ایران‌ را بگردیمشمالغذاهای محلی

غذاهای محلی مازندران که در سفر نباید از دست دهید

سفر کردن و گشت و گذار تنها به دیدن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی یک مقصد ختم نمی‌شود. در شهرها و روستاهای استان مازندران می‌توانید به سراغ غذاهای محلی مازندران بروید که بسیار خوشمزه و متنوع هستند و تا حدی شما را با فرهنگ و آداب و رسوم این دیار آشنا می‌کنند.

مجاورت مازندران با دریا باعث شده که ماهی جایگاه ویژه‌ای در میان غذاهای محلی استان مازندران داشته باشند. بازارهای ماهی در همه شهرهای این استان مشتریان بسیاری دارد، اما این به آن معنا نیست که از غذاهای گیاهی غافل شوند. در میان خوراکی‌های گیاهی و چاشنی‌ها، بادمجان، انار و سیر جایگاه ویژه‌ای برای طعم دهی و انواع غذاهای مردم مازندران دارد.

غذاهای محلی استان مازندارن همچون خورشت سیر انار، بشته واش، بورانی بادمجان کبابی، کماج مازندرانی، مالابیج، بیج بیج، ترش سماق، ناز خاتون، باقلا وابیج، کدو بره، آغوز مسما، ترش ترشو، دوپتی، اسپناساک، اسفناج مرجی، خورشت آلو، کئی پلا و آش کدو و… غذاهایی هستند که با طعم‌های خاص خود ما را به دنیای تازه‌ای می‌کشانند.

بادمجان ترشی، سیر ترشی و هفت بیجار از جمله ترشی‌های خوشمزه مازندرانی‌ها هستند که معمولا در هر سفره‌‌ای پیدا می‌شود. زنان مازندرانی تبحر خاصی در تهیه مربا دارند و به همین دلیل می‌توان در خانه‌ها و مغازه‌های آنان انواع مرباهای به، آلبالو، سیب، پرتقال، انجیر، شقاقل، بهارنارنج و بالنگ را پیدا کرد. در بازارهای محلی مازندران همه آنچه برای یک غذای محلی خوشمزه نیاز هست، پیدا می‌شود و گشت‌و‌گذار در آن هم فال و هم تماشا!

با هم همراه می‌شویم تا با معروف‌ترین غذاهای محلی مازندران آشنا می‌شویم:

مالابیج یا مالاتا

مازندرانی‌ها از غذاهای دریایی زیاد استفاده می‌کنند و چاشنی‎هایی که در این غذاها به کار می‌برند، طعم آن‌ها را منحصر‌به‌فرد می‌کند. مالابیج که از ترکیب ماهی سفید، سبزی‌های معطر، مغزگردو، رب انار، نمک و فلفل و گلپر درست می‌شود، از جمله غذاهای محلی مازندران است که در رستوران‌های این منطقه نیز پیدا می‌شود.

محلی‌ها این غذا را با ماهی سفید نر درست می‌کنند، زیرا باور دارند که ماهی سفید نر خوشمزه‌تر، لذیذتر و گوشت آن سفت‌تر و ملس‌تر است. آن‌ها اول ماهی را پاک می‌کنند، شکم آن را با رب انار و گردو و مخلوطی از ادویه‌ها پر می‌کنند، آنگاه با نخ و سوزن می‌دوزند و با حرارت بر روی آتش یا فر می‌پزند.

نازخاتون

یکی دیگر از غذاهای محلی مازندرانی که مشتاقان بسیاری بین طرفداران بادمجان دارد، نازخاتون است. نازخاتون را می‌توانید در کنار غذای اصلی خود، مخصوصاً در وعده ناهار میل کنید؛ اما اگر به همراه برنج میل شود، می‌توان حتی به عنوان یک وعده کامل غذایی از آن نام برد. ترکیبات اصلی این بادمجان کبابی و خرد شده، سیر، آبغوره، نعناع، گشنیز است.

ترشی آبغوره و تندی سیر، طعم بسیار خاصی به ناز خاتون بخشیده است. این غذا به دلیل کالری کمی که دارد، برای کسانی که دارای رژیم گیاه‌خواری یا رژیم لاغری هستند، محبوبیت زیادی دارد.

کدوبره

کدوبره یکی دیگر از غذاهای گیاهی مازندران است که از ترکیب سیب‌زمینی، کدوی سبز، گوجه فرنگی، پیاز، سیر و تخم مرغ و ادویه (نمک، فلفل و زردچوبه) مهیا می‌شود.

کدو بره

باقالا وابیج

در خیلی از غذاهای محلی مازندران از باقلای پلویی استفاده می‌شود که طعم بی‌نظیری به غذا می‌دهد. باقلا وابیج که از ترکیب باقلا، شوید خشک، تخم‌مرغ، سیر، کره و روغن، نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین آماده می‌شود، اکثراً با برنج شمالی و زیتون پرورده، ماهی شور و ماست خورده می‌شود.

باقلا وابیج

آغوز مسما

آغوز مسما به خاطر داشتن گوشت اردک و گردو، پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی را به بدن شما خواهد رساند. این غذای خوشمزه که در ترکیبات خود گردو، پیاز سرخ شده، گوشت اردک، رب انار، آب، شکر، دانه‌ی ساییده‌شده‌ی انار و نمک، زرچوبه و فلفل دارد، با برنج یا نان و انواع ترشی‌های محلی سرو و خورده می‌شود. برای آماده شدن آغوز مسما باید کمی صبور باشید، زیرا برای جا افتادن این خورشت حداقل به دو ساعت زمان نیاز دارید.

آغوز مسما

خورشت آلو

خورشت مرغ و آلوست غذای محبوب کسانیست که شیفته غذاهای ملس هستند. بد نیست بدانید، آشپزهای محلی حرفه‌ای با طعم ملس مقبول می‌دانند. مواد اولیه برای تهیه‌ی این خورشت مرغ تکه‌شده، دانه‌های انار ترش، آب نارنج، زعفران، پیاز، آلو و مغز گردوی خرد شده هستند. اگر دانه‌های انار شما ترش باشد، برای متعادل‌سازی طعم خورشت‌تان می‌توانید از مقداری شکر کمک بگیرید. این غذا همراه با برنج به عنوان یکی از غذاهای محلی مازندران در رستوران‌های این استان نیز سرو می‌شود.

خورش آلو

اسپناساک

اگر طرفدار خورشت‌های سبزی‌دار مثل قرمه‌سبزی و خورشت کرفس هستید، احتمالا اِسپِناساک هم جزء غذاهای مورد علاقه شما خواهد بود، به خاطر اینکه ترکیبات اصلی آن اسفناج و گوشت قرمز است. مواد اولیه‌ی این غذا از گوشت گوسفند یا گاو، اسفناج تازه، برگ سیر و نعناع، سبزیجات معطر، پیاز، هویج، آب و ادویه‌جات تشکیل شده است.

خورشت اسفناج مازندران یکی از بهترین غذاهای محلی مازندران است که با بو و طعم مطبوع، جادویی دیگر از اسفناج را به شما نشان خواهد داد. در ضمن شما می‌توانید هویج را با توجه به مزاج خود در ترکیب این غذا استفاده کنید. اگر اسپناساک را با پلو میل نمایید، می‌توان آن را یک وعده غذایی کامل دانست.

بیج بیج

این غذا به اندازه نامش جذاب است که اتفاقاً طبخ آن بسیار ساده است، به طوری که بعد از سرو آن برای اولین بار، به راحتی می‌توانید با گوشت چرخ‌کرده، پیاز و ادویه آن را در منزل خود درست کنید.

بیج بیج را از ترکیب گوشت چرخ‌کرده، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، پیاز داغ، زردچوبه، نمک و فلفل تهیه می‌کنند و معمولاً با کته سرو می‌شود، اما اگر غذا را برای شام خود تدارک دیده‌اید، برای اینکه سبک‌تر به رختخواب بروید، نان را جایگزین کته کنید. اگر به گوجه فرنگی حساسیت دارید، می‌توانید آن را حذف کنید.

بیج بیج

خورشت سیر انار

مواد اولیه برای تهیه‌ی خورشت پرطرفدار و لذیذ سیر انار که یکی از غذاهای محلی مازندران است، پودر موسیر، پودر سیر، نمک، انار، سیر، رب انار، مرغ، پیاز، روغن کنجد و زعفران است. برای جا افتادن این خورشت حداقل پنجاه دقیقه وقت لازم است و اگر طعم مرغ را دوست ندارید، می‌توانید گوشت بلدرچین را جایگزین آن کنید.

خورش سیر انار

کئی پلا یا کدو پلو

شاید یکی از متداول‌ترین غذاهای محلی مازندران، کئی پلا باشد، زیرا کدو حلوایی و برنج هر دو در این منطقه به وفور پیدا می‌شوند. کئی پلا به تنهایی یک وعده غذایی برای ناهار محسوب می‌شود و می‌توان آن را با ماست و یا نیمرو سرو کرد. مواد اولیه‌ی این غذا شامل کدوی رنده شده، پیاز، زیره، زردچوبه، گوشت چرخ کرده، برنج و کره محلی می‌شود.

آش کدو

طرفداران آش باید برای یک بار هم که شده طعم آش کدوی مازندرانی‌ها را بچشند و یک طعم متفاوت را میان غذاهای محلی مازندران امتحان کنند. آش کدو پیش غذایی لذیذ است که با کدو، پیاز داغ، عدس، برنج، آب لیمو ترش، شکر و کمی نمک تهیه می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. معمولاً موقع سرو بر روی این آش، نعناع داغ می‌ریزند. بعضی‌ها هم از کوفته ریزه در آن استفاده می‌کنند.

آش کدو

اردک شکم‌پر

گوشت اردک در شمال ایران به وفور در غذاها استفاده می‌شود. طبخ اردک شکم‌پر از عهده هر کسی بر نمی‌آید! این غذا صبر، حوصله و سلیقه زیادی را می‌طلبد و باید تمام فوت و فن طبخ آن را بلد بود. برای تهیه این غذا پیاز، رب انار، رب گوجه، رب نارنج، ادویه و سبزی معطر را در شکم اردک می‌ریزند و سپس آن را برای چندین ساعتمی گذارند که بپزد.

اردک شکم پر

بادمجان شکم‌پر

یکی از غذاهای محلی مازندران که کاملاً گیاهی است، بادمجان شکم‌پر است. برای طبخ این غذا به بادمجان، گوجه‌فرنگی، پیاز، گردو، سیر، سبزیجات محلی شامل چوچاق و اناریجه، رب انار، نمک و فلفل و زردچوبه، روغن و خلال بادام احتیاج است. این غذا در عین سادگی بسیار خوشمزه است و معمولاً با برنج یا نان سرو می‌شود.

ماهی شکم‌پر

برای طبخ ماهی شکم‌پر از ماهی قزل‌آلا، سیر، پیاز، سبزیجاتی شامل گشنیز، جعفری و شنبلیله، رب انار، نمک و فلفل و زردچوبه استفاده می‌شود. ماهی شکم‌پر یکی از غذاهای رایج مازندران است که در هر رستوران محلی و غیرمحلی منطقه یافت می‌شود و شاید دلیل آن استقبال زیاد مسافران از این غذا باشد.

قلیه

یکی از غذاهای محلی مازندران که با ترکیب عدس، باقلا، اسفناج سرخ شده، گوشت، گردوی ساییده‌شده و نمک و فلفل درست می‌شود، غذای بسیار خوشمزه‌ای است به نام قلیه که عطر و طعمش هوش از سرتان می‌برد. کمی پیش از آنکه از روی شعله برداشته شود، به این غذا دانه‌های انار هم اضافه می‌شود و به هنگام سرو بر روی آن سیر داغ می‌ریزند.

کئی انار

کئی انار از ترکیب انار و کدوحلوایی درست می‌شود. محلی‌ها کئی انار را برای رفع کم‌خونی پیشنهاد می‌کنند. در این غذا از کدو، انار، لوبیا چیتی، عدس، سیر، پیاز، گردو، روغن و زردچوبه استفاده می‌شود.

آش گزنه

این آش بسیار خوش طعم که از جمله غذاهای محلی استان مازندران است، از آرد گندم، چغندر، عدس، نخود، لوبیا، باقلا، کدو حلوایی، گشنیز، جعفری، سیر، ماست، نمک و زردچوبه درست می‌شود.

در این مقاله، تعدادی از معروف‌ترین غذاهای محلی مازندران را معرفی کردیم که می‌توانید در صورت فراهم بودن مواد اولیه، آنها را طبخ کنید. اما در نظر داشته باشید که خوردن غذاهای محلی در همان شهر و استانی که از آن می‌آیند، لذت چندبرابری دارد. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به مناطق مختلف، حتما از غذاهای محلی میل کنید و تجربه‌های جدیدی از نوع شکم گردی به دست بیاورید. راهنمای سفر به مازندران کمک می‌کند تا در این استان سبز و زیبا به بهترین شکل ممکن بگردید و علاوه بر لذت بردن از طبیعت منطقه، با آداب و رسوم محلی آنها نیز آشنا شوید.

‫2 دیدگاه ها

  1. مگه میشه آدم مازندران و شهرهای اطرافش بره و از غذاهای باقالا وابیج آغوز مسما خورشت آلو اسپناساک بیج بیج خورشت سیر انار رو امتحان نکنه همراه با ترشی محلی که موجوده واقعا تجربه فراموش نشدنی رو رقم میزنه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا