ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیشمال

دریاچه ولشت؛ برگی از بهشت کلاردشت

دریاچه ولشت از زیباترین جاذبه‌های استان مازندران محسوب می‌شود که در نزدیکی شهرستان کلاردشت واقع شده است. طبیعت آرام و زیبای اطراف دریاچه ولشت و همچنین نزدیکی این دریاچه به شهرها و جاده‌های اصلی استان مازندران باعث شده دریچه ولشت به یکی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی کلاردشت تبدیل شود. در این مطلب از هومسا می‌خواهیم سری به استان مازندران بزنیم و راهی دریاچه ولشت شویم تا از نزدیک با زیبایی‌های این طبیعت دل‌نشین بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید.

دریاچه ولشت کجاست؟

تقریبا در بخش مرکزی استان مازندران، یعنی جایی که از سه استان تهران، گیلان و گلستان دسترسی به آن آسان است، دریاچه‌ای زیبا در دل کوه‌ها قرار گرفته است. دریاچه وَلَشت یکی از دریاچه‌های آب‌شیرین ایران است که در شمال شرق شهرستان کلاردشت قرار دارد. فاصله کم این دریاچه با کلاردشت باعث شده بسیاری از مسافرانی که قصد گردش و تفریح در این بخش از استان مازندران را دارند، سری هم به دریاچه ولشت بزنند.

این دریاچه در بخش جنوب غربی علم‌کوه، دومین کوه بلند ایران، پس از دماوند واقع شده است. عمق دریاچه در عمیق‌ترین بخش‌ها در حدود ۲۲ متر است؛ اما عمق متوسط آن ۱۸ متر تخمین زده شده است. آب دریاچه ولشت بخشی توسط باران و بخشی هم از طریق چشمه‌هایی که در زیر آب دریاچه قرار دارند، تامین می‌شود. آب‌وهوای منطقه اطراف دریاچه نیز در اکثر مواقع سال بسیار مطبوع و دل‌پذیر است.

همه این ویژگی‌ها، دریاچه ولشت را به یکی از محبوب‌ترین تفرجگاه‌ها در استان مازندران تبدیل کرده است. مسافرانی که از شهرهای مرکزی، شمال شرق یا شمال غرب ایران می‌آیند به راحتی می‌توانند بر سر راه خود سری هم به این دریاچه زیبا بزنند و از زیبایی‌های طبیعی این منطقه و آرامش وصف‌ناپذیرش لذت ببرند.

امکانات تفریحی اطراف دریاچه ولشت

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت در دامنه یکی از بلندترین کوه‌های ایران واقع شده است؛ پوشش گیاهی اطراف آن، پرندگان و جانورانی که در داخل آب دریاچه یا اطراف آن به چشم می‌خورند همگی فضایی ایجاد کرده‌اند که می‌توان ساعت‌ها در آن به استراحت و تفریح پرداخت. تفاوتی ندارد هدف شما از سفر به دریاچه ولشت استراحت و رسیدن به آرامش باشد یا تفریحات هیجان‌انگیزتر باشد؛ در هر صورت اینجا برای همه افراد راهی برای خوش‌گذرانی دارد.

کمپ در اطراف دریاچه ولشت

یکی از ساده‌ترین و در عین حال، آرامش‌بخش‌ترین کارهایی که می‌توانید در طبیعت زیبای دریاچه ولشت انجام دهید، کمپ زدن است. اما حتی برای همین تفریح ساده هم گزینه‌های مختلفی دارید.

چادر زدن در اطراف دریاچه ولشت

اگر چادر مسافرتی به‌همراه دارید می‌توانید شب را در چادر سپری کنید. به این ترتیب صبح روز بعد با منظره زیبای دریا و کوه و شنیدن صدای پرندگان روز خود را آغاز خواهید کرد. اگر قصد دارید در طبیعت اطراف دریاچه ولشت چادر بزنید، بهتر است امکانات مناسب از جمله لوازم روشنایی و همچنین لباس گرم و مناسب به همراه داشته باشید.

اقامت در سوئیت و ویلا

اگر علاقه‌مند هستید که حداقل یک شب را در کنار دریاچه ولشت و طبیعت زیبای اینجا سپری کنید، می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در کلاردشت این فرصت فوق‌العاده را برای خود به وجود آورید. شما از طریق سایت هومسا می‌توانید بهترین اقامتگاه های کلاردشت را به راحتی و با هزینه‌ای مناسب رزرو کنید.

استفاده از شب خواب شناور

یکی‌دیگر از جذاب‌ترین روش‌ها برای اقامت، نه در کنار دریاچه ولشت، بلکه بر روی خود دریاچه، رزرو شب‌خواب‌های شناور است. اگر دوست دارید یک شب هیجان‌انگیز را بر روی دریاچه سپری کنید، می‌توانید با هزینه بسیار کم یکی از این شب‌خواب‌ها را رزرو و تمام طول شب را در فضایی آرام بر روی دریاچه سپری کنید.

اجاره ویلا کلاردشت

تفریحات آبی دریاچه ولشت

اگر به این منطقه سفر کردید و دوست داشتید زیبایی‌های دریاچه ولشت را از نزدیک مشاهده کنید، می‌توانید با انواع قایق وارد آب دریاچه شوید و لذت سفر خود را دوچندان کنید. انواع قایق، از جمله قایق موتوری، قایق پدالی و قایق دونات در اینجا برای رزرو گردشگران وجود دارند. اما یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای گردش در دریاچه ولشت استفاده از بیگ بال است. بیگ بال توپ‌های بزرگی هستند که می‌توانید با سوار شدن بر آن‌ها بر روی آب دریاچه حرکت و به این ترتیب تجربه‌ای منحصربه‌فرد از یک قایق‌سواری ویژه را در خاطرات خود ثبت کنید. علاوه‌بر این‌ها، سایر انواع شناور، مانند شاتل، بنانا و جت‌اسکی کودکان نیز برای گردش در دریاچه ولشت موجود هستند.

valasht

ماهیگیری در دریاچه ولشت

دریاچه ولشت زیستگاه ماهیان مختلف است. بنابراین اگر به ماهیگیری علاقه دارید می‌توانید با آوردن تجهیزات ماهیگیری، در اینجا مشغول به ماهیگیری شوید. زیبایی و آرامش طبیعت اینجا می‌تواند بهترین فضا برای شما باشد. حتی اگر قلاب‌تان هم خالی از آب دریاچه برگشت، باز هم تجربه ساعتی نشستن در آرامش فضای این دریاچه زیبا می‌تواند به یکی از دل‌نشین‌ترین خاطرات سفرتان تبدیل شود.

پیاده روی و دوچرخه سواری

پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در اطراف دریاچه ولشت می‌تواند تجربه‌ای بی‌نظیر باشد. در حال حاضر امکان کرایه دوچرخه در فضای تفریحی اطراف دریاچه ولشت وجود ندارد. اما اگر خودتان دوچرخه دارید، پیشنهاد می‌کنیم فرصت دوچرخه‌سواری در هوای دل‌پذیر دریاچه ولشت را به هیچ عنوان از دست ندهید.

صرف غذا در کافه ها و رستوران های اطراف دریاچه

در اطراف دریاچه ولشت کافه‌ها و رستوران‌های زیادی وجود دارد. گردشگران می‌توانند انواع غذاهای محلی و همچنین فست‌فود را در این رستوران‌ها میل کنند. بدون شک صرف غذا در چنین فضایی و با منظره یکی از زیباترین دریاچه‌های استان مازندران می‌تواند خاطره خوشی از سفر برایتان به یادگار بگذارد.

دراین‌باره نیز بخوانید: معرفی رستوران های خوب در کلاردشت

جاهای دیدنی اطراف دریاچه ولشت

دریاچه ولشت

اگر برای تفریح و گردش به دریاچه ولشت رفتید، بد نیست که سری هم به جاهای دیدنی اطراف دریاچه بزنید.

علم‌کوه

علم‌کوه که در نزدیکی دریاچه ولشت قرار گرفته می‌تواند مقصد مناسبی برای کسانی باشد که دوست دارند در چنین فضایی به کوهنوردی بروند. فاصله دریاچه ولشت تا علم‌کوه کمتر از ۵۰ کیلومتر است. بنابراین اگر علاقمند به کوهنوردی هستید و مهارت و تجهیزات لازم نیز به همراه دارید، این فرصت فوق‌العاده را از دست ندهید. حتی اگر برای کوهنوردی آمادگی ندارید، باز هم پیشنهاد می‌شود به دامنه این کوه بروید و از طبیعتش لذت ببرید.

روستای سنار

یکی از زیباترین جاذبه‌ها در نزدیکی دریاچه ولشت ، روستای سنار علیا است. این روستا تنها ۵ کیلومتر با دریاچه فاصله دارد. طبیعت فوق‌العاده زیبا و مردم مهربان و دوست‌داشتنی این روستا سالانه مسافر زیادی را به آنجا می‌کشاند. اگر به این منطقه سفر کردید، حتما سری هم به روستای خرم و سرسبز سنار بزنید. با مردمش گفتگو کنید، از محصولات دامی و کشاورزی‌شان چیزی بخرید و اجازه دهید سفرتان رنگ و بویی دل‌پذیرتر به خود بگیرد.

خانه ارواح کلاردشت

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف دریاچه ولشت، خانه ارواح کلاردشت است. این خانه که درحقیقت ویلایی قدیمی و سنگی است، از سال‌ها پیش متروک و خالی از سکنه مانده است. این خانه پنجره‌های زیادی دارد که هریک دارای شکلی منحصربه‌فرد است و با پنجره دیگر تفاوت دارد. اهالی منطقه باور دارند این خانه یک‌شبه ساخته شده و حالا، ارواح در آن پرسه می‌زنند. حیاط خانه پوشیده از گیاهان شده و ظروف و اسباب و اثاثیه قدیمی هنوز در آن وجود دارند. خانه ارواح کلاردشت هرچه که هست، سال‌هاست که مورد توجه گردشگران قرار دارد.

چطور به دریاچه ولشت برویم؟

دریاچه ولشت

برای رفتن به دریاچه ولشت از مبدا تهران، بهترین مسیر می‌تواند جاده چالوس باشد. این مسیر در حدود ۱۴۰ کیلومتر است که طی کردن آن حدود ۳ ساعت زمان می‌برد. در این مسیر با عبور از مرزن‌آباد ابتدا به روستای سنار علیا می‌رسید. پس از آن با طی کردن مسیر کوتاهی در نهایت به دریاچه ولشت خواهید رسید.

همچنین اگر قصد داشتید از سمت غرب کشور به این منطقه سفر کنید، می‌توانید خود را به جاده چالوس برسانید و سپس به سمت جنوب مسیر خود را ادامه دهید. این مسیر از مبدا شهر رشت تا دریاچه، در حدود ۲۳۰ کیلومتر است که می‌توانید آن را در ۴ ساعت طی کنید.

دراین‌باره نیز بخوانید: ییلاق مازیچال کلاردشت؛ بر فراز ابرها

بهترین فصل برای سفر به دریای ولشت

انتخاب زمان مناسب برای هر سفری به طبیعت می‌تواند سفرمان را به خاطره‌ای خوش تبدیل کند. بهترین زمان برای سفر به دریاچه ولشت می‌تواند فصل بهار، فصل تابستان و نیمه اول فصل پاییز باشد. در فصل بهار و تابستان طبیعت اطراف دریاچه زیبا و سرسبز است. این فصل‌ها زمان بسیار مناسبی برای کمپ در کنار دریاچه هستند. هوا در این وقت سال مطبوع است و از باران‌های شدید هم خبری نیست.

در فصل پاییز طبیعت اینجا شکل دیگری به خود می‌گیرد. برگ‌های رنگارنگ درختان، فضایی زیبا و رویایی در اطراف دریاچه خلق می‌کنند. گردش در چنین فضایی بدون شک می‌تواند روح را جلا دهد و خاطره‌ای زیبا از یک طبیعت‌گردی فوق‌العاده در ذهن‌تان ثبت کند.

تجهیزات لازم برای اقامت در کنار دریاچه ولشت

دریاچه ولشت

اگر هدف شما از سفر به این منطقه تنها یک گردش ساده است، نیازی نیست تجهیزات خاصی با خود همراه داشته باشید. در اطراف دریاچه کافه، رستوران، مغازه و سرویس بهداشتی وجود دارد. اما اگر قصد کمپ زدن در اطراف دریاچه را دارید بهتر است برخی امکانات را جهت امنیت و همچنین راحتی خود به همراه داشته باشید. داشتن چادر مسافرتی، لباس گرم، پتو، غذا و آب، چراغ‌قوه و همچنین به همراه داشتن اسپری ضد حشرات یا ضد گزیدگی برای سفر به دریاچه ولشت توصیه می‌شود.

اقامت در کلاردشت با هومسا

شما می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در کلاردشت به راحتی و با آسایش کامل، از جاهای دیدنی کلاردشت از جمله دریاچه ولشت بازدید کنید. اقامتگاه‌های بسیار زیاد و متنوعی در کلاردشت وجود دارد و به همین دلیل ممکن است کار انتخاب یک اقامتگاه مناسب برایتان کمی مشکل شود. شما می‌توانید با خیالی آسوده این کار را به تیم هومسا بسپارید. تیم هومسا در کنار شما است تا با معرفی و انجام کامل روند رزرواسیون اقامتگاه به صورت آنلاین، به شما کمک کند اقامتی امن، راحت و بدون دغدغه را تجربه کنید. کافی است وارد سایت هومسا شوید و در صفحه اصلی سایت نام شهرستان کلاردشت را سرچ کنید. در این صفحه بهترین اقامتگاه های کلاردشت به شما نمایش داده می‌شوند. می‌توانید با تنظیم فیلترهای مختلف، محدوده قیمت، مکان، تعداد اتاق‌ها و سایر ویژگی‌ها را انتخاب کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اقامتگاه موردنظر خود را پیدا و رزرو کنید.

رزرو ویلا و سوئیت  از طریق سایت هومسا نه‌تنها روشی سریع و آسان برای رزرو اقامتگاه است، بلکه به شما کمک می‌کند بدون نیاز به مراجعه به افراد غریبه در جاده‌ها و پذیرفتن ریسک، با این روش و به آسانی و بدون هیچ مشکلی محل اقامت خود را در شهر زیبای کلاردشت رزرو کنید.

کلام آخر

نمی‌شود اهل گردش در طبیعت بود و از زیبایی‌های طبیعت بی‌نظیر کلاردشت چشم پوشاند. دریاچه ولشت ، دریاچه‌ای زیبا در دامنه‌های علم‌کوه است که طبیعت آرام و زیبای آن و همچنین فاصله اندک آن با شهرستان کلاردشت باعث شده هر سال مسافران زیادی راهی این منطقه خوش آب‌وهوا شوند. امکان کمپ زدن در کنار دریاچه، ماهیگیری، پیاده‌روی و همچنین استفاده از امکانات تفریحی اطراف دریاچه ولشت می‌تواند سفری فراموش‌نشدنی برایتان بسازد. کافی است با استفاده از راهنمای سفر به مازندران اطلاعات خود درمورد مقصد موردنظرتان را کامل کنید و سپس سفر را آغاز کنید.

اگر تابه‌حال به دریاچه ولشت یا مناطق دیدنی اطراف آن سر زده‌اید، لطفا تجربه‌ها و نظرات خود را زیر همین پست با ما همراهان هومسا به اشتراک بگذارید.

‫3 دیدگاه ها

  1. لذت بخش ترین کار دراین دریاچه ماهیگیری هست و اونطرف دریاچه هم تفریحان ابی داره

  2. بر خلاف تبلیغات زیاد ، امکانات دریاچه ولشت بسیار ضعیف هست ، عدم وجود آلاچیق و مکانهای استراحت در اطراف دریاچه و همینطورهزینه ورودی بالا برای هر ماشین و قیمت بالای قایق های دارویی را به آن اضافه کنید . به نظر بنده ارزش ندارد اون همه راه پرپیچ و خم و طولانی را طی کنید و آخر هم هیچ

    1. حسن جان
      وقتی میری تو دل طبیعت و می‌خوای از هوا و مناظر زیبا لذت ببری، خیلی لزومی نداره که امکانات خاصی داشته باشه. چون اگه قرار باشه امکانات زیادی داشته باشه، میشه منطقه گردشگری و دیگه از طبیعت بکر و زیبا خبری نیست. ولی خوب ترجیحات آدم ها برای سفر به یه منطقه متفاوته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا