ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیسفرهای بهاریسفرهای تابستانیشمال

شاندرمن ماسال ؛ تجربه‌ای متفاوت در طبیعت زیبای گیلان

در غرب استان گیلان و در میان کوه‌های پوشیده از درخت و مابین طبیعت بکر و چشم انداز عالی، یک دهکده توریستی به نام شاندرمن واقع شده است که یک منطقه ویلایی و ییلاقی به حساب می‌آید و از نظر امکانات رفاهی، چیزی کم ندارد. دهکده توریستی شاندرمن ماسال یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری در سفر به ماسال است. در زمان‌های گذشته شاندرمن نام ایل بزرگی بوده است که در این منطقه زندگی می‌کردند و به زبان تالشی به معنی با من رفتن است. البته برخی دیگر اعتقاد دارند که شاندرمن کاروانسراهای زیادی داشته است و چون محل عبور کاروان‌های زیادی بوده است، به این اسم نامگذاری شده است. و جدا از تمام این‌ها برخی دیگر اعتقاد دارند که در دوره قدیم این منطقه یک منطقه شاه نشین بوده است و آن را شاندرمن یا شاه در من نام گذاری کرده اند.

شاندرمن از کجا به وجود آمد؟

شهرستان ماسال به دو قسمت تقسیم شده است که یک قسمت آن ماسال است که در مقاله ییلاق ‌های ماسال در مورد آن صحبت کردیم و جاذبه های گردشگری ماسال را بیان کردیم. اما قسمت دیگر شاندرمن است که تقریبا به یک منطقه کاملا توریستی تبدیل شده است و زیبایی و آرامشی مثال زدنی دارد.

شاندرمن3

اگر می‌خواهید به شمال کشور سفر کنید، یک منطقه دیدنی مانند شاندرمن ماسال می‌تواند جای بی‌نظیری باشد. می‌توانید در آن‌جا بیش از 70 هزار هکتار جنگل و مرتع ببینید و تابستان را در هوایی خنک و مطبوع سپری کنید. شاندرمن از ماسوله 40 کیلومتر، از قلعه رودخان 30 کیلومتر، از بندر انزلی 40 کیلومتر، از آستارا 95 کیلومتر و از جنگل گیسوم 40 کیلومتر فاصله دارد. برای آشنایی با جنگل گیسوم و زیبایی های منحصر به فرد آن، به مقاله “طبیعتی میان جنگل و دریا؛ جنگل گیسوم گیلان مراجعه کنید. اگر به شاندرمن ماسال سفر کردید، حتما بازدید از جاهای دیدنی فومن را در برنامه سفر خود قرار دهید.

در نامگذاری ماسال حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد اما گفته شده که پیش از این، نام این شهرستان “مازال” یا “مس ال” بوده است که در زبان محلی به معنی کوهواره یا محلی منسوب به کوه بوده است که البته این موضوع خیلی سندیت ندارد.

طبیعت ماسال و شاندرمن به برکت رودهایی که در آن وجود دارد، خیلی زیبا و دیدنی است. رودهایی مثل خالکایی و مرغک از رودخانه های مهم ماسال هستند. رود خالکایی از فاصله 3150 متریو از کوه شاه معلم سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه امکانات رفاهی آبی هم دارد. برای مثال شما می توانید رفتینگ یا قایق سواری و کایاک سواری را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی انزلی

شاندرمن1

بهترین زمان سفر به شاندرمن ماسال

بهار و تابستان شاید بهترین زمان سفر به این منطقه باشد اما بهتر است اردیبهشت تا مهر را برای سفر به شاندرمن انتخاب کنید و از آب و هوای بی نظیر آن لذت ببرید. این منطقه کوهستانی در فصل زمستان مناسب سفر نیست.

جاهای دیدنی شاندرمن ماسال

ماسال شهر معروف آبشارهاست و زمانی که به این شهر و خصوصا شاندرمن سفر کردید، حتما عزم خود را برای دیدن آبشارهای آن جزم کنید. در ادامه به معرفی مختصر جاهای دیدنی ماسال می‌پردازیم.

  • جمعه بازار شاندرمن

یکی از جاهای دیدنی شاندرمن در ماسال جمعه بازار آن است که نشان دهنده فرهنگ و سنت مردم گیلان است. گردشگران زیادی هرساله برای قدم زدن در این بازار و دیدن بافت سنتی آن، به این منطقه سفر می کنند و مایحتاج اولیه خود را فراهم می کنند. بیشتر فروشندگان در این بازار محلی خانم ها هستند و مواردی مثل انواع سبزی‌های تازه گیلانی، تخم مرغ محلی و حتی صنایع دستی به چشم می خورد.

  • آبشار ویوز

این آبشار در منطقه النزه در شاندرمن قرار دارد و از یکی از قله های بلند گیلان سرچشمه می گیرد. این قله سرچشمه رودهای زیادی است و آبشار ویوز هم از همان سرچشمه می گیرد. منظره این آبشار بسیار زیباست و با رفتن به بالای آبشار می توانید دامنه کوه و سرسبزی محیط اطراف را ببینید.

شاندرمن6

  • غار آویشو

یکی دیگر از جاهای دیدنی در طبیعت ماسال ، غار آویشو است که برای رفتن به این غار معروف باید از ماسال به سمت شاندرمن بروید و از روستاهایی مانند سیاهمرد و چالسرا عبور کنید و پس از عبور از بقعه شاه امیر شاندرمن به این غار زیبا برسید. دهانه این غار 15 متر ارتفاع دارد و در آن چندین آبشار و یک رودخانه هم قرار دارد. ارتفاع درون این غار بین سانتیمتر تا سی متر متغیر است. در داخل این غار قندیل های آهکی هم مشهود هستند که بلندی آن ها به بیش از یک متر می رسد.

اگر طبیعت گرد یا غارنورد هستید، می توانید تا طول 2 کیلومتر را بروید. این غار هنوز برای استفاده عموم مردم قابل استفاده نیست و لازم است که تجهیزات لازم همراه داشته باشید. پژوهش‌های زمین شناس‌ها نشان می‌دهد که قدمت غار آویشو به حدود 75 میلیون سال قبل برمی گردد. دیدن قندیل های زیاد و هفت آبشاری که در این غار وجود دارد، برای بازدیدکنندگان بسیار جذاب است. این غار طولانی‌ترین غار گیلان به حساب می‌آید و غارنوردان و کوهنوردان توانسته‌اند آن را کشف کنند و تا مسیر 2 کیلومتر راه ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: موزه روستایی گیلان

غار آویشو

  • دشت النزه

یکی از معروف ترین و زیباترین ییلاقاتی که در گیلان و نزدیک ماسال وجود دارد، دشت النزه است که محل دقیق آن بین کوه های شهرستان شاندرمن است. برای این که به این ییلاق بروید باید از میدان شهدا که در شهرستان شاندرمن قرار گرفته است، گذر کنید و وارد جاده شاندرمن – النزه شوید. بعد از ورود به این جاده روستاهای زیادی در مسیر شما قرار می گیرد که پس از گذر از همه آن ها، به روستای زیبای النزه می رسید.

اگر بخواهیم از زیبایی های این دشت برای تان بگوییم، باید اینطور شروع کنیم:

دشتی سرسبز و زیبا و بکر که به خاطر درختان زیادی که در این منطقه قرار دارد، چشم اندازی بی نظیر دارد. نسیم خنکی که حتی در فصل های گرم سال هم می وزد و خانه های چوبی که شاید مثل آن ها را قبلا ندیده باشید.

شاندرمن2

  • دیوار سنگی اسبه ریسه

یکی از جاذبه های گردشگری شاندرمن ماسال دیوار سنگی اسبه ریسه است که صخره‌های بلندی دارد و از آن برای سنگ‌نوردی از آن استفاده می‌شود. حتی مسابقات کشوری هم در این محل برگزار می‌شود و اگر دوست دارید که به یک سنگ نورد حرفه‌ای تبدیل شوید، می‌توانید به صورت حرفه‌ای این ورزش را آموزش ببینید. در پایین صخره هم رودخانه‌ای قرار دارد که افراد علاقه‌مند به کایاک سواری می‌توانند از امکانات محل استفاده کنند.

  • امامزاده شفیع

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شاندرمن ماسال، مکان مقدس و تاریخی امامزاده شفیع است. گفته شده است که این امامزاده از نوادگان امام موسی کاظم است و تنها اثر مذهبی‌ای است که دارای تاریخ مکتوب است و در شهرستان شاندرمن و ماسال قرار دارد. این بقعه متبرکه در 7 کیلومتری رودخانه مرغک شاندرمن قرار دارد.

گنبد طلایی این بارگاه از میان درخت‌های انبوه و سرسبزی که در مسیر شاندرمن قرار دارد، مشخص است و به عنوان یکی مکان زیارتی مورد استقبال گردشگران زیادی قرار می گیرد.

  • روستای سیاهمرد

پهناورترین روستای استان گیلان روستای سیاهمرد است که در شاندرمن قرار دارد که 4 هزار نفر جمعیت دارد. این روستا مناظر و مراتع طبیعی و سرسبز زیادی دارد و مشرف به کوه‌های پوشیده از درخت انبوه است. این منطقه کوهستانی در تابستان و بهار خوش آب و هواست.

شاندرمن4

سخن آخر

ویلاهایی که در این منطقه واقع شده‌اند، هم امکانات خوبی دارند، هم تقسیم‌بندی آن‌ها از نظر قیمتی و امکاناتی مشخص است. شما با هر وضع مالی می‌توانید از طریق هومسا برای اجاره ویلا و سوئیت در ماسال اقدام کنید. در این منطقه و نزدیک به اقامتگاه‌ها، می‌توانید رستوران‌های مدرن و سنتی، کافی‌شاپ و آبنما و فواره‌های زیادی را ببینید. قبل از سفر حتما با رستوران‌های خوب در ماسال آشنا شوید تا در زمان سفر بتوانید به این رستوران‌ها سر بزنید. داشتن امکانات لوکس در داخل ویلاهای شاندرمن چیز بعیدی نیست. برخی دیگر از مناطق شاندرمن ماسال بافت سنتی خود را حفظ کرده‌اند و کوچه روستاهای زیادی وجود دارد که فضای رویایی ایجاد کرده است و همین موضوع باعث جذب مسافران زیادی به این منطقه شده است.

هومسا سامانه اجاره و رزرو آنلاین ویلا، سوئیت و اقامتگاه است که به شما کمک می‌کند از راهی ایمن اقامتگاه مطلوبی با بهترین قیمت، پشتیبانی مناسب و کیفیت عالی رزرو نمایید.

در انتها پیشنهاد می کنیم که مقاله ی جاده اسالم به خلخال را مطالعه کنید و سفر به یک جاده ی بهشتی را تجربه کنید.

یک دیدگاه

  1. جدا از شهر ماسال و سرسبزی و زیباییش، منطقه توریستی شاندرمن واقعا برای سفرهای کوتاه مدت دل انگیزه و توصیه میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا