ایران‌ را بگردیماطراف تهرانتهرانجاهای طبیعی

روستای لالان تهران ؛ سرزمین لاله‌های زرد و سرخ

سفر معمولا با تصمیم‌گیری درباره مقصد آغاز می‌شود. بیشتر افراد وقتی درباره سفر صحبت می‌کنند، منظورشان رسیدن به یک نقطه از قبل تعیین شده است که با برنامه‌ریزی و طی یک مسیر مشخص همراه است درست مانند مسیرحرکت یک قطار. اما برای تعداد محدودی از افراد سفر مفهمومی متفاوت دارد. سفر برای این افراد از لحظه تصمیم‌گیری شروع می‌شود و از لحظه لحظه مسیری که طی می‌کنند لذت می‌برند بدون آنکه عجله‌ای برای رسیدن به مقصد داشته باشند و البته مقاصد کمی نیز وجود دارند که از ابتدا تا انتهای راه پر از جاذبه‌های مختلف باشند. روستای لالان یا لالون؛ یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران، از جمله این مقاصد است که جاذبه‌هایی همچون دره، چشمه تلخ آب، قله خلنو، تونل برفی و آبشار لالان را در فهرست زیبایی‌های خود جای داده است. پس با هومسا همراه باشید تا یکی از زیباترین و بکرترین مناطق لواسان که برای سفرهای یک روزه اطراف تهران مناسب است را به شما معرفی کنیم.

روستای لالان یا لالون در هر لحظه از سفر، شما را با زیبایی‌های بی‌نظیر و متعدد خود شگفت‌زده می‌کند، به طوری که نیازی نیست برای رسیدن به یک آبشار، دشت یا قله ساعت‌ها پیاده‌روی کنید و منتظر بمانید.

این روستا که از جاهای دیدنی لواسان و از روستاهای بخش رودبار قصران در شهرستان شمیران به شمار می‌رود در 50 کیلومتری شمال شهر تهران واقع شده است. لالان با روستای گرمابدر و روستای دربندسر فاصله کمی دارد. به جرات می‌توان گفت روستای لالون یا لالان بهشت طبیعت‌گردان، گردشگران و کوه‌نوردانی است که با شور و اشتیاق زیاد وارد این منطقه می‌شوند. لحظه‌ای چشمان خود را ببندید و خود را بر بلندای یک کوه تصور کنید که نسیمی خنک صورت شما را نوازش می‌کند و صدای جریان آب و آواز پرندگان تنها صداهایی هستند که به گوش می‌رسند.

سفر به روستای لالان، خاطره‌ای که هرگز فراموش نخواهید کرد

دره لالان

از جاذبه‌های معروف روستای لالان می‌توان به آبشار لالان، قله خلنو، تونل برفی و چشمه تلخ‌ آب اشاره کرد. اما زیبایی‌های لالان به همین چند مورد ختم نمی‌شوند. با سفر به این منطقه می‌توانید از تنگه یا دره لالان، رودخانه و باغستان نیز دیدن کنید. نکته جالبی که در باره روستای لالان وجود دارد این است که برای هر سلیقه و خواسته‌ای چیزی برای ارائه دارد. علاقه‌مندان به کوه و ارتفاعات، علاقه‌مندان به رودخانه، آبشار، چشمه و باغ. کافی است در مسیر پیاده‌روی روستا قرار بگیرید تا حضور مادر طبیعت را با قلب و روح خود احساس کنید.

تنگه یا دره لالان پناهگاه گونه‌های مختلف

اگر به موقعیت بیشتر روستاهای ایران نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که بسیاری از روستاهای کوهستانی در دل دره‌ها شکل گرفته‌اند و این به دلیل وجود چشمه‌ها، رودخانه‌ها، خاک و پوشش گیاهی منحصر به فرد و وجود حیوانات مختلف است. دره لالان نیز از این امر مستثنی نیست. این دره دارای پوشش گیاهی متنوعی است و سرتاسر دره پوشیده از انواع گیاهان گون، لاله سرخ و زرد، زرشک، شقایق، گزنه و.. است. نام لالان نیز از همین لاله های سرخ و زرد گرفته شده است. ظاهرا این سرزمین به لاله گون مشهور بوده که به مرور به لالون و سپس لالان تغییر نام یافته است.

وجود چشمه‌های فراوان و رودخانه در کنار پوشش گیاهی غنی، حیوانات مختلفی مانند قوچ، میش، کل و بز، خرس قهوه‌ای و… را به سمت خود می‌کشاند. دره لالان دارای دیواره‌های بلند صخره‌ای است که از اطراف به ارتفاعات مختلفی محدود شده‌اند و زمانی‌ که در میانه دره قرار می‌گیرید قله‌های وزوا، برج و خلنو در سمت شمال و قله سرکچال در سمت غرب دره خودنمایی می‌کنند.

بهترین زمان برای رفتن به این دره زیبا از خردادماه تا نزدیک مهرماه است. می‌توانید تصور کنید تنها چند کیلومتر دورتر از گرمای طاقت فرسای تابستان تهران، با برفچال‌های پوشیده از یخ و برف روبه‌رو شوید؟

بیشتر بخوانید: درکه تهران

تونل برفی لالان شاهکار بی‌نظیر طبیعت

طاق برفی لالان

اگر مسیر رودخانه را که در ته دره جریان دارد ادامه دهید در قسمتی از روخانه شاهد یک طاق برفی خواهید بود که همانند پلی، دو طرف رود را به هم متصل می‌کند. البته این تنها تونل برفی و یخی لالان نیست. متناسب با زمانی که برای سفر به لالان انتخاب می‌کنید ممکن است تونل‌های یخی کوچک و متعددی را ببینید که با وجود گرم شدن هوا همچنان در مقابل ذوب شدن مقاومت می‌کنند. طاق لالان حدود سه متر ارتفاع دارد و رودخانه از زیر آن عبور می‌کند. با ایستادن زیر طاق می‌توانید سرمای برف و یخ را در تابستان به خوبی حس کنید. صدای جریان آب رودخانه این احساس لذت بخش را دوچندان می‌کند.

خواص درمانی چشمه تلخ‌ آب

چشمه تلخاب

چشمه تلخ آب که در ارتفاع 3070 متری واقع شده در واقع از سه چشمه با سه طعم متفاوت تشکیل شده است. آب چشمه اول به دلیل ترکیبات آهن و سدیم، طعمی تلخ و گازدار داشته و خواص درمانی دارد. در حالیکه چشمه دوم ترش مزه و چشمه سوم شیرین است. گمان نمی‌کنم در هیچ یک از سفرهای ماجراجویانه خود چنین چیزی را تجربه کرده باشید.

آبشار لالان تفرجگاه طبیعت‌گردان

آبشار روستای لالان

آبشار 20 متری لالان که به نام‌های آبشار خلنو و آبشار لالون نیز خوانده می‌شود، از برف‌های کوهستان وزراب سرچشمه می‌گیرد. این آبشار در 12 کیلومتری شمال شرق فشم و حدودا 4 کیلومتر بالاتر از زایگان واقع شده است. آبشار لالون به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد محلی مناسب برای افرادی است که به قصد صعود به قله، شب را در کنار آبشار سپری می‌کنند. البته گروه‌های نیز هستند که بیشتر تمایل دارند شب را با اجاره اقامتگاه‌ در روستای لالان سپری کرده و صبح زود سفر خود را به سمت قله آغاز کنند.

این آبشار دارای چندین سطح صاف است که دسترسی به آب را آسان‌تر کرده است. ارتفاع بلند آبشار باعث می‌شود قطرات آب با برخورد به سنگ‌ها به قطرات ریزتری تبدیل شوند و زمانیکه این قطرات پودرشده به صورتتان می‌خورد، حس فوق‌العاده‌ای را تجربه می‌کنید. البته برای رسیدن به چنین آبشاری باید 3 ساعت کوهنوردی کنید. در مسیر رسیدن به آبشار تنگه لالان، تونل برفی و چشمه تلخ آب پذیرای شما خواهند بود.

قله خلنو ایستگاه نهایی سفر

قله خلنو روستای لالان

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید قله خلنو یا خله نو بعد از دماوند دومین قله مرتفع در البرز مرکزی است. این قله در کنار ارتفاعات پرسنگ یا خرسنگ، سالانه میزبان تعداد زیادی از علاقه‌مندان به کوهنوردی و صخره نوردی است. وجود این ارتفاعات باعث شده در زمستان لالان یا لالون را پوشیده از برف ببینید و در تابستان از هوای خنک و ییلاقیش لذت ببرید. روستای لالان در جنوب این قله، روستای گرمابدر در جنوب شرق و روستای دربندسر در جنوب غرب آن واقع شده اند. قله خلنو 4380 متر ارتفاع دارد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی دماوند

دسترسی به این قله از سه مسیر مختلف امکان پپذیر است:

  • مسیری که عموما مورد استفاده قرار می‌گیرد از طریق روستای لالون به گردنه ورزاب و سپس قله‌های برج و خلنو کوچک ادامه می‌یابد.
  • در مسیر دوم از طریق روستای شمشک به قله سرک چال می‌روید و سپس به قله‌های برج و خلنو کوچک صعود خواهید کرد.
  • مسیر سوم نیز از طریق دره وارنگه رود و دریاچه خلنو است.

مسیر اول و دوم تنها یک روز و نیم زمان می‌برد. اما مسیر سوم ممکن است چند روز به طول بکشد. صعود به قله خلنو بدون تجهیزات مورد نیاز و آمادگی بدنی را ابدا توصیه نمی‌کنیم.

پیش به سوی روستای لالان

همانطور که گفتیم روستای لالان یا لالون از روستاهای بخش رودبار قصران در شهرستان شمیران استان تهران است که جزو جاهای دیدنی لواسان محسوب می‌شود. فاصله این روستا از شمال تهران 45 کیلومتر و از شمال فشم 10 کیلومتر است. برای رسیدن به روستا باید وارد جاده لشکرک و سپس جاده اوشان فشم شده و بعد از عبور از فشم، با دنبال کردن تابلوهای راهنمای روستای لالان به مقصد برسید. فاصله تهران- فشم 50 کیلومتر و فشم – لالان 10 کیلومتر است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی رودبار

کلام آخر

سرعت زندگی در شهرهای بزرگی مانند تهران بسیار بالا است. هر روز از نظر ذهنی درگیر کارها و مشکلات مختلفی می‌‎شویم که انرژی زیادی از ما می‌گیرند. برای بازیابی این انرژی بد نیست گاهی به دامان طبیعت پناه ببریم و ساعاتی را بدور از هیاهو و ریتم تند زندگی شهری سپری کنیم. روستاهای زیبای بسیاری در اطراف تهران وجود دارند که میزبان طبیعت دوستان در فصل‌های مختلف هستند. لالان یکی از زیباترین روستاهایی است که با جاذبه‌های مختلف خود می‌تواند تجربه یک سفر دلچسب را برای شما رقم بزند.

برای اجاره ویلا و سوئیت در لواسان می‌توانید به وب‌سایت هومسا مراجعه کنید و تنها با چند کلیک ساده اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کرده؛ سپس راهی سفر شوید! برای اقامت در لواسان یا سایر شهرها یا ییلاقات اطراف تهران کافی است در سایت اجاره ویلا و سوئیت هومسا اقامتگاه‌های اطراف تهران را جستجو کنید و از میان صدها اقامتگاه بهترین با انواع امکانات و در رنج قیمتی متفاوت بهترین مورد را انتخاب کنید.

اگر هم قبلا به روستای زیبای لالان سفر کرده‌اید، از تجربیات خود برای ما بنویسید.

یک دیدگاه

  1. در فصل اردیبهشت لاله های زرد و سرخ و زنبق های بنفش روستایی لالان وبه بهشت تبدیل میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا