ایران‌ را بگردیمجاهای تاریخی

مسجد رنگونی ها آبادان | معماری و طرح و رنگ هندی در ایران

نام شهر آبادان را که می شنویم، ناخود آگاه به یاد نفت و پالایشگاه معروف آن میفتیم. آبادان پس از اهواز مهم ترین شهر استان خوزستان است که زمانی مدرن ترین شهر خاورمیانه بوده است و در حال حاضر مورد کم لطفی قرار گرفته است. در این شهر آثار تاریخی و بناهای زیبایی وجود دارد که از پر ارزش ترین مکان های دیدنی خوزستان به شمار می روند ولی شناخته شده نیستند. یکی از زیباترین مسجدهای دنیا در آبادان قرار دارد و هنر معماری هندی را به وضوح می توانید در مسجد رنگونی ها ببینید.

مسجد رنگونی ها یکی از پر ارزش ترین مساجد جنوب کشور است که در آن گلدسته های مرتفع، کاشی کاری های زیبایی که در ساخت همه مساجد به کار رفته است، گنبد بزرگ طلاکوب شده، ایوان های بلند و دیگر تزئیناتی که در حال حاضر در مساجد ایران وجود دارد، مطرح نیست ولی همچنان زیباترین مسجد جنوب ایران است. مسجد رنگونی ها در شهر آبادان شما را با معماری هندی آشنا خواهد کرد و این مسجد به دلیل سبک معماری خاصی که دارد، از دیگر ساختمان های آبادان کاملا متمایز است. مسجد رنگونی ها در آبادان شبیه به دیگر مساجد کشورمان نیست و حتی حس مسجد را به شما نمی دهد ولی یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری خوزستان است.
مسجد رنگونی ها یکی از پر ارزش ترین مساجد جنوب کشور است که در آن گلدسته های مرتفع، کاشی کاری های زیبایی که در ساخت همه مساجد به کار رفته است، گنبد بزرگ طلاکوب شده، ایوان های بلند و دیگر تزئیناتی که در حال حاضر در مساجد ایران وجود دارد، مطرح نیست ولی همچنان زیباترین مسجد جنوب ایران است.

مسجد رنگونی1

یک مسجد با سبک و سیاق هندی چرا در آبادان؟

مسجد رنگونیها که به آن مسجد رانگونی ها هم گفته می شود، مربوط به دوره قاجار است و در مناطق مرزی ایران واقع شده است. اما داستان مسجد رنگونی ها چیست؟ تاریخ جنوب کشورمان با نفت گره خورده است و داستان ساخت مسجد رنگونی های آبادان هم با نفت در ارتباط است. زمانی که انگلیسی ها کشف کردند که در شهرهای جنوبی ایران امکان استخراج نفت وجود دارد، به این شهر رفتند. آن ها ابتدا باید یک پالایشگاه بزرگ در این شهر ایجاد می کردند تا بتوانند برای صادرات نفت، اسکله ای در این رودخانه بسازند.

بعد از این که پالایشگاه احداث شد، هندی ها و پاکستانی های زیادی به این شهر آمدند تا کسب و کار و تجارت داشته باشند. اولین گروهی که به ایران مهاجرت کردند، کارگران برمه ای بودند که در پالایشگاه نفت مشغول به کار بودند. تعداد زیادی از این افراد مسلمان بودند و البته ادیان دیگر هم حضور داشتند. کارگران مسلمانان هندی، برمه ای و پاکستانی که در نزدیکی این پالایشگاه حضور داشتند، نیاز به محلی برای عبادت داشتند و به همین منظور، عملیات ساخت مسجد رنگونی ها در آبادان توسط کارگران و معماران پاکستانی و هندی  شروع شد و در نزدیکی رودخانه کارون در سال ۱۲۹۱ عملیات ساخت آغاز و در سال 1299 به پایان رسید.

کارگرانی که در این پالایشگاه نفت کار می کردند، این مسجد را با هزینه شخصی خودشان ساختند و اعتقاد داشتند با این کار نماز خواندن و عبادت کردن در این محل برای شان حلال خواهد بود و حتی صواب هم خواهد داشت. تعمیر و نگهداری این مسجد بر عهده شرکت نفت بود. از آن جایی که این مسجد یکی از زیباترین مسجدهای جنوب بود، به راحتی به یکی از محبوب ترین مساجد تبدیل شد.

مسجد رنگونی4

مسجد رنگونی ها بعد از قاجار

این مسجد در دوران پهلوی اول هم رونق داشت و در آن نماز جماعت برگزار می شد. پس از انقلاب اسلامی و با شروع هشت سال جنگ تحمیلی، به خاطر وجود این مسجد در مناطق مرزی، آسیب های زیادی دید و نماز خواندن در آن تعطیل شد. پس از جنگ هم قسمت های آسیب دیده را ویران کردند و تغییراتی هم در ساختمان اصلی صورت گرفت. سال ها بعد این مسجد مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در حال حاضر به عنوان یکی از آثار ملی ایران شناخته می شود. امروزه موزه اسناد تاریخی و خطی شهر آبادان هم در این مسجد دایر شده است.
این مسجد در دوران پهلوی اول هم رونق داشت و در آن نماز جماعت برگزار می شد. پس از انقلاب اسلامی و با شروع هشت سال جنگ تحمیلی، به خاطر وجود این مسجد در مناطق مرزی، آسیب های زیادی دید و نماز خواندن در آن تعطیل شد.

مسجد رنگونی5

برابری شیعه و سنی در مسجد رنگونیها

افرادی که این مسجد را بنا کردند سنی بودند اما با این حال در برخی قسمت های این مسجد مکان هایی برای قرار دادن مهر و تسبیح تعبیه شده است تا شیعیانی که در آبادان حضور دارند هم بتوانند در این مسجد نماز بخوانند و عبادت کنند. درون این مسجد شیعه و سنی در کنار هم نماز می خواندند و عبادت می کردند و همین باعث شد تا مسجد رنگونی ها در آبادان به عنوان نمادی از دوستی بین مذاهب گوناگون شناخته شود.

مسیر دسترسی به مسجد رانگونی های آبادان

در حال حاضر توریست های زیادی تنها برای دیدن این مسجد به آبادان سفر می کنند و به یکی از محبوب ترین جاذبه ها تبدیل شده است. برای تماشای این اثر تاریخی باید به استان خوزستان و شهر آبادان بروید و در خیابان امام مسجد رنگونی ها را ببینید. این مسجد در اروند کنار، روبروی انبار دارویی پالایشگاه نفت قرار دارد.
درون این مسجد شیعه و سنی در کنار هم نماز می خواندند و عبادت می کردند و همین باعث شد تا مسجد رنگونی ها در آبادان به عنوان نمادی از دوستی بین مذاهب گوناگون شناخته شود.

مسجد رنگونی3

کجا بمانیم؟

برای این که بتوانید مسجد رنگونی ها و سایر مکان های دیدنی خوزستان را ببینید باید چند روزی را در این شهر بمانید و به دنبال اقامتگاه در این شهر باشید. برای اقامت در خوزستان به هومسا سر بزنید. هومسا یک سامانه رزرو آنلاین ویلا و اقامتگاه است که به شما کمک می کند از راهی ایمن اقدام به اجاره ویلا یا اقامتگاه کنید. لینک زیر لیست اقامتگاه های خوزستان است.

‫2 دیدگاه ها

  1. یکی از پر زرق و برق ترین جاهایی که میشه بازدید کرد ازش و خیلی خوب شد بعد از سالها جاذبه گردشگری شد تا تمامی اقشار بتونن شاهد معماری و سنگ کاری این اثر هنری باشند کسانی که یکبار رفته باشن عمیقا اینو حس میکنن.

    1. حسام جان
      مسجد رنگولی‌ها چه از نظر معماری و چه از نظر تزئینات به کار رفته در اون با بقیه مساجد ایران متفاوته و خیلی از گردشگران جذب همین تفاوت‌ها می‌شن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا