ایران‌ را بگردیماطراف تهرانجاهای طبیعی

روستای سنگان کجاست؟

اگر شما هم مثل بسیاری از خانواده‌های تهرانی فرصتی برای مسافرت رفتن در فصل تابستان ندارید، نگران نباشید. کافی است سری به گوگل بزنید و جاهای دیدنی اطراف تهران را جستجو کنید. روستاهایی مانند روستای لالان تهران، دربندسر و گرمابدر تنها چند نمونه از این مناطق ییلاقی زیبا هستند. خوشبختانه روستاها و جاهای دیدنی اطراف تهران به حدی جذاب هستند که عملا تمام انتظارات شما از یک سفر کوتاه و لذت‌بخش را برآورده می‌کنند. از جمله این مناطق می‌توان به روستای سنگان اشاره کرد که تنها چند کیلومتر با تهران فاصله دارد و در عرض یک ساعت می‌توانید به مقصد برسید. پس با هومسا همراه باشید تا این روستای زیبا را به شما معرفی کنیم.

روستای سنگان ییلاقی در دل کوه‌های البرز 

روستای سنگان یکی از زیباترین و بکرترین روستاهای شمال غرب تهران است که کمی بالاتر از سولقان قرار دارد. ارتفاع 2100 متری از سطح دریا باعث شده آب‌و‌هوایی کوهستانی داشته باشد. تابستان‌های خنک و ملایم آن افراد زیادی را در روزهای داغ تابستان روانه این روستا می‌کند. رودخانه سنگان سرسبزی و زیبایی خاصی به این روستا هدیه کرده است. شغل بشتر روستائیان کشاورزی و باغداری است و از محصولات آن‌ها می‌توان به گردو، هلو، گیلاس، آلبالو و زردآلو و… اشاره کرد.

روستای سنگان

این روستا درست مانند سایر روستاهای ایران مردمی اصیل و مهمان‌نواز دارد که به گویش تاتی صحبت می‌کنند. البنه روستای سنگان ترکیبی از چند روستای مختلف است که در کنار هم سنگان را تشکیل می‌دهند. این روستاها به نام‌های سنگان پایین (ده پایین)، سنگان میانی (ده میان)، سنگان بالا (ده سر)، باغ دره، دره تک و سنگان نو شناخته می‌شوند.

آبشار سنگان یا کوه یخ

آبشار یخی سنگان

آبشار سنگان که لقب بلندترین آبشار تهران را به خود اختصاص داده است، در میانه کوه‌های البرز و در دامنه قله پهنه حصار در ارتفاع 2575 متری از سطح دریا قرار گرفته است. اوج زیبایی این آبشار را می‌توانید در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ببینید، درست زمانی که در پرآب‌ترین و باشکوه‌ترین حالت خود قرار دارد. بسیاری از علاقه‌مندان حتی در فصل زمستان برای دیدن آبشار به این محل می‌آیند. چیزی که در زمستان شاهد آن هستید آبشار نیست بلکه صحنه‌ای بدیع از یک تپه یخی است که در اثر یخ‌زدن قطرات آب آبشار در برخورد با سطح زمین ایجاد شده است. قندیل‌های یخی بزرگ و سفیدی که سرتاسر آبشار را پوشانده‌اند و چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند.

اما این تمام ماجرا نیست، فصل پاییز محوطه اطراف آبشار زیبایی خیره کننده‌ای دارد و از زیباترین جنگل های پاییزی ایران است. رنگ‌های سبز گیاهان و درختان اطراف آبشار و روستا کم‌کم جای خود را به رنگ‌های زرد و قرمز پاییزی می‌دهند و منظره‌ای شبیه به یک تابلوی نقاشی خلق می‌کنند. چه چیزی بهتر از اینکه ساعت‌ها در سکوت بنشینید و نظاره‌گر چنین اثر باشکوهی باشید.

آبشار سنگان تهران فضایی دلنشین برای علاقه‌مندان به کوهنوردی، طبیعت‌گردی و حتی یخ‌نوردی ایجاد کرده است. مکان‌هایی صاف و مسطح اطراف آبشار که برای کمپینگ بسیار مناسب هستند.

ولی پیشنهاد ما این است که از کمپ‌زدن و اقامت شبانه در کنار آبشار خودداری کرده و شب را در اقامتگاه‌های داخل روستا سپری کنید.

اجاره آنلاین اقامتگاه در تهران

چنار هزارساله سنگان، یادگاری از سالیان دور

در ایران درختان کهنسال بسیاری داریم همچون همچون سرو ابرکوه، درخت چنار خامنه و درخت گردوی کمان رستم که به خوبی در بین مردم شناخته شده هستند. در روستای سنگان در محوطه امامزاده قاسم نیز، چناری با قدمت هزار سال ریشه در خاک دارد. این درخت چنار همراه با آبشار سنگان در سال 1398 در فهرست آثار طبیعی ثبت ملی شدند. شاید وقتی نام چنار هزار ساله را بر زبان می‌آوریم خیلی عادی و بی‌تفاوت از کنار آن عبور کنیم، اما تصور اینکه این چنار از چه دوران‌هایی عبور کرده و چه داستان‌هایی را در حافظه تاریخی خود به ثبت رسانده، شگفت‌انگیز است.

سخاوت وصف نشدنی رودخانه سنگان 

رودخانه سنگان

در روستای سنگان یک رودخانه فصلی جریان دارد. این رودخانه به طول 12 کیلومتر، از دامنه‌های شرقی کوه کرکو در 35 کیلومتری شمال غربی تهران سرچشمه گرفته و با سخاوت وصف نشدنی در مسیر خود تمام باغ‌ها و مزارع روستاهای سنگان بالا، سنگان پایین و ده باغ را آبیاری می‌کند و در انتهای مسیر خود به رود کن می‌ریزد.

تکیه تاریخی سنگان یادگاری از دوران صفویه

علاقه‌مندان به آثار تاریخی نیز از لطف و محبت سنگان بی‌نصیب نمانده‌اند. در این روستا یک تکیه تاریخی قرار دارد که قدمت آن به دوران صفویه باز می‌گردد. این تکیه که تا به حال دوبار مرمت شده بسیار مورد احترام و علاقه ساکنان روستا است.

بهترین زمان برای رفتن به روستای سنگان

طبیعت روستای سنگان

سنگان در هر فصلی حرفی برای گفتن دارد. بنابراین ببینید خود شما چه چیزی را بیشتر می‌پسندید. اینکه تابستان‌های سرسبز و زیبا با آب‌و‌هوای خنک و ملایم را ترجیح می‌دهید یا کوه‌های پوشیده از برف را. شاید هم پاییز هزاررنگ برای شما جذابیت بیشتری دارد. در هر حال به خاطر داشته باشید که در فصل‌های مختلف با امکانات و تجهیزات ضروری متناسب به این منطقه سفر کنید تا سفری به یاد ماندنی و خاطره‌انگیز را در کنار دوستان و خانواده خود تجربه کنید.

چه چیزهایی همراه خود ببریم؟

هرچند روستای سنگان از امکاناتی نظیر فروشگاه و رستوران برخوردار است اما به دلیل عدم وجود چنین امکاناتی در مسیر آبشار سنگان سعی کنید پیش از رفتن به روستا، لوازم مورد نیاز خود را تهیه کنید. اینکه چه لوازمی باید به همراه داشته باشید به دو موضوع مهم بستگی دارد. اول اینکه در چه فصلی به این منطقه سفر می‌کنید و دوم اینکه هدفتان از این سفر چیست؟

طبیعتا لوازم مورد نیاز در فصل زمستان با تجهیزات ضروری فصل تابستان متفاوت هستند. نکته دوم اینکه افرادی که صرفا برای تفریح و وقت‌گذرانی در کنار دوستان یا خانواده به این منطقه وارد می‌شوند و هدفی برای صعود به ارتفاعات ندارند ممکن است نیاز چندانی به تجهیزات پیشرفته ورزشی یک کوهنورد، یخ‌نورد یا طبیعت‌گرد نداشته باشند.

اگر می‌خواهید از باد و باران و آفتاب در امان بمانید پس کفش، لباس، کلاه، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب مناسب را فراموش نشود. قمقمه آب و زیرانداز هم برای استراحت کوتاه در طی مسیر طولانی پیاده‌روی حتما به کارتان می‌آید. به همراه داشتن لوازم بهداشتی و یک دست لباس اضافه هم جایی از کوله شما را اشغال نمی‌کند.

چگونه به سنگان برویم؟

و حالا قسمت مهم ماجرا، چگونه به سنگان برویم؟ سنگان از جاذبه‌های گردشگری تهران است که از توابع منطقه کن محسوب می‌شود. برای دسترسی به سنگان باید پس از میدان دهکده المپیک تهران به‌سمت شرق در اتوبان همت حدود سه کیلومتر رانندگی کنید و از میدان دوم شهران، به‌سمت کن حرکت کنید. سپس از طریق خیابان کوهسار به‌ سمت امامزاده داوود رفته و پس از حدود ۱۰ کیلومتر به یک سه راهی می‌رسید که در سمت چپ جاده تابلو، جهت سنگان را نشان می‌دهد. با طی این مسیر ابتدا به روستای سنگان پایین و بعد از آن به روستای سنگان بالا خواهید رسید.

برای رفتن به آبشار سنگان نیز بعد از اینکه به روستا رسیدید مسیر زیبا و کوهستانی آبشار را ادامه دهید. بعد از حدود 5 کیلومتر منظره آبشار زیبای سنگان در مقابل چشمان شما خودنمایی خواهد کرد.

نکته مهم : اگر قصد دارید در فصل زمستان راهی سنگان شوید، وسیله نقلیه خود را در روستا پارک کنید و بقیه راه را پیاده‌ بروید. توجه به این مسئله به دلیل یخ‌زدگی جاده پرشیب امامزاده بسیار مهم است.

سخن آخر

بازدید از روستا، آبشار و رودخانه سنگان بدون شک تجربه‌ای دلنشین را برای شما و همراهانتان رقم خواهد زد. پس اگر به این منطقه زیبا سفر کردید از تجربیات خود برای ما بنویسید. اطراف تهران پر است از دشت‌ها، روستاها و قله‌های زیبا که هر یک زیبایی خاص خود را دارند. پس اگر تصمیم گرفتید آخر هفته خود را در دل طبیعت سپری کنید، سری به هومسا بزنید. با اجاره اقامتگاه‌های اطراف تهران که دارای قیمت و کیفیت بسیار مناسبی هستند آخر هفته‌ای شاد و مفرح در کنار خانواده یا دوستان خود تجربه کنید.

یک دیدگاه

  1. برای دوستانی کوه نوردی و طبیعت گردی آخر هفته برنامه دارن باید بگم آبشار سنگان بهترین لوکیشن برای این مدل فعالیت هاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا