ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنی

جاهای دیدنی دزفول ؛ سفری به خطه سبز خوزستان

اگر سری به گوشه و کنارهای رود دز بزنیم و سواحل شرقی آن را ببینیم، به شهری خواهیم رسید که از نظر قدمت و تاریخ، چیزی از شهرهای تاریخی و قدیمی ایران کم ندارد. شهر دزفول یکی از جاهای دیدنی خوزستان محسوب می‌شود که هم سلطنت‌های زیادی به خود دیده و هم جنگ‌های زیادی را متحمل شده است؛ همین‌ها باعث شده دزفول تاریخی، جاهای دیدنی زیادی داشته باشد که هر کدام داستانی و حرفی برای روایت داشته باشند. ما در این مقاله از هومسا، قصد داریم تا به جاهای دیدنی دزفول سفر کنیم و بیشتر با جاذبه‌های گردشگری این شهر کهن آشنا شویم؛ پس اگر شما هم علاقه دارید در این سفر تاریخی همراه ما باشید تا انتهای این مقاله ما را همراه یکنید.

دزفول دراستان خوزستان واقع شده است که رودخانه‌ای خروشان به نام «دز» طراوت و زیبایی‌های آن را چندین برابر کرده است. درکنار جاذبه‌های طبیعی که این شهر دارد، آثار تاریخی آن نیز دارای اهمیت است و شهرت جهانی دارد. اگرچه طبیعت بکر خوزستان به‌صورت کلی مسحور‌کننده‌ است و مقصد مورد علاقه بسیاری از  طبیعت‌گردان است. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی جاذبه‌ های گردشگری دزفول بپردازیم.

پل قدیم دزفول

پل قدیمی دزفول

پل قدیم دزفول که به‌عنوان مهم ترین اثر تاریخی دزفول از آن یاد می شود، یک پل تاریخی و یک بنای با شکوه است که از ساسانیان به‌یادگار مانده و تاریخچه جذابی دارد. زمانی که شاپور اول به جنگ با رومیان رفته بود، پس از شکست آن ها، از رومیانی که اسیر شده بودند خواست تا یک بنای محکم میان جندی شاپور و بین‌النهرین بسازند. این بنا برای گرامیداشت پیروزی در این جنگ بوده است که بیش از ۱۸ قرن از تاریخ ساخت آن می گذرد و همچنان استوار و محکم ایستاده است. نام شهر دزفول هم از نام همین پل گرفته شده است که در قدیم به آن دژ پل می گفتند و با گذر زمان به دزفول تبدیل شده است.

آدرس پل قدیم دزفول: خوزستان، دزفول، رودخانه دز، بین دو بوستان رعنا و ولیعصر

مسجد جامع دزفول

مسجد جامع دزفول

شاید بتوان گفت که بعد از پل دزفول، مهم‌ترین جای دیدنی دزفول، مسجد جامع آن است. ساخت این مسجد که برگرفته از اصول معماری کاخ ایوان کرخه بوده بسیار قدیمی است و به قرن سوم هجری باز می‌گردد. این مسجدمعماری فوق‌العاده و کاشی‌کاری‌های بی‌نظیری دارد که توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند و بیننده را در شکوه معماری اصیل ایرانی_اسلامی غرق می‌کند. مسجد جامع دزفول جزء اولین مساجد اسلامی ایران بوده و در دوره‌های زیادی بین قرون هفت تا دوازدهم هجری قمری مورد مرمت قرار گرفته است. مصالح به‌کار گرفته شده در آن به جز آجر،خشت و گل است که در اکثر بناهای بافت قدیم دزفول به کار رفته است.

آدرس مسجد جامع دزفول: خوزستان، دزفول، مرکز شهر، خیابان امام خمینی

آب بند های تاریخی دزفول

آسیاب های آبی دزفول

آب بند یا آسیاب آبی به سازه‌هایی گفته می شود که روی رودها ساخته می‌شد تا بتوان از آن برای نیازهای مردم شهر استفاده کرد. در شهر تاریخی دزفول بر روی رود دز هم یک سازه قدیمی وجود دارد که به سه بخش تقسیم می‌شوند و هر کدام مربوط به یک دوره خاص هستند. ساسانیان، صفویان و قاجارها هر کدام نوعی آسیاب آبی روی رود دز ایجاد کرده‌اند. این آسیاب‌های آبی با استفاده از سنگ و مصالح طبیعی ساخته شده بودند و تا به امروز همچنان استوار و محکم هستند. آسیاب های آبی دزفول در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند و به عنوان یکی از بناهای تاریخی ارزشمند این شهر شناخته می‌شوند. اگر به دزفول سفر کردید و به بناهای تاریخی علاقه‌مند هستید حتما از آب بند یا آسیاب آبی این شهر، به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی دزفول بازدید کنید.

آدرس آب بندهای تاریخی دزفول: استان خوزستان، دزفول، رودخانه دز

حمام تاریخی کرناسیون

حمام تاریخی کارناسیون

حمام کرناسیون با مساحتی حدود ۸۸۰ متر مربع، یکی از جاهای دیدنی دزفول و یادگاری از دوران قاجارهاست. بنای حمام در دو قسمت زنانه و مردانه ساخته شده بود و هرکدام دارای قسمت‌هایی همچون دالان ورودی، سربینه و گرمخانه بوده. این حمام در سال ۸۵ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و امروزه و پس از بازسازی به‌عنوان موزه مردم شناسی مورد استفاده قرار گرفت. در این حمام قسمت‌های مختلفی از زندگی مردم به نمایش گذاشته می شود که باعث جذب گردشگران زیادی به این منطقه شده. حمام کرناسیون در ردیف آثار ملى ایران به ثبت رسیده و در مرکز محله کرناسیون در شمالی‌ترین قسمت شهر دزفول قرار گرفته است.

آدرس حمام کرناسیون: خوزستان، دزفول، خیابان ساحلی

دریاچه شهیون

دریاچه شیهون

اگر به شمال غرب شهر دزفول بروید، با منظره ای زیبا و خیره کننده از دریاچه‌ای در میان کوه و درخت روبرو خواهید شد. آرامش این منطقه از یک سو و ورزش‌های آبی و هیجان ناشی از آن از سویی دیگر باعث برانگیختن احساسات شما می‌شود. این دریاچه ۵۰ سال پیش با احداث سد دز ایجاد شد و نام دیگر آن دریاچه سد دز است. تیهو، کبک، پرندگان دریایی، ماهی قزل آلا، روباه و خرگوش حیات وحش این منطقه را تشکیل می‌دهند و بر اهمیت زیستی منطقه افزوده‌اند. در داخل دریاچه، تعدادی جزیره کوچک و بزرگ با دارا بودن پوششی از درختان کُنار و بادام کوهی منظره‌ای خارق‌العاده خلق کرده که چشم هرگردشگری و بیننده‌ای را به خود خیره می‌سازد؛ جزیره‌گردی، روستاگردی و ورزش‌های ابی از جمله تفریحاتی است که گردشگران را در منطقه دریاچه شهیون به خود مشغول می‌سازد. ورزش‌هایی مانند اسکی روی آب، قایق سواری، شنا و… می تواند خاطره ای به‌یاد ماندنی از این شهر برای تان رقم بزند.

آدرس دریاچه شیهون: خوزستان، دزفول، مسیر دزفول_شهیون نزدیک روستای پامنار

تپه های باستانی چغامیش

تپه های باستانی چغامیش

تپه‌های باستانی چغامیش یکی از جاهای دیدنی دزفول است که به حدود 50 قرن قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.  در این منطقه بود که برای اولین بار خط و نگارش در ایران‌زمین پدید آمد و گنج‌هایی از دوران ساسانی، پارتی‌ها و عیلامی‌ها به یادگار گذاشته شد. این منطقه پر است از آثار تاریخی که روایتگر فرهنگ، تمدن و مدنيت غنی ایران باستان است. در طول تاریخ معاصر گروه‌های بسیاری از باستان‌شناسان خارجی به این نقطه سفر کردند و پس از حفاری‌ها و کاوش‌های تخصصی موفق شدند اسناد و آثار تاریخی زیادی را کشف کنند. کشف سندی از دریانوردی ایرانیان باستان  و یا یافتن مهری استوانه‌ای که از كهن ترين اركستر جهان و از ابتدایی‌ترین نگاه بشر به موسیقی به‌عنوان هنر می‌گوید، گواه مهم بودن این منطقه به‌لحاظ باستانی و تاریخی است.

آدرس تپه‌های باستانی چغامیش: خوزستان، دزفول، روستای دولتی، 40 کیلومتری جنوب شرقی دزفول.

بقعه یعقوب لیث صفاری

بقعه یعقوب لیث صفاری

یکی از ارزشمندترین جاهای دیدنی دزفول، مقبره‌ای با گنبد مخروطی و دندانه‌دار است که پیکر شخصی بزرگ و مشهور را در آغوش گرفته. این بقعه با معماری زیبا و شگف‍ت‌آوری که دارد، آرامگاه پاسدار زبان فارسی یعنی یعقوب لیث صفاری است و در شهر باستانی جندی شاپور واقع شده است.

یعقوب لیث صفاری، فردی پراوازه در تاریخ ایرانی است که تلاش های زیادی برای زنده نگاه داشتن زبان پارسی انجام داد و قسمت های زیادی از ایران را از دستان خلفای عباسی نجات داد. مقبره یعقوب لیث از نظر معماری و جلوه‌های تاریخی، بسیار با شکوه است و همین شکوه و زیبایی سالانه علاقه‌مندان به تاریخ و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. قسمت‌های متفاوتی در دوره‌های مختلف تاریخی به این مقبره اضافه شده است ولی ساخت بنای اصلی آن مربوط به دوره سلجوقیان است و به سال ۱۶۵ هجری بازمی‌گردد. گنبد این بنا دارای گنبد مخروطی، دو پوسته و به شکل نخل است. اگر شخصی علاقه‌مند به ابنیه تاریخی هستید و به دزفول سفر کردید، حتما از بقعه یعقوب لیث صفاری دیدن کنید.

آدرس بقعه یعقوب لیث صفاری: خوزستان، دزفول، شمال‌شرقی روستای شاه‌آباد، ۱۰ کیلومتری جاده دزفول به شوشتر

آبشار شوی ؛ بزرگترین آبشار خاورمیانه

آبشار شوی

آبشار شوی یکی از جاذبه‌های طبیعی و یکی از جاهای دیدنی دزفول در مرز استان خوزستان با استان لرستان قرار دارد. این آبشار که در نزدیکی کوه سالن و در دهستانی به نام شوی قرار گرفته، به‌عنوان بزرگترین آبشار خاورمیانه  ارتفاعی حدود ۸۵ متر دارد و آبشار یکی از زیباترین آبشارهای ایران است. این آبشار حدود ۱۰۰ کیلومتر با دزفول فاصله دارد و به دلیل غنی بودن از طبیعتی خارق‌العاده، گردشگران دزفول را میزبانی می‌کند.  البته خود مسیر رسیدن به این آبشار بسیار زیباست و  آن را هم به عنوان یک جاذبه دیدنی به شمار آورد. این آبشار به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس آبشار شوی: استان خوزستان، ۱۰۰ کیلومتری دزفول، دهستان شوی

بیشتر بخوانید: دشت سوسن

خانه تاریخی سوزنگر

خانه تاریخی سوزنگر

دزفول آنقدر قدمت دارد که برشمردن جاهای تاریخی آن تمامی ندارد و شرح تمام روزهای کهنی که بر این شهر تاریخی رفته کار دشواری است. یکی از  روایتگران تاریخ پرفرازونشیب این شهر، خانه تاریخی سوزنگر است. این بنای تاریخی یادگار دوران قاجار بوده و با داشتن معماری استادانه و آجرکاری‌های باظرافتدر میان چشمان بازدیدکنندگان خود دل‌ربایی می‌کند. پلکان‌های قدیمی، طاق‌ها، ایوان‌ها و تزئیناتی که در آجرکاری ان به‌کار رفته هرکدام داستانی طول و دراز از زندگانی زنان و مردانی هستند که روزگاری  در این خانه زندگی می‌کردند. اگر شما هم می‌خواهید سفری به قرن گذشته داشته باشید، خود را به مهمانی تماشای جذابیت‌های خانه سوزنگر کنید. فراموش نکنید که بازدید از قسمت‌های مختلف این خانه تاریخی به کمتر از یک ساعت از زمان نیاز دارد.

آدرس خانه تاریخی سوزنگر: خوزستان، دزفول، امام خمینی جنوبی،خیابان فردوسی،خیابان منتظری،خیابان ریسمان باف

قلعه شاداب

قلعه شاداب

قلعه شاداب یکی دیگر از جاهای تاریخی و ارزشمند دزفول است. برخی این قلعه را به دوره ساسانیان و برخی دیگر ساخت آن را به دوره ایلامیان نسبت می‌دهند. این قلعه، یک قلعه طبیعی است که در ۴۰ کیلومتری شمال شهرستان دزفول و در بخش شهیون قرار گرفته و ارتفاع دیواره‌های آن در کمترین ناحیه به ۲۵ الی ۳۰ متر و در بلندترین ناحیه به بیش از ۴۰۰ متر می‌رسد. اکنون با تماشای قلعه شاداب صرفا کوهی استوار خواهید دید اما این کوه زمانی قلعه بوده که ساختار عمودی آن به‌دلیل فرسایش لایه ‏های زمین شناسی ایجاد شدهاست. به گفته برخی این قلعه تا 25 سال گذشته مسکونی بوده و گاها به‌عنوان محل نگهداری دام های عشایر مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

آدرس قلعه شاداب: خوزستان، دزفول، در روستای اسلام آباد منطقه شهیون، مجاور با دریاچه سد دز.

بهترین زمان سفر به دزفول

دزفول در استان خوزستان قرار گرفته و همین موضوع باعث شده سفر به این شهر در تابستان کمی دشوار و گاها غیر ممکن باشد. میانگین دما در فصل تابستان در دزفول حدود ۴۹ درجه است و  در زمستان حدود ۳ درجه‌ سانتی‌گراد است. بنابراین بهتر است در فصل پاییز و زمستان به این شهر سفر کنید.

روز دزفول در تقویم

۴ خرداد در تقویم روز دزفول نام گذاری شده است. مردم این شهر در پی جنگ‌های متعدد و موشک باران طی سال‌های طولانی جنگ، این شهر را تخلیه نکردند و مقاومت کردند تا بتوانند شهرشان را از دست دشمن نجات دهند. به‌همین‌دلیل این روز به‌خاطر مقاومت و پایداری مردم این شهر، روز دزفول نامگذاری شده است.

اقامت با هومسا در دزفول

بدون شک سفر به دزفول با انتخاب یک اقامتگاه جذاب می‌تواند به گزینه‌ای خاص برای سفر به خصوص در نیمه دوم سال باشد. برای اجاره ویلا و سوئیت در دزفول کافیست این منطقه را در هومسا جست‌وجو کنید و با اعمال فیلترهای مربوطه بهترین انتخاب را داشته باشید. تیم هومسا در کنار شما خوهد بود تا بهترین انتخاب را در روند اجاره ویلا و سوئیت داشته باشید و سفری بی‌دغدغه را به خوزستان و دزفول داشته باشید.

کلام آخر

دزفول، شهر کهن خوزستان، پر است از جاهای دیدنی تاریخی و جاذبه‌های گردشگری طبیعی. پس مطمئن باشید اگر به این شهر سفر کردید زمان اضافی نخواهید داشت و مدام باید به گشت‌وگذار بپردازید. اگرچه ما در این مقاله صرفا به تعدادی از جاهای دیدنی دزفول اشاره کردیم و تلاش کردیم شما را با حال‌وهوای کلی گردشگری این شهر زیبا آشنا سازیم.  اگر به دزفول سفر کردید، علاوه‌بر بازدید از جاهای دیدنی زیبای آن، حتما غذاهای سنتی آن را هم امتحان کنید. غذاهای سنتی دزفول شامل: نون چربی سنتی، اوپیازی، دندونی، شیر برنج محلی، یتیمچه دزفولی، پرپراق، کلوچه دزفولی، لوزی کنجی، شله ارده، سوپ لوبیا و کوکوی آبگوشتی است.

سوالات متداول

بهترین جاهای دیدنی دزفول کدامند؟

پل قدیم دزفول، مسجد جامع، آب بند های تاریخی دزفول، حمام تاریخی کرناسیون، دریاچه شهیون، تپه های باستانی چغامیش، بقعه یعقوب لیث صفاری، آبشار شوی و…

‫2 دیدگاه ها

  1. اقامتگاه اطراف مسجد دزفول و رستوران هاش موردی هست برای معرفی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا