اقتصاد در سفردانستنی‌های سفر

سفرهای هیچهایک یا رایگان سواری

سفرهای هیچهایک نوعی سفر است که در آن مسافر بدون این که هزینه‌ای پرداخت کند، از محلی به محل دیگر جابه‌جا می‌شود. این سفر می‌تواند کوتاه باشد مثلا از خانه تا محل کارتان یا تا ایستگاه مترو بروید یا می‌تواند طولانی باشد و از شهری به شهر دیگر یا حتی از کشوری به کشور دیگر شما را جا‌به‌جا کند.

در فرهنگ انگلیسی هیچهایک اینطور معنا می شود: Travel by getting free lifts in passing vehicles

یعنی سفرکردن با وسایل حمل‌و‌نقل عبوری به صورت رایگان. به عبارت دیگر یک فرد یا یک گروه تصمیم می‌گیرند سفر خود را بدون داشتن وسیله آغاز کنند. آن‌ها مقصدی برای خود تعیین می‌کنند و از وسایل نقلیه‌ای که در مسیر وجود دارد، به صورت رایگان استفاده می‌کنند تا به مقصد برسند. این وسیله نقلیه می‌تواند ماشین، قایق یا حتی قطار باشد. این مدل سفرکردن در اروپا بیشتر جا افتاده است و معمولا افراد هیچهایکر انگشت شست‌شان را بالا می‌گیرند تا به راننده علامت دهند یا روی کاغذ می‌نویسند که می‌خواهند به صورت رایگان به فلان منطقه بروند. معمولا بعد از سلام‌کردن به راننده می‌توانید از این جمله استفاده کنید:

“من یک گردشگر هستم که از شهر ____ با ماشین‌هایی که با من هم مسیر ما بوده‌اند به صورت رایگان آمده‌ام. آیا تمایل دارید مرا تا قسمتی از راه برسانید؟”

بهتر است این نوع سفر را اولین بار تنهایی تجربه نکنید و حتما یک همسفر داشته باشید که قبلا از این طریق سفر کرده است. با این کار می‌توانید به یک هیچهایکر موفق تبدیل شوید.

چطور راننده مناسب پیدا کنم؟

یک راهکار کاربردی برای سفرهای هیچهایکی این است که شما مقصد خود را روی یک تکه کاغذ بنویسید تا اگر مقصد راننده با شما یکی نبود نایستد و به راه خود ادامه دهد. گرفتن وسیله نقلیه رایگان ممکن است مدت زیادی طول بکشد یا ممکن است در عرض چند دقیقه یک وسیله نقلیه جلوی پای‌تان ترمز کند و شما را سوار کند. این دیگر به شانس شما بستگی دارد.

رایگان‌سواری ممکن است با یک وسیله شما را به مقصد نرساند و گاهی لازم است 4 یا 5 ماشین عوض کنید تا به مقصد برسید. به همین دلیل در این نوع سفر باید کاملا صبور باشید و در عوض هیجان سفر شما را بیشتر می‌کند چون با افراد متعددی آشنا می‌شوید و می‌توانید با آن‌ها در مورد فرهنگ‌شان یا زندگی‌شان صحبت کنید.

هیچهایک

یک هیچهایکر موفق چگونه است؟

برای سفر هیچهایکی لازم است شبیه یک گردشگر به نظر برسید تا راننده حرف‌تان را باور کند و شما را سوار کند. مثلا لباس اسپرت بپوشید و لوازم سفر کمی داشته باشید (اصطلاحا سبک سفر کنید) و از همه مهم‌تر فرد خوش مشربی باشید و اخلاق خوبی داشته باشید. بیش از حد صحبت نکنید تا حوصله راننده را سر ببرید و سکوت هم نکنید چون افرادی که شما را سوار می‌کنند، تمایل دارند داستان سفرهای شما را بشنوند.

در ایران هم می‌توانید این نوع سفر را تجربه کنید چون مردم ایران بسیار مهربان هستند و دوست دارند به هم نوع خود کمک کنند ولی حتما قبل از سوارشدن به راننده اطلاع دهید که می‌خواهید رایگان‌سواری کنید.

متاسفانه در سال‌های اخیر فضای ناامنی ایجادشده که ممکن است راننده‌های عبوری تمایلی نداشته باشند که غریبه‌ها را سوار خودروی خود کنند. حتی برای کسی که به صورت هیچهایک سفر می‌کند هم ممکن است خطراتی وجود داشته باشد. به همین دلیل لازم است که نکات ایمنی را حتما رعایت کنید.

معایب و مزایای رایگان سواری

همانطور که گفتیم هیچهایک برای ما ایرانی‌ها سبک بسیار جدیدی است. به همین دلیل لازم است در مورد مزایا و معایب سفر هیچهایکی صحبت کنیم تا دقیق‌تر بدانید که با چه چیزی روبه‌رو هستید. موارد گفته شده همگی به تنهایی خیلی مهم هستند و نمی‌توان با نادیده‌گرفتن یک یا دو مورد دست به سفر هیچهایک زد. پس باید کاملا خود را آماده کنید تا در حین سفر غافلگیر نشوید.

مزایا: 

  • داشتن سفری ارزان
  • امکان ماجراجویی و جهانگردی با پایین‌ترین هزینه
  • هم صحبتی با آدم‌ها و پیدا‌کردن دوست‌های جدید
  • بالا‌بردن اعتماد به نفس و ریسک‌پذیری و مدیریت بحران
  • تقویت نقشه‌خوانی و جغرافیای شما
  • آشنا‌شدن با جاهای بکر و دیدنی

معایب:

  • احتمال برخورد با راننده خطرناک
  • انتظار زیاد برای پیداکردن یک راننده یا حتی پیدانکردن آن
  • نیاز به سوار و پیاده‌شدن چندین خودروی مختلف برای رسیدن به مقصد

هیچهایکر

لازم است چه چیزی را رعایت کنیم؟

در این سفر بهتر است برای حفظ امنیت خود شما هم که شده نکاتی را رعایت کنید که با مشکل مواجه نشوید و تجربه زیبایی از هیچهایک به دست آورید. در ادامه برخی از این نکات را عنوان می‌کنیم.

  • اگر ماشین یا هر وسیله نقلیه دیگری به شما حس خوبی نمی‌دهد، سوار نشوید.
  • چه دختر باشید و چه پسر، بهتر است اولین بار تنهایی سفر نکنید.
  • بهتر است اولین تجربه رایگان سواری شما همراه با فردی باشد که به این مدل سفرکردن آشناست.
  • ترجیحا در طول روز و زمانی که هوا روشن است، هیچهایک کنید.
  • وسایل گران قیمت و پول زیاد همراه نداشته باشید.
  • وقتی سوار خودرویی شدید، با راننده در مورد شغل و محل زندگی و خانواده‌اش صحبت کنید و خودتان را هم معرفی کنید.

دختران هیچهایکر ایرانی

هیچهایک برای چه کسانی مناسب است؟

هیچهایک یا رایگان‌سواری روحیه خاصی می‌طلبد و مناسب هر کسی نیست. اگر اهل سفرهای راحت و بی‌دردسر و لاکچری هستید بهتر است دور این نوع سفر را خط بکشید.

افراد ماجراجو، صبور، گردشگر، طبیعت‌گرد، چالش‌پذیر و افرادی که نمی‌خواهند پول زیادی در سفر خرج کنند برای رایگان سواری ایده‌آل هستند. بعد از چند سفر، شما یک هیچهایکر موفق خواهید شد و تجربه‌های زیادی را به دست خواهید آورد.

بیشتر بخوانید: من عکاس طبیعت هستم

هیچهایک برای چه کسانی مناسب نیست؟

  • افرادی که دید کلاسیکی دارند و سفرشان حتما باید لوکس باشد
  • افرادی که عجول هستند و نمی‌توانند مدت زیادی کنار جاده در انتظار ماشین بمانند
  • کسانی که نمی‌توانند بدون مقصد و برنامه سفر کنند
  • کسانی که به دنیای اطراف بدبین هستند و تصور می‌کنند با این مدل سفرکردن گرفتار قتل و تجاوز و … می‌شوند
  • و البته افراد بسیار بی‌احتیاط

هیچهایک سفر آسان نیست و سختی‌های خودش را دارد و البته که احتیاط شرط عقل است اما افراد مهربانی هم در دنیا هستند که بدون داشتن چشم‌داشتی به شما کمک می‌کنند تا سفرتان را به پایان برسانید.

اقامت در سفرهای هیچهایک

رزرو هاستل

در مسیر هیچهایک ممکن است نیاز داشته باشید تا یک شب به اقامتگاه بروید، استراحت کنید و دوش بگیرید تا برای ادامه مسیر انرژی بگیرید. بهترین نوع اقامتگاه برای سفرهای هیچهایک، انواع هاستل یا همان مهمانپذیر و سوئیت است. هاستل به اقامتگاهی گفته می‌شود که چند نفر با یک هزینه بسیار کم از یک اتاق مشترک استفاده می‌کنند. در این نوع از اقامتگاه شما هزینه یک تخت را پرداخت می‌کنید نه یک واحد مجزا را. البته گاهی می‌توانید اتاق خصوصی هم اجاره کنید. برای پیداکردن یک هاستل مناسب می‌توانید وارد سایت هومسا شده، شهر مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس با استفاده از فیلتر مهمانپذیر، از بین انواع هاستل یک مورد که با شرایط شما تطابق دارد را انتخاب کنید.

کلام آخر

رایگان‌سواری از جذابیت‌ترین و هیجان‌انگیزترین انواع سفر محسوب می‌شود. البته به شرطی که با این نوع سفر به خوبی آشنایی داشته باشید و نکات لازم را رعایت کنید. در این مقاله سعی کردیم تا حدی هیچهایک را به شما معرفی کنیم و نکاتی که لازم است در این سفر رعایت کنید را به شما گوشزد کنیم. امیدواریم این مقاله بتواند اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهد. اگر تجربه‌ای از سفر هیچهایک دارید خوشحال می‌شویم با ما به اشتراک بگذارید.

‫2 دیدگاه ها

  1. خیلی کار هیجان انگیزیه و فکر کنم اگه دونفری این نوع سفر انجام بشه خیلی بهتره و از خطرش کم میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا