ایران‌ را بگردیمجاهای تفریحیشمال

دریاچه چورت ساری؛ رویای سبز مازندران

دریاچه چورت جایی است که به واسطه یک زمین لرزه و رانش زمین و بسته شدن مسیر آب چشمه ای در منطقه چهاردانگه در سال 1318 هجری شمسی به‌وجود آمد. هیچ کس فکرش را هم نمی‌کند که زلزله قدرت ساختن یک اثر هنری این چنین زیبا را داشته باشد؛ سراسر این دریاچه با پوشش‌های جنگلی دست‌نخورده و درخت‌های کهنسال پوشیده شده است. این دریاچه از معدود دریاچه‌های ایران است که در دل جنگل قرار دارد و بر اثر عوامل محیطی به وجود آمده است. با این که این دریاچه در میان جنگل و راه‌های ناهموار به وجود آمده اما گردشگران همواره برای تماشای آن در این مکان حضور پیدا می‌کنند.

دریاچه چورت کجاست؟ 

دریاچه چورت

زمانی که از مسیر ساری_کیاسر حدود ۲۵ کیلومتر را طی می‌کنید وارد روستای زیبای می‌شوید که در یک جاده فرعی قرار دارد؛ پس از طی مسافتی حدود ۱۵ کیلومتر در این روستا وارد یک مسیر جاده خاکی می‌شوید که بعد از گذشت چند کیلومتر به مکان مد نظر ما می‌رسید. یعنی این دریاچه زیبا با نام چورت.

آدرس دریاچه چورت: استان مازندران، بخش چهاردانگه شهرستان ساری، ۱۰ کیلومتری روستای چورت حد فاصل ساری تا کیاسر.

بهترین زمان سفر به دریاچه چورت

دریاچه چورت

بهترین فصل برای سفر به این دریاچه فصل بهار و پاییز است که درختان و پوشش جنگلی آن به شکل بسیار زیبای در آمده است. با این که سفر به این دریاچه نسبتاً مشکل است اما گردشگران برای حضور در این مکان مسافتی در حدود ۱۰ کیلومتر را پیاده روی می‌کنند. یکی از جاذبه‌های دیدنی کشور ما همین دریاچه است که چشم اندازهای شگفت انگیز را داراست. در قسمتی از این دریاچه یک کویر بی آب و علف را مشاهده می‌کنید و در سمتی دیگر جنگلی انبوه از درختان زیبا و بلند و در سمتی دیگر کوهستانی زیبا.

حال‌و‌هوای دریاچه چورت

فضای مه آلود دریاچه چورت همراه با پرندگانی که در بالای آن پرواز می‌کنند، درختان که نیمی از آن‌ها در آب قرار دارند و نیمی دیگر در بیرون از دریاچه، با سکوت و آرامشی که در دریاچه وجود دارد،  فضایی را خلق کرده است که حتی طبیعت‌گردان اروپایی را هم به وجد آورده است. مسیر‌های زیادی برای رسیدن به این دریاچه وجود دارد اما نکته‌ای که جالب است این است که شما در هر مسیری که قرار بگیرید با یک مسیر بسیار زیبا آشنا خواهید شد. این دریاچه در حدود هکتار وسعت دارد و نامش را از روستای چورت که روستایی با مردمی خونگرم و مهمان نواز است، انتخاب کرده‌اند.

حیات در دریاچه چورت؛ درختان و حیوانات

دریاچه چورت

درختانی که در داخل این دریاچه قرار دارند، درواقع همان درختانی هستند که پیش از زلزله همان جا وجود داشتند؛ اما پس از رانش زمین و محبوس شدن آب، درختان به‌طور ناگهانی به زیر آب رفتند؛ در زمانی که حجم آب دریاچه کمی کاهش پیدا کند، تنه‌های درختان ظاهر می‌شود و منظره‌ای بی‌نظیر را به‌وجود می‌آورد.

ماهی‌های این دریاچه توسط بومی‌های آن منطقه و روستاییان، به داخل دریاچه رها شده اند و سپس تولید مثل کرده اند. خوشبختانه خطر انقراض، هیچ یک از ماهی‌هارا تهدید نمی‌کند و در دریاچه چورت می‌توانید با خیال آسوده و به صورت کاملا قانونی ماهیگیری کنید و با به‌همراه داشتن لوازم ماهیگیری، در سکوت محض از ماهیگیری خود لذت ببرید.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه چورت

باداب سورت

باداب سورت یکی از جاهای دیدنی اطراف دریاچه چورت است که سرزدن به آن‌جا بسیار هیجان‌انگیز است. چشمه‌ سورت که محلی‌ها از آن به‌عنوان باداب یاد می‌کنند، یکی از صدها چشمه‌ای است که در منطقه چهاردانگه ساری گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند. این باداب شامل چندین چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است.

چشمه پرآب دارای آب بسیار شور و استخری با  قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد است. چشمه دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار دارد، ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است و در اطراف چشمه کمی رسوب آهن نشسته‌است. جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچهٔ پلکانی بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف پدیدآورده‌است و همین پدیده باعث ایجاد منظره‌ای شگرف شده است.

تفریحات دریاچه چورت

دریاچه چورت

قدم زدن در کنار دریاچه چورت زیبا و تماشای منظره خارق‌العاده اطراف آن تجربه‌ای خارق‌العاده است. قدم زدن درمیان درختان سربه‌فلک کشیده حال‌وهوای جنگلی بکر شما را برای دقایقی از این جهان شلوغ و پرهیاهو جدا می‌کند. اگرچه قدم زدن تنها تفریح دریاچه چورت نیست و شما می‌توانید تفریحات دیگری را هم تجربه کنید.

یکی از این تفریحات قایق‌سواری است؛ اگرچه در این دریاچه امکانات اجاره قایق وجود ندارد، اما شما می‌توانید قایق بادی همراه خود ببرید و تجربه‌ای متفاوت را برای خود رقم بزنید. عکاسی هم یکی دیگر از تجربه‌های ماندگار در سفر به دریاچه چورت است. بسیاری از عکاسان در فصل‌های بهار و پاییز این مکان را برای عکاسی کردن انتخاب می‌کنند. سوژه‌های زیادی در این مکان وجود دارد که مورد توجه عکاسان قرار می‌گیرد. البته فراموش نکنید که شنا کردن در این دریچه ممنوع است؛ به دلیل وجود بوته‌ها و گیاهان مختلف در کف دریاچه، شنا کردن در این دریاچه می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

اقامت با هومسا در ساری

اگرچه خود دریاچه چورت اقامتگاهی برای مسافران و گردشگران ندارد اما بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند در کنار دریاچه چادر بزنند و با برپا کردن یک کمپ دسته‌جمعی از فضای بکر جنگل کنار دریاچه لذت ببرند. چای ذغالی، لذت تماشای مه روی تن آبی دریاچه اونم تو شبی پر از ستاره با ادویه یک موسیقی بی‌کلام، حسابی آدم را برای اقامت و چادر زدن در کنار دریاچه وسوسه می‌کند؛ اما تعداد زیادی از گردشگران هم ترجیح می‌دهند همین لذت را در روشنایی روز تجربه کنند و در نزدیک‌ترین شهر به دریاچه شب را استراحت کنند. هومسا در کنار شما خواهد بود تا در روند اجاره و یلا و سوئیت تنها نباشید و بهترین اقامتگاه را در شهر ساری انتخاب کنید.

کلام آخر

دریاچه چورت یکی از زیباترین هدایایی است که طبیعت سبز به شمال ایران هدیه داده است. سفر به این دریاچه، تجربه‌ای به یادماندنی خواهد بود، این دریاچه و فضای رویایی آن، در مدت اقامتتان روح شما را از هیاهوی زندگی شل.غ امروزی جدا خواهد کرد. قدم زدن در جنگلی بکر، قایق سواری در مه و ماهی‌گیری در سکوت همه این‌ها در کنارهم یک تجربه شعرگونه برای شما به جا می‌گذارد. ما در این مقاله تلاش کردیم ضمن معرفی کامل دریاچه چورت، راه دسترسی به دریاچه، تفریحات آن و بهترین فصل برای سفر به دریاچه را برای شما تشریح کنیم. اگر شماهم به دریاچه رویایی چورت سفر کرده‌اید؛ خاطرات سفر خود را با ما و همراهان هومسا در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

یک دیدگاه

  1. بهترین فصل برای سفر به این دریاچه فصل بهاره که حسابی درختاش سرسبز شدن و طبیعت گردی رو عمیقا آدم حس مکینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا