ایران‌ را بگردیمجاهای تاریخی

میراث جهانی میمند؛ زندگی سه هزار ساله در غارهای دستکند

روستای ییلاقی میمند از توابع شهر بابک کرمان؛ روستایی صخره‌ای در مرز بین دشت و کوهستان است که قدمت آن به سال‌های بسیار دور باز می‌گردد. این روستای شگفت انگیز، به جا مانده از قرون ۷ و ۸ پیش از میلاد است که نشانه‌هایی از زندگی باستانی هنوز هم در آن جا دارد. آثار باقی‌مانده و سفالینه‌های کشف شده در این ناحیه، به قدمت چندین هزار ساله و دوران اشکانی و ساسانی بازمی‌گردد.

گویی دوام بالا و استحکام بناهای میمند شهر بابک، بر استحکام اصول اجتماعی این مکان هم موثر بوده است. زیرا آداب و رسوم این منطقه، خاص و مرتبط با حال و هوای دوران گذشته بوده و طی قرون مختلف تغییر چندانی نکرده است.

در این مطلب:

با روستای میمند شهر بابک و تاریخچه آن به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو در ایران آشنا می‌شویم.

وضعیت خانه‌ها و دستکندهای این ناحیه را با هم می‌بینیم.

در مورد مسیرهای دسترسی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی این ناحیه با شما سخن می‌گوییم.

در انتها نیز شما را با اقامتگاه‌های بومگردی هومسا آشنا می‌کنیم.

تا انتهای نوشتار با ما همراه باشید.

روستای میمند، از سیاحت تا حیرت!

اگر برای سفرهای نوروزی یا ایام دیگر سال راهی جنوب ایران هستید، دیدار از روستای شگفت‌انگیز و منحصر به ‌فرد میمند شهر بابک را از دست ندهید. دیدنی‌های فراوان و فوق‌العاده این سرزمین استثنایی و نحوه زندگی و آداب و رسوم مردم این ناحیه، از جهات مختلف تماشایی و قابل کنکاش است. تا آنجا که سازمان یونسکو، این مکان را در سال ۱۳۹۴ به ثبت جهانی رسانده است. ثبت این اثر که نوزدهمین اثر جهانی ثبت شده ایرانی در یونسکو محسوب می‌شود، تاثیر بزرگ و ماندگاری در شناسایی این سازه‌های خاص و اعجاب‌آور به گردشگران خارجی و جهانیان داشته است.

ارتفاع ۲۲۴۰ متری از سطح دریا و فاصله ۳۸ کیلومتری از شهر بابک از مشخصات جغرافیایی این روستاست. همسایگی با شهرهای رفسنجان و سیرجان نیز بر جاذبه‌های گردشگری میمند شهر بابک افزوده است.

ساختار روستای باستانی میمند را بیشتر بشناسیم

باستان شناسان طی بررسی‌ سال‌های اخیر و آزمایش‌های انجام گرفته بر روی سنگ‌های صخره‌ای این ناحیه، عمر روستای میمند را تا ۱۲ هزار سال تخمین زده‌اند.

قدمتی که بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی و مشتاقان آثار باستانی را به سوی این سرزمین خارق‌العاده می‌کشاند. رفتن به این روستا به قصد سیاحت، با شانس تماشا و سیاحت روستاها و مناطق زیبای دیگر در این ناحیه نیز همراه است.

در این بخش، به شکل خانه‌های این ناحیه و ساختار آن‌ها می‌پردازیم.

روستا میمند

کیچه و دستکند، نام‌هایی آشنا در میمند

کیچه نامی است که مردم بومی این ناحیه بر خانه‌های صخره‌ای دستکند خود گذاشته‌اند. هر کیچه از یک یا چند اتاق با ورودی مشترک تشکیل شده است. ابعاد خانه‌ها با هم فرق دارد اما سادگی و بی‌تکلفی در همه این دست سازه‌های بشری مشترک است.

اجاق خوراک‌پزی و حرارت درون این منازل از سوخت هیزم تامین می‌شود و به همین دلیل، دیوارهای سیاه و دود گرفته در تمام این خانه‌ها، وجود داشته و امری کاملا معمولی است. دوده و سیاهی که به نوعی عایق برای سقف‌ها تبدیل شده استحکام آن‌ها را بیشتر کرده است.

جالب‌ترین نکته در ساخت این خانه‌ها، عدم وجود ملات و مصالح ساختمانی در ساخت این منازل است. عمده‌ترین کاری که برای ساخت این خانه‌های غار مانند انجام شده، جابه‌جایی و جدا کردن سنگ‌ها و ایجاد حفره‌هایی است که نقش کیچه یا خانه بومی میمندی را ایفا می‌کنند. اهالی باستانی میمند، خانه‌های صخره‌ای را با دستان خود و صرفا با جدا کردن بخش‌هایی از سنگ‌ها ساخته‌اند. همین عامل باعث شده تا نام دستکند را بر این بناهای جالب و دیدنی بگذارند.

اما نکته جالب‌تر اینکه، این روستا برخلاف نمونه‌های دیگر روستاهای صخره‌ای، مسکونی بوده و مردم هنوز هم در آن زندگی می‌کنند.

اجاره آنلاین اقامتگاه در یزد

جالب است بدانید میمند صخره‌ای، مسجد، مدرسه و مردمی شاغل و فعال دارد! دیدن مکانی با این مشخصات که تنها به شکل نمادین وجود ندارد بلکه روستایی زنده و تماشایی است که نباید فرصت دیدن آن را از دست داد.

دمای درون خانه‌ها قدری بیشتر از بیرون است اما امکانات خاصی برای گرمایش و سرمایش درون آن‌ها تعبیه نشده است. حدود ۴۵۰ خانه صخره‌ای کوچک و بزرگ با ۲۵۶۰ اتاق در روستای میمند وجود دارد. اهالی این منازل صخره‌ای که به ثبت ملی نیز رسیده‌اند، به فارسی پهلوی سخن می‌گویند و شغل اکثر آن‌ها دامداری و کشاورزی است.

میمند را بدون عکاسی ترک نکنید!

پیش از سفر و هنگامی که آماده می‌شوید، لیستی از وسایل ضروری مورد نیاز در مسیر و مدت اقامت خود تهیه کنید. این کار باعث می‌شود تا در طی سفر جای خالی وسیله مورد نیاز خود را احساس نکنید. در سفر به روستای صخره‌ای میمند، دوربین عکاسی حرفه‌ای، برای دوستداران عکاسی یک وسیله ضروری محسوب می‌شود.

در روستای میمند و اطراف آن، هر جا چشم باز کنید جز زیبایی و شگفتی نخواهید دید. پس دوربین خود را از جلد بیرون بکشید و تا می‌توانید از دیدنی‌های شگفت‌انگیز میمند زیبا، عکس بگیرید.

هر بار که با یک صحنه جذاب و دیدنی روبه‌رو می‌شوید معجزه‌ای خلق کنید! شاهکارهایی که امروز از آن‌ها عکس‌برداری می‌کنید، خیلی زود به سوغات سفر و پس از آن به یادگارهای ارزشمندی تبدیل می‌شوند.

روستا صخره‌ای میمند

از کدام مسیرها می‌توان به میمند شهر بابک رسید؟

روستای زیبای میمند در استان کرمان واقع شده است. موقعیت آن در میان شهرهای رفسنجان، شهر بابک و سیرجان قرار دارد. شما از همه وسایل حمل و نقل عمومی و شخصی، اعم از هواپیما، قطار و اتوبوس و نیز خودرو شخصی برای رسیدن به کرمان می‌توانید استفاده کنید.

از کرمان تا میمند نیز، فاصله‌ای حدود ۲۴۰ کیلومتری در پیش دارید. برای رفتن از تهران به میمند، باید مسیر شهرهای یزد، مهریز، انار و شهر بابک را طی کرده و به این روستای بی‌نظیر برسید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کرمان

 هنگام بازدید از روستای میمند، چه نکاتی را نباید فراموش کرد!

پیش از هر چیز لازم است در هر سفر از جمله هنگام رفتن به این روستای جالب و عجیب، در مورد شرایط آب و هوایی آن ناحیه و فصل مناسب برای سفر به آن ناحیه، تحقیق کنیم. پاییز خشک و زمستان سرد این ناحیه ممکن است برای برخی گردشگران مشکلاتی ایجاد کند. اما آب و هوای بهاری میمند، بسیار ملایم و مطبوع بوده و این زمان، بهترین موقع برای سفر به میمند است.

مورد دیگر تدارک اقامتگاه مناسب، قبل از سفر است. در جایی که با آدرس‌ها و مشخصات ناحیه آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم بدون کسب اطلاعات و رزرو قبلی محل، سفر نکنید!

شما می‌توانید در سفر به این منطقه، از اقامتگاه‌های بوم‌گردی این ناحیه استفاده و در مدت سفر، بابت اقامتی راحت، مطمئن و آسوده خاطر باشید. سایت رزرو آنلاین اقامتگاه هومسا، تدارکات خوبی برای شما و همراهانتان مهیا نموده است. قبل از سفر و با رزرو کاملا آنلاین می‌توانید ضمن مشاهده مکان‌های اقامتی یکی از آن‌ها را برای مدت سفر خود انتخاب نمایید. ضمنا با ورود به سایت می‌توانید درباره مشخصات اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سوییت‌های مجهز این منطقه نیز، اطلاعات کافی کسب نمایید.

کیچه میمند

از جاذبه‌های عجیب‌ترین روستای ایران بیشتر بدانیم

دیدن روستای صخره ای میمند، به ‌تنهایی آنقدر جذاب و جالب است که می‌تواند یک سفر هجان‌انگیز و جذاب را برایتان رقم زند. اما هنگامی که دیدار از روستا و جاذبه‌های آن را تجربه کردید، نزدیکی شهرهای زیبای رفسنجان و سیرجان نیز، شما را به خود جذب خواهد کرد. در یک سفر چند روزه و فرصتی مناسب، خواهید توانست به این مکان‌ها رفته و از دیدنی‌های آن‌ها هم، لذت ببرید.

از روستای میمند تا رفسنجان، ۱۳۵ کیلومتر فاصله دارید. شهر پسته‌های خندان و باغ‌های زیبا که شما را با فاصله کمی، به تنگه راگه می‌رساند. تنگه‌ای شگفت‌انگیز که در اثر فرسایش ایجاد شده و از میان صخره‌های آن، رودخانه گیودری می‌گذرد.

حیات وحش جذاب این ناحیه با وجود آهوی خاص این ناحیه که به آهوی کرمان معروف است، بخش جدایی ناپذیری از جاذبه‌های گردشگری این ناحیه محسوب می‌شود.

شهر سیرجان هم در فاصله ۱۱۰ کیلومتری با جاذبه‌های گردشگری خاص خود در انتظار شماست. از بادگیر چپقی، یخدان دو قلو و روستای بلورد با آن باغ سنگی عجیب و نامدار تا بزرگترین خانه خشتی دنیا، دیدنی‌ها در سیرجان نیز فراوان است.

در هر فصلی می‌توانید به این منطقه سفر کنید. اما توصیه می‌کنیم بهار و تابستان باصفای میمند و سیرجان را از دست ندهید.

کلام پایانی

در انتهای این نوشتار یادآوری می‌کنیم قدمت روستای میمند و جاذبه های گردشگری آن، باعث جذابیت این منطقه شده است. از روستای صخره‌ای میمند و خانه‌های دود گرفته و سنگی آن تا شهرهای اطراف این روستا، همه جا دیدنی‌های کم‌نظیر و استثنایی در انتظار دیدگان مشتاق مسافران است.

می‌توانید سفر خود را با آسودگی آغاز کنید و از نظر اقامتی هیچگونه نگرانی نداشته باشید. برای این کار کافیست به سایت رزرو آنلاین هومسا وارد شده و محل اقامت خود را مشاهده کنید. انتخاب‌های گوناگونی از سوییت‌های مجهز و مدرن تا اقامتگاه‌های بومگردی، برای شما تدارک دیده شده است.

برای داشتن سفری خوب و دلپذیر، توصیه می‌کنیم فصل مناسبی را برای این کار انتخاب نمایید. هم‌چنین از گرفتن عکس‌های زیبا از این ناحیه دیدنی به‌ ‌ویژه جذابیت‌های روستای میمند غافل نشوید.

یک دیدگاه

  1. از صنایع دستی و غذاهای بومی اینجا هم میتونید مطلب قرار بدید عالی میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا