ایران‌ را بگردیمتهرانتهران‌گردیجاهای تفریحی

رویا پارک تهران | تجربه خلاقیت، هیجان و جادو

اگر در میان جاهای دیدنی تهران به دنبال مکانی متفاوت و سحرانگیز می‌گردید، بازدید از مجموعه رویا پارک را به شما پیشنهاد می‌کنیم. گردش در بخش‌های مختلف این تم‌پارک، رویای حضور در دنیای وارونه را ممکن می‌کند. رویاپارک یک مجموعه بی‌نظیر در میان جاهای تفریحی تهران به شمار می‌رود که با ایجاد خطای دید، ذهن شما را جادو می‌کند. در این موزه علاوه بر بازدید از آثار خطای دید، امکان عکاسی و خاطره‌آفرینی در لوکیشن‌هایی منحصربه‌فرد وجود دارد.

 بازدید از این تم پارک تفریحی مناسب برای اغلب گروه‌های سنی از کودکان تا بزرگسالان است. در این مطلب از مجله گردشگری هومسا می‌خواهیم با رمز و راز این مجموعه اسرارآمیز همراه و اطلاعات لازم برای بازدید از آن را شرح دهیم. پس در این سفر اعجاب‌انگیز با هومسا همراه باشید.

رویا پارک تهران کجاست؟

رویا پارک تهران

رویا پارک تهران از حیرت‌انگیزترین جاهای تفریحی تهران، در مجاورت هیومن پارک و در مجموعه موزه دارآباد واقع شده است. رویاپارک در شمار موزه‌های تراز اول دنیا و از بزرگ‌ترین موزه‌های خطای دید خاورمیانه به شمار می‌رود. جذابیت این موزه وام‌دار هنر ایجاد خطای دید در بازدیدکنندگانی است که از سفر به دنیای تخیل لذت می‌برند.

در این پارک بیش از ده‌ها اثر جذاب در 6 بخش‌ مختلف وجود دارد. هر یک از بخش‌های شش‌گانه این موزه عنان ذهن شما را به دست می‌گیرد تا تشخیص مرز بین واقعیت و حقه‌های به‌کاررفته در هر اثر دشوار و دشوارتر شود. یکی از نکات سرگرم‌کننده موزه این است که باید با عمیق نگاه کردن به آثار قدرت تشخیص خود را محک بزنید و سعی در کشف پدیده‌ها داشته باشید.

طراح رویا پارک کیست؟

طراح رویا پارک تهران

این تم پارک زیر نظر صالح سخندان معروف به آقای خطای دید و کارشناسان مورد تائید او ساخته شده است و چیدمان آثار موجود در موزه به مدت هفت ماه به طول انجامید. پیشتر استفاده از هنر ایجاد خطای دید تنها در عکس‌ها و مجلات سرگرم‌کننده دیده می‌شد. آقای سخندان ازجمله اولین افرادی بود که استفاده صرف از این هنر را از مجلات سرگرمی بیرون کشید و با تلفیق دنیای رمزآلود ریاضیات و هنر آثار شگفت‌انگیزی را در موزه رویا پارک خلق کرد.

«من خود خوشحالی‌ام» جمله شعار این مجموعه، به‌نوعی یادآور این است که خوشحالی از درون خود انسان می‌جوشد و شاید اشاره‌ای به تلاش سازندگان این اثر برای ایجاد لحظات شاد دارد.

اجاره آنلاین اقامتگاه در تهران

گردش در بخش‌های مختلف رویا پارک تهران

پیش از ورود به هریک از بخش‌های موزه، آمادگی سردرگم شدن را داشته باشید. وجود دو سنگ غول‌پیکر سوار بر هم که در فضای مقابل در ورودی موزه معلق‌اند و میز کج فروش بلیت، در همان ابتدا به شما نوید حضور در دنیایی عجیب و مدهوش‌کننده را می‌دهند.

در هر یک از 6 بخش مجموعه لحظاتی پر از شگفتی خلق می‌شوند، پس به مغز خود اجازه دهید تا در تفاوت‌های بصری حل شود. هریک از اتاق‌های تودرتوی موزه به بخش مجزایی اختصاص دارد و کارشناسان در هر بخش برای راهنمایی بازدیدکنندگان در خصوص سازوکار آثار حضور دارند. اگر هم تمایل داشته باشید می‌توانید از عکاسان حاضر در مجموعه بخواهید از شما در هر بخش عکاسی کنند و عکس‌ها را بر روی تی‌شرت، لیوان یا شاسی چاپ کنند.

بخش اول: بخش سه‌بعدی رویا پارک

رویا پارک دارآباد

در این بخش با مدد گرفتن از صنعت چاپ آثار و عکس‌هایی قرار دارند که اگر در زاویه درستی قرار بگیرید و آن لحظه را ثبت کنید گویی جزئی از آن تصاویر سه‌بعدی و بیرون زده هستید. مثلاً می‌توانید در عکس‌های خود بر دستان گوریل غول‌پیکر، یا در حال بلعیده شدن در دهان کوسه دیده شوید و یا همچون فرشته‌ای بال بگشایید. در بخش سه‌بعدی رویا پارک دو بخش متمایز برای آثار بین‌المللی و ایرانی وجود دارد. بخش ایرانی مربوط به داستان‌ها و اساطیر ایرانی مثل شیر دال، فرش ایرانی، ملاصدرا، خیام و کمان آرش کمانگیر و بخش بین‌المللی شامل آثاری از ونیز، صحنه جنگل و… است.

عکس های رویا پارک

رویا پارک تهران رویا پارک تهران رویا پارک تهران رویا پارک تهران

رویا پارک تهران
رویا پارک تهران سه بعدی

بخش دوم: بخش آینه‌ها (بی‌نهایت) رویاپارک

عکس رویا پارک تهران

برای ورود به بخش بی‌نهایت باید از راهرویی با نورپردازی جالب عبور کنید. در این بخش با به خدمت گرفتن آینه‌ها، آثاری بدیع از دنیای بی‌نهایت آینه‌ها خلق شده‌اند. از آثار این بخش می‌توان به کتابخانه بی‌نهایت، دالان بی‌نهایت، مثلث بی‌نهایت، مکعب بین‌هایت، کهکشان بی‌نهایت، اثر بی‌وزنی، میز شام آخر، اثر فصل مشترک اشاره کرد.

عکس های رویا پارک

رویا پارک تهران رویا پارک تهران رویا پارک تهران

بخش سوم: بخش پرسپکتیو

سایت رویا پارک

آثاری این بخش تماماً بر مبنای تکنیک پرسپکتیو طراحی شده و نورپردازی و خطوط به‌کاررفته در دیوارهای این بخش سعی در القای حس آرامش به بازدیدکنندگان دارند. ازجمله آثار فاخر این بخش صورت یوز ایرانی است که با صدها مدادرنگی که روی هوا معلق هستند، ایجادشده است. تنها با قرار گرفتن در زاویه خاصی صورت یوز را به‌صورت کامل مشاهده می‌کنید. اگر هم زاویه دید خود را تغییر دهید در سوی دیگر نقشه ایران را با همان مدادرنگی‌های معلق خواهید دید.

رویا پارک تهران

مجسمه‌های دومنظری از دیگر آثار جالب‌توجه این بخش به شمار می‌روند؛ در این بخش، تصویری که از مجسمه دیده می‌شود متفاوت از تصویرش در مقابل آینه است. بنا به گفته آقای سخندان این خطای دید به دلیل طراحی فرم رویه و زوایای قرارگیری اجسام در مقابل آینه رخ می‌دهد. اثر تیرکس، راه رو، میز و اثر ایران که با طراحی دگرگون ساخته‌شده‌اند از دیگر آثار موجود در این بخش هستند.

رویا پارک تهران

بخش چهارم: جاذبه‌های رویا پارک

رویا پارک تهران

با قدم گذاشتن به اتاق جاذبه رویاپارک بعید نیست که دچار سرگیجه و حس سقوط شوید؛ البته پس از مدتی به محیط عادت می‌کنید و از کشف رازهای این بخش شگفت‌زده می‌شوید. در بخش‌های مختلف این اتاق شوخی‌های جالبی با نیروی جاذبه شده، مثلاً در یک سمت دکوری را می‌بینیم که دیوارها و بخش‌های آن با زاویه 20 درجه‌ای نسبت به سطح زمین ساخته‌شده‌اند و این خطای دید را به وجود می‌آورد که در حال سقوط هستید. در سمت دیگر اتاق‌هایی را می‌بینیم که به‌صورت وارونه ساخته‌شده‌اند و با قدم گذاشتن بر روی آن گویی بر روی سقف راه می‌روید.

رویا پارک تهران

بخش پنجم: بخش ترفندهای رویا پارک تهران

تصاویر رویا پارک تهران

در این بخش از رویا پارک تابلوهای خطای دید وجود دارند که به‌صورت متمرکز با ایجاد خطای شناختی در دیدگان، شما را دچار خطا می‌کنند. عصای مرتاض از سوژه‌های جالب برای عکاسی در این بخش است که به شما امکان می‌دهد در تصویر به‌صورت معلق بین زمین و هوا دیده شوید.

اثر هنر سایه هم از آثار بسیار هنرمندانه و ظریف این بخش محسوب می‌شود. ابعاد و عمق هر یک از حروف به‌کاررفته در این اثر با دقتی در حد میکرومتر طراحی شده است. نحوه قرارگیری آن‌ها و زاویه خاص تابش نور باعث تشکیل سایه یک انسان می‌شود.

تصاویر رویاپارک

رویا پارک تهران رویا پارک تهران رویا پارک تهران

بیشتر بخوانید: پارک چمران کرج

بخش ششم: بخش تاریکی رویا پارک

رویا پارک کجاست

نقاشی‌های به‌کاررفته در این بخش تنها با نور UV قابل‌مشاهده است. در این بخش روایتی از سفر به جهان هستی وجود دارد. سفر شما در این بخش از سیر در کهکشان‌ها و منظومه شمسی شروع می‌شود. سپس به جنگل‌ها فرود می‌آیید و موج دریا را مشاهده می‌کنید. هرچه پیش‌تر می‌روید به دنیای هیجان‌انگیز زیر آب وارد می‌شوید. در این بخش زیردریایی معروف 20 هزار فرسنگ زیردریا را مشاهده می‌کنید که توسط یک اختاپوس در برگرفته شده است. با وارد شدن به زیردریایی درمی‌آبید که این سفر شگفت‌انگیز به انتهای خود رسیده، در این بخش می‌توانید عکس‌های خود را به‌صورت شاسی، تی‌شرت و لیوان از مسئولین حاضر تحویل بگیرید.

تصاویر رویاپارک

رویا پارک تهران رویا پارک تهران رویا پارک تهران

امکانات رویا پارک تهران

  • کافی‌شاپ و رستوران
  • فروشگاه خرید هدیه
  • استودیو عکاسی اختصاصی
  • چاپ عکس بر روی شاسی، تی‌شرت و لیوان
  • بوفه
  • نمازخانه
  • سالن انتظار
  • نیمکت
  • سرویس بهداشتی
  • دسترسی آسان به وسایل حمل‌ونقل عمومی
  • دسترسی آسان به پارکینگ

قوانین و نکات بازدید از رویا پارک نیاوران

  • برای جلوگیری از آسیب به آثار بخش سه‌بعدی مجموعه لازم است کف کفش خود را با استفاده از دستگاه‌های موجود لمینت کنید.
  • در برخی از بخش‌ها تنها عوامل خود مجموعه امکان ثبت تصاویر شما را دارند که برای این منظور باید هزینه جداگانه‌ای پرداخت کنید.
  • اگرچه حضور کودکان بالای سه سال در این مجموعه بلامانع است اما می‌توان گفت بازدید از این مجموعه برای کودکان بالای 10 سال جذاب‌تر است.
اطلاعات بازدید از رویا پارک تهران
آدرس رویا پارک تهران ورودی شمالی: تهران، خیابان نیاوران، انتهای خیابان موزه، ضلع جنوبی مجموعه ساختمان آجری کروی
ورودی جنوبی: تهران، خیابان سباری، کوچه ابرار
شماره تماس 02124557
ساعت کاری و قیمت بلیط
1401
شنبه تا چهارشنبه 10:00-20:00 (پذیرش تا 19)
پنج‌شنبه و جمعه 10:00-21:00 (پذیرش تا 19)
قیمت بلیط: 109 هزار تومان
مدت پیشنهادی بازدید 1-3 ساعت
محدودیت قد و وزن ندارد

چگونه با اتوبوس و مترو به رویا پارک تهران برویم؟

رویاپارک
رویاپارک

برای دسترسی به رویا پارک انتخاب‌های زیر را دارید:

✅​مسیر دسترسی به رویا پارک با اتوبوس

با استفاده از اتوبوس‌های بی‌ارتی خط راه‌آهن-تجریش به میدان تجریش بروید. سپس با اتوبوس‌های تجریش-دارآباد یا تاکسی‌های تجریش-نیاوران-دارآباد خود را به ابتدای خیابان موزه برسانید. با چند دقیقه پیاده‌روی به مجموعه رویاپاک وارد شوید.

بیشتر بخوانید: کاخ نیاوران

✅​مسیر دسترسی به رویا پارک با مترو

مسیر اول: ایستگاه نوبنیاد نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به رویا پارک است. پس از رسیدن به این ایستگاه از مترو خارج شوید و از طریق تاکسی‌های دارآباد و آجودانیه به مقصد موردنظر بروید.

مسیر دوم: به ایستگاه مترو تجریش بروید و با استفاده از اتوبوس‌ها و تاکسی‌های حوالی میدان به سمت دارآباد حرکت کنید.

✅​مسیر دسترسی به رویا پارک تهران با ماشین شخصی

افرادی که تمایل دارند از ماشین شخصی خود برای رسیدن به رویا پارک استفاده کنند، می‌توانند از مسیرهای مختلفی استفاده نمایند. اگر می‌خواهید از ورودی جنوبی این مجموعه وارد شوید لازم است که با ماشین، خود را به انتهای شمالی خیابان آجودانیه رسانده و سپس از طریق کوچه ابرار به مجموعه موزه دارآباد و رویا پارک وارد شوید.

اما اگر قصد دارید که خود را از ورودی شمالی این مجموعه به رویا پارک برسانید باید بدانید که ورودی شمالی در موزه حیات وحش دارآباد واقع بوده و جهت دسترسی به آن باید یکی از مسیرهای خیابان آجودانیه، خیابان باهنر یا خیابان اوشان را انتخاب نمایید. سپس از طریق این خیابان‌ها باید وارد خیابان دارآباد شده و خود را به خیابان موزه برسانید. در انتهای خیابان موزه رویا پارک واقع شده است.

چند پیشنهاد در بازدید از رویا پارک

رویا پارک دارآباد
  • ازآنجایی‌که موزه رویا پارک لوکیشنی متفاوت و خاص شناخته می‌شود، عکاسی یکی از اصلی‌ترین تفریحات شماست. پس سعی کنید در روزهای غیر تعطیل و خلوت به این مجموعه مراجعه کنید تا شلوغی جمعیت مانع از تصاویر دلخواهتان نشود.
  • برای جلوگیری از اتلاف وقت قبل از رفتن به مجموعه نحوه ژست گرفتن در هر بخش را در اینترنت جستجو کنید.
  • از پر بودن شارژ گوشی و همراه داشتن پاور بانک خود مطمئن شوید.
  • از دیگر جاهای دیدنی اطراف رویا پارک، مثل هیومن پارک و دکترلند که مکان‌های جذابی برای کودکان و نوجوانان به شمار می‌رود دیدن کنید.

دیدنی‌های اطراف رویا پارک تهران

زمانی که بازدید از رویا پارک تهران به انتها رسید و این گردش چند ساعته رویایی را پشت سر گذاشتید، می‌توانید از مکان‌های دیدنی اطراف رویا پارک نیز دیدن کنید. از جمله این دیدنی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

✔️​موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد

رویا پارک تهران

موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد در شرق خیابان آجودانیه واقع بوده که در حدود 3 دقیقه با رویا پارک فاصله دارد. این موزه یکی از کامل‌ترین مراکز ایران برای معرفی حیات وحش ایران و گونه‌های جانوری متفاوت بوده که در حدود 165 گونه پرنده شناخته شده و بیش از 8000 گونه گیاهی شناخته شده در ایران در این موزه وجود دارد.

موزه داراباد در سال 1372 تاسیس شده و در بخش‌های مختلف آن گونه‌های گیاهی و جانوری تمام دنیا از جمله آسیا، اروپا، آمریکای شمالی، شمال و جنوب ایران، آفریقا و… وجود دارد. از دیگر بخش‌های موزه حیات وحش دارآباد می‌توان به کتابخانه تخصصی، بخش تاکسیدرمی، سالن آبزیان، بخش حشرات، سالن زمین‌شناسی، بخش خزندگان، سالن آمفی تئاتر، سینمای روباز و سینمای 6 بعدی اشاره کرد.

✔️​هیومن پارک

رویا پارک تهران

هیومن پارک که در فاصله 1 دقیقه‌ای از رویا پارک واقع شده است یکی از بزرگترین پارک‌های ایران بوده که در سال 1391 تاسیس شده است. این پارک با هدف آشنا کردن کودکان و نوجوانان با آناتومی بدن طراحی شده است که البته بازدید آن برای بزرگسالان نیز جذابیت دارد. در واقع در هیومن پارک بخش‌های مختلف بدن انسان در ابعاد بزرگ ساخته است که مراجعان می‌توانند با حرکت در داخل بدن با ساز و کار بدن انسان آشنا شوند.

✔️​دکترلند

رویا پارک تهران

دکترلند نیز از دیگر جاذبه‌های دیدنی نزدیک رویا پارک بوده که برای کودکان و نوجوانان از جذابیت بالایی برخوردار است. دکترلند در واقع یک بیمارستان کوچک بوده که از بخش‌های مختلف مانند اورژانس، آزمایشگاه، اتاق عمل، بخش مراقبت‌های ویژه، بخش اطفال و… تشکیل شده است و برای آشنایی کودکان و نوجوانان با وسایل پزشکی طراحی گشته است.

✔️​رصدخانه و موزه شهاب‌ سنگ دارآباد

رویا پارک تهران

از دیگر دیدنی‌هایی که در مجموعه موزه دارآباد و در نزدیکی رویا پارک واقع شده است می‌توان به رصدخانه و موزه شهاب سنگ دارآباد اشاره کرد که برای علاقمندان به نجوم یکی از بهترین دیدنی‌ها می‌باشد. در ساختمان آجری این رصدخانه دو تلسکوپ حرفه‌ای بزرگ قرار گرفته است که از آن برای رصد ماه، اجرام آسمانی و سیارات استفاده می‌شود. همچنین تنها موزه شهاب سنگ کشور نیز در این مجموعه قرار دارد.

✔️​کاخ نیاوران

رویا پارک تهران

کاخ نیاوران در 2.5 کیلومتری رویا پارک و در میدان شهید باهنر واقع شده است. این کاخ از مهم‌ترین کاخ‌های شهر تهران بوده که قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد. معماری ساده و مدرن کاخ نیاوران در کنار کاشی‌کاری‌ها، آینه‌کاری‌ها و گچبری‌های زیبا بسیار چشم نواز می‌باشد. در کاخ نیاوران تابلوهای نفیس، فرش‌های دستباف و ظروف تزیینی گرانبهایی وجود دارد.

علاوه بر ساختمان اصلی کاخ نیاوران بخش‌های دیگری نیز در این مجموعه وجود داشته که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. از جمله این بخش‌ها می‌توان به تالار آبی کاخ نیاوران، کاخ صاحبقرانیه، کوشک احمد شاهی، موزه حوض‌خانه، موزه کتابخانه اختصاصی، موزه جهان‌نما، موزه خودروهای اختصاصی، کاخ نیاوران و باغ موزه کتیبه‌ها اشاره کرد. بازدید از کاخ نیاوران برای علاقه‌مندان به تاریخ معاصر پیشنهاد می‌شود.

سخن آخر

احتمالاً بعد از خارج شدن از رویاپارک تا لحظاتی با چالش پذیرش دنیای واقعی مواجه خواهید شد. نفسی عمیق بکشید و از توهم این مکان خیال‌انگیز خارج شوید و باانرژی مثبت به واقعیت‌ها بازگردید. از اینکه تا انتهای در این سفر پرشگفتی با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم. برای شما آرزوی داشتن لحظاتی خوش در این مجموعه را داریم.

سوالات متداول

قیمت بلیط رویا پارک تهران در سال 1401

قیمت بلیط رویا پارک تهران در سال 1401، 109 هزار تومان است.

رویا پارک باز است؟

بله رویا پارک ، هیومن پارک و مجموعه دارآباد فعالیت دارند.

یک دیدگاه

  1. یادش بخیر اخر خلاقیتمون این بود که جوری عکس بگیریم که انگار میدون ازادی تو کف دستمونه یا هواپیما رو گرفتیم تو دستمون رویا پارک یا تالار آیینه بیشتر میتونه مناسب بچه هامون باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا