ایران‌ را بگردیمسوغات و صنایع دستی

لالجین ؛ پایتخت سفال جهان

لالجین؛ پایتخت سفال جهان به‌عنوان یکی از معروف‌ترین شهرهای همدان، روایتگر تاریخ پرافتخار و پرفرازونشیب تمدن و هنر ایرانی است. لالجین که هرساله مسافران زیادی را به سمت خود جذب می‌‌کند، به‌عنوان مرکز ساخت سفال و سرامیک در خاورمیانه شناخته شده است و به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی همدان، در 17 کیلومتری استان قرار گرفته است.

لالجین در دشت همواری قرار گرفته است که از دو سمت شمال و جنوب دارای دو رودخانه است و این موضوع باعث شده  این منطقه از نظرآب‌های زیرزمینی بسیار غنی باشد. لالجین پر است از باغ‌های میوه و زمین‌های زراعی؛ انگور یاقوتی، جو، چغندر لبویی، سیب‌زمینی و گندم بنفش از جمله محصولات آن هستند. ما در این مقاله سعی کردیم برای شما از لاجین بگوییم، از تاریخ و اقتخارات آن، از زیبایی و غذاهای خوش‌طعم آن؛ اگر آماده یک سفر متفاوت و رنگارنگ هستید، تا پایان این مقاله همراه باشید.

تاریخچه لالجین

لالجین

لالجین یک شهر تاریخی محسوب می‌شود و به باور برخی حداقل بیش از هزار سال قدمت دارد. متاسفانه این شهر در طول تاریخ دو بار ویران گشت؛ این شهر هم شاهد حمله مغول‌ها بود و هم یورش افغان‌ها؛ در اواخر دوره صفویه بود که افغان‌ها به‌سرکردگی محمود افغان به این شهر حمله بردند و موجب ویرانی لالجین شدند. این شهر تاریخچه پرفرازونشیبی دارد و البته آثار تاریخی بسیار؛ از آثار تاریخی لالجین می‌توان به مسجد جامع مهاجران اشاره کرد. این مسجد که دارای بافت قدیمی است، قدمتی مربوط به به دوره قاجار دارد و با داشتن ستون های متعددی از جنس سنگ و یک حیاط بزرگ بر زیبایی تاریخی لالجین افزوده است.

یکی دیگر از این آثار تاریخی ارزشمند پل مهاجران است. این پل یکی از زیباترین پل‌های شهرستان بهار است و قدمتی مربوط به  اواخر صفویان و اوایل عهد قاجار دارد. از مشخصات بارز پل مهاجران می‌توان به طول زیاد آن اشاره کرد که در حدود 55 متر است. این پل با هفت دهانه آب از مصالح مختلفی همچون سنگ‌های رودخانه‌ای و قلوه سنگ ساخته شده است.

شهر جهانی سفال

لالجین

لالجین که به شهر گل و سفال معروف است، دارای بیش از 900  واحد تولیدی و فروش سفال است؛ کار سفال در این شهر آنقدر مرسوم است که بیش از 60 درصد از مردم این شهر در حال تولید، تکمیل و فروش و صادر کردن سفال هستند و  اقتصاد مردم این شهر بر پایه چرخ سفال‌گری می‌چرخد. سفال سازی در لالجین به 700 تا هزار سال پیش بازمی‌گردد و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رشته‌های صنایع دستی در استان همدان شهرت دارد. هنر سفال‌‌گری لالجین انقدر دارای اهمیت است که برخی از هنرمندان این شهر دوره های آموزشی مربوط به سفال‌گری برگزار می کنند. خود محصولات سفال این شهر هم دارای ارزش هنری و معنوی بسیار زیادی است. تنوع رنگ و طرح سفال‌هایی که در لالجین ساخته می شود، به‌گونه‌ای است که چشم هر بیننده و گردشگری را به خود جذب می‌کند و بازدید از لالجین را برای هر مسافری رنگارنگ می‌سازد. فراموش نکنیم که بسیاری از محصولات سفالی این شهر به کشور‌هایی مانند بلژیک، هلند، انگلیس، دانمارک، امارات، آلمان و… صادر می‌شود.

 اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ بود که داوران شورای جهانی صنایع دستی ازشهر لالجین بازدید و نتایج بررسی‌های خود را به کارشناسان عالی شورای جهانی صنایع دستی ارسال کردند. پس از بررسی‌های نهایی و اعلام نظر رؤسای چهار منطقه اروپا، آمریکای لاتین، آمریکای شمالی و آفریقا و بر اساس اعلام رسمی دفتر رئیس شورای جهانی صنایع دستی، لالجین به‌عنوان شهر جهانی سفال انتخاب شد.

دیزی لالجین

دیزی لالجین

یکی از مولفه‌های مهم در میان جاذبه‌های گردشگری یک منطقه، غذای محلی آن منطقه است. باید توجه کنیم که گردشگری غذا همیشه در مدیریت رفتار مسافران  نقش‌ داشته و توانسته به جاذبه‌ای مهم در سفر تبدیل شود. از همین رو قرار است در این قسمت به گردشگری غذا در لالجین بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که چرا یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری لالجین دیزی آن است؟

دیزی لالجین به‌قدری معروف است که هر گردشگری که به این شهر تاریخی می‌آید حداقل یک بار باید طعم آن را امتحان کند. علاوه بر اینکه سفال‌گری هنر پیشینیان مردمان این شهر است، اما تهیه دیزی‌های خوش رنگ‌ولعاب هم از قدیم‌الایام جزو هنرمندی‌های مردم خون‌گرم این منطقه بوده است. دیزی‌های خوش‌عطر و لذیذ لالجین توانسته مسافران و گردشگران زیادی را به این شهر جذب کند و طعم بی‌نظیر آن خاطره‌ای خوش‌مزه برای گردشگران برجای بگذارد. این غذای لذیذ در تمام سفره‌خانه‌های سنتی این شهر یافت می‌شود و شما در سفر به لالجین می‌توانید برای صرف یک وعده دیزی مفصل به یکی از این سفره‌خانه‌ها مراجعه کنید.

دیزی سرای های معروف لالجین

دیزی سرا

یکی از معروف‌ترین دیزی‌سراهای لالجین، دیزی سرای محمد است. این دیزی‌سرا با طبخ دیزی‌های با کیفیت و خوش‌طعم توانسته به‌عنوان یکی از معروف‌ترین دیزی‌سراهای لالجین اسم‌ورسم خوبی برای خود به‌پا کند. اگر به لالجین سفر کردید و قصد داشتید یک وعده غذای اصیل ایرانی میل کنید حتما به دیزی‌سرای محمد سر بزنید.

‌آدرس دیزی‌سرای محمد: همدان، لالجین، خیابان امام خمینی

دیزی سرای بزباش هم یکی دیگر از دیزی‌سراهای معروف لالجین است. این دیزی‌سرا، دیزی‌ بزباش طبخ می‌کند و با ارائه غذای باکیفیت موجب شده، مشتریان زیادی از سرتاسر همدان به این دیزی‌سرا بروند. اگر در سفر به لالجین دلتان هوای یک وعده دیزی بزباش کرد حتما به این دیزی‌سرا سر بزنید.

آدرس دیزی‌سرای بزباش: همدان، لالجین، میدان امام خمینی.

بیشتر بخوانید: غار علیصدر همدان

مسیر دسترسی به لالجین

لالجین

اگر قرار است از تهران به مقصد لالجین سفر خود را آغاز کنید،  300 کیلومتر راه در پیش دارید و باید حدود 3 ساعت رانندگی کنید. شما  می‌توانید از طریق جاده شمالی ساوه خودتان را به لالجین برسانید یا اینکه از مبدا همدان از طریق جاده همدان – بیجار و یا بلوار شهید سرلشگر  به لالجین برسید. فراموش نکنید که لالجین، فرودگاه و یا ایستگاه قطار ندارد و اگر قرار نیست با خودروی شخصی به این شهر سفر کنید باید ابتدا خودتان را به همدان برسانید و سپس از طریق تاکسی و اتوبوس به لالجین برسید.

آدرس دسترسی به شهر لالجین از تهران: آزادراه تهران_ساوه، آزادراه ساوه_همدان، بلوار آیت الله خامنه‌ای.

بهترین زمان سفر به لالجین

لالجین شهری سردسیر است و می‌تواند مقصد خوبی برای فرار از گرمای طاقت‌فرسای تابستان باشد. اما از سوی دیگر سفر به این شهر در فصول پاییز و زمستان کاری سخت و حتی در برخی از مواقع غیرممکن است. لالجین در 6 ماه دوم سال سرمای سختی دارد و این سرمای سوزان  گشت‌وگذار در این شهر را با سختی همراه می‌کند؛ پس بهتر است تابستان و یا نیمه دوم فصل بهار را برای سفر به لالجین انتخاب کنید؛ فراموش نکنید که سرمای هوا تا اواسط فروردین در لالجین همچنان ادامه دارد.

اقامت در لالجین با هومسا

برای این که بتوانید تمام جاهای دیدنی لالجین همدان را ببینید باید چند روزی را در این شهر اقامت کنید و به‌دنبال اقامتگاهی مناسب در این شهر باشید. البته در مسیر اجاره ویلا و سوئیت تیم هومسا در کنار شما خواهد بود و با پیشنهاد بهترین اقامتگاه‌ها شما را در انتخاب اقامتگاه مناسب کمک می‌کند؛ فقط کافی است وارد سایت هومسا شوید و در قسمت جست‌وجو شهر لالجین را وارد کنید تا بهترین اقامتگاه‌های این شهر به شما نمایش داده شود. البته بسیاری از گردشگران نیز اقامتگاه خود را در شهر همدان انتخاب می‌کنند تا در کنار بازدید از دیدنی‌های لالجین، فرصت گردشگری در همدان را از دست ندهند.

کلام آخر

همدان؛ پایتخت تمدن ایران‌زمین و روایتگر تمدن چندین هزارساله ایران، پر است از جاذبه‌های دیدنی وافتخارآمیز که بازدید از آن‌ها می‌تواند برای هر ایرانی وطن‌دوستی جذاب و غرورآفرین باشد. این جاذبه‌های تاریخی فقط مایه مباهات ایرانی‌ها نیست و موجب شد، همدان در سال 2018 در اجلاس وزیران گردشگری كشورهای عضو مجمع گفتگوهای آسیایی (ACD) در شهر ‘سیم ریپ’ كشور كامبوج به‌عنوان پایتخت گردشگری آسیا انتخاب شود. اما فقط خود شهر همدان نیست که روایتگر هنر و تمدن اصیل ایرانی است؛ بلکه بسیاری از شهرهای استان هم، کاشانه بسیاری از جاذبه‌ها و آثار تاریخی و فرهنگی است. لالجین یکی از همین شهرها است که گشت‌وگذار در آن و تماشای جاذبه‌های هنری و فرهنگی آن تجاربی خاطره‌امیز برای شما به همراه خواهد داشت.

یک دیدگاه

  1. دیزی لالجین و سیز تازه واقعا عالیه و نمیشه بری این شهر و دیزی شو تست نکنی. به معنای واقعی معرکه است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا