سوغات و صنایع دستیایران‌ را بگردیم

سوغات شیراز ؛ محصولات لذیذ خطه‌ی فارس

اگرچه صنایع دستی شیراز می‌توانند سوغاتی ماندگار و خاصی برای عزیران‌تان باشند، اما شیراز خوراکی‌های لذیذی دارد که نمی‌شود آن‌ها را نادیده گرفت. به خصوص اگر اهل شیرینی‌جات هستید، حتما سری به فروشگاه‌های عرضه سوغات شیراز سری بزنید. در حین گشت‌و‌گذار در شهر و خرید صنایع دستی و سوغاتی، پیشنهاد می‌کنیم از رستوران های شیراز و نوش جان کردن غذاهای محلی آن مانند کلم پلوی شیرازی غافل نشوید. در ادامه با ما همراه باشید تا معروف‌ترین سوغاتی‌های شیراز به شما معرفی کنیم.

1. یوخه شیرینی شبیه به کاک کرمانشاهی

یوخه شیراز

در شیراز شیرینی‌ای پخته می‌‌شود به نام یوخه. این محصول از نظر طعم و شکل، شباهت زیادی به کاک کرمانشاه دارد. برای پخت یوخه از شکر، دارچین، آرد، تخم مرغ، هل، روغن، پودر پسته، پودر نارگیل و خلال بادام استفاده می‌کنند. یوخه را می‌توانید از شیرینی فروشی‌ها و یا سوغاتی فروشی‌ها تهیه کنید.

2. کلوچه شیرازی

کلوچه شیرازی

این کلوچه که با عنوان کلوچه مسقطی نیز شناخته می‌شود، کلوچه‌ای است که از آرد سفید و برنج، پودر قند، گلاب، تخم مرغ و روغن جامد تهیه می‌شود. علت این‌که این کلوچه را کلوچه مسقطی می‌گویند این است که کلوچه شیرازی اغلب در کنار مسقطی شیرازی و در یک ظرف سرو می‌شود. مسقطی شیرازی را با گلاب، شکر، آب، نشاسته، زعفران و روغن مایع درست می‌کنند.

3. بهار نارنج شیراز

بهارنارنج شیراز

بیشتر ما شیراز را به عنوان شهربهار نارنج می‌شناسیم. محصولات مختلفی که از بهارنارج تهیه می‌شوند، می‌توانند بهترین سوغات شیراز باشند؛ به خصوص اگر این محصولات، تازه و در فصل بهارنارنج تهیه شده باشند. مربا، دمنوش و عرق بهارنارنج با آن عطر دل‌انگیز خود، بوی شیراز را در هر شهری که ببرید، پراکنده می‌کند.

4. آبلیمو شیرازی

آبلیموی شیراز

شیراز یکی از تولید کننده‌های لیموترش باکیفیت است. آبلیموهای این شهر در فصل تابستان، توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. طعم آبلیموهای تابستانی شیراز را در هیچ جا پیدا نخواهید کرد.

5. بادام سوخته

بادام شوخته شیراز

بادام‌سوخته بر خلاف اسمش، محصولی شیرین مزه است. این خوراکی خوش طعم را با مخلوط کردن عسل، آب، بادام و حرارت دادن آن‌ها، تهیه می‌کنند. حتی اگر بادام‌سوخته را به عنوان سوغات شیراز با خود نمی‌برید، حتماً کمی از آن را امتحان کنید. عطر و طعم این محصول بسیار دلنشین است.

6. رنگینک شیراز

رنگینک شیرازی

رنگینک را در بسیاری از استان‌های جنوبی کشور که درخت نخل در آن‌ها پرورش داده می‌شود، خواهید یافت. البته در هر کدام از این استان‌ها، رنگینک را به شیوه‌ای متفاوت درست می‌کنند. در شیراز خرما را له کرده و در سینی پهن می‌کنند. سپس روی آن را با مغز خرد شده‌ی گردو یا پسته می‌پوشانند. کمی آرد را با روغن تفت داده و روی مواد داخل سینی می‌ریزند. در آخر آن را رول کرده و برش می‌زنند.

7. عرقیات و دمنوش‌های شیرازی

عرقیجات شیراز

عرقیات و دمنوش‌های شیرازی را می‌توانید به عنوان سوغات شیراز خریداری کنید.عرق‌های بهارنارنج، گلاب، چهل گیاه، نسترن، بیدمشک و نعناع از عرقیات معروف شیراز هستند. همچنین دمنوش بابونه، بهارنارنج، گل گاوزبان و گل محمدی نیز محصولاتی هستند که با کیفیت بالا در شیراز پیدا می‌شوند.

8. آبغوره شیرازی

آبغوره شیرازی

آبغوره‌های شیراز هم مثل آبلیموی آن در فصل تابستان مرغوب هستند. نیمه‌ی دوم تابستان، فصل آبغوره‌گیری در شیراز است. شیرازی‌ها با این آبغوره‌های خوشمزه، سالادی معروف به سالاد شیرازی تهیه می‌کنند که با برخی غذاها بسیار لذیذ است.

9. نان فسا شیراز

نان فسا

نان فسا همان‌طور که از نامش پیداست، مخصوص شهر فسا در استان فارس است. این نان شیرین از گلاب، آرد، هل، زعفران و شکر تهیه می‌شود و بسیار ماندگار است. بسیاری از مسافرانی که به شیراز می‌آیند، این محصول را به خاطر ماندگاری زیادش در مقدار زیاد تهیه کرده و با خود می‌برند.

10. مسقطی لاری

مسقطی شیراز

مسقطی لاری با مسقطی معمولی شیراز متفاوت است. این محصول مخصوص شهر لارستان است. در آن از نشاسته، آب، گلاب، خلال بادام، خلال پسته، هل، زعفران، روغن مایع و شکر استفاده می‌شود. وجود خلال‌هایی زیاد در این مسقطی، آن را از دیگر مسقطی‌ها متمایز کرده است.

11. حلوا کاسه‌ای

حلوا کاسه ای شیراز

حلوا کاسه‌ای که یکی از سوغات معروف شیراز است را احتمالاً همه‌ی ما خورده‌ایم. یک حلوای قدیمی که به حلوای شیرازی هم شناخته می‌شود. این حلوا در اغلب قنادی‌های شیراز به فروش می‌رسد. اگر می‌خواهید از این حلوا به عنوان سوغات شیراز با خود ببرید، پیشنهاد ما این است که در زمان نزدیک به حرکت، آن را تهیه کنید تا حلوایی تازه به دست عزیزان‌تان برسانید.

بیشتر بخوانید: سوغات کرمان

خرید سوغات شیراز از تهران

بسیاری از ما دوست داریم که هر کدام از این سوغات و صنایع دستی زیبا را در خانه داشته باشیم اما متاسفانه این فرصت برای همه ما پیش نمی‌آید که برای خرید آن‌ها راهی این شهر تماشایی شویم. اگر در تهران زندگی می‌کنید، برای خرید سوغات شیراز می‌توانید سری به بازارهای سنتی شهر مانند بازار تهران یا بازار تجریش بزنید، یا اینکه خریدهای خود را از خیابان ویلا که به مرکز صنایع دستی تهران مشهور است، انجام دهید. البته بیشتر می‌توانید صنایع دستی مشهور شیراز را از این مراکز تهیه کنید و برای خرید سوغات خوراکی تازه این شهر، باید سراغی از سایت های اینترنتی بگیرید.

در سفر به شیراز کجا اقامت داشته باشیم؟

اگر مسافر شیراز هستید و قرار است مدتی را در این شهر بمانید، حتما خوراکی‌های مخصوص شیراز را تست کنید، حتی اگر نمی‌خواهید برای کسی سوغات بخرید! این‌که چند روزی را در شیراز اقامت کنید و غذاها و خوراکی‌های لذیذ این شهر را نچشید، مانند این است که به چشمه بروید و لب‌تشنه برگردید!

با اجاره روزانه آپارتمان مبله در شیراز چند روزی را در این شهر زیبا اقامت داشته باشید و از صاحب اقامتگاه خود برای انتخاب بهترین مکان جهت خرید سوغات و صنایع دستی شیراز، کمک بگیرید. هومسا به عنوان سامانه‌ی اجاره آنلاین اقامتگاه، در این سفر پشتیبان شما خواهد بود و اقامتگاه‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که علاوه بر امکانات خوب، میزبان‌هایی مهربان و مهمان‌نواز دارند و برای مسافران، سفری خاطره‌انگیز را رقم می‌زنند. در وب‌سایت هومسا علاوه بر اجاره آپارتمان، می‌توانید انواع سوئیت، بوتیک هتل، بومگردی، هتل و… هم رزرو کنید. با اجاره سوئیت در شیراز تا حد زیادی از هزینه‌های سفرتان کاسته می‌شود.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم تمام سوغات و صنایع دستی شیراز را به شما معرفی کنیم تا در سفر به این شهر به خیال راحت به سراغ فروشگاه‌های سوغات و صنایع دستی شیراز بروید و برای عزیزان‌تان هدایای ارزشمندی تهیه کنید. امیدواریم این مطلب برای‌تان مفید بوده باشد.

‫2 دیدگاه ها

  1. تو فصل تابستان برای امتحان نوشیدنی های اصیل شیراز مخصوصا شربت لیمو واقعا بهترین فصله همینطور برای خرید سوغاتی از کلوچه ای خیلی استقبال میشه

    1. فرنام جان
      از شیراز هر چی بگیم کم گفتیم. از سوغات خوشمزش، از صنایع دستی بینظیرش، از بناهای تاریخی باشکوهش، از باغ‌های زیباش یا از فزهنگ و شعر و ادبش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا