاری لذت ببرید. البته این باران‌ها مسیر را گلی می‌کند و باید از قبل برای رفتن به دریاچه، وضعیت راه‌ها و آب و هوا را چک کنید.

تابستان: از آنجایی که دریاچه شورمست یک دریاچه مرتفع است و در دل جنگل قرار دارد، پس هوای آن در تابستان شرجی نمی‌شود و گزینه خوبی برای سفر در این فصل به حساب می‌آید. البته ممکن است به دلیل گرمای هوا سطح دریاچه تا اندازه‌ای پایین‌تر از حد انتظار شما باشد. همچنین در طول هفته مسافران بیشتری نسبت به فصل‌های دیگر از اینجا بازدید می‌کنند.

پاییز: پاییز هم ماه خوبی برای سفر به شورمست محسوب می‌شود. محوطه اطراف دریاچه خلوت‌تر است، درختان حال و هوای پاییزی گرفته‌اند و دریاچه بیشتر مواقع غرق در باران و مه است. البته این باران‌ها ممکن است مسیر رسیدن به دریاچه را گلی و سخت کند اما زیبایی که در انتها نصیب‌تان می‌شود، ارزشش را دارد. دریاچه شورمست و جنگل‌های اطراف آن زیباترین جنگل های پاییزی ایران هستند که بسیاری از طبیعت‌گردان را در این فصل به سمت خود می‌کشانند.

زمستان: اگر یک طبیعت‌گرد واقعی باشید، زمستان دریاچه شورمست هم می‌تواند برای شما جذاب باشد. البته که باید با تجهیزات کامل و لباس گرم به اینجا سفر کنید.

زمستان دریاچه شورمست

چطور به دریاچه شورمست برسم؟

برای رسیدن به دریاچه شورمست باید خودتان را به جاده فیروزکوه و شهر پل سفید برسانید. وارد شهر شوید و در مرکز شهر از محلی‌ها بخواهید مسیر دریاچه شورمست را به شما نشان دهند. این مسیر را به پیش بروید تا به یک پل برسید. از پل عبور کنید تا بعد از 5 کیلومتر یک دوراهی در مقابل شما قرار بگیرد. راه سمت راست شما را به روستای شورمست می‌رساند و مسیر سمت چپ به دریاچه شورمست منتهی می‌شود.

فاصله از شهرهای مهم:

تهران: برای رسیدن به دریاچه شورمست باید در حدود 200 کیلومتر و نزدیک به سه ساعت در مسیر باشید.

فیروزکوه: فاصله فیروزکوه تا دریاچه شورمست 63 کیلومتر است و در حدود 1 ساعت باید در راه باشید.

قائمشهر: از قائمشهر تا دریاچه شورمست 58 کیلومتر فاصله است و در حدود 1 ساعت زمان می‌برد تا از این شهر به دریاچه برسید.

آدرس دریاچه شورمست

استان مازندران، جاده فیروزکوه، سوادکوه، شهر پل سفید، جاده دریاچه شورمست

دریاچه شورمست کجاست

دیدنی‌های اطراف دریاچه شورمست

 پل ورسک

 پل ورسک یکی از مشهورترین پل‌های ایران است و در مسیر جاده فیروزکوه قرار دارد. این پل دو کوه عظیم را به هم متصل می‌کند و در مسیر خط آهن شمال قرار گرفته است و به عنوان یک شاهکار مهندسی شناخته می‌شود. تاریخ ساخت پل ورسک به سال 1315 باز می‌گردد و از آن زمان تا امروز استوار به وظیفه خود ادامه می‌دهد. بیشتر شهرت پل ورسک به نقشی که در جنگ جهانی دوم داشت بر می‌گردد، زمانی که با وجود این پل نیروهای متفقین توانستند وسایل و آذوقه مورد نیاز خود را به راحتی از جنوب تا شمال ایران جابه‌جا کنند. امروزه قطارهای مسافربری تهران-ساری و تهران-گرگان از روی این پل زیبا و شکوهمند عبور می‌کنند.

فاصله تا دریاچه شورمست: 48 کیلومتر، 1 ساعت و 20 دقیقه

روستای آلاشت

 روستای آلاشت که در سال‌های اخیر تبدیل به شهر شده، منطقه‌ای ییلاقی و زیبا در شهر سوادکوه است و به نام زادگاه رضاخان بین مردم شهرت دارد. از دیدنی‌های این منطقه می‌توان به خانه رضاشاه که امروزه تبدیل به موزه مردم شناسی شده، رصدخانه آلاشت، طبیعت فوق‌العاده زیبا و تماشایی و معبد دختر پاک نام برد.

فاصله تا دریاچه شورمست: 32 کیلومتر، 40 دقیقه

در انتها

در این سفر سری به دریاچه شورمست زدیم و با دیدنیها و تفریحات این منطقه تماشایی آشنا شدیم. اگر قصد دارید در یک روز، یک سفر جذاب طبیعت‌گردی داشته باشید، دریاچه شورمست گزینه خوبی برای شماست. اگر هم علاقه دارید مدت زمان بیشتری را در استان مازندران بمانید و بگردید، توصیه می‌کنیم مقاله راهنمای کامل سفر به مازندران را از دست ندهید تا با آمادگی بیشتری سفرتان را آغاز کنید.

یک دیدگاه

  1. دریاچه شورمست یکی از باصفاترین دیدین ها بود برای ما بین جنگل‌های هیرکانی و کوه‌های البرز هست که برای پیاده روی خیلی مناسبه فاصله زیادی هم از تهران نداره حدودا 3 ساعت هستش حتی منبع آب هم زیرزمینی هست خیلی دل نشینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا