ایران‌ را بگردیمجاهای دیدنی

شهرکرد؛ سوئیس کوچک ایران

شاید وقتی همیشه نام شهرکرد را شنیده‌ایم، آب‌وهوای سرد کوهستانی و برف‌های سنگین آن در زمستان در ذهنمان تداعی شده باشد. اما شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید برخی از برترین ییلاق‌های ایران در شهرکرد واقع شده است. مرتفع‌ترین مرکز استان ایران، شهرکرد است و همین امر باعث شده هیچ اثری از گرمای تابستان در این مناطق ییلاقی احساس نشود. این ییلاق‌ها در کنار جاهای دیدنی و جاذبه‌های توریستی کردستان، چشم‌اندازهای بی‌نظیری دارد که شاید در هیچ شهر دیگری در ایران نتوانید آن ها را ببیابید. به‌همین‌دلیل است که شهرکرد به سوئیس کوچک ایران معروف شده است. قدمت جاهای دیدنی و تاریخی شهرکرد به دوره ساسانیان و اشکانیان باز می‌گردد. در این مقاله قصد داریم برترین جاهای دیدنی شهرکرد را به شما معرفی کنیم تا هنگام سفر به سوئیس کوچک ایران، از بازدید آن‌ها غافل نشوید.

موزه باستان‌شناسی شهرکرد (حمام پرهیزگار)

موزه باستان‌شناسی شهرکرد

یکی از جاهای دیدنی شهرکرد ، موزه باستان‌شناسی یا (حمام پرهیزگار) است که تاریخ را به رخ بازدیدکنندگان می‌کشد. اشیایی که در این موزه وجود دارد، به دوره نوسنگی یعنی دوره‌ای که مردم به کشاورزی و پرورش دام روی آورده بودند، باز می‌گردد. اگر به تاریخ علاقه‌مند هستید، بازدید از این موزه را از دست ندهید. چیز دیگری که در این موزه قابل توجه است، میراث‌هایی کهن از تاریخ چهارمحال بختیاری است که قدمت هر کدام از آن ها به 99 هزار سال قبل باز می‌گردد. اگرچه ساختمان موزه باستان شناسی شهر کرد درواقع روزگاری گرمابه پرهیزگار بوده است؛ اما در سال ۱۳۷۶ روند تبدیل حمام پرهیزکار به موزه باستان شناسی شهرکرد آغاز می‌شود و  زیربنای آن به ۱۴۰۰ متر افزایش پیدا می‌کند.

موزه باستان‌شناسی شهرکرد: چهارمحال و بختیاری- شهرکرد- خیابان ولیعصر شمالی- موزه باستان شناسی شهرکرد (حمام پرهیزگار).

آبشار زردلیمه (بوینه)

آبشار زردلیمه

زردلیمه که در زبان چهارمحال بختیاری به نام مسیر زندگانی است، اسم یکی از بکرترین آبشارهای شهرکرد است که داشتن مراتع سرسبز آن، چشم‌انداز زیبایی به منطقه داده است. آثار تاریخی و دیدنی زیادی از جمله پل خدا آفرین و ایل راه باستانی و سنگ حجاری شده 6 هزار ساله، در کنار این آبشار قرار گرفته است. آب این آبشار در کوهپایه های رشته کوه زاگرس جاری می شود که باعث شده تا جذابیت منطقه چندین برابر شود. بهترین زمان بازدید از آبشار زرد لیمه فصل بهار بین نیمه فروردین تا پایان اردیبهشت ماه است. فراموش نکنید که مسیر پیاده این آبشار، صعب‌العبور و پر پیچ‌وخم است و طی کردن این مسیر بدون تجهیزات و تنهایی اشتباه است. بنابراین برای رفتن به آبشار زردلیمه همراه با افراد اشنا به مسیر و با تجهیزات کافی سفر خود را آغاز کنید.

آدرس ابشار زردلیمه: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، شهرستان اردل، در بین کوه‌های زاگرس، انتهای دره لیمه.

پل زمان خان

پل زمان خان

پل زمان خان منسوب به یکی از سران ایل قشقایی به همین نام است. داستان ساخت پل از جایی شروع می شود که عشایر برای رسیدن به شهرکرد مجبور بودند از زاینده رود عبور کنند. در همین حین کودکی در آب غرق می شود و مادر کودک به پیش زمان خان می رود تا ماجرای تلخ از دست دادن فرزندش را برای زمان خان تعریف کند. پس از این ماجرا، زمان خان دستور می‌دهد که این پل ساخته شود و ایلات قشقایی و بختیاری با خیال راحت از این پل عبور کنند. تقریبا همه افراد منطقه در ساخت این پل مشارکت کردند تا دیگر شاهد غرق شدن فرزندشان نباشند. این پل در شهر سامان واقع شده است و در حال حاضر یک منطقه تفرجگاهی خصوصا در فصل تابستان است. این پل از با ارزش ترین و تاریخی ترین پل‌های ایران است.

آدرس پل زمان خان: استان چهارمحال و بختیاری، 27 کیلومتری شهرکرد، شهرسامان.

چشمه دیمه

چشمه دیمه

چشمه دیمه، یکی از چشمه‌های معروف و معجزه آسا است که آب آن به‌دلیل داشتن کلسیم بالا برای مشکلات کلیوی و دندان درد مناسب است. آب خنک و پر از خواص این چشمه از زردکوه سرچشمه می گیرد و لذت‌بردن در دل طبیعت و گذراندن اوقات خوش زیر سایه درختان، در کنار دوستان و هم سفرانتان می‌تواند انگیزه کافی برای داشتن یک پیک‌نیک حسابی به هر کسی بدهد. این چشمه توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۵ آبان ۱۳۸۸، در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

آدرس چشمه دیمه: استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان کوهرنگ، جاده چلگرد، روستای دیمه.

خانه ستوده چالشتری

خانه ستوده چالشتری

در فاصله 8 کیلومتری از شهرکرد، یک منطقه حاکم نشین قرار داشت که به چالشتر معروف بود. درحال حاضر فقط بنای شاه نشین از این مجموعه تاریخی باقی مانده است که از یادگاران صفویان و قاجارهاست. خانه ستوده چالشتری خانه‌ای پر از نقش‌ونگار و رنگ و گچ بری‌های زیباست. در این خانه، سه موزه‌ به نام‌های موزه‌ کار و زندگی، موزه مردم‌شناسی و موزه آثار سنگی واقع شده که اشیای تاریخی همچون ابزار کشاورزی، سنگ‌نبشته‌ها و کتیبه‌ در آن نگهداری می‌شود.

آدرس خانه ستوده چالشتری: استان چهارمحال و بختیاری، قسمت غربی شهرکرد، نزدیكی خانه آزاده

قلعه دزک

قلعه دزک

علامه دهخدا را همه می‌شناسیم. دهخدا به مدت 6 ماه در قلعه دزک حضور داشت و حتی گفته شده که ایده نوشتن کتاب امثال‌وحکم در همین قلعه به ذهنش رسیده است. یکی از مناطقی که در شهرکرد نباید از آن غافل شوید، قلعه دزک است که قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد. این موضوع هم قابل توجه است که این قلعه دزک از مهم ترین پایگاه‌ بختیاری‌ها در زمان مشروطیت و در زمان فتح تهران بوده است. قلعه دزک که عمارت مسکونی  ایلخانیان بختیاری بوده، به‌لحاظ قدمت تاریخی نیز از سوی باستان‌شناسان بسیار مورد توجه است.

آدرس قلعه دزک: استان چهارمحال و بختیاری، کیار، روستای دزک، خیابان میراث

پارک ملی تنگه صیاد

پارک ملی تنگه صیاد

منطقه تنگ صیاد ناحیه کوهستانی و مرتفع در استان چهارمحال و بختیاری است، این منطقه در فاصله 15 کیلومتری از شهرکرد واقع شده که دارای دو بخش است؛ یکی منطقه حفاظت شده و دیگری پارک ملی است. این منطقه زیبا 30 گونه گیاه مختص به خود دارد که به‌عنوان یکی از میراث طبیعی ارزشمند ایران شناخته می شود. تنگ صیاد همچنین به‌دلیل دارا بودن تعداد زیادی تپه‌ماهور زیستگاه مناسبی برای گونه قوچ و میش وحشی است. این پارک همچنین آبشارها و چشمه‌های زیادی دارد که مکانی مناسب و زیبا برای گردشگران فراهم آورده است.

آدرس پارک ملی صیاد: استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، (جاده آسفالته بروجن– شهرکرد، جاده آسفالته فرخشهر، جاده قدیم دهنو، جاده‌های حاشیه منطقه و جاده جیپ‌رو احمدآباد، جاده جیپ‌رو بستان شیر و جاده جیپ‌رو تنگ صیاد)

اقامت در شهرکرد با هومسا

در روند اجاره ویلا و سوئیت تنها نیستید و تیم هومسا در این مسیر کنار شما خواهد بود؛ البته شاید گزینه اجاره اقامتگاه بوم گردی در شهرکرد را انتخاب کنید تا درکنار سفر و تفریح با زندگی اصیل و سنتی کردهای شهرکرد نیز آشنا شوید. اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهرکرد قدمتی بیش از 100 سال دارند و در کنار داشتن فضایی صمیمی و سنتی، مجهز به امکاناتی مدرن مانند اینترنت هم هستند. کافی است وارد سایت هومسا شوید، نام شهرکرد را انتخاب کنید و بر اساس سلیقه‌ خود فیلترهای اقامتگاه را انتخاب کنید تا اقامتگاه‌های مناسب شما نمایش داده شود.

کلام آخر

شهرکرد در کنار جاذبه‌های فراوان گردشگری اعم از جاهای دینی طبیعی، تاریخی و باستانی، مردم خون‌گرم و مهربانی هم دارد؛ قطعا بازدید از جاهای دیدنی شهرکرد و تعامل با مردم خون‌گرم این منطقه می‌تواند تجربه‌ای خاطره‌انگیز برای شما رقم بزند، تجربه‌ای متفاوت که در طول عمر خود خاطرات آن را مرور خواهید کرد. بازدید از موزه باستان‌شناسی شهرکرد تا تفریح درکنار پارک ملی صیاد و تماشای چشمه دیمه سفری دل‌انگیز برای شما رقم خواهد زد. اگر شما هم به این منطقه زیبا سفر داشتید خاطرات و تجارب خود را با ما و با همراهان هومسا در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

یک دیدگاه

  1. من تعریف چشمه دیمه رو خیلی شنیدم بودم از فوایدش برای بیماری های کلیوی و پوکی استخوان و واقعا تاثیرش رو هم به چشم دیدم ممنون از اینکه این اطلاعات رو میذارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا